2021-04-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Som bekant har vi nyligen fått ytterligare en teoretisk lösning via Swedenborgskyrkan. Via en podd och Jonas Nyman. Det teoretiska materialet växer, och därmed presumtiva gärningsmän. Precis som att det inte vore nog med det som presenterats i tråden under drygt 20 år.

Swedenborgskyrkan. Med dess illustra grupp. Där jag först reagerar för dess omöjliga sammansättning. Har mycket svårt att tro att Åke J Ek via seanser försökte få kontakt med Himmler via seanser för att få vägledning. Om gruppen existerat så finns det enbart en gemensam sak. Att avlägsna Palme. Med mycket lösa bindningar.

Teorier och spekulationer kan aldrig ersätta hårdvara. Alltså vittnesmål från aktuella områden mordkvällen. Lika lite som vittnesmål från en kollega till ''Föllinge'' att han blev avlöst runt nio på mordkvällen. Lika lite som Nässens påstående om att narkotikaspaningen pågick när mordet skedde. Plus att en spanare ''försvann.'' Precis som Ove Persson försvann 21.

Det finns mycket att hämta hem här. Oavsett om man begär ut riktade beställningar eller hela avsnitt. Åtskilligt nytt frisläppt material kan dessutom kopplas samman med tidigare känt material.

Just nu har vi tillgång till runt 3 procent av PUs material och dokument. Ur PUs uppskattade 500 000 dokument. Inkluderat det som finns på IT-demokrati och MOP-arkivet. Alltså är enskilda personers framtida beställningar av dokument en förutsättning för att kunna komma vidare.

Det jag nu väntar på är redan lagda beställningar på kompletta uppslag av WT. Som ger oss en möjlighet att sammanställa detta avsnitt. Som att jämföra vittnens beskrivningar av dessa apparater med knarkspans tjänste-WT. Skillnader i utrustning kan ge oss en hint om hur många grupper som var ute mordkvällen.

Ullas beskrivning i GS av WT-apparaterna är helt annorlunda än det knarkspanarna var utrustade med enligt uppgift. Här finns mycket att kartlägga när dokumenten trillar in. Min uppfattning är fortfarande att det var ett flertal grupper ute samtidigt. Frågan är vilka? Där en grupp tog tillfället i akt när det uppenbarande sig.

Enligt mig är en ensamagerande gärningsman inte så trolig. Med reservation för en person i en grupp som inte kunde hålla sig. ''Det var ju inte meningen att han skulle skjuta.''

Sannolikheten för att ''Tunnelbanemannen'' skulle vara helt fristående från gärningsmannen bedömer jag som väldigt liten. Vid den kritiska tiden när paret Palme promenerade söderut skulle det förutsätta en slump som inte är trovärdig. Talandes i Walkie Talkie.

Det går inte att med säkerhet fastställa hur gärningsmannen var klädd. Gärningsmannen är den enda som vet. Han var inte under 170 centimeter lång, eller över 190. Vi vet att intrycket av honom var mörkt. Inga ljusa plagg. Inga beskrivningar av lår eller ben. Vilket starkt indikerar att hans ytterplagg gick över låren ner mot knäna. Finns inga beskrivningar om hans hans underkropp matchades torsons storlek. Som stor, grov, kompakt med breda axlar och rygg.

Lika lite som gärningsmannen kunde dölja sin fysionomi, längd, mörka kläder och intryck på mordplatsen kunde han dölja det strax före mordet. Det är helhetsintrycket som är det centrala. Inte detaljer.

Han finns där! Vittringen är stark efter att jag sniffat i hans spår under 35 år.

Väldigt bra skrivet, sammanfattat och mycket intressant.
Spännande med vittringen.
Absolut väger fakta och faktakoll tyngst.
Allehanda vidlyftiga teorier ska man som intresserad vara skeptiskt mot, men i fallet med MOP inte helt kategoriskt förkasta, vill jag påstå.
Det beror på saker som vi i allmänhet inte (OBS de flesta, inte alla) kan något om.
Och det är mycket.
Till exempel - vad säkerhetstjänsterna sysslar med. Här finns ingen insyn och öppenhet för allmänheten, medborgarna, demokratisk rättighet att veta och värdera vad som är rätt och fel.
Jag vill hävda att det är ett av demokratins största problem.
Men det är klart att en mordutredare måste få ha/ska ha teorier. Samtidigt som han/hon måste vara beredd att ändra sig, ändra sin teori.
Lyhördhet är ett måste.
En av de viktigaste sakerna är att inte stänga några dörrar alls...
Prestige ger inget i det här sammanhanget.
Citera
2021-04-22, 06:16
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemordsarkivet
Åke J. Ek var inte medlem i gruppen i Swedenborgskyrkan. Nyman nämner honom bara därför att Werner Öhrn, Mita Marinkovic och Vibenius var medlemmar både i gruppen och i Eks FBU-grupp.
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart eller felaktigt. Det är precis som du skriver. Han är enbart knuten till gruppen via personkopplingar. Så vitt vi vet.

Annorlunda och tankeväckande teori på slutet. Det kan inte uteslutas att någon/några ringde intresserade personer för att informera om paret Palmes biobesök. Som vaktmästaren på Grand.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-04-22 kl. 06:25.
Citera
2021-04-22, 08:02
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart eller felaktigt. Det är precis som du skriver. Han är enbart knuten till gruppen via personkopplingar. Så vitt vi vet.

Annorlunda och tankeväckande teori på slutet. Det kan inte uteslutas att någon/några ringde intresserade personer för att informera om paret Palmes biobesök. Som vaktmästaren på Grand.
Det kan vara så att en vaktmästare på Grand är den personen som sätter bollen i rullning.
Låter logiskt..
Kan Grandmannen vara någon av dessa udda typer som fått information om att P är i lokalen.
Tycker det finns bäring i uppslaget ,en sak är klar att de hade motiv att ta bort P.
De kanske fick hjälp av Himmler vilken tidpunkt de skulle slå till

Just en sådan här skara av människor ,bildade men på gränsen till dårskap, kan vara aktuella här.
Vet att polisman Alf ? ville utreda högerkrafterna och deras agenda men blev stoppad. Svårt att utreda då man möts av ren galenskap, blandat med övernaturliga ting.
Anders Larsson visste mer än han berättade innan sin död.
Såg spekulationer om att alla hans handlingar brändes av nära anhöriga efter sin bortgång.
Bertil Wedin fick frågan om brevet AL skrev och avfärdade det hela med att AL var sinnessjuk.
Det tror jag inte han var.
Men däremot en fiende som skulle svartmålas.

Denna LZJ gav en tråd att dra i vilket för mig har varit mest intressanta teorier kring MOP.
Synd att KP drog i en annan tråd tänk om han fått det här materialet istället, hade varit intressantare.
Citera
2021-04-22, 09:06
Medlem
Några filmer och bilder från mordplatsen:

https://wpu.nu/wiki/Utredningsanteckningar_om_Hans_taxi?fbclid=IwAR0th VlYox9xmRwptlZZTKsPsXCDuMEBf1tjV3p_zVm8nHe46UcqlRi rH9U
Citera
2021-04-22, 09:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Kuriosa:
SVF Saltfria Väg-fraktionen

Uppslag: D5270-00
Ett brev till dåvarande finansminister Kjell-Olof Feldt tillsammans med två tomhylsor från Saltfria Väg-fraktionen som tar på sig mordet på OP.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:D5270-00

Uppslag:D5270-02
Undersökning av SKL
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:D5270-02

Frågan är dock om de hade svårigheter att lista ut vem som skrev detta brev? Möjligen att det står i andra dokument vi ännu ej har till hands, men det känns som att det "bara" kan finnas en person.
Eller så är det någon som vill att "denne" skulle få skulden.

Citera
2021-04-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kuriosa:

Ett brev till dåvarande finansminister Kjell-Olof Feldt tillsammans med två tomhylsor från Saltfria Väg-fraktionen som tar på sig mordet på OP.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag5270-00

Uppslag5270-02
Undersökning av SKL
https://wpu.nu/wiki/Uppslag5270-02

Frågan är dock om de hade svårigheter att lista ut vem som skrev detta brev? Möjligen att det står i andra dokument vi ännu ej har till hands, men det känns som att det "bara" kan finnas en person.

Lika stolligt som "resande i dammode".
Citera
2021-04-22, 11:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Kuriosa:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag5270-00

Uppslag5270-02
Undersökning av SKL
https://wpu.nu/wiki/Uppslag5270-02

Är det mer än kuriosa månne..
Han vann tydligen Magnumskyttet i Finspångs PSK 1976..
https://www.laget.se/FINSPANGSPK/Document/Download/566401/8146440
Citera
2021-04-22, 11:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Lika stolligt som "resande i dammode".

Om inte stolligare, en rättshaverist.
Men se länken till Finspångs PSK...
Citera
2021-04-22, 11:47
Medlem
Till vänster det berömda fotot där en del personer ''ser'' SE.

https://imgur.com/1Ejsb3T

Är det månne samma man som kan ses vid en rekonstruktion med Leif Ljungqvist? I mitten på bilden en bit ner på sidan.

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannens-nya-uppgifter-om-palmemordet-/?fbclid=IwAR3_fHdfNzj35f6Ip0Yh-eFq72ujS6z--N1alYG1WWetaDyhYyVy2c1Yf84
Citera
2021-04-22, 12:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Till vänster det berömda fotot där en del personer ''ser'' SE.

https://imgur.com/1Ejsb3T

Är det månne samma man som kan ses vid en rekonstruktion med Leif Ljungqvist? I mitten på bilden en bit ner på sidan.

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannens-nya-uppgifter-om-palmemordet-/?fbclid=IwAR3_fHdfNzj35f6Ip0Yh-eFq72ujS6z--N1alYG1WWetaDyhYyVy2c1Yf84

På rekonstruktionsbilden där har vi dels Lange till vänster och den långe med keps är åklagare Axel Morath vilken jag inte sett några uppgifter om att ha varit vid mordplatsen under natten.
Citera
2021-04-22, 12:19
Medlem
Citat:
På rekonstruktionsbilden där har vi dels Lange till vänster och den långe med keps är åklagare Axel Morath vilken jag inte sett några uppgifter om att ha varit vid mordplatsen under natten.
Ok, tackar!

Jag tyckte mig se en viss likhet.
Citera
2021-04-22, 12:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ok, tackar!

Jag tyckte mig se en viss likhet.

Ja, sedan hade vi lite diskussioner här tidigare om tiden för den sk. SE-bilden.

Moberg och Kviberg kommer till platsen 01:10 för en brottsplatsundersökning. Kviberg fotar (Finns en bild på honom och Moberg där Kviberg har en kamera runt halsen).
01:30 ansluter Wincent Lange
01:55 avbryter dom undersökningen och återupptar den dagen efter...

Men på bilden så ser vi ju även Ekman .
Vi har inga uppgifter från Ekman el. Almsäter att de skulle ha återvänt ytterligare en gång till mordplatsen.
Och en annan "brottsplatsundersökningsbild" tagen norr ut så syns en fotograf som fotar söder ut. (oklart vem)
Samtidigt så har vi i princip en liknande bild el. rörlig bild i samma riktning (norr ut) där samme fotograf syns på i princip samma plats. Vid reklamskylten.
Tiden för detta bör ha varit klart tidigare än 01:10

Detta gör att man kan börja undra om den sk. "SE-bilden" också är tagen tidigare.
Jag har börjat vackla lite här efter att tidigare ha känt mig säker på att bilden tagits mellan 01:10-01:55

Och sen som sagt, vem är gubben?
Personligen så är det definitivt inte SE i.a.f.

Tidigare diskussionen:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-04-22 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in