2021-04-23, 14:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Samtycke handlar om ett JA innan man gör något

Skriftligt? Bevittnat? I flera ex?
Svenska språket - eller går kroppsspråk bra?
Citera
2021-04-23, 14:47
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Han slutade direkt med BH:n när hon sa nej. Menar du att han var tvungen att fråga innan han drog i hennes BH? Varför frågade hon inte innan hon satte sig på honom? Han sa inte nej när hon satte sig på honom, MEN hon frågade inte heller innan.

Samtyckeslagen kommer slå tillbaka mot Jennifer för att hon inte klev bort ifrån honom efter han dragit i hennes BH, hon satt kvar på honom. Hur ska hon förklara det för rätten?

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Skriftligt? Bevittnat? I flera ex?
Svenska språket - eller går kroppsspråk bra?

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Funkar tyvärr inte så i verkligheten. Men försök igen...

Ni är många som har svårt med signaler, hur man tar av en bh och vad samtyckeslagen innebär märker jag. Hur vill ni att jag ska förklara det mest grundläggande sexuella samspelet för er? Någon tecknad video eller en länk?
Citera
2021-04-23, 14:55
Bannlyst
Citat:
Samtycke handlar om ett JA innan man gör något

I så fall måste man tillåta tex män att ringa på hos ensamboende kvinnor som de inte känner och fråga om de vill ha sex, och om kvinnorna säger "ja", då är det fritt fram för männen att ha sex med kvinnorna. Och det ska inte spela någon roll att det är flera stora, starka män med "kriminellt utseende" som gör så mot en ensam kvinna. Och inte heller ska det spela någon roll att detta sker ute tex i skogen på kvällen eller natten när ingen annan är i närheten. Det ska ändå inte vara våldtäkt pga att hon sa "ja".
Citera
2021-04-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ni är många som har svårt med signaler, hur man tar av en bh och vad samtyckeslagen innebär märker jag. Hur vill ni att jag ska förklara det mest grundläggande sexuella samspelet för er? Någon tecknad video eller en länk?

Varför frågade hon inte innan hon satte sig på honom? Gäller inte samtyckeslagen då?

Spelar ingen roll vad man tycker. Hon kommer få problem att förklara sig i och med att hon inte klev bort från honom efter.
Citera
2021-04-23, 15:05
Medlem
colis avatar
Citat:

Hennes handlingar i stort sett utan kläder när hon gnider sig mot hans kön grensle över honom är på alla världens språk ett JA.

Först när hon sa muntligt nej till att ta av Bh-n blev det ett NEJ.
Fram tills dess var det ett öronbedövande glasklart JA.

Och vid NEJ upphörde han - trots att hon fortfarande satt kvar på hans kön. Vad är brottsligt???
Kanske att hon fortsatte gnida sig mot honom trots att NEJ nu gällde?
Vem är brottsoffer och vem är förövare?
Senast redigerad av coli 2021-04-23 kl. 15:07.
Citera
2021-04-23, 15:07
Medlem
siisters avatar
Citat:
Varför frågade hon inte innan hon satte sig på honom? Gäller inte samtyckeslagen då?

Spelar ingen roll vad man tycker. Hon kommer få problem att förklara sig i och med att hon inte klev bort från honom efter.

Under vilken paragraf kan vi läsa om 'hon satte sig på homom'?

Citat:
Ursprungligen postat av eoku
I så fall måste man tillåta tex män att ringa på hos ensamboende kvinnor som de inte känner och fråga om de vill ha sex, och om kvinnorna säger "ja", då är det fritt fram för männen att ha sex med kvinnorna. Och det ska inte spela någon roll att det är flera stora, starka män med "kriminellt utseende" som gör så mot en ensam kvinna. Och inte heller ska det spela någon roll att detta sker ute tex i skogen på kvällen eller natten när ingen annan är i närheten. Det ska ändå inte vara våldtäkt pga att hon sa "ja".

Inte direkt. Ett 'ja' handlar om mer än ord
Citera
2021-04-23, 15:08
Medlem
Citat:
Hennes handlingar i stort sett utan kläder när hon gnider sig mot hans kön grensle över honom är på alla världens språk ett JA.

Först när hon sa muntligt nej till att ta av Bh-n blev det ett NEJ.
Fram tills dess var det ett öronbedövande glasklart JA.

Och vid NEJ upphörde han - trots att hon fortfarande satt kvar på hans kön. Vad är brottsligt???

Hon verkar tro att man måste använda ordet "JA" och "NEJ" för att samtyckeslagen ska gälla
Citera
2021-04-23, 15:11
Medlem
Citat:
Under vilken paragraf kan vi läsa om 'hon satte sig på homom'?

Vadå under vilken paragraf? Får jag sätta mig på vilken tjej jag vill utan att personen säger "JA"? Du sa själv att man måste säga "JA". Killen sa inte "NEJ", men han sa inte "JA" för hon frågade inte.

Killen slutade i att dra i hennes BH efter att hon sagt "NEJ". Vad är du det du inte fattar? Det enda jag säger till dig är vad domstolen kommer säga. Du tolkar lagen fel och det kommer du få se sen. Han kommer inte bli dömd för BH-incidenten. Den andra incidenten har jag inte kommenterat ens.
Citera
2021-04-23, 15:11
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Varför drar du slutsatsen att jag inte tycker den här incidenten ska utredas bara för jag konstaterar att de flesta av dessa brott inte utreds? Jag har inte uttryckt någon åsikt om hur jag tycker detta brott ska prioriteras så sluta dra några slutsatser. Vet inte ens vad du försöker göra för poäng.
Läs det jag citera först, och sen ditt svar.

Du tog upp att polisen nog har annat att göra...
Sen svarade jag att det går att göra två saker samtidigt...
Då kontrade du med att ta upp prioteringsfrågan hos polisen.

Slut, frågor?
Citera
2021-04-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Läs det jag citera först, och sen ditt svar.

Du tog upp att polisen nog har annat att göra...
Sen svarade jag att det går att göra två saker samtidigt...
Då kontrade du med att ta upp prioteringsfrågan hos polisen.

Slut, frågor?

Ja, polisen har inte obegränsat med resurser, finns väl en anledning till varför brott inte blir utredda? Tror du att polisen struntar i att utreda mer brott för dom inte bryr sig? Det är ju därför brotten inte utreds för dom har viktigare saker för sig. Min bedömning är att dom inte kommer utreda detta "brott" för att dom kommer inte anse att det är värt. Ska du beskylla mig för att jag tror det? Har inte lagt mina egna värderingar i det. Varför? För det är helt ointressant vad jag tycker. Jag säger bara vad jag tror kommer hända.
Senast redigerad av david-taxi 2021-04-23 kl. 15:22.
Citera
2021-04-23, 15:16
Medlem
colis avatar
Citat:
Hon verkar tro att man måste använda ordet "JA" och "NEJ" för att samtyckeslagen ska gälla

Citat:
Inte direkt. Ett 'ja' handlar om mer än ord

Just så. Själva ordet ”JA” är nog oftast av underordnad betydelse när det kommer till sex mellan två individer. Hur många ställer en formell fråga?
Kroppsspråket, hångel, kramar, sätta sig gränsle och gnida sitt underliv iklädd bara stringtrosor mot hans är betydligt klarare signaler att man vill.

Hon sa JA med alla sina handlingar! Dessutom sa hon muntligt att hon ville ha honom för sig själv.
Citera
2021-04-23, 15:18
Medlem
Citat:
Just så. Själva ordet ”JA” är nog oftast av underordnad betydelse när det kommer till sex mellan två individer. Hur många ställer en formell fråga?
Kroppsspråket, hångel, kramar, sätta sig gränsle och gnida sitt underliv iklädd bara stringtrosor mot hans är betydligt klarare signaler att man vill.

Hon sa JA med alla sina handlingar! Dessutom sa hon muntligt att hon ville ha honom för sig själv.

Exakt. Feminister här tror alltid man blandar in sina egna värderingar. Det handlar om vad man tror domstolen kommer tycka. Det blir inte direkt svårt för killens advokat att argumentera emot Jennifers påstående att hon ska ha blivit "sexuellt ofredad" när hon sitter kvar på honom. Lycka till Jennifers advokat!

Har domstolen "dålig kvinnosyn" om dom skulle döma för Tobys fördel mot Jennifer? Knappast. Dom dömer efter lagen, inte efter sina värderingar.
Senast redigerad av david-taxi 2021-04-23 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in