Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, det är inte de som vittnen har sett med WT.

Är det helt okända personer som varit synliga med WT ?
Citera
2021-07-12, 23:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det var inget h*n gick djupare in på.

Angående vad den här personens ord är värt, så är det min uppfattning att det är få personer som har mer pondus genom sin ställning än h*n.
Enligt uppgift så har det inte gått att finna minsta belägg för poliser, militärer, underrättelse-personer mm mm, deltog i något som stämmer med scenariot med övningar. Det var inga sådana aktiviteter genom tjänsten den kvällen.
Vad folk gjort på fritiden nämndes inte.
Det är förstås bra att du bidrar men värdet av dina informationer blir ju begränsat av att man måste lita på ditt omdöme eftersom du aldrig anger källor. Jag litar inte ens på mitt eget omdöme.

Det skulle aldrig falla mig in att låta sån information påverka min bild av vad som hände denna kväll.
Citera
2021-07-12, 23:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja, enligt information jag fick så går många av observationerna att förklara med att de, vittnena,
inte vet vad de sett några få har inte gått att förklara.
Senast redigerad av PeoFallmo 2021-07-12 kl. 23:40.
Citera
2021-07-12, 23:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är förstås bra att du bidrar men värdet av dina informationer blir ju begränsat av att man måste lita på ditt omdöme eftersom du aldrig anger källor. Jag litar inte ens på mitt eget omdöme.

Det skulle aldrig falla mig in att låta sån information påverka min bild av vad som hände denna kväll.

Ja, vi har ju haft våra meningsskiljaktigheter genom åren. Jag vet vad du menar, och förstår problematiken.
Jag vill dock betona, jag försöker bara förmedla det jag fått till mig. Personen jag fått mycket info ifrån går att kontrollera, h*n finns, är ibland omnämnd i pressen. Inget jag har fått av h*n har jag konstaterat vara fel.

Problemet är jag inte sällan anses vara desinformatör, och det jag säger om mina källor anses vara lögn.

När jag började gräva i detta på allvar 2011 kunde jag aldrig trott att jag skulle få kontakter av den dignitet som jag fått.

Problemet är bara att om jag skulle skriva rakt ut vem det är skulle alla påstå "fan vad du ljuger".

Men, jag ser det som en hederssak att inte outa namnet.
Citera
2021-07-13, 01:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, vi har ju haft våra meningsskiljaktigheter genom åren. Jag vet vad du menar, och förstår problematiken.
Jag vill dock betona, jag försöker bara förmedla det jag fått till mig. Personen jag fått mycket info ifrån går att kontrollera, h*n finns, är ibland omnämnd i pressen. Inget jag har fått av h*n har jag konstaterat vara fel.

Problemet är jag inte sällan anses vara desinformatör, och det jag säger om mina källor anses vara lögn.

När jag började gräva i detta på allvar 2011 kunde jag aldrig trott att jag skulle få kontakter av den dignitet som jag fått.

Problemet är bara att om jag skulle skriva rakt ut vem det är skulle alla påstå "fan vad du ljuger".

Jag tror inte alls att det du säger om dina källor är lögn. Jag antar att du har kontakt med en person som arbetat i ledningen för Palmeutredningen. Då är det ju inte direkt förvånande att personen ifråga avfärdar WT-männen. Det har PU gjort i 35 år.

"Vittnen har inte förstått vad de sett".

Vänligen och med all respekt. Jag trodde allvarligt talat att vi kommit längre än så här i den här tråden. Nu spelar det för mig personligen ingen roll. Jag m fl har för längesedan genomskådat bluffen.

Vi söker och finner fakta som entydigt motsäger allt som PU försökt banka in i skallen på det intet ont anande svenska folket. Lyckligtvis har vi en hovrätt och en högsta domstol i det här landet och vi har en klok justitieombudsman. Vi har journalister och författare som förstår vad uttrycket kritisk granskning betyder. Och vi har medlemmar i den här tråden som inte byter strategi för att din källa yttrar sig.

PU:s ständiga ambition att förhärliga sin egen mediokra insats framstår fortfarande som en sorgsen fars. Det finns goda undantag i sörjan, men de är få och din källa tycks inte tillhöra de goda undantagen. Men min åsikt i frågan har naturligtvis ingen betydelse när PU:s giganter tar till orda.

Må så vara. Vi har hört samma ramsa i decennier. Den blir inte sann för att man upprepar den.
Citera
2021-07-13, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Ja? De är ju inte identifierade.
Citera
2021-07-13, 09:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ja? De är ju inte identifierade.
Ja, man anser att man kunnat förklara de flesta iakttagelserna, men, inte alla, och de är således inte identifierade.
Citera
2021-07-13, 09:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag tror inte alls att det du säger om dina källor är lögn. Jag antar att du har kontakt med en person som arbetat i ledningen för Palmeutredningen. Då är det ju inte direkt förvånande att personen ifråga avfärdar WT-männen. Det har PU gjort i 35 år.

"Vittnen har inte förstått vad de sett".

Vänligen och med all respekt. Jag trodde allvarligt talat att vi kommit längre än så här i den här tråden. Nu spelar det för mig personligen ingen roll. Jag m fl har för längesedan genomskådat bluffen.

Vi söker och finner fakta som entydigt motsäger allt som PU försökt banka in i skallen på det intet ont anande svenska folket. Lyckligtvis har vi en hovrätt och en högsta domstol i det här landet och vi har en klok justitieombudsman. Vi har journalister och författare som förstår vad uttrycket kritisk granskning betyder. Och vi har medlemmar i den här tråden som inte byter strategi för att din källa yttrar sig.

PU:s ständiga ambition att förhärliga sin egen mediokra insats framstår fortfarande som en sorgsen fars. Det finns goda undantag i sörjan, men de är få och din källa tycks inte tillhöra de goda undantagen. Men min åsikt i frågan har naturligtvis ingen betydelse när PU:s giganter tar till orda.

Må så vara. Vi har hört samma ramsa i decennier. Den blir inte sann för att man upprepar den.

Ja, man får ta det för vad det är.

Det här med att byta strategier, för egen del tycker jag att man kan ändra åsikter ju mer info man tar till sig. Utveckling så att säga, inte låsa sig som tyvärr är vanligt.

Från 2011 till 2018 var det informationsinhämtning och sedan 2 års bearbetning och utvärdering av informationen som jag sysslat med. Man ändrar synsätt flera gånger under tiden.

Sedan är det ju ingenting av det som någon utanför PU skrivit som någon gång på något sätt som kunnat beläggas.
Tex var jag i kontakt med Moelv häromåret, som inte själv kunde belägga något av det han skrev, och mer eller mindre själv menade att det han visste var på nivån skvaller.
Citera
2021-07-13, 09:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Det här med att byta strategier, för egen del tycker jag att man kan ändra åsikter ju mer info man tar till sig. Utveckling så att säga, inte låsa sig som tyvärr är vanligt.

Från 2011 till 2018 var det informationsinhämtning och sedan 2 års bearbetning och utvärdering av informationen som jag sysslat med. Man ändrar synsätt flera gånger under tiden.

Sedan är det ju ingenting av det som någon utanför PU skrivit som någon gång på något sätt som kunnat beläggas.
Tex var jag i kontakt med Moelv häromåret, som inte själv kunde belägga något av det han skrev, och mer eller mindre själv menade att det han visste var på nivån skvaller.

Strategi är en långsiktig inriktning som syftar till att nå resultat i frågan, oavsett hur lösningen ser ut. Nu har hjältarna i PU försökt i 35 år. I flera fall har det handlat om försök att vilseleda allmänheten. Vi talar inte om en förutsättningslös mordutredning.

Det finns en politisk (s)tyrning i bakgrunden som förhindrar att gåtan blir löst. Krigets första offer
är sanningen även när det gäller Palmemordet. Inriktningen beslutades redan på mordnatten. IC har en del att förklara men någon sådan förklaring kommer givetvis inte att presenteras offentligt.

Jag är övertygad om att ett stort antal poliser på lägre nivåer i organisationen seriöst försökt finna sanningen men deras arbete har tyvärr varit förgäves. Som vi såg är det, efter nära 800 provskjutningar, meningslöst att provskjuta revolvrar. Som vi sett kan oskyldiga människor pekas ut som mördare. Som vi sett har en mängd intressanta uppslag lagts ad acta.

Därför blir jag lite trött när någon från gamla PU ska berätta för oss hur vi ska förhålla oss till materialet. Jag tycker 35 år är en generöst tilltagen tidsram. Vi tackar dem och går vidare.
Senast redigerad av Basfakta 2021-07-13 kl. 10:02.
Citera
2021-07-13, 10:40
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Strategi är en långsiktig inriktning som syftar till att nå resultat i frågan, oavsett hur lösningen ser ut. Nu har hjältarna i PU försökt i 35 år. I flera fall har det handlat om försök att vilseleda allmänheten. Vi talar inte om en förutsättningslös mordutredning.

Det finns en politisk (s)tyrning i bakgrunden som förhindrar att gåtan blir löst. Krigets första offer
är sanningen även när det gäller Palmemordet. Inriktningen beslutades redan på mordnatten. IC har en del att förklara men någon sådan förklaring kommer givetvis inte att presenteras offentligt.

Jag är övertygad om att ett stort antal poliser på lägre nivåer i organisationen seriöst försökt finna sanningen men deras arbete har tyvärr varit förgäves. Som vi såg är det, efter nära 800 provskjutningar, meningslöst att provskjuta revolvrar. Som vi sett kan oskyldiga människor pekas ut som mördare. Som vi sett har en mängd intressanta uppslag lagts ad acta.

Därför blir jag lite trött när någon från gamla PU ska berätta för oss hur vi ska förhålla oss till materialet. Jag tycker 35 år är en generöst tilltagen tidsram. Vi tackar dem och går vidare.

Eftersom Palme-utredningen är enorm och det som lämnas ut är
kraftigt maskerat är det svårt att komma framåt. Är den allmänna
historieskrivningen för dålig för att man ska kunna hitta några mönster?

https://bulletin.nu/stalins-bensinmackar-i-sverige-betalade-vansterpartiets-hus
Citera
2021-07-13, 10:58
Medlem
Citat:

Jag håller med om att man bör sträva efter att försöka hålla ett öppet sinne.
Tyvärr så går det..närmast naturligt..alltför mycket prestige i den egna huvudhypotesen till slut,och det är nog ett fel som vi alla gör oss skyldiga till då och då vartfall.
Materialet är ju som det är,och avsaknaden av ovedersäglig och relevant tung fakta i utredningen om mordet på Olof Palme kommer alltid att vara en god grogrund för diverse alternativa "lösningar".

Man får ta det för vad det är såhär mer än 35 år after the fact.

Själv så låste jag mig alltför tungt och alltför tidigt vid CP.Jag har senare omvärderat detta,men det i sig är en process.Jag betraktar också andra centrala delar med större skepsis idag än vad jag tidigare gjort..till exempel YNs vittnesmål,det eventuella Grandscenariot mm.

Till slut så är det nog ändå av godo att inse att den defintiva sanningen om händelser som utspelades i och omkring korsningen Tunnelgatan-Sveavägen runt 23.21.20 den 28 Februari 1986 troligen aldrig kommer att komma oss till del.Vi får alla göra så gott vi kan..och sedan tycker jag att det faktiskt är bra så.
Citera
2021-07-13, 11:13
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Hade din kontakt någon idé om vad polisman R Dahlgren hade för syfte med sin historia om mordkvällen?

Du känner alltså en person som går i god för att varken Försvarsmakten/Must/SSI, Polis eller säkerhetspolis var närvarande kring Sveavägen under mordkvällen? Vad för slags person kan garantera sådant?

Hur långt sträcker sig personens garanti? Innefattar den anställda på sin fritid? Fribrytare? Utomparlamentariska försvarsgrupper? Nedlagda organisationer?
Det var inget h*n gick djupare in på.

Angående vad den här personens ord är värt, så är det min uppfattning att det är få personer som har mer pondus genom sin ställning än h*n.
Enligt uppgift så har det inte gått att finna minsta belägg för poliser, militärer, underrättelse-personer mm mm, deltog i något som stämmer med scenariot med övningar. Det var inga sådana aktiviteter genom tjänsten den kvällen.
Vad folk gjort på fritiden nämndes inte.
Någon har då fullständig överblick av polismyndighetens och försvarsmaktens alla delar och anställda?
Men inte kontroll av annat än officiella aktiviteter? Inte vad man gör utanför dem, inte var fd anställda tagit vägen. Ändå blir denna persons garanti en helt avgörande för dig?

Citat:

• Vad får han ut av att hålla sig dold? Varför berättar han inte för medborgarna?

• Hur ser din källa på Dag Anderssons inställning 2016:
    Trots det är ett antal av personerna som spanade med walkie-talkies ännu inte identifierade. Och de personerna anser spaningsledningen att kan vara nyckeln till mordet.
    – Vi är ganska överens om att om vi får identitet på de här personerna så tror vi att vi ska kunna begränsa hela utredningen till ett visst avsnitt, säger Dag Andersson.

• Hur får du ihop din tro på din källa med att Palmeutredningen 2016-2020 försökt göra undersökningar mot Must och mot Stay Behindmedarbetare?

Citat:
Citat:
Hade kontakt med Moelv för ett par år sedan och det han hade att komma med var bara obekräftbart skvaller.
Vad drar du för slutsats av det menar du? Skulle Moelv plötsligt sälja ut sina källor till dig? Du som samtidigt inte vill berätta om källan som har en negativ, okontroversiell, information?

Citat:
De som påstod att Petterssonspåret var tendentiöst drivet och t o m manipulerat av enskilda poliser inom PU har fått rätt, och det har blivit belagt vill jag påstå.
Vad vill du ha sagt med stycket, att du upptäckt att allt är hopplöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in