2021-04-23, 08:55
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Man har ju läst om att Karin har blåst Cecilia på väldigt mycket pengar enl. Cecilia. Men Cecilia skulle ha struntat i det och gått vidare och flyttat hem till sin hemstad där hon också skulle ha sin mamma boende. Man undrar om det här med pengarna verkligen kan vara sant. Vad kan Karin, som har så mycket pengar, ha för anledning att lura av sina bekanta pengar? Om det nu skulle vara sant, så borde det ju inte vara för sent ännu att få tillbaks pengarna för Cecilia. Men om det inte finns något papper skrivet på lånet, så är det väl förstås omöjligt.? Men om det skulle vara sant, så undrar man ju:
Varför gör Karin så här?

Hon gör väl sådär för att inga transaktioner ska kunna härledas till henne. Hon förstår ju att polisen kommer kolla upp hennes förehavanden och det skulle se dåligt ut om hon har gjort transaktioner med pengar. Därav säkert att hon köper guld och ger.

Har snart tragglat mig igenom alla förhör från rättegången och måste verkligen säga att jag tycker så jävla synd om Henrik. Fy fan att leva under sådan psykisk stress med ett galet ex som far runt, dyker upp överallt i fyllan och härjar på. Försöker ständigt sätta dit honom på olika sätt och verkligen aldrig ger sig. Hoppas han kan få lite ro i sinnet nu när galningen är bakom lås och bom.
Citera
2021-04-23, 09:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Hon gör väl sådär för att inga transaktioner ska kunna härledas till henne. Hon förstår ju att polisen kommer kolla upp hennes förehavanden och det skulle se dåligt ut om hon har gjort transaktioner med pengar. Därav säkert att hon köper guld och ger.

Har snart tragglat mig igenom alla förhör från rättegången och måste verkligen säga att jag tycker så jävla synd om Henrik. Fy fan att leva under sådan psykisk stress med ett galet ex som far runt, dyker upp överallt i fyllan och härjar på. Försöker ständigt sätta dit honom på olika sätt och verkligen aldrig ger sig. Hoppas han kan få lite ro i sinnet nu när galningen är bakom lås och bom.

Visst förstod man och det framfick givetvis i FUP vilken press han levde under men att höra honom själv berätta om hur han ständigt måste fundera på vart enda steg han tog, när var hur, förstår inte hur han orkat hålla ihop. Men inte ens han anade väl att den galna fyllekärrringen skulle gå så långr. Nu nu är det bara några timmar kvar tills dom meddelas. Måtte hon få sina 14 år, minst och att den snickesnackaren Mikael Rönnkvist (vilken låda han höll och vilket dravel) får högre straff. Men såklart hon överklagar, igen, det ska ju manglas så långt det går. Fast jag har svårt att se en anledning till att HD skulle pröva detta.
Citera
2021-04-23, 09:39
Medlem
Reimers avatar
Mailat Svea Hovrätt och kommer att få domen klockan 11 så den biten är ju lugn, vad som gör mig lite fundersam är ju medias hantering av det här ärendet, undrar om det ens kommer en notis om vad domen blev, tystnaden är ju nästan magisk med tanke på vad som hänt.

Som sagt tidigare det är uppenbarligen skillnad på folk och fä men att det skulle vara så tydligt som i det här fallet trodde jag inte.
Citera
2021-04-23, 10:25
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit

Hon skulle ha behövt ha fotboja
Citera
2021-04-23, 10:45
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mailat Svea Hovrätt och kommer att få domen klockan 11 så den biten är ju lugn, vad som gör mig lite fundersam är ju medias hantering av det här ärendet, undrar om det ens kommer en notis om vad domen blev, tystnaden är ju nästan magisk med tanke på vad som hänt.

Som sagt tidigare det är uppenbarligen skillnad på folk och fä men att det skulle vara så tydligt som i det här fallet trodde jag inte.

Vet inte det riktigt.
Men Aftonbladet var snabba idag i alla fall:

Citat:
05:52Amanda Hällsten
Försökte få advokat mördad – hovrättsdom i dag
Citera
2021-04-23, 10:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Vet inte det riktigt.
Men Aftonbladet var snabba idag i alla fall:

Mja, jag är inte imponerad om jag ska uttrycka mig milt, det borde ha varit en följetong i media med tanke på brottet utstuderade art, problemet för media är att det är en kvinna som löpt amok och det passar inte in i medias narrativ med kvinnor som endast offer aldrig förövare.
Citera
2021-04-23, 11:04
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Hovrätten skärper straffet för kvinna som döms för anstiftan av försök till mord på sin före detta man):
Citat:
En advokat sköts i september 2019 utanför sin bostad på Kungsholmen och skadades allvarligt, men överlevde. En man har tidigare dömts för dådet. Hovrätten dömer nu advokatens före detta fru för att ha legat bakom mordförsöket. Hon döms även för att 2018 ha anlitat två 17-åriga pojkar för att döda mannen. Hovrätten skärper straffet till 15 års fängelse.

Hovrätten anser liksom tingsrätten att det är bevisat att kvinnan anlitat skytten och ytterligare en man för att döda exmannen. Hovrätten bedömer även att det är bevisat att kvinnan, tillsammans med en annan kvinna, förberett ett mord på samme man 2018 och anlitat två 17-åriga pojkar för att utföra dådet.

Även tingsrätten ansåg att kvinnan hade gjort sig skyldig till båda gärningarna, men dömde henne endast för anstiftan av försök till mord. Enligt tingsrätten skulle förberedelsen av mordet hösten 2018 ingå som en del av anstiftansbrottet 2019. Hovrätten gör en annan bedömning och anser att kvinnan ska dömas för både anstiftan av försök till mord och förberedelse till mord.

Tingsrätten dömde kvinnan till 14 års fängelse. Hovrätten skärper straffet till 15 års fängelse.

Hovrätten fastställer även tingsrättens dom mot den medåtalade man som dömts i tingsrätten för sin inblandning i mordförsöket 2019. I likhet med tingsrätten anser hovrätten att mannen gjort sig skyldig till medhjälp till försök till mord och dömer honom till 6 års fängelse. Tingsrättens dom mot de 17-åriga pojkar som dömts för sin inblandning i händelserna hösten 2018 fastställs också. De döms båda till skyddstillsyn, den ena för stämpling till mord och den andre för förberedelse till mord.
Svea hovrätt, mål: B 1128-21
Citera
2021-04-23, 11:06
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Hovrätten skärper straffet för kvinna som döms för anstiftan av försök till mord på sin före detta man):

Svea hovrätt, mål: B 1128-21
Ett år till alltså. Noterade att de nu skriver ut att det är målsägandes fd fru.
Citat:
Hovrätten dömer nu advokatens före detta fru för att ha legat bakom mordförsöket. Hon döms även för att 2018 ha anlitat två 17-åriga pojkar för att döda mannen. Hovrätten skärper straffet till 15 års fängelse.
Citera
2021-04-23, 11:09
Medlem
Karin får sitt straff höjt till 15 års fängelse.
Citera
2021-04-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ett år till alltså. Noterade att de nu skriver ut att det är målsägandes fd fru.
Alldeles förträffligt. Nu kan barnen växa upp i lugn och ro med en harmonisk pappa som slipper se sig över axeln så fort han går ut.
Citera
2021-04-23, 11:12
Medlem
Det står inte en rad om Cecilia Fellenius i domen. Överklagade inte åklagaren hennes också?
Citera
2021-04-23, 11:14
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nodangerontheroof
Det står inte en rad om Cecilia Fellenius i domen. Överklagade inte åklagaren hennes också?
Nej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in