2021-04-21, 22:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hela ditt case om Jona bok som opålitlig har rasat ihop som ett korthus.

Jaså?
Du har ju inte förklarat varför?
Du har inte förklarat något alls, bara skrivit tomma ord, som vanligt.
Citera
2021-04-22, 00:19
Bannlyst
Bibeln är en läxa i kärlek.

Vi kommer förstå Sanningen och den kommer göra oss fria.

Den som vet Herrens vilja, men väljer att göra annat - blir slagen med flest slag.

Gissa om tro är viktigt
Citera
2021-04-22, 07:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så du postulerar att det inte finns en högre makt (än människors)?
Nej. Det saknas belägg för påståendet ”högre makter finns”. Alltså finns det ingen anledning för mig att tro det.
Citera
2021-04-22, 07:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Absolut.
Då är all diskussion meningslös.
Citera
2021-04-22, 07:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du säger att det är tomma påståenden. Men det är något du påstår utan belägg, utifrån din materialistiska filosofi, som utestänger Gud på förhand.
Jag konstaterar att det saknas belägg. Så länge jag inte fått belägg, så är det ett faktum att det saknas belägg, inte ett påstående.
Ge belägg för att bibeln är sann angående påståendena om gud så ändrar jag mig.
Jag utestänger inte gud på förhand.
Citera
2021-04-22, 07:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thouShallNotKill
Bibeln är en läxa i kärlek.
Det är möjligt, men det säger ingenting om sanningshalten i bibelns påståenden om gud.

Citat:
Vi kommer förstå Sanningen och den kommer göra oss fria.
Vilken sanning?

Citat:
Den som vet Herrens vilja, men väljer att göra annat - blir slagen med flest slag.
Vem vet herrens vilja?

Citat:
Gissa om tro är viktigt
Inte för mig.
Citera
2021-04-22, 08:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej. Det saknas belägg för påståendet ”högre makter finns”. Alltså finns det ingen anledning för mig att tro det.
Att du inte har belägg borde inte hindra dig att söka belägg.
Citera
2021-04-22, 09:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag konstaterar att det saknas belägg. Så länge jag inte fått belägg, så är det ett faktum att det saknas belägg, inte ett påstående.
Ge belägg för att bibeln är sann angående påståendena om gud så ändrar jag mig.
Jag utestänger inte gud på förhand.
Nu visar du symtom på grav förvirring:
1. Ett påstående är enkelt uttryckt ett språkligt yttrande som innehåller en referens till en faktisk eller imaginär yttervärld bortom yttrandet. "Det saknas belägg" är ett påstående. Det kan vara sant eller falskt i fråga om sin referens, men ett påstående är det alltid.
2. Sedan blandar du ihop objektivt och subjektivt, vad som finns och vad du har, och hävdar att det som du inte har inte finns. Som om "Jag har det inte" vore ekvivalent med "Det finns inte".
Citera
2021-04-22, 09:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Då är all diskussion meningslös.
Nej. Du förstår dig inte på ämnet du påstår saker om.
Citera
2021-04-22, 09:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du kan alltså inte visa att jag skrev fel, trots att du ifrågasatte det.
Jer-stället talar om att dra något uppslukat ut ur munnen.
Jag påtalar också ditt fiffel med att först hävda att Jona blev svald ner i magen. Sedan ändrade du svälja till sluka utan pudel (avbön). Jag påtalade att det inte står "magen" i hebreiskan utan - enligt Gesenius (mig veterligen det senaste stora lexikonet till GT-hebreiskan) - "det inre". Även detta smusslade du med, och har inte erkänt saken än.
Det är inte ens problem om Jona blev svald ner i magen och var där hela tiden. Min poäng skulle kvarstå ändå: Gud var med Jona och såg till att han överlevde. Hur exakt det gick till, med ordinära medel eller genom extraordinära ingripanden är inte avgörande.
Det är dags för att pausa och göra en diagnos av Smeto:
Betecknande för Smeto och något som framgår jämt när han idkar sitt bibelhat är att han
1) gör det på bekostnad av logisk stringens och sunt bondförnuft,
2) gör det på bekostnad av vad som faktiskt står i texten.
Det är betecknande för bibelkritiker överlag, så på det sättet är Smeto en typisk representant för bibelkritiken. Men hos Smeto stegras, eskalerar dumheten och okunnigheten. Den dåraktiga falskheten eller den falska dåraktigheten.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-22 kl. 10:11.
Citera
2021-04-22, 16:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jer-stället talar om att dra något uppslukat ut ur munnen.
Jag påtalar också ditt fiffel med att först hävda att Jona blev svald ner i magen. Sedan ändrade du svälja till sluka utan pudel (avbön). Jag påtalade att det inte står "magen" i hebreiskan utan - enligt Gesenius (mig veterligen det senaste stora lexikonet till GT-hebreiskan) - "det inre". Även detta smusslade du med, och har inte erkänt saken än.
Det är inte ens problem om Jona blev svald ner i magen och var där hela tiden. Min poäng skulle kvarstå ändå: Gud var med Jona och såg till att han överlevde. Hur exakt det gick till, med ordinära medel eller genom extraordinära ingripanden är inte avgörande.
Det är dags för att pausa och göra en diagnos av Smeto:
Betecknande för Smeto och något som framgår jämt när han idkar sitt bibelhat är att han
1) gör det på bekostnad av logisk stringens och sunt bondförnuft,
2) gör det på bekostnad av vad som faktiskt står i texten.
Det är betecknande för bibelkritiker överlag, så på det sättet är Smeto en typisk representant för bibelkritiken. Men hos Smeto stegras, eskalerar dumheten och okunnigheten. Den dåraktiga falskheten eller den falska dåraktigheten.

Det är anmärkningsvärt att du tror att du visade att jag hade fel med ditt ovidkommande citat om att dra något uppslukat ut ur munnen. Du verkar tydligen inte förstå svenska.
Att sluka betyder att svälja utan att tugga och att svälja betyder att det som slukas hamnar i magen.
Men läsförståelse är tydligen inte din starka sida.
Din "starka sida" verkar vara att komma med falska anklagelser.
Citera
2021-04-22, 17:03
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är INTE vad cirkelargumentation betyder.
Visa vad som är ett cirkelargument i det jag skrev, eller erkänn att du bara hittade på att jag cirkelargumenterade.

Var försiktig då du cirkelargumenterar med en vetenskaplig ideologi, kommer inte leda någonstans för er att utvecklas som person när håller er fast vid fördomar och trångsynthet.

Hittat vetenskapliga belägg och bevis som inte finns ännu eller ska du konvertera från ideologin vetenskapen för att kunna diskutera och vara med i bibel verksamhet?

Gud håller ingen skyldig, när du uppriktigt ber om förlåtelse för din trolöshet kommer du att bli förlåten..

Du kan vara dig själv idag men tänk på att det aldrig är försent att lämna dina idoler för att vara tillsammans i Guds gemenskap så du inte behöver vara i utanförskapet och skrika i din förbannelse på avsaknaden av Gud i ditt liv.
Senast redigerad av TwoThousand 2021-04-22 kl. 17:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in