2021-04-22, 08:53
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Menar du på alvar att jag ska svara på dessa frågor? Alla har självklara svar förutom den sista som kan diskuteras.

När det gäller din "Logisk tankeföljd" är det enda jag får ut av vad du skrivit att du hyser ett förvånansvärt stort förakt för andra människor.

På Covid statistik kan man se åldersfördelning på de IVA inlagda. Denna vecka är det hitintills rapporterats 166 var av 47st är 70+ och äldre. 119 är yngre en 70 och från gruppen ovaccinerade.

Du får tycka som du vill om de som sliter med att rädda livet på de som blivit mycket svårt sjuka. Men det ändrar inte det faktum att när IVA är hårt belastat är andelen som avlider nästan dubbelt så stort.

https://www.svt.se/datajournalistik/dodsfallen-pa-iva/

Ca 50% av covid patienterna på IVA över 65 avled i början av pandemin. Ca 25% av covid patienterna på IVA över 65 avled under sommaren. Ca 40 % av covid patienterna på IVA över 65 avled under december januari. Skillnaden är ungefär lika stor för den yngre gruppen. Men den har varit mindre och därför känsligare för tillfälliga avvikelser.

Edit. Att påpeka att man kan öppna samhället igen när 70+ är vaccinerade trots att IVA går på knäna är inte verklighets förankrat.

Det finns en anledning till att man hamnar på IVA... eller hur?

I början då man viste för lite om viruset gavs det felaktig behandling som bidrog till högre andel döda.

Samhället borde inte stängts ner mer än i den initial perioden (2-3 månader) tills vi lärde oss mer om viruset.. vi skulle skyddat de äldre bättre... inte fortsatt med dessa löjliga frihetsberövande restriktioner.

Här är en för stor andel fårskallar som inbillar sig att C19 handlar endast om viruset.

Då ditt vaccinationspass blir kopplat till Social Scoring Card (finns redan i Kina innan du börjar raljera)... där du beroende på hur "duktig" (läs lydig) medborgare du är, ges olika rättigheter.

För somliga här är detta helt normalt och acceptabelt.. inte för mig.
Citera
2021-04-22, 08:58
Medlem
Det rasar på IVA och smittspridningen rasar.

På IVA är det nu 403 inlagda - 17 stycken färre än i förigår.
Citera
2021-04-22, 08:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Men ingen har jämfört situationen mellan olika länder, utan bara påpekat att ett nytt rekord har satts och det utan att lägga något i det faktum.

Huruvida du tycker det är relevant eller inte att ett nytt rekord har sats är inte intressant.

Men du måste ha det till något som bara du har fantiserat i hopp så att du åter igen kan nedvärdera andra personer. WoW, du måste vara en toppen människa.

Läs TS inlägg igen.. undertonen var att situationen nu var värre i Inidien än USA.. vilket givetvis är helt felaktigt.. trots högre absolut tal

Jag är inte här inne att nervärdera folk.. alla har vi olika styrkor och svagheter.

Men var själv lika öppen och lär dig något istället
Citera
2021-04-22, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horse-23
Från Norge idag
FHI: 60 prosent av nye coronainnlagte er utenlandskfødte:
Det er forskning som viser at genetikk kan ha en innvirkning på hvor hardt man blir rammet av sykdommen

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/04/22/195754009/fhi-60-prosent-av-nye-coronainnlagte-er-utenlandskfodte

Ser det likadant ut på sjukhusen i Sverige ?

Ja. Genetik, livsstil, grundhälsa, ej tagit TBC-vaccin som alla svenskar över 45 gjorde som små,ansvarstagande, hur dom bor (Sverige har över 500.000 invandrare som bor i 'ghetton'). Så har det sett ut under hela pandemin. Jag tror allt ovan samverkar.

Den stora invandrargruppen i Sverige har varit smittmotorn. Detta vet också FHM/politikerna. Där har du också förklaringen på skillnaderna mellan Sv och No/Fi/Dk
Citera
2021-04-22, 09:04
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Från Norge idag
Det er forskning som viser at genetikk kan ha en innvirkning på hvor hardt man blir rammet av sykdommen

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/04/22/195754009/fhi-60-prosent-av-nye-coronainnlagte-er-utenlandskfodte

Intressant!
Jänkare? Svenskar? Portugiser? Kineser? Azerbadjaner?

vad menas med Utlandsfödda? Menar man "alla andra än vi".. eller kan man vara liiiite mer precis?
Citera
2021-04-22, 09:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det finns en anledning till att man hamnar på IVA... eller hur?

I början då man viste för lite om viruset gavs det felaktig behandling som bidrog till högre andel döda.

Samhället borde inte stängts ner mer än i den initial perioden (2-3 månader) tills vi lärde oss mer om viruset.. vi skulle skyddat de äldre bättre... inte fortsatt med dessa löjliga frihetsberövande restriktioner.

Här är en för stor andel fårskallar som inbillar sig att C19 handlar endast om viruset.

Då ditt vaccinationspass blir kopplat till Social Scoring Card (finns redan i Kina innan du börjar raljera)... där du beroende på hur "duktig" (läs lydig) medborgare du är, ges olika rättigheter.

För somliga här är detta helt normalt och acceptabelt.. inte för mig.
Förutom det faktum att du kallar andra för fårskallar och att du är väldigt fokuserad på det så får jag väl också erkänna att jag inte gillar denna ökade kontroll som vissa länder har/haft eller kanske kommer att ha.

Mins när de öppnade upp i Wuhan och bara de med något grönt som betydde att de var friska och suttit i karantän i sin telefon (minns inte exakt vad det var för något) fick gå ut och handla.

Det kräver åter igen att alla ska leva efter en viss mall och gör man inte det så funkar det inte. Alla har inte någon smart telefon och vissa har inte telefon alls. Det måste fortfarande vara ett val man får lov att göra.

Lika så har pandemin gett fantastiska möjligheter för myndigheterna att insamla DNA av folket.

Men nu är det inte så att vi har varit fri innan pandemin heller, de flesta personer verkar vara lyckliga när de är styrda så länge de också får leva i hög standard.
Citera
2021-04-22, 09:13
Medlem
Citat:
Från Norge idag

Önsketänkande av de här norrmännen. Man vill väl inte kännas vid att invandrarna i Norge:

- kanske inte kan jobba hemifrån,
- kanske delar bostad med en annan familj,
- kanske inte har villa och egen tomt med studsmatta och grönytor för sig själv och barnen,
- kanske inte har tillgång till en hytte,
- kanske inte har råd att slappa från jobbet i ett år,
- kanske inte är integrerade i den norska traditionen att spendera sin lediga tid på hajk,
- i mycket större utsträckning bor i Oslo.

Många av de hårdast drabbade länderna ligger i Östeuropa, där nästan alla är vita. Vita finlandssvenskar är lika hårt drabbade som invandrare från Afrika eller Mellanöstern.

Den gemensamma nämnaren är fattigdom. Fattiga människor och arbetarklassen har sämre förutsättningar att kunna hålla avstånd till andra människor.
Senast redigerad av aw 2021-04-22 kl. 09:17.
Citera
2021-04-22, 09:15
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Intressant!
Jänkare? Svenskar? Portugiser? Kineser? Azerbadjaner?

vad menas med Utlandsfödda? Menar man "alla andra än vi".. eller kan man vara liiiite mer precis?
Om det är som i Sverige, så har man en överrepresentation av utlandsfödda på IVA.
Utlandsfödda innebär rimligen de som inte delar genetik med majoritetsbefolkningen.

En norrman boende i Oslo, men född i Sverige av norska föräldrar har samma för och nackdelar som den som fötts i Oslo.

Medan Omar som är född i Oman och boende i Oslo, har en annan uppsättning av för/nackdelar sett till sin genetik och hälsohistorik.

Detta ger att det finns en skillnad på hur väl man kan tolerera en covid-infektion baserat på gener och tidigare hälsoproblem.

Dock kan man inte garantera att alla norrmän (eller svenskar) klarar sjukdomen bättre än utlandsfödda.
Citera
2021-04-22, 09:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Citat:
Från Norge idag
FHI: 60 prosent av nye coronainnlagte er utenlandskfødte: [...]
Är inte insatt i ämnet, men svarar då ingen annan gett dig svar.

Publicerad 26 dec
Citat:
Nästan hälften av dem som har vårdats på [Sveriges] intensivvårdsavdelningar för covid-19 har, eller hade, utländsk bakgrund (46 procent). Det är en mycket hög siffra, då andelen med utländsk bakgrund i befolkningen snarare är runt 25 procent. [...]
2020https://www.expressen.se/ledare/staten-maste-ta-hojd-for-att-sverige-ar-ett-invandrarland/

Minns att jag läst något om att dubbelt så många med utländsk barkund i Sverige har dött 2020 en normalt.
46 % med utländsk bakgrund (Sverige) är dock betydligt mindre än 60 % utlandsfödda (Norge). Tänk på att "utländsk bakgrund" inkluderar svenskfödda med två utlandsfödda föräldrar, så antalet utlandsfödda är mindre än antalet med utländsk bakgrund.
Svenska myndigheters definition av personer med utländsk bakgrund är som följer[1]:

Personer som är utrikes födda
Personer som är inrikes födda med två utrikes födda föräldrar
Begreppet ändrade innebörd hos svenska myndigheter den 31 december 2003. Innan dess räckte det med att en förälder var född utomlands för att dennes barn ansågs ha utländsk bakgrund.[2]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Utl%C3%A4ndsk_bakgrund
Senast redigerad av outoftheblue 2021-04-22 kl. 09:26.
Citera
2021-04-22, 09:20
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Läs TS inlägg igen.. undertonen var att situationen nu var värre i Inidien än USA.. vilket givetvis är helt felaktigt.. trots högre absolut tal

Jag är inte här inne att nervärdera folk.. alla har vi olika styrkor och svagheter.

Men var själv lika öppen och lär dig något istället

Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Nu har Indien satt världsrekord i antal smittade på en dag 315728 personer! Tidigare rekord hade USA med 307581 personer den 8 Januari.
Jag ser inget mer i detta inlägg en att skribenten påpekar att ett nytt rekord har satts. Lika så skriver skribenten vad det tidigare rekordet var.

Citat:
Troligtvis menar fabbe2 det uppenbara och exakt det hen skrev. Det som alla lätt kan förstå, om man nu inte gör sitt bästa för att missförstå så att man kan göra sig löjlig över någon annan, inte ett vidare bra personlighets drag.

Citat:
Yesterday, India, a country with a population of 1.366 billion people, reported the highest number of COVID-19 cases ever seen across the globe by a single nation. The United States had set the previous record on January 8, 2021, with 307,581 COVID cases during its horrific winter surge.
https://www.wsws.org/en/articles/2021/04/22/ind-a21.html
Citera
2021-04-22, 09:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
OK..

Om nu vaccinet är så effektivt som det verkar .. hur motiverar du vaccinering av hela befolkning, nkrav på ansiktsmask, social distansering och införandet av vaccinationspass?

Med den så påtagliga effektiviteten redan i den absoluta början av vaccineringsfasen borde samhället återgå till der normal när alla 70 plussare är vaccinerade.

Det vet säkert om att > 12.000 avlidna var 70 plus med en medelålder på 81 år

Jag ser det inte som min uppgift att motivera en rad åsikter som andra har framfört, även om jag delvis delar dem.
Citera
2021-04-22, 09:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
46 % med utländsk bakgrund (Sverige) är dock betydligt mindre än 60 % utlandsfödda (Norge). Tänk på att "utländsk bakgrund" inkluderar svenskfödda med två utlandsfödda föräldrar.
Svenska myndigheters definition av personer med utländsk bakgrund är som följer[1]:

Personer som är utrikes födda
Personer som är inrikes födda med två utrikes födda föräldrar
Begreppet ändrade innebörd hos svenska myndigheter den 31 december 2003. Innan dess räckte det med att en förälder var född utomlands för att dennes barn ansågs ha utländsk bakgrund.[2]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Utl%C3%A4ndsk_bakgrund
Som jag skrev, så är jag inte insatt i ämnet utan ville bara svar då ingen annan gett ett normalt svar. Och skickade bara en länk.

Men det är intressant det du skriver. Det är en stor skillnad om den stämmer. Vad kan det beror på? Sverige har väl mer personer med utländsk barkund eller utrikesfödda och då borde väl siffrorna var tvärt om?

Jag har liksom inte tänkt på detta innan. Men det hade varit intressant att höra var andra här inne tycker, uppfattar och förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in