Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Visst är det ett missbruk.
Det är verkligen sjukt. Hon har dessutom barn att tänka på. Borde finnas någon typ av 12-stegsprogram även för relationsmissbrukare. Kanske finns det?
Verkligen.
Det är ju det som är så tragiskt att Lena sökte hjälp med ljus och lykta.
Hon var verkligen både klok och smart, hade insikt och var verbal. Driftig. Påstridig och envis.
Ändå var det så svårt att få hjälp!
När hon äntligen fick tag på en terapeut som arbetade med våld i nära relation, då kunde hon inte fortsätta där eftersom hon inte var mogen för att lämna!
Ja, det måste förstås finnas hjälp för de kvinnorna som är beredda att lämna. Då är det som farligast.
Men ska man verkligen behöv vänta tills det är som farligst, dvs när man är mogen att lämna.
Det kan ju bli din död.
Mikael Nyqvist, spaningsledaren som ersatt Springare i det här fallet, berättar i en intervju att man inom polisen hade haft en avdelning som arbetade med de här fallen. De använde skattningsskalor för att värdera risken för kvinnan. Tyvärr lades avdelningen ner och några skalor användes inte vid intervjutillfället.
Det är väl ett av problemen som Lena stötte på. Mikael Nyqvist var också den som hade hand om Lenas tidigare anmälan (-ingar?). Även M*ats B*erg, jouråklagaren som drog tillbaka husrannsakan hos SD 15 maj, har varit inblandad i Lenas tidigare anmälningar. Jag hoppas att jag minns rätt här, eftersom jag drar upp det.
Blir så irriterad över att en person som vill ha hjälp, som anmäler, som sparar och dokumenterar, som är verbal och kämpar på med sitt "missbruk", som till och med har större förståelse för vad som pågår än de flesta, ändå ska behöva bli mördad.
Ska man behöva vänta tills man själv har "avgiftat" sig själv och riskerar att bli dödad innan man kan få hjälp?
Det fattas flera steg här och rättsväsendet verkar inte varken ha möjlighet eller tillräcklig kunskap för att stoppa de här människorna som kränker, hotar och slår.
Ansvaret ligger alltför mycket på kvinnan själv, trots att vetenskapen visar tydligt att kvinnan själv både är hjärntvättad, traumatiskt bunden och bagatelliserar (normaliserar) våldet.
Lite som JG som tycker att SD har rätt att skrika åt honom när hans hund sprang lös på tomten.