Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Men Herren sände en stor fisk som slukade Jona, och han var i fiskens buk i tre dagar och tre nätter.
Det var du som ifrågasatte vad jag skrev när jag skrev att Jona påstods ha varit i magen, men du visste alltså inte vad det faktiskt stod eftersom du ifrågasatte vad jag skrivit.
Du skrev "magen", och jag undrade över varför du skrev specifikt "magen".
Det hebreiska ordet är me´ae och senaste upplagan av Gesenius ordbok anger för Jona betydelsen "das Innere" d.v.s. "innandömet".
Men det är klart, en faraon måste få det att låta så osannolikt som han kan, och då väljer han "magen" för att kunna tala om frätande magsyror. Det ska bli så osannolikt som möjligt med Bibeln när människor ska förföras och förslavas.
Det är ett enda stort vinklande och fifflande hela tiden för att racka ner på Bibeln.
---I själva verket och när det kommer till kritan är saken så enkel att det som för Smeto är omöjligt är möjligt för Gud. Han är starkare och smartare i sitt lillfinger än Smeto kan bli på tusen år. För honom vore det ingen match att neutralisera en vals* magsyror så länge som Jona var i dess mage. Men det är också möjligt att Jona var längre upp i valens inre, närmare munhålan eller kanske rentav någonstans i den.
Allt detta kunde vettigt folk diskutera i lugn och ro, men med en faraon, en robot, en rymdvarelse, en religiös, som alla ordbajsar ner tråden, blir det i mångt och mycket som förgjort. Ett sunt samtal hindras av dessa människors förvrängda sinnen.
Dessa självutnämnda åklagare-domare ids och/eller klarar ju inte ens att definiera sina åtalspunkter ordentligt!
*Jag föredrar att tänka att det var en val, men låser mig inte vid den tanken.