2021-04-22, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ah, just ja, så var det, han hade sagt denna vecka förut och det stämde ju inte.

Åter igen - sluta tro på vad AB skriver i sina rubriker så autistiskt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/de0d0ffc939f43c397a0de23c5aa9be6/scenarier-tre-smittspridningsscenarier-plan-eventuella-nya-utbrott-covid-19.pdf
Citera
2021-04-22, 08:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
fabbe2.. sätt dig i skolbänken och plugga mellanstadiematematik igen.

Absoluta tal.. eller i relation till vad?????

Börja med att svara på frågan hur många invånare Indien och USA har... dividera därefter antal fall med befolkningsmängden.

Här är facit:
https://ourworldindata.org/covid-cases

klicka bort övriga länder förutom USA och Indien
för skojs skull kan du klicka i Sverige

Sedan kan du även välja "Confirmed Deaths" i menyn för att få lite perspektiv

Fortsätt utbilda dig så du inte förblir en konspirationsteoretiker
Troligtvis menar fabbe2 det uppenbara och exakt det hen skrev. Det som alla lätt kan förstå, om man nu inte gör sitt bästa för att missförstå så att man kan göra sig löjlig över någon annan, inte ett vidare bra personlighets drag.

Citat:
Yesterday, India, a country with a population of 1.366 billion people, reported the highest number of COVID-19 cases ever seen across the globe by a single nation. The United States had set the previous record on January 8, 2021, with 307,581 COVID cases during its horrific winter surge.
https://www.wsws.org/en/articles/2021/04/22/ind-a21.html
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-22 kl. 08:07.
Citera
2021-04-22, 08:09
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är jag inte konsekvent?

Jag svarade på ditt inlägg för att du uppenbart hade missuppfattat situationen. Jag ville bara Göra dig uppmärksam på det. Den tidigare diskussionen du haft med någon annan låter jag er fortsätta med själva.

När man skriver inlägg med så tydliga fel som att man menar på att samhället kan öppna så fort 70+ är vaccinerade och totalt blunda för att IVA går på knäna får man räkna med att bli rättat. Och är inte det bra?

Nej du är inte konsekvent... och du bemöter inte min fakta.

Har det inte avlidit ca 14.000 personer med C19 hittills?
Är inte 90% av de avlidna 70 plussare?
Är inte medelåldern på de avlidna 81-83 år beroende på källa?
Är inte den absoluta majoritet >80% multisjuka?
Är inte antalet gruppen 70plussare 1.7 M?
Fungerar inte vaccin?

Logisk tankeföljd:
Om restriktionerna är till för att minska antal dödstal.. och låt oss även inkludera minska belastningen för gnällspikarna i vården som varit utarbetade i decennier men hittar tid att dansa Jerusalema mitt under en pandemi.

Varför skulle inte dödstalen och belastningen på vården minska om nu vaccin fungerar och riskgruppen som står för >90 av alla blir vaccinerade?
Citera
2021-04-22, 08:16
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Data visar att det redan har vänt. Vi är nu i en fas av minskande smittspridning. Precis i början, men ändå minskande.
Ser mer och mer ut som att nya inläggningar på IVA peakade runt 10 april (runt 5 april ifjol). Förhoppningvis kommer inlagda på IVA avta inom väldigt kort och börja avlasta vården.
Citera
2021-04-22, 08:24
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Troligtvis menar fabbe2 det uppenbara och exakt det hen skrev. Det som alla lätt kan förstå, om man nu inte gör sitt bästa för att missförstå så att man kan göra sig löjlig över någon annan, inte ett vidare bra personlighets drag.

https://www.wsws.org/en/articles/2021/04/22/ind-a21.html

Om inte dödstalen följer kurvan av antal smittade är antal smittade mindre alarmerande.

Jag noterar även att mattekunskaperna är på topp... Låt mig vara lite mer pedagogisk och förenkla till lågstadienivå istället.

Låt oss säga att Kalle och Pelle skall transportera ägg.
Kalle kommer fram till destinationen med 10 knäckta ägg.
Pelle kommer fram till samma destination med 5 knäckta ägg.

Enligt ditt tankesätt och svar har Kalle gjort ett 100% sämre jobb eftersom du endast bryr dig om absoluta tal (10 är fler än 5)

Om vi i ekvationen lägger till att Kalle fick 1000 ägg att transportera medan Pelle fick 100 ägg...

Vilken av dessa två har nu en mer "allvarlig" transport situation?

FACIT:
Kalle: 10 / 1000 = 1% av äggen krossade
Pelle: 5 / 100 = 5% av äggen krossade

Dvs: Pelle gör ett 5 gånger sämre jobb

"Fattar" du skillnaden nu?
Citera
2021-04-22, 08:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Om inte dödstalen följer kurvan av antal smittade är antal smittade mindre alarmerande.

Jag noterar även att mattekunskaperna är på topp... Låt mig vara lite mer pedagogisk och förenkla till lågstadienivå istället.

Låt oss säga att Kalle och Pelle skall transportera ägg.
Kalle kommer fram till destinationen med 10 knäckta ägg.
Pelle kommer fram till samma destination med 5 knäckta ägg.

Enligt ditt tankesätt och svar har Kalle gjort ett 100% sämre jobb eftersom du endast bryr dig om absoluta tal (10 är fler än 5)

Om vi i ekvationen lägger till att Kalle fick 1000 ägg att transportera medan Pelle fick 100 ägg...

Vilken av dessa två har nu en mer "allvarlig" transport situation?

FACIT:
Kalle: 10 / 1000 = 1% av äggen krossade
Pelle: 5 / 100 = 5% av äggen krossade

Dvs: Pelle gör ett 5 gånger sämre jobb

"Fattar" du skillnaden nu?
Vad har detta med saken att göra? Det handlar inte om i förhållande till befolkning, utan rent antal. Fattar du inte det, det var uppenbart i det ursprungliga inlägget och tydligt i länken jag bifogade.

Det handlar alltså enbart om störst antal.

Edit ingen lade heller någon värdegrund i det utan bara påpekade fakta.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-22 kl. 08:35.
Citera
2021-04-22, 08:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Nej du är inte konsekvent... och du bemöter inte min fakta.

Har det inte avlidit ca 14.000 personer med C19 hittills?
Är inte 90% av de avlidna 70 plussare?
Är inte medelåldern på de avlidna 81-83 år beroende på källa?
Är inte den absoluta majoritet >80% multisjuka?
Är inte antalet gruppen 70plussare 1.7 M?
Fungerar inte vaccin?

Logisk tankeföljd:
Om restriktionerna är till för att minska antal dödstal.. och låt oss även inkludera minska belastningen för gnällspikarna i vården som varit utarbetade i decennier men hittar tid att dansa Jerusalema mitt under en pandemi.

Varför skulle inte dödstalen och belastningen på vården minska om nu vaccin fungerar och riskgruppen som står för >90 av alla blir vaccinerade?
Menar du på alvar att jag ska svara på dessa frågor? Alla har självklara svar förutom den sista som kan diskuteras.

När det gäller din "Logisk tankeföljd" är det enda jag får ut av vad du skrivit att du hyser ett förvånansvärt stort förakt för andra människor.

På Covid statistik kan man se åldersfördelning på de IVA inlagda. Denna vecka är det hitintills rapporterats 166 var av 47st är 70+ och äldre. 119 är yngre en 70 och från gruppen ovaccinerade.

Du får tycka som du vill om de som sliter med att rädda livet på de som blivit mycket svårt sjuka. Men det ändrar inte det faktum att när IVA är hårt belastat är andelen som avlider nästan dubbelt så stort.

https://www.svt.se/datajournalistik/dodsfallen-pa-iva/

Ca 50% av covid patienterna på IVA över 65 avled i början av pandemin. Ca 25% av covid patienterna på IVA över 65 avled under sommaren. Ca 40 % av covid patienterna på IVA över 65 avled under december januari. Skillnaden är ungefär lika stor för den yngre gruppen. Men den har varit mindre och därför känsligare för tillfälliga avvikelser.

Edit. Att påpeka att man kan öppna samhället igen när 70+ är vaccinerade trots att IVA går på knäna är inte verklighets förankrat.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-22 kl. 08:41.
Citera
2021-04-22, 08:31
Medlem
Från Norge idag
FHI: 60 prosent av nye coronainnlagte er utenlandskfødte:
Det er forskning som viser at genetikk kan ha en innvirkning på hvor hardt man blir rammet av sykdommen

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/04/22/195754009/fhi-60-prosent-av-nye-coronainnlagte-er-utenlandskfodte

Ser det likadant ut på sjukhusen i Sverige ?
Citera
2021-04-22, 08:41
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Vad har detta med saken att göra? Det handlar inte om i förhållande till befolkning, utan rent antal. Fattar du inte det, det var uppenbart i det ursprungliga inlägget och tydligt i länken jag bifogade.

Det handlar alltså enbart om störst antal.

Åter igen... fullkomligt irrelevant

Skall du jämföra situationen mellan två länder (Indien och USA) så kan du INTE endast yra om absoluta tal... för då faller hela jämförelsen...

DU... KAN.. INTE ... JÄMFÖRA.. SITUTAIONEN.. MELLAN TVÅ.. LÄNDER .. GENOM ... ATT JÄMFÖRA.. ABSOLUTA.. TAL... UTAN.. ATT.. SÄTTA.. I ... RELATION.. TILL.. BEFOLKNINGSMÄNGDEN

hahahhahha, va fan alltså ???
Citera
2021-04-22, 08:42
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse-23
Från Norge idag
Det er forskning som viser at genetikk kan ha en innvirkning på hvor hardt man blir rammet av sykdommen

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/04/22/195754009/fhi-60-prosent-av-nye-coronainnlagte-er-utenlandskfodte

*schhhhhh*
Får inte pratas högt om sånt. Alla lika osv osv. Det är ingen skillnad på "vi" och "dem".

(även om man med blotta ögat ser det)
Citera
2021-04-22, 08:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Åter igen... fullkomligt irrelevant

Skall du jämföra situationen mellan två länder (Indien och USA) så kan du INTE endast yra om absoluta tal... för då faller hela jämförelsen...

DU... KAN.. INTE ... JÄMFÖRA.. SITUTAIONEN.. MELLAN TVÅ.. LÄNDER .. GENOM ... ATT JÄMFÖRA.. ABSOLUTA.. TAL... UTAN.. ATT.. SÄTTA.. I ... RELATION.. TILL.. BEFOLKNINGSMÄNGDEN

hahahhahha, va fan alltså ???
Men ingen har jämfört situationen mellan olika länder, utan bara påpekat att ett nytt rekord har satts och det utan att lägga något i det faktum.

Huruvida du tycker det är relevant eller inte att ett nytt rekord har sats är inte intressant.

Men du måste ha det till något som bara du har fantiserat i hopp så att du åter igen kan nedvärdera andra personer. WoW, du måste vara en toppen människa.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-22 kl. 08:46.
Citera
2021-04-22, 08:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse-23
Från Norge idag

Är inte insatt i ämnet, men svarar då ingen annan gett dig svar.

Publicerad 26 dec 2020
Citat:
Nästan hälften av dem som har vårdats på landets intensivvårdsavdelningar för covid-19 har, eller hade, utländsk bakgrund (46 procent). Det är en mycket hög siffra, då andelen med utländsk bakgrund i befolkningen snarare är runt 25 procent.
https://www.expressen.se/ledare/staten-maste-ta-hojd-for-att-sverige-ar-ett-invandrarland/

Minns att jag läst något om att dubbelt så många med utländsk barkund i Sverige har dött 2020 en normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in