2021-04-23, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Naturlig utveckling efter Sabunis val. Medlemsökningen tar ut det befarade medlemstappet i L (video):

Efter omstridda beslutet – Liberalernas medlemsantal ökar

Varningen för medlemsras har kommit på skam
Inför beslutet att verka för en borgerlig regering även om den kräver stöd av SD, varnade många Liberalerna för ett kommande medlemsras. Hittills har det dock blivit tvärtom – 350 medlemmar har lämnat Liberalerna och 432 har tillkommit.

Störst är nettovinsten i Skåne med 43 avhopp och 90 nya medlemmar.
https://www.tv4.se/artikel/QfObuGciRh0vx3hqUdQ6l/efter-omstridda-beslutet-liberalernas-medlemsantal-oekar

Det har jag försökt säga sedan Jan Björklunds tid att den rigida hållningen mot SD är L:s fördärv och den dagen man släpper på kantigheten så kommer L att öka, eller som läget har varit, räddas från undergången.

Jag har sagt ganska länge att C kommer att gå samma väg. Först kommer Annie Lööfs förtroende att naggas i kanten sedan kommer tonen att förändras. Kanske inte före nästa val men det skulle inte förvåna om så skedde.
Skulle fortfarande säga att det är L som förlorar på det eftersom man tappat flera tunga profiler. Att man fått 80 nya medlemmar väger inte upp det.
Citera
2021-04-23, 14:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tror du det lockar Centrister till L?
Man vet inte. Beror helt på hur utvecklingen blir nu för Sabuni. Och om hon har chutzpah nog. Vi får se.

Citat:
Ursprungligen postat av loal
Skulle fortfarande säga att det är L som förlorar på det eftersom man tappat flera tunga profiler. Att man fått 80 nya medlemmar väger inte upp det.
En nödvändig katarsis som jag ser det. Bli av med lite dökött som bara står i vägen för förändringar.
Senast redigerad av arbetet 2021-04-23 kl. 14:56.
Citera
2021-04-23, 14:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Men de "profilerna" försökte ju utplåna partiet genom att stötta S, MP och V. Vad skall man med tunga profiler till om man inte längre är ett riksdagsparti? De var nog tunga sänken inte tunga profiler.
Citera
2021-04-23, 15:01
Bannlyst
Citat:
Men de "profilerna" försökte ju utplåna partiet genom att stötta S, MP och V. Vad skall man med tunga profiler till om man inte längre är ett riksdagsparti? De var nog tunga sänken inte tunga profiler.
Man vinner fortfarande ingenting. Det är lite det som är min poäng. L är dödsdömda.
Citera
2021-04-23, 15:08
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Nu är jag ju inte liberal, men jag har uppfattat liberalerna som idéparti på gott och ont - där syftet är att representera liberalismens idé snarare än att maximera röstantalet. I klassisk liberalism har det ju varit centralt att stå för demokrati och stå upp mot populism och auktoritära tendenser både från höger och vänster. Men Sabuni verkar ju gå ifrån det, och då är ju frågan om partiet har något existensberättigande längre?
Citera
2021-04-25, 14:13
Medlem
Vad man än tycker om Liberalerna så måste jag säga att Sabuni är den mest sympatiska och klarsynta ledaren för det partiet sedan Sven Weden.

Hon inser faktiskt en del av problemen i vårt samhälle, och hon inser de parlamentariska lägen som kan uppstå och som man måste arbeta efter. Hon är inte någon som låter känslorna dra iväg med henne.

Liberalerna/Folkpartiet har haft en mängd dåliga ledare sedan Weden avgick -69.
Först Gunnar Helen som kunde pendla mellan att gråta för att i nästa stund bli rasande mot folk.
Sen Per Ahlmark som plötsligt avgick från regeringen och allting för att han blivit nykär och ville skriva poesi.
Sen Ola Ullsten, som förvisso trixade till sig statsminister-stolen ett år, men som var så tråkig att en grå tapet var mer färgstark än honom.
Och sedan Westerberg, Leissner, Björklund.. nä jag orkar inte skriva mer.

Sabunis vägval var det enda. Hon kommer att kunna rädda L i riksdagen. Hon inser att fyra år till med Steffe är förödande på många sätt.
Citera
2021-04-25, 14:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Vad man än tycker om Liberalerna så måste jag säga att Sabuni är den mest sympatiska och klarsynta ledaren för det partiet sedan Sven Weden.

Hon inser faktiskt en del av problemen i vårt samhälle, och hon inser de parlamentariska lägen som kan uppstå och som man måste arbeta efter. Hon är inte någon som låter känslorna dra iväg med henne.

Liberalerna/Folkpartiet har haft en mängd dåliga ledare sedan Weden avgick -69.
Först Gunnar Helen som kunde pendla mellan att gråta för att i nästa stund bli rasande mot folk.
Sen Per Ahlmark som plötsligt avgick från regeringen och allting för att han blivit nykär och ville skriva poesi.
Sen Ola Ullsten, som förvisso trixade till sig statsminister-stolen ett år, men som var så tråkig att en grå tapet var mer färgstark än honom.
Och sedan Westerberg, Leissner, Björklund.. nä jag orkar inte skriva mer.

Sabunis vägval var det enda. Hon kommer att kunna rädda L i riksdagen. Hon inser att fyra år till med Steffe är förödande på många sätt.

Du glömmer Lars Leijonborg som faktiskt var en bra partiledare.

Annars håller jag med om att Sabuni är det bästa som hänt partiet på många år.
Citera
2021-04-25, 14:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nu är jag ju inte liberal, men jag har uppfattat liberalerna som idéparti på gott och ont - där syftet är att representera liberalismens idé snarare än att maximera röstantalet. I klassisk liberalism har det ju varit centralt att stå för demokrati och stå upp mot populism och auktoritära tendenser både från höger och vänster. Men Sabuni verkar ju gå ifrån det, och då är ju frågan om partiet har något existensberättigande längre?

Det är inte alltid lätt att samtidigt "representera liberalismens idé" och "stå upp mot populism och auktoritära tendenser". Liberalismens idé är ju att alla ska få komma till tals, även populister och auktoritära figurer.

Problemet illustreras av regeringens och moderaternas nya lag om att förbjuda deltagande i rasistiska organisationer, som motarbetas av den osannolika koalitionen V + SD + L. Liberalerna och vänsterpartiet menar att yttrande-, åsikts- och föreningsfriheten väger tyngre än kampen mot rasismen, och att ett organisationsförbud kan missbrukas, som alla lagar som inskränker medborgarnas fri- och rättigheter förr eller senare brukar göra.
Citera
2021-04-25, 15:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Dessa "tunga profiler" var ballasten som höll den liberala ballongen fjättrad vid marken. Nu kan L äntligen stiga i opinionen och värva nya medlemmar som tror på ett liberalt samhälle.
Citera
2021-04-25, 15:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det som är bra med det är att medlemmarna byts ut. Organisationen blir mer SD-tolerant som helhet när en större andel av medlemmarna är för SD-samarbete. När de har partistämma eller vad de nu kallar det så kanske nya linjen får ännu större stöd för de vänstervridna har lämnat partiet. Och då kanske ännu fler medlemmar byts ut. I Malmö regerar S med L så där kan det nog bli ändring nu om fler medlemmar blir mot S-samarbete. En annan positiv sak är att Björklunds "eftermäle" försämras. Det blir ännu tydligare hur han förstörde partiet.

Tror du inte vissa av de som lämnar L går till C? Och vissa kommer från C till L? Så att C blir ännu mer vänsterliberalt?

Analysen är nog korrekt så tillvida att det pågår ett utbyte av medlemmar mellan C och L. Det är bara bra eftersom väljarna då får två tydliga liberala alternativ: ett nyliberalt (C) och ett socialliberalt (L).

Men snälla, sluta kalla det högerliberala centerpartiet för "vänsterliberaler". Vi riktiga vänsterliberaler blir ledsna då.
Citera
2021-04-25, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Dessa "tunga profiler" var ballasten som höll den liberala ballongen fjättrad vid marken. Nu kan L äntligen stiga i opinionen och värva nya medlemmar som tror på ett liberalt samhälle.
Min poäng är att båda alternativen är lika usla. L har satt sig i en rävsax sedan JÖK. Vad de än gör åker de ur riksdagen.
Citera
2021-04-26, 09:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Analysen är nog korrekt så tillvida att det pågår ett utbyte av medlemmar mellan C och L. Det är bara bra eftersom väljarna då får två tydliga liberala alternativ: ett nyliberalt (C) och ett socialliberalt (L).

Men snälla, sluta kalla det högerliberala centerpartiet för "vänsterliberaler". Vi riktiga vänsterliberaler blir ledsna då.

Du jobbar på för din överlevnad ser jag men L kommer dö efter valet och när de har stött vänsterblocket i 8 år är de förstås vänster. Handling betyder mer än tomma ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in