2021-04-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Med vilken telefon skickade hon sms? Hon fick väl lämna sin hos polisen? Pappsen hade inte kommit fram för att hämta henne, eller?

Var det kanske en poliskvinna eller utredare som paret D kände och som jobbade den dagen, som berättade detta för HD när hon kom ut från förhöret?
Det är min teori.
Iofs visste nog HD redan detta...
Citera
2021-04-23, 11:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Hax var psyksjuk och Soft fick göra hennes jobb till touren, men så blev H pigg när hon äntligen lyckades avslöja otroheten. Hon krävde blockning och mobbning. Hax tog äran för det Soft gjort och var en urusel talare på scen vid släppet av 2a Touren. S hade riggat kameran så att Soft aldrig syntes i bild och Jelly stod o fibblade med tekniken. Fruktansvärt amatörmässigt. L hade gjort allt jobb, men Hax bangade inte en sekund för att låtsas att det var hon som var den duktiga. Team Fusk stöttar varandra.

Jag tror H lidit enormt i det tysta för att hon inte har den naturliga karisman och den naturliga interaktion med andra som L hade. Till råga på allt valde hennes man att ha sex med L i smyg. Det var inte hans fel, det var hennes eget. Hon orkade ju inte vara den han önskade, men han skulle minsann få se vad hon kunde göra? Otrogen, ljuga låtsasskiljas, allt kunde bli annorlunda om Steffe fattade bollen rätt.

Hax tycks vara passiv-aggressiv och avundsjuk. Medicinerar med preparat för psykiska sjukdomar som bipoläritet och schizofreni. Varken hon eller Steffe är normala som t o m önskar döda sina egna barn. Livsfarliga!

Jag skulle inte bli förvånad om SD och HD gifter sej på nytt, eller att det åtminstone varit planen.
Då är det inte det äktenskapet där LW vigde dem, och där SD var otrogen.
Då blir det rationellt (SD) och emotionellt (HD) som att de börjar på ny kula.
Det nya äktenskapet har inte SD varit otrogen i, och då skulle inte HD behöva ”göra fel” och ta tillbaka honom till något han förstört.
Nu kanske de, för skams skull, inte pallar att gå igenom denna charader när de är i strålkastarljuset, inte minst i denna tråd.
Citera
2021-04-23, 12:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
OM SD varit det minsta lilla oskyldig, så hade han hittat LW redan första dagen. Men han letade inte ens.

Ingen av dem letade. Inte ens i närområdet. Tänk om LW ramlat ner från ett träd och låg medvetslös. Om inte annat kunde de letat lite för att se till att deras eller andras barn inte skulle kliva rätt på en död människa...

Var någon av dem där innan hon hittades, så var det bara för att städa. De visste mycket väl att hon var död och vart hon var. HD med. "Hoppas att hon är död"...

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Exempel på att den misstänkte visste att det var ingen idé att söka efter Lena
https://forumbilder.com/i/ro6E

Att SD är skyldig till mordet det vivlar jag inte på. Möjligt att han kunnat känna till att Lena planerade en ny cache bakom planket, så han skulle kunna ha hittat henne om han varit oskyldig.
Men samtidigt hade det inte varit så logiskt att polisen inte skulle ha sökt där, med tanke på polisnärvaron och hundar de första dagarna.

Naturligtvis sticker det ut att SD inte visar minsta intresse för att varken fråga någon enda gång hur det går, inte ringa till Lena, sms:a, söka det minsta. Han verkar ju inte reagera med minsta förvåning eller själv nämna det till varken H*elena Å*ström som han vet är vän med Lena, och som han vet har koll på Lenas cacher genom att hon är reviewer.

Nä, istället skojar han med henne, det trots att han påstår att han är orolig efter att N*oa har ringt. Strax därefter säger han också till chefen att vi kommer få se rubriker snart. Ändå frågar han inte UW något en endaste gång under dagen om de har fått något spår, om de hittat Lena.

HDs roll är så skum, alla hennes lögner och hennes uttalande till chefen. Jag är mest inte på att HD aldrig skulle yttra "jag hoppas att hon är död" om hon visste något om det på riktigt. Dessutom tror jag, tvärtemot vad chefen säger i förhör, att yttrandet är efter att HD fått veta från SD vid lunch. MT är ett trovärdigt vittne. Jag tvivlar inte på att det här är hennes minnesbild. Men förhöret med MT är sent i utredningen, och minnesbilder kan blandas ihop och ändras. Det vet jag själv av egen erfarenhet.

Men HD är inte minsta trovärdig. Jag lyssnade igenom hennes förhör från TR igår. Hon skyddar SD upp till öronen, det är helt säkert. I vissa fall kan hon ha blivit gaslightad av SD, i andra skyddar hon honom för att hon på något sätt vet mer än hon vill erkänna, alternativt är hon skeptiskt till polisen och tror att SD är oskyldigt misstänkt och att hon måste typ "rädda honom" på något bisarrt vis. Hjärntvätt kan vara väldigt effektiv.

Jag tänker på något som jag har ett svagt minne av som skrivits i tråden om. Det handlade något om någon bild som HD sett? Som SD får HD att tro att hon sett fel. Gaslighting som förändrar din tro på vad dina sinnen säger dig. Vad du har sett, det har du inte sett, vad du har hört, det har du inte hört.

Kanhända det är så SD kört det här med blodet. Att HD måste ha hört det av Lena? Eller att SD säger att du förstår att det kommer att finnas blod här i huset och jag har inget med mordet att göra. Jag har sagt i förhör att det kommer från sex, och du måste hjälpa till här. Eller så vet HD och är livrädd för SD. Att han kanske inte blir fälld (de har inget på mig) och hon är orolig för vad som händer om han inte åker dit. kanske vet hon att hon är anstiftare på ett eller annat sätt. "Vad har han nu gjort", känns som att HD tangerar tanken på att SD inte bara har ett finger med i det hela, utan att han har gjort något ju. Något mer allvarligt.

Nä, hur jag än grubblar på HD, kan jag inte få in henne riktigt.
Inget blir rimligt.
Citera
2021-04-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"De har fikat och sitter utomhus när Hanna ringer J*onas.
Hanna har just kommit ut från ett förhör hos polisen, hennes pappa ska hämta henne. J*onas
känsla är att hon är kvar i anslutning till polishuset när hon ringer. Han har för sig att S*ven
O*lof inte är precis i närheten av Hanna. Hanna säger till J*onas "Lena är hittad, hon är död".
"

HD sluger helt klart i TR när hon berättar om första förhöret och hur "märkligt" allt var. Hon svävar på både antalet förhörsledare, hur mycket spring det var i rummet, hur poliser byttes ut och på antalet sms. Efter att åklagaren trycker på det här så kan det ha varit en förhörsledare och att mobilen låg framme.

Visst, hon kan absolut ha känt på sig att det varit något, men hur vet hon att det gäller det här ärendet? Det kan ju ha varit förhörsledarens barn som blivit sjukt på skolan, eller förhörsledarens make, pappa, whatever. Annat ärende som krävde insats. Vad som helst!

Och som sagt, helt ologiskt (!) att tro att det är Lena som ligger död drygt hundra meter från hemmet efter alla dagar. Ingen har märkt något (!).

Nä, HD ljuger om både det ena och andra.
Frågan är bara varför.

Jag tänker att om det varit en läcka till SOA, varför skydda läckan med risk för att både SD och hon själv råkar ut för misstanke. Inte misstanke om att ha snott en kola på Coop.

Jag misstänker ändå ganska starkt en läcka a la Avels fynd, men faktiskt lutar det här ännu mer åt egentligen att HD vet något.

Exempelvis sitter hon på förhöret, märker att den förhörsledare som få meddelandet och går ut, ser ut på något sätt som får HD att känna att nu är det något. Men även om hon skulle veta att Lena är död och ligger där, kan hon isf inte veta att hon är hittad.
Om hon vet om mordet via SD, då skulle hon väl inte vilja avslöja sig direkt till S*illen, genom att försäga sig?

Det skulle då kunna vara en kombination, att HD vet och dessutom är det en läcka till SOA och sedan till HD.

Vem skulle läckan i så fall kunna vara? AnSt? TM?
Dessutom tror jag att dagarna från själva mordet fram till 19e Maj har varit väldigt frustrerande för de inblandade. Som en bomb som skulle brisera när som helst. "Nu måste de väl hitta Lena snart?"
Citera
2021-04-23, 12:16
Medlem
Citat:
"De har fikat och sitter utomhus när Hanna ringer J*onas.
Hanna har just kommit ut från ett förhör hos polisen, hennes pappa ska hämta henne. J*onas
känsla är att hon är kvar i anslutning till polishuset när hon ringer. Han har för sig att S*ven
O*lof inte är precis i närheten av Hanna. Hanna säger till J*onas "Lena är hittad, hon är död".
"

HD sluger helt klart i TR när hon berättar om första förhöret och hur "märkligt" allt var. Hon svävar på både antalet förhörsledare, hur mycket spring det var i rummet, hur poliser byttes ut och på antalet sms. Efter att åklagaren trycker på det här så kan det ha varit en förhörsledare och att mobilen låg framme.

Visst, hon kan absolut ha känt på sig att det varit något, men hur vet hon att det gäller det här ärendet? Det kan ju ha varit förhörsledarens barn som blivit sjukt på skolan, eller förhörsledarens make, pappa, whatever. Annat ärende som krävde insats. Vad som helst!

Och som sagt, helt ologiskt (!) att tro att det är Lena som ligger död drygt hundra meter från hemmet efter alla dagar. Ingen har märkt något (!).

Nä, HD ljuger om både det ena och andra.
Frågan är bara varför.

Jag tänker att om det varit en läcka till SOA, varför skydda läckan med risk för att både SD och hon själv råkar ut för misstanke. Inte misstanke om att ha snott en kola på Coop.

Jag misstänker ändå ganska starkt en läcka a la Avels fynd, men faktiskt lutar det här ännu mer åt egentligen att HD vet något.

Exempelvis sitter hon på förhöret, märker att den förhörsledare som få meddelandet och går ut, ser ut på något sätt som får HD att känna att nu är det något. Men även om hon skulle veta att Lena är död och ligger där, kan hon isf inte veta att hon är hittad.
Om hon vet om mordet via SD, då skulle hon väl inte vilja avslöja sig direkt till S*illen, genom att försäga sig?

Det skulle då kunna vara en kombination, att HD vet och dessutom är det en läcka till SOA och sedan till HD.

Javisst. Den aktivitet som plötsligt uppstod i förhör rummet hade ju annars kunnat handla om något helt annat än mordet på Lena.
Det ska därför bli mycket intressant att få ta del av JSs vittnesmål i HR måndag 3e Maj.
Citera
2021-04-23, 12:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag skulle inte bli förvånad om SD och HD gifter sej på nytt, eller att det åtminstone varit planen.
Då är det inte det äktenskapet där LW vigde dem, och där SD var otrogen.
Då blir det rationellt (SD) och emotionellt (HD) som att de börjar på ny kula.
Det nya äktenskapet har inte SD varit otrogen i, och då skulle inte HD behöva ”göra fel” och ta tillbaka honom till något han förstört.
Nu kanske de, för skams skull, inte pallar att gå igenom denna charader när de är i strålkastarljuset, inte minst i denna tråd.

Jag tänker detsamma.
Om SD går fri i HR, då kommer de att gifta om sig.
Citera
2021-04-23, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
På tal om att kvinnor som lever i en kontrollerande relation blir bundna till sin förövare:

"I två olika rättegångar har han dömts till fängelse för grov fridskränkning mot ”Ella”.

Nu har han släppts från fängelset och hon är rädd för att hon kommer att gå tillbaka till honom trots allt våld.

– Det handlar om en förtrollning där man vill få kärlek och tröst av den som skadar en mest. Men jag förstår också att det kan bli min död, säger hon.
"

//

"Nu brottas Ella med känslorna inför honom.

– Min abstinens och dragning till honom är så stark att jag inte kan hantera det. Jag har varit öppen med att jag vill ha hjälp för att undvika ett återfall, säger Ella
."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/ellas-radsla-att-hon-ska-ga-tillbaka-till-sitt-valdsamma-ex/

Förtrollning, vill få kärlek av sin misshandlare, återfall.
Allt detta påminner ju om vilket missbruk som helst.
Citera
2021-04-23, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag har haft två väninnor med konstaterad bipolaritet och känner igen det du beskriver och också omgivningens funderingar ibland om det handlat även om NPD. Min erfarenhet av mina två väninnor är även som du beskriver ovan att det är en blandbild och att det skiftar. Vill även lägga till att min erfarenhet från att ha känt dessa två är att bipolaritet givetvis inte tar över personligheten helt utan den ursprungliga personligheten finns ju där och lyser igenom med resultatet att två bipolära kan vara och agera väldigt olika trots samma diagnos. Detta tycker jag är relevant att ha med sig i åtanke för spekulationer om t ex HD skulle haft diagnosen och på vilket sätt det då kunnat styrt agerandet vid inblandning i mordet och måendet samt vad andra runtomkring kunnat märka.

Min ena väninna hade extremt djupa dalar blandat med extrema toppar då hon betedde sig gränslöst. Hon misskötte sin medicinering när hon var manisk eftersom att hon då kände sig stå över sin diagnos och medicin. Adderat till detta hade hon perioder av paranoia där hon inbillade sig fysiska hot vilket resulterade i att hon försökte anlita personer med våldskapital för beskydd till den grad att vi runtomkring henne ett tag var rädda att hon skulle göra något olagligt (kidnappning eller mord, som vi kunde ana fanns i hennes tankar en period eftersom att hon ansåg sig vara trängd och ha rätt till detta som självförsvar), upplevde att andra konspirerade mot henne och kunde starta drev mot väninnor som hon inbillade sig var opålitliga.

Hon trodde på inbillningarna själv och kunde vara extremt övertygande så att hon agerade manipulativt och andra råkade illa ut för henne. Att hon i grunden var ett offer för en massa omständigheter annars (sin man och sitt psykiska mående) gjorde att det var extra lätt för henne att bli trodd på om hon svartmålade någon människa runt henne. Hon var i alla lägen det stora offret som antingen led eller skulle hejas på när hon hade en topp och ork att ta sig ur en dal. Det var i väldigt få sammanhang som hon gavs något som helst ansvar för sitt agerande av omgivningen. Lite betedde vi oss alla nog som knähunden JG verkar bete sig kring HD. Men till skillnad från JG som fortsatt verkat leva i en bubbla för paret D, så lärde vi runtomkring vår väninnan oss snart att vi ena stunden kunde vara höjda till skyarna som vänner men nästa stund kunde bakvägen få höra att hon varnat om någon av oss för och hittat på de mest bisarra saker som vi då skulle gjort oss skyldiga till och som drabbat henne. Oavsett den lojalitet man visat kunde man nästa stund stå utfryst och isolerad då hon fått för sig något och spritt det genom "förtroenden" till alla andra. Hela situationen kring henne blev giftig, otrygg.

Den här personen var i en och samma person en vän vi hade medlidande med pga psykisk sjukdom, en jävla bitch som spred skit huller om buller, en farlig person som försökte ta till våld mot inbillade hot, ett offer för att hon befann sig i en osund relation med en (knäpp) man som antagligen drog nytta av hennes dalar osv. Hon var precis så motsägelsefull som HD framstår i tråden via FUP och loggar. Hon kunde vara så deprimerad att hon inte fick sig upp eller skötte sin hygien, men hon kunde även vara på toppen av världen med snabba förlovningar parallellt med flera pojkvänner som inte visste om varandra, flirtigt beteende och stora, stora samhällsprojekt på gång. Det var liksom aldrig mellanmjölk, antingen botten eller så toppen. Hon och hennes relation påminner för mig extremt starkt om HD och hennes relation till SD, varvid jag måste erkänna att det är svårt att inte tro att de senare följer detta pars mönster även på andra sätt. Min huvudtes är ju att ett par mycket väl kan vara konstigt psykiskt båda två men på olika sätt och att samma person kan vara både offer i ett sammanhang och förövare i ett annat sammanhang. HD kan mycket väl vara ett offer för SD men också en förövare gentemot andra, t ex LW och stark gentemot SD när hon är på topp. Om HD skulle ha bipolaritet så har vi ju att göra med en person som har två varianter av agens och makt över sin situation, inte bara ett sammanhållet handlingsutrymme som hos en person som har ett "jämnt" beteende över tid.

Min andra väninna bar sin bipolaritet dold under många år. Först för sig själv, sedan en kort tid inför hennes vänner. Jag har alltid uppfattat henne som mycket mer låg och de maniska perioderna har varit med mindre spetsiga toppar, mer bara extra livsglädje och idéer. Jag uppfattade henne länge som bara en lugn person snarare än en i perioder deprimerad person. Men så har hon också skött sin medicinering så bra hon kunnat även om den måstat förändras över tid vilket varit knepigt som jag förstått det. Här har det aldrig för omgivningen iaf funnits tendenser till inbillad förföljelse eller hotbilder, några sexuella utsvävningar eller liknande utan ett ganska stilla liv där personen försökt minimera skadorna för andra pga sin sjukdom genom att sköta sin medicinering och leva ett litet liv i det stilla.

När jag tänker på mina två bekantskaper och hur olika deras egentligen samma diagnos visat sig för oss omkring så tänker jag på att det givetvis för det första är svårt att sätta en diagnos utan att verkligt känna personen och ha adekvat utbildning, men även att bipolaritet kan ta sig så olika uttryck beroende på underliggande personlighet. Min ena väninna bröt jag till sist med då det till sist inte gick att skylla allt på sjukdomen, hon var de facto jävlig och taskig på ett sätt som hon aldrig tog ansvar för vilket skadade andra ordentligt. Efteråt när jag sett genom alla lögner så började jag faktiskt fundera över om hon ens var bipolär eller om hon var narcisstisk som du beskriver den diagnosen och att suicidförsöken bara var sätt att sätta sig själv i centrum för medlidande medan hon njöt av att styra oss omkring. Den andra väninnan vet jag kämpar med sin diagnos och gör sitt bästa för att ingen annan ska bli lidande för den.

Jag svamlar kanske här men det jag vill ha sagt är att min erfarenhet av bipolära säger mig att
a) sjukdomen kan ta sig ganska olika uttryck baserat på vilken personlighet i grunden den drabbade har
b) en bipolär sjukdom innebär inte att en person inte kan åsamka andra skada, ställa till med stort elände och skapa förföljelse av andra då den med sin sjukdomsbild kan väcka empati för sig själv och drev mot en utpekad fiende (en bipolär person som under en manisk period använder omgivningens medlidande för tidigare depressiva perioder till att hetsa mot andra kan orsaka enorm skada)
c) allt får stora proportioner hos en manisk person och hen kan vara oerhört övertygande när hen pekar ut en annan som syndabock (HD inför JG om LW?)
d) bipolaritet kombinerat med paranoia är ingen bra kombination och kan leda till våld som den sjuka tror att hon har moraliskt rätt till
e) en taskig person i grunden, bortskämd eller omogen, kan om hen levt länge med sin sjukdom i maniska perioder nyttja den till sin fördel - bipolaritet är en förklaring till beteende men ingen ursäkt för vad som helst eller alibi för att inte kunna bete sig skadligt

Utifrån det som framgått om HD så förefaller det inte omöjligt att hon skulle vara bipolär och att en del av triangeldramats snurrighet och motsägelser kan härstamma ur hennes omväxlande dalar och toppar samt att mordets brutalitet och våld skulle kunna kopplas till involveringen av en person som pga psykisk ohälsa eller personlighetsstörning saknar normala, moraliska spärrar för att hen anser sig ha rätten på sin sida och stå över offret i värde.

Ja, det kan verkligen se olika ut från person till person som lider av bipolär sjukdom. En vän till mig har ibland rätt höga toppar som varar några dagar, men mest ligger hon på en nivå under det "normala". Kroniskt deppig. Då självmedicinerar hon med massor med kaffe och Koffeintabletter (som går att köpa receptfritt på Apoteket) och det hjälper henne att hålla näsan ovanför vattenytan.

Den bipolär man jag kände (han lever inte längre) hade oftast höga maniska toppar och ställde till det ordentligt för både sig själv och andra. Då betedde han dig som en fullfjädrad narcissist.
Sen kom plötsligt dessa depressiva perioder som varade någon vecka, då han blev så dålig att han blev katatonisk och lades in på psyket. Många självmordsförsök, där han till slut lyckades genom att hänga sig i sin brors växthus...
Citera
2021-04-23, 12:54
Medlem
Något jag undrar eller har missat:

1. Varför är det ingen av dom som säger rakt ut att HD ertappade SD med att snoka och att det var ungefär "sista droppen"? Är det också hemligt och varför då? De nämner bara att de HD har tillitsproblem och att de därför inte kunde fortsätta vara gifta? (Om nu LW har fått rätt info..?)

Citat:
a 168 del a s 796
Chatt med rew. HÅ 7 feb 2018 22:31:

LW: H ertappade S med att blåljuga om nåt hon redan visste.
Handlade inte om oss, I alla fall inte direkt.
på sätt och vis handlar ju mycket i deras liv om oss.
..
hon ställde frågor, han blånekade
frågade om, så inget missförstånd kunde finnas
fortsatt nekande
då presenterade hon tung, glasklar teknisk bevisning
BAM!
där satt han med inte bara skägget i brevlådan.
Det här var igår.
..
a 168 del a s449 i chatt med FR angående ev "orsaken" till skilsmässan:
28 feb 2018 15:47

LW: Men för ett par veckor sedan sa hon till honom att hon hade lite känsligt innehåll i sin mejl,
"nu vill jag inte att du går in där längre"
han kollade såklart, massor

efter några dagar frågade hon om han låtit bli.
han ljög såklart.
då hade hon lärt sig hur man spårar alla aktiviteter på google
visade hur många gånger han varit inne på hennes mejl från sitt jobb.
och hon frågade också varför han är inne fyrtio gånger om dagen på telegram (appen han och jag
skriver i)

a 168 del b s 155 chatt 5 mars 2018
LW: det uppstod en kris hos dem, hon ertappade honom med att ljuga
5 mar 2018 20:06
och han kunde inte neka, hon hade stenhårda bevis
inte just den gången
men det räckte
några dagar senare langade hon fram papper, de skrev på samma kväll, berättade genast för
barnen och sina närmaste

2. Man förhör personer som varit på gymmet under måndagen, men inte på fredagen?
SD säger till både M-lund (fredag) och JG (måndag) att han simmat. Varför förhörde man inte folk som varit inne på badet dom dagarna? Han poserar ju i badshorts på en av sina selfies.
Eller har jag helt enkelt missat det?

(För övrigt så var det inte bara SD som var sen in på gymmet på måndagen. En annan kille plankade tom in 2 minuter efter honom. Dock såg han ingen 45 åring som var 183 cm lång)
Senast redigerad av uncommon-name 2021-04-23 kl. 13:10.
Citera
2021-04-23, 13:13
Medlem
Citat:
På tal om att kvinnor som lever i en kontrollerande relation blir bundna till sin förövare:

"I två olika rättegångar har han dömts till fängelse för grov fridskränkning mot ”Ella”.

Nu har han släppts från fängelset och hon är rädd för att hon kommer att gå tillbaka till honom trots allt våld.

– Det handlar om en förtrollning där man vill få kärlek och tröst av den som skadar en mest. Men jag förstår också att det kan bli min död, säger hon.
"

//

"Nu brottas Ella med känslorna inför honom.

– Min abstinens och dragning till honom är så stark att jag inte kan hantera det. Jag har varit öppen med att jag vill ha hjälp för att undvika ett återfall, säger Ella
."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/ellas-radsla-att-hon-ska-ga-tillbaka-till-sitt-valdsamma-ex/

Förtrollning, vill få kärlek av sin misshandlare, återfall.
Allt detta påminner ju om vilket missbruk som helst.

Visst är det ett missbruk.
Det är verkligen sjukt. Hon har dessutom barn att tänka på. Borde finnas någon typ av 12-stegsprogram även för relationsmissbrukare. Kanske finns det?
Citera
2021-04-23, 13:27
Medlem
Citat:
Att SD är skyldig till mordet det vivlar jag inte på. Möjligt att han kunnat känna till att Lena planerade en ny cache bakom planket, så han skulle kunna ha hittat henne om han varit oskyldig.
Men samtidigt hade det inte varit så logiskt att polisen inte skulle ha sökt där, med tanke på polisnärvaron och hundar de första dagarna.

Naturligtvis sticker det ut att SD inte visar minsta intresse för att varken fråga någon enda gång hur det går, inte ringa till Lena, sms:a, söka det minsta. Han verkar ju inte reagera med minsta förvåning eller själv nämna det till varken H*elena Å*ström som han vet är vän med Lena, och som han vet har koll på Lenas cacher genom att hon är reviewer.

Nä, istället skojar han med henne, det trots att han påstår att han är orolig efter att N*oa har ringt. Strax därefter säger han också till chefen att vi kommer få se rubriker snart. Ändå frågar han inte UW något en endaste gång under dagen om de har fått något spår, om de hittat Lena.

HDs roll är så skum, alla hennes lögner och hennes uttalande till chefen. Jag är mest inte på att HD aldrig skulle yttra "jag hoppas att hon är död" om hon visste något om det på riktigt. Dessutom tror jag, tvärtemot vad chefen säger i förhör, att yttrandet är efter att HD fått veta från SD vid lunch. MT är ett trovärdigt vittne. Jag tvivlar inte på att det här är hennes minnesbild. Men förhöret med MT är sent i utredningen, och minnesbilder kan blandas ihop och ändras. Det vet jag själv av egen erfarenhet.

Men HD är inte minsta trovärdig. Jag lyssnade igenom hennes förhör från TR igår. Hon skyddar SD upp till öronen, det är helt säkert. I vissa fall kan hon ha blivit gaslightad av SD, i andra skyddar hon honom för att hon på något sätt vet mer än hon vill erkänna, alternativt är hon skeptiskt till polisen och tror att SD är oskyldigt misstänkt och att hon måste typ "rädda honom" på något bisarrt vis. Hjärntvätt kan vara väldigt effektiv.

Jag tänker på något som jag har ett svagt minne av som skrivits i tråden om. Det handlade något om någon bild som HD sett? Som SD får HD att tro att hon sett fel. Gaslighting som förändrar din tro på vad dina sinnen säger dig. Vad du har sett, det har du inte sett, vad du har hört, det har du inte hört.

Kanhända det är så SD kört det här med blodet. Att HD måste ha hört det av Lena? Eller att SD säger att du förstår att det kommer att finnas blod här i huset och jag har inget med mordet att göra. Jag har sagt i förhör att det kommer från sex, och du måste hjälpa till här. Eller så vet HD och är livrädd för SD. Att han kanske inte blir fälld (de har inget på mig) och hon är orolig för vad som händer om han inte åker dit. kanske vet hon att hon är anstiftare på ett eller annat sätt. "Vad har han nu gjort", känns som att HD tangerar tanken på att SD inte bara har ett finger med i det hela, utan att han har gjort något ju. Något mer allvarligt.

Nä, hur jag än grubblar på HD, kan jag inte få in henne riktigt.
Inget blir rimligt.

Om det skulle bli så att SD frias så kommer mordet på Lena att spöka för de inblandade för all framtid. Bita dem i baken. Någon av dem med vetskap kommer inte kunna tiga till slut. Känna en enorm press. Försäga sig. Berätta.

Nu när HD äntligen tog steget till skilsmässa vore det tragiskt om hon återigen blir ihop med SD och t.o.m gifter om sig med honom. Om det skulle visa sig att hon är helt oskyldig, vilket jag inte tror. Att återuppta förhållandet kommer sätta HD i ett både fysiskt och emotionellt fängelse värre än någonsin.
Hur detta kommer sluta vete fåglarna.
Kanske med ytterligare ett mord i denna tragiska soppa?
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-23 kl. 13:30.
Citera
2021-04-23, 13:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Visst är det ett missbruk.
Det är verkligen sjukt. Hon har dessutom barn att tänka på. Borde finnas någon typ av 12-stegsprogram även för relationsmissbrukare. Kanske finns det?

Verkligen.
Det är ju det som är så tragiskt att Lena sökte hjälp med ljus och lykta.
Hon var verkligen både klok och smart, hade insikt och var verbal. Driftig. Påstridig och envis.

Ändå var det så svårt att få hjälp!
När hon äntligen fick tag på en terapeut som arbetade med våld i nära relation, då kunde hon inte fortsätta där eftersom hon inte var mogen för att lämna!

Ja, det måste förstås finnas hjälp för de kvinnorna som är beredda att lämna. Då är det som farligast.

Men ska man verkligen behöv vänta tills det är som farligst, dvs när man är mogen att lämna.

Det kan ju bli din död.

Mikael Nyqvist, spaningsledaren som ersatt Springare i det här fallet, berättar i en intervju att man inom polisen hade haft en avdelning som arbetade med de här fallen. De använde skattningsskalor för att värdera risken för kvinnan. Tyvärr lades avdelningen ner och några skalor användes inte vid intervjutillfället.

Det är väl ett av problemen som Lena stötte på. Mikael Nyqvist var också den som hade hand om Lenas tidigare anmälan (-ingar?). Även M*ats B*erg, jouråklagaren som drog tillbaka husrannsakan hos SD 15 maj, har varit inblandad i Lenas tidigare anmälningar. Jag hoppas att jag minns rätt här, eftersom jag drar upp det.

Blir så irriterad över att en person som vill ha hjälp, som anmäler, som sparar och dokumenterar, som är verbal och kämpar på med sitt "missbruk", som till och med har större förståelse för vad som pågår än de flesta, ändå ska behöva bli mördad.

Ska man behöva vänta tills man själv har "avgiftat" sig själv och riskerar att bli dödad innan man kan få hjälp?

Det fattas flera steg här och rättsväsendet verkar inte varken ha möjlighet eller tillräcklig kunskap för att stoppa de här människorna som kränker, hotar och slår.

Ansvaret ligger alltför mycket på kvinnan själv, trots att vetenskapen visar tydligt att kvinnan själv både är hjärntvättad, traumatiskt bunden och bagatelliserar (normaliserar) våldet.

Lite som JG som tycker att SD har rätt att skrika åt honom när hans hund sprang lös på tomten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in