2021-04-21, 23:26
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliaisabell
Det är ju verkligen det sista vi vill, vi ska skriva under allt i Juli tror jag så det är ju några månader framåt, tänker att eftersom det är npgra månader ifrån att vi skrev under kontraktet så kanske dom vill dubbelkolla allt igen!

Är det något mer som banken brukar kolla upp/vilja se innan allt är påskrivet?

Säg för helvete ingenting.
Citera
2021-04-22, 17:07
Medlem
Citat:
I vanliga fall ja, men på grund av att vi redan skrivit på kontraktet på lägenheten så sa mäklaren att vi inte behövde det. Inflyttningsdagen var först i maj men blev ändrat till augusti på grund av säljaren ..

Köp i maj o hyr ut till säljaren till inflyttningsdagen - problems solved
Citera
2021-04-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Säg för helvete ingenting.

Haha okej! Vi ska försöka kolla med fler banker också för att se om vi kan lösa det som en backup om det skulle bli strul!
Citera
2021-04-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Köp i maj o hyr ut till säljaren till inflyttningsdagen - problems solved

Fast det går ju inte och löser ingenting. Inflyttningsdagen är i slutet av augusti och vi får inte hyra ut i andrahand pga det. Problemet är ju att jag itne har fått min a-kassa ännu och den kommer inte igång förrän i augusti.
Citera
2021-04-22, 18:22
Medlem
Duerfs avatar
Du skriver att ni har ett lånelöfte. Har banken godkänt den här specifika lägenheten ni skall köpa? Har ni ringt in efter att ha vunnit budgivningen och fått grönt ljus att skriva kontrakt?

Om inte, ring dem i morgon bitti för då vet ni inte alls om ni kan få låna pengar av er bank eller inte.
Citera
2021-04-22, 18:23
Medlem
Citat:
Fast det går ju inte och löser ingenting. Inflyttningsdagen är i slutet av augusti och vi får inte hyra ut i andrahand pga det. Problemet är ju att jag itne har fått min a-kassa ännu och den kommer inte igång förrän i augusti.

För att förtydliga så har jag redan slutat på mitt jobb och börjat på deltidsjobbet redan
Citera
2021-04-22, 18:31
Medlem
Citat:

Hur lång tid tror du det tar för BRF att hantera detta - begär tillstånd att korrtidsuthyra till säljaren-
låt säljaren bo gratis mot nedsättning av priset - då är det inte uthyrning i andra hand - bara tid
till säljaren att flytta ut o städa
Citera
2021-04-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du skriver att ni har ett lånelöfte. Har banken godkänt den här specifika lägenheten ni skall köpa? Har ni ringt in efter att ha vunnit budgivningen och fått grönt ljus att skriva kontrakt?

Om inte, ring dem i morgon bitti för då vet ni inte alls om ni kan få låna pengar av er bank eller inte.

Vi fick lånelöfte redan innan vi köpte och vi ringde till banken samma dag som vi vunnit budgivningen och de godkände allt samt att mäklaren tog kontakt med banken som också fick godkännande.
Citera
2021-04-22, 19:20
Medlem
Citat:
Hur lång tid tror du det tar för BRF att hantera detta - begär tillstånd att korrtidsuthyra till säljaren-
låt säljaren bo gratis mot nedsättning av priset - då är det inte uthyrning i andra hand - bara tid
till säljaren att flytta ut o städa

Fast vi bor i hyreslägenhet just nu om du tänker på oss. Vi ska köpa en Bostadsrätt men bor i hyresrätt.
Citera
2021-04-22, 19:32
Medlem
Köper o blir godkända av BRF o låter säljare bo kvar till tillträdesdagen
Citera
2021-04-22, 23:03
Medlem
Citat:
Okej, det är så pass! Vi har ju sparade pengar som räcker fram tills att vi får a-kassa men har inte berättat för banken att jag hittat nytt jobb eller sagt upp mig och undrar om man ska göra det och meddela banken om ändringen eller bara köra på med tidigare uppgifter?

Kommer dom inte kolla upp någonting närmare inflyttningsdatumet?? Är LF som det gäller!

När du skriver på lånehandlingarna så intyget du att alla uppgifter stämmer med de som angavs vid lånelöftet. Det är typ den enda kontrollen de gör, dvs du skriver bara under med ditt namn. Det låter som att ni klarar er på sparade pengar och säkert därefter på ditt deltid och din sambos lön. Så mitt råd är säg ingenting kör bara på. Ingen kommer att hända om ni sköter betalningarna.
Citera
2021-04-23, 00:14
Medlem
Citat:
Köper o blir godkända av BRF o låter säljare bo kvar till tillträdesdagen

Vi har redan pratat med banken om vi kan köpa/fixa allt redan nu men det måste vara ca 3 veckor innan tillträdesdagen. Missförstår jag dig så förtydliga gärna då jag inte varit med om det här innan... a
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in