2021-04-21, 17:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag svarar när den påstådda motsägelsen är ordentligt definierad.
Jag ska försöka motivera dig. Tänk stora, befängda tankar. Fantisera att du är en Stor Anakronistisk Åklagare och Enväldig Domare över Guds ord. Känns det inte då härligare att "ha" den makten om du noga definierar åtalspunkten som du dömer Guds ord för?
Motivera dig genom att du är en faraon som förföljer Guds Israel genom att (försöka) stjäla Guds ord från Israel (genom att luras). Vattnas det inte i munnen och kliar det inte i fingrarna så att du orkar fullfölja och ange åtalspunkten?
Otherwise, we are pretty much done here.

Du kan alltså inte läsa.
Helt väntat.
Citera
2021-04-21, 18:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vad säger texten. Trodde att vi diskuterade texten. Men det är inte lätt för en ateist, medges.

Men Herren sände en stor fisk som slukade Jona, och han var i fiskens buk i tre dagar och tre nätter.

Det var du som ifrågasatte vad jag skrev när jag skrev att Jona påstods ha varit i magen, men du visste alltså inte vad det faktiskt stod eftersom du ifrågasatte vad jag skrivit.
Citera
2021-04-21, 18:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men Herren sände en stor fisk som slukade Jona, och han var i fiskens buk i tre dagar och tre nätter.

Det var du som ifrågasatte vad jag skrev när jag skrev att Jona påstods ha varit i magen, men du visste alltså inte vad det faktiskt stod eftersom du ifrågasatte vad jag skrivit.
Du skrev "magen", och jag undrade över varför du skrev specifikt "magen".
Det hebreiska ordet är me´ae och senaste upplagan av Gesenius ordbok anger för Jona betydelsen "das Innere" d.v.s. "innandömet".

Men det är klart, en faraon måste få det att låta så osannolikt som han kan, och då väljer han "magen" för att kunna tala om frätande magsyror. Det ska bli så osannolikt som möjligt med Bibeln när människor ska förföras och förslavas.
Det är ett enda stort vinklande och fifflande hela tiden för att racka ner på Bibeln.

---I själva verket och när det kommer till kritan är saken så enkel att det som för Smeto är omöjligt är möjligt för Gud. Han är starkare och smartare i sitt lillfinger än Smeto kan bli på tusen år. För honom vore det ingen match att neutralisera en vals* magsyror så länge som Jona var i dess mage. Men det är också möjligt att Jona var längre upp i valens inre, närmare munhålan eller kanske rentav någonstans i den.

Allt detta kunde vettigt folk diskutera i lugn och ro, men med en faraon, en robot, en rymdvarelse, en religiös, som alla ordbajsar ner tråden, blir det i mångt och mycket som förgjort. Ett sunt samtal hindras av dessa människors förvrängda sinnen.

Dessa självutnämnda åklagare-domare ids och/eller klarar ju inte ens att definiera sina åtalspunkter ordentligt!

*Jag föredrar att tänka att det var en val, men låser mig inte vid den tanken.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-21 kl. 18:34.
Citera
2021-04-21, 18:32
Avstängd
Citat:
Det är deprimerande vanligt bland bokstavstroende kristna att de antingen inte läst bibeln, eller helt enkelt blundar för alla motsägelser och skumma saker och vägrar erkänna dem. De "vet" att Bibeln är sann och denna vetskap räcker.

Enstaka gånger träffar man på någon som tagit del av de senaste 2000 årens ansträngningar bland intelligenta kristna att försöka hitta på tolkningar som får det hela att gå ihop även om de får använda stämjärn och skohorn. Detta är dock ovanligt.

Ta bara en sådan avgörande händelse som Jesus korsfästning och död där evangelierna har rätt motsägelsefulla versioner.
Citera
2021-04-21, 18:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ta bara en sådan avgörande händelse som Jesus korsfästning och död där evangelierna har rätt motsägelsefulla versioner.
Ah, en bibelkritiker till.
Ge ditt bästa exempel på motsägelse mellan evangelierna i fråga om Jesu korsfästelse och död.
Annars kan man göra en pudel (avbön).
Din pudel är ännu i naturlig storlek, men framhärdar du med vilseledande uppgifter växer pudeln.
För att ta ett exempel så är Smetos pudel just nu - bedömer jag - stor som en ung indisk elefant.
Citera
2021-04-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Förklara.
Citera
2021-04-21, 19:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du skrev "magen", och jag undrade över varför du skrev specifikt "magen".
Det hebreiska ordet är me´ae och senaste upplagan av Gesenius ordbok anger för Jona betydelsen "das Innere" d.v.s. "innandömet".

Jag skrev "magen" därför att det är dit som strupen leder och där något som har ”slukats” hamnar.

Du får gärna visa att något som ”slukats” inte hamnar i magen, om du kan.
Citera
2021-04-21, 19:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag skrev "magen" därför att det är dit som strupen leder och där något som har ”slukats” hamnar.
Du får gärna visa att något som ”slukats” inte hamnar i magen, om du kan.
Jer 51:44:
"Jag skall straffa Bel i Babel
och dra ut ur hans gap
vad han har slukat."
Citera
2021-04-21, 20:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jer 51:44:
"Jag skall straffa Bel i Babel
och dra ut ur hans gap
vad han har slukat."

Du kan alltså inte visa att jag skrev fel, trots att du ifrågasatte det.
Citera
2021-04-21, 20:35
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du demoniserar en metod för att metoden inte producerar resultaten du vill se.

Demoniserar en metod för att den var baserat på ett begränsat intellektuell som omöjliggör en tydlig bild samt överblick av hela situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ungefär som med kreationister och evolution?

Förutom då att ingen någonsin lyckats producera positiva resultat från bön under dessa observerbara förhållanden. När man kliniskt testat bön på sjukhus har man istället fått negativa resultat.

För att jag inte vill vara oärlig och jag kan inte tro på den kristna läran. Det finns ingenting övertygande i den.

Det är inte den kristna läran du har varit i närheten utav när dessa inte är belönade med den heliga ande för att kunna utföra mirakel och underverk bland människosläktet.

Ifall du hade varit i närheten utav en av oss hade du blivit väl medveten om den ovillkorliga kärleken som finns för varenda skapelse i denna världen vi ålägger oss ansvaret.

För med Gud är kärleken.
Utan Gud finns inte kärlek.

Och den kastar ut dessa sataniska bestialiska demoniska väsen i den största hemligheten.

Citat:
Cirkelargumentera?
Visa vad som är ett cirkelargument i det jag skrev, eller erkänn att du bara hittade på att jag cirkelargumenterade.

När du frågade efter ett smörgåsbord med bevis belägg och aldrig någonsin kunde få tag på det.

Specifikt med vetenskapliga idol dyrkande metoder där ifall inte är vetenskapligt vore inte möjligt.
Citera
2021-04-21, 21:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
När du frågade efter ett smörgåsbord med bevis belägg och aldrig någonsin kunde få tag på det.

Specifikt med vetenskapliga idol dyrkande metoder där ifall inte är vetenskapligt vore inte möjligt.

Det är INTE vad cirkelargumentation betyder.
Visa vad som är ett cirkelargument i det jag skrev, eller erkänn att du bara hittade på att jag cirkelargumenterade.
Citera
2021-04-21, 21:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du kan alltså inte visa att jag skrev fel, trots att du ifrågasatte det.
Hela ditt case om Jona bok som opålitlig har rasat ihop som ett korthus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in