2021-04-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Utomhus är det hål i huvudet att tillåta det. Många kriminella har julafton skulle jag tro...

Det som är märkligt är hur fort "experterna" svängt i munskyddsfrågan. För ett år sedan var det helt andra toner..

I Hongkong har man förbjudit mask eftersom det är svårt att identifiera folk i ett demonstrationståg.

Du menar alltså att våra experter på FHM har blivit mer positiva till munskydd eller vad?
Citera
2021-04-22, 12:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Finns lika många undersökningar som visar på motsatsen och till och med ECDC konstaterar ju att det inte ger särskilt mkt skydd i allmänheten.
Det finns NOLL undersökningar som visar på motsatsen.
Citera
2021-04-22, 12:46
Medlem
Dbloodss avatar
En nära vän till mig låg inlagd i 5 dagar nyligen, jag litar fullt på hans ord och det var främst 80-talister även en del 70-talister som ligger inlagda nu både på IVA och slutenvård. Kollegans fru jobbar på IVA och har kunnat intyga senaste veckorna, även om jag var något skeptisk till detta först.
Citera
2021-04-22, 12:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det finns NOLL undersökningar som visar på motsatsen.

Jasså det säger du? Hur mkt forskning finns det på munskydd i allmänheten på en skala? Av den forskning jag kan se, men också hur det gått i verkligheten, finns det inte mkt som talar för att munskydd har någon avgörande effekt och som skulle rädda några liv.
Citera
2021-04-22, 12:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vansinnet tar sig allt mer absurda proportioner. Nu funderar Göteborg på att stänga av PARKER för allmänheten.

https://www.dn.se/sverige/har-kan-det-bli-forbjudet-att-vistas-i-goteborg/

För alla vet hur mycket viruset sprider sig utomhus på våren
Jag förstår verkligen inte hur folk fortfarande kan vara så blinda för vad som pågår. Återigen, Sverige har NORMAL dödlighet ända sedan årsskiftet! Ändå så ska man stänga av parker?!?! Det är sånt här som pandemilagen leder till, och det lär bara bli värre. Räkna med att bli stoppad av polisen om du är ute på en joggingtur och inte har mask på dig.

Välkomna till dystopin, era stackars får.

Får är väl de som inte följer rekommendationerna och då bidrar till smittspridningen, det är de som gör att det aldrig tar slut.
Citera
2021-04-22, 12:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
En nära vän till mig låg inlagd i 5 dagar nyligen, jag litar fullt på hans ord och det var främst 80-talister även en del 70-talister som ligger inlagda nu både på IVA och slutenvård. Kollegans fru jobbar på IVA och har kunnat intyga senaste veckorna, även om jag var något skeptisk till detta först.

Ja det är ingen som förnekar det vad jag vet. Vad vi däremot kan se är att vården är för klent rustad för pandemier och behöver betydligt mer resurser.

Samtidigt är det många överviktiga som far illa och detta pratas det sällan om. Man blir ju inte mindre överviktig av att sitta hemma och glo på netflix. Snarare blir man mer mottaglig för den här typen av virus.
Citera
2021-04-22, 12:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Får är väl de som inte följer rekommendationerna och då bidrar till smittspridningen, det är de som gör att det aldrig tar slut.

ja fast nu är det så att det är inomhus folk blir smittade främst. Inte utomhus i parker. Det är det som kommer att bli räddningen framöver, så att stänga parker är rena dumheterna. Det har redan testats i andra länder med förödande resultat och försämrad folkhälsa som följd.
Citera
2021-04-22, 12:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Att alltid måste tänka på att ta fram munskyddet innan man går in i en affär, känna hur det kliar och blir varmt, få sämre syreupptagning och högre blodtryck och se masker så långt ögat når tror jag knappast sänker stressnivån om jag ska vara ärlig. Men vem vet, det finns ju gott om självspäkare i det här landet.
Så syreupptagningen försämras men munnskyddet klarar inte av att fånga upp några areosoler ifrån coronaviruset som är tusentals gånger större partikel än molekylärt syre? Du är för rolig du.

Det var förövrigt en brittiska på 60meter häck i inomhus VM som bar mask när hon tävlade. Hon tog medalj så nån större påverkan på syreupptagningsförmågan verkar masken inte ha haft.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det tar aldrig slut för att alldeles för många lyder. Du kan väl själv inte tycka det är rimligt att stänga parker mitt på våren? Det är så absurt att jag inte hittar ord. Vad är nästa steg? Totalt utegångsförbud? Jag skulle inte bli förvånad. Och om folk går med på stängda parker och badplatser så kommer dom säkert gå med på att inte få gå utanför dörren
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I Hongkong har man förbjudit mask eftersom det är svårt att identifiera folk i ett demonstrationståg.

Du menar alltså att våra experter på FHM har blivit mer positiva till munskydd eller vad?

Det enda jag kan se är att de rekommenderat munskydd på vissa platser. Utomhus har jag inte sett något om. Där är det rimligt att man håller på maskeringsförbudet.
Citera
Medlem
Citat:
Jasså det säger du? Hur mkt forskning finns det på munskydd i allmänheten på en skala? Av den forskning jag kan se, men också hur det gått i verkligheten, finns det inte mkt som talar för att munskydd har någon avgörande effekt och som skulle rädda några liv.

Detta är WHOs informationssida om munskydd:

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-masks

Det står bland annat:

Citat:
Masks are a key measure to suppress transmission and save lives.

Masks should be used as part of a comprehensive ‘Do it all!’ approach including physical distancing, avoiding crowded, closed and close-contact settings, good ventilation, cleaning hands, covering sneezes and coughs, and more.

Depending on the type, masks can be used for either protection of healthy persons or to prevent onward transmission.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ja det är ingen som förnekar det vad jag vet. Vad vi däremot kan se är att vården är för klent rustad för pandemier och behöver betydligt mer resurser.

Samtidigt är det många överviktiga som far illa och detta pratas det sällan om. Man blir ju inte mindre överviktig av att sitta hemma och glo på netflix. Snarare blir man mer mottaglig för den här typen av virus.

Fetma är en absolut en riskfaktor Min vän är absolut inte överviktig, tränat kampsporter i 15 år, majoriteten var inte heller några datorspelande tjockisar som lever på cola o panpizza vad han fick intrycket av. Men jag vet man VILL så gärna tro det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in