2021-04-22, 14:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Någon som har länk och mer info om att det dör fler under 60 denna våg en förra som de talade nyss om på presskonferensen?
Citera
2021-04-22, 14:48
Medlem
kazangass avatar
Aha, FoHM har inte uppdaterat sina modeller med de senast data gällande smittspridningen.
Det som vi vanliga dödliga ser i form av sjunkande dödsfall och i viss mån minskad smittspridning finns inte med ännu.

FoHM ska "komma med uppdaterad information om några veckor".
Citera
2021-04-22, 14:49
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Någon som har länk och mer info om att det dör fler under 60 denna våg en förra som de talade nyss om på presskonferensen?
Fler i absoluta antal, eller som andel?
Rimligen är andelen yngre fler då de sköraste har vaccinerats.
Citera
2021-04-22, 14:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Fler i absoluta antal, eller som andel?
Rimligen är andelen yngre fler då de sköraste har vaccinerats.
Vet inte men hon på socialstyrelsen gissade ju på att det berodde på mutationer, men de viste inte ännu.

Infon skulle finnas någon stans på deras hemsida.

Någon som har bra länk, för jag är usel på att leta runt där?
Citera
2021-04-22, 14:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Jag har levt normalt, i varje fall så gott som det nu har gått. Jag är en MAN, inte ett fucking HEN som tråden kryllar av...

De här pressträffarna är ju inget annat än en teaterföreställning. Dramaten nästa för samtliga medverkande.
Då är den primära publiken de mest intresserade medborgarna, men dock främst journalisterna?
Samma journalister som är intresserade av klickvänliga rubriker att lägga ut på sajterna.
Citera
2021-04-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hej jag skulle vilja fråga dig (som vet allting). Var sprids smittan om man har lockdown på "andra ställen" så det blir ett nollsummespel?

Vi vet att smittan sprids i hemmet och på arbetsplatser till stor del. Det är här som motorn i smittspridningen sker. Även på utbildningar.

Dessa platser kommer man inte åt hur man än gör. Människor träffas alltså ändå.

Det blir ju bara patetiskt att stänga en park eller en butik och tro det skulle betyda nånting. Smittan sprids ju bara på ett annat ställe istället. Ett nollsummespel.
Citera
2021-04-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vet inte men hon på socialstyrelsen gissade ju på att det berodde på mutationer, men de viste inte ännu.

Infon skulle finnas någon stans på deras hemsida.

Någon som har bra länk, för jag är usel på att leta runt där?

Nej, det beror inte på UK-mutationen. Som överhuvudtaget inte drabbar yngre i större utsträckning. Inte heller högre dödlighet. Dock mer smittsam men inte heller det på en nivå som man först trodde. En harmlös mutation som enkelt fås under kontroll genom vaccin.
Citera
2021-04-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det kommer man att göra, men du får ha lite tålamod. Just nu är belastningen hög på sjukvården och då kan man inte plötsligt släppa på alla restriktioner. När man ser en klar minskning så kommer det säkert lättnader.
Förra våren så var vi ungefär på samma nivå som nu men då hade inte alls lika många haft sjukdomen eller vaccinerats så det vore märkligt om vi inte såg en ganska snabb avmattning snart. Det enda som skulle kunna förklara om smittan inte minskar är väl i så fall mutationerna.

Jag håller inte med här. För de som är vaccinerade så ska såklart allting öppnas. Finns ingen anledning att snart 30% av Svenskarna lallar runt med avstånd, ansiktsblöja, sitta 4 pers på restaurang fram tills klockan 20:30 och efter det är man i princip död för då smittar man tydligen... och gud vet vad...

Nu är det ta mig fan dax att skrota det här tramset som ändå inte fungerar särskilt väl.

5000 pers får gå på Kolmården. 8 Pers får gå på Liseberg.
1000- tals människor får befinna sig på IKEA, Ullared, Köpcentrum. 8 pers får sitta på Friends arena eller Ullevi.

Att ingen agerar mer på detta vansinne är märkligt?

ÄNTLIGEN tar ett parti täten i återöppningsplanen och Liberalerna var idag ute i en debattartikel och krävde att vaccinerade ska kunna leva som vanligt och att vi MÅSTE ha en plan för återöppning av samhället.

Helt rätt. Nu hoppas jag övrig opposition hänger på.

Eller ska Åkesson , Kristersson och Busch fortsätta yra om ansiktsblöja?
Citera
2021-04-22, 15:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nej, det beror inte på UK-mutationen. Som överhuvudtaget inte drabbar yngre i större utsträckning. Inte heller högre dödlighet. Dock mer smittsam men inte heller det på en nivå som man först trodde. En harmlös mutation som enkelt fås under kontroll genom vaccin.
En så länge är det åsikter.

Men jag bara undrade om någon viste mer från det som diskuterades kort på presskonferensen och det var hon från socialstyrelsen som trodde att det kunde bero på mutationen. Jag blev förvånad när hon sa det, jag tänkte nog också förts på vaccination och i all fall att de inte skulle medge att mutationen ev. dödar yngre.

Tittar du, vet du något mer om det? Det var så konstigt en fråga och ännu konstigare svar och sedan var det något annat som diskuterades.
Citera
2021-04-22, 15:16
Medlem
Citat:
Vi vet att smittan sprids i hemmet och på arbetsplatser till stor del. Det är här som motorn i smittspridningen sker. Även på utbildningar.

Dessa platser kommer man inte åt hur man än gör. Människor träffas alltså ändå.

Det blir ju bara patetiskt att stänga en park eller en butik och tro det skulle betyda nånting. Smittan sprids ju bara på ett annat ställe istället. Ett nollsummespel.

Naturligtvis är spridningen störst i hemmen, men den saken kommer man inte åt. Men för att någon skall kunna smitta familjen så måste den ju ha blivit smittad någon annan stans.

När det gäller arbetsplatser så har man fått ner spridningen enormt mycket eftersom nästan alla som har kontorsjobb gör det hemifrån. Det minskar inte bara spridningen på kontoret utan också på väg till och från. Det viktigaste är nog att man inte går på möten hos kunder och leverantörer.

Problemet är arbetsplatser där det jobbar många och man inte kan jobba hemifrån. Dessutom skolor och dagis. I kollektivtrafiken kan det nog också förekomma smitta men där bör man använda munskydd.

Att stänga butiker och parker har väl inte ens kommit på tal i Sverige utom möjligen vid någon skolavslutning eller liknande. Människor måste kunna handla. Att träffas utomhus är ju det säkra alternativet till att gå hem till folk och gör att man kan ha ett socialt liv trots att man inte umgås i hemmen.
Citera
2021-04-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nu har Sverige lekt med sina restriktioner i 4-5 månader och det verkar inte ha hjälpt alls. I Texas lyfte man sina restriktioner och antalet smittade minskar hela tiden.

Det mesta vi har i restriktionsväg är ändå bara symbolpolitik såsom stängda nöjesparker och idrotts- och kulturevenemang, som är något av få saker som faktiskt hade gått att genomföra på ett smittskyddsvänligt sätt idag med den kunskapen och dom verktyg som finns tillgängliga. Syftar till snabbtester, vaccinpass och spridda sittplatser. Precis som att allt borde vara öppet för vaccinerade(och det säger jag som sist i kön). Detta till skillnad från privata hemmafester, trånga arbetsplatser och diverse andra träffpunkter personer kan vistas samtidigt - som är tillåte.. Det finns inga restriktioner i Sverige på att människor får träffas och därför faller upplägget stenhårt.

Därför är det inte dom restriktioner vi har nu som inom dagar och veckor kommer minska smittspridningen utan vaccinationen och årstid. Vi skulle kunna ta bort restiktioner idag med precis samma utfall som om man tar bort dom 17 maj. Det är bara politik alltihop.
Citera
2021-04-22, 15:20
Medlem
Citat:
Jag håller inte med här. För de som är vaccinerade så ska såklart allting öppnas. Finns ingen anledning att snart 30% av Svenskarna lallar runt med avstånd, ansiktsblöja, sitta 4 pers på restaurang fram tills klockan 20:30 och efter det är man i princip död för då smittar man tydligen... och gud vet vad...

Nu är det ta mig fan dax att skrota det här tramset som ändå inte fungerar särskilt väl.

5000 pers får gå på Kolmården. 8 Pers får gå på Liseberg.
1000- tals människor får befinna sig på IKEA, Ullared, Köpcentrum. 8 pers får sitta på Friends arena eller Ullevi.

Att ingen agerar mer på detta vansinne är märkligt?

ÄNTLIGEN tar ett parti täten i återöppningsplanen och Liberalerna var idag ute i en debattartikel och krävde att vaccinerade ska kunna leva som vanligt och att vi MÅSTE ha en plan för återöppning av samhället.

Helt rätt. Nu hoppas jag övrig opposition hänger på.

Eller ska Åkesson , Kristersson och Busch fortsätta yra om ansiktsblöja?

Om de som är vaccinerade skall kunna göra saker som andra inte kan så måste man ju kunna visa upp ett intyg på att man är vaccinerad och det är ju precis detta som många är så rädda för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in