2021-04-16, 22:45
Medlem
Yatsys avatar
Fobi (av grekiska fobos) fruktan,skräck.

Det verkar endast finnas när det gäller islam. Buddismen, Kristendomen, Hinduismen verkar inte använda sig av fobi begreppet mot de som inte sympatiserar med deras religion.
Citera
2021-04-18, 13:39
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Den stora skillnaden är bl.a. att de troende har förändrats och kristendomen har i mångt och mycket tvingats att anpassa sig......framför allt till det sekulära samhället.
Som krristen, ingen hävdar att du är en kättare eller avfälling när du inte följer "den heliga boken" (förutom väldigt små minoriteter, stollar, typ dårarna i Knutby eller Guds Ord.)
När det kommer till Islam så krävs det inte mycket för att du som Muslim av andra Muslimer skall klassas som som något sämre än Kristna och Judar.

Utan att på något sätt ta kristendomen i försvar, men man får nog notera att den Lutheranska Kyrkan var ett sjumilakliv som vad det gäller kristendomens anpassning till övriga samhället.

Fast nu upprepar du bara att troende har förändrats, samt att kristendomen tvingats anpassa sig efter det sekulära samhället. Har du exempel?

Den enda förändring som skett är att kristendomen blivit mindre toppstyrt. Den har gått mer mot sitt ursprung då makten och kristendomen splittrats.

Felet med din beskrivning är att du ger de sekulära äran av att ha tämjt kristendomen medan sanningen är att sekulära “kristna” övergett kristendomen. Kvar blev kärnan av kristendomen där ingen har någon egentlig makt.
Detta är dock på tillbakagång i tex. Sverige där kyrkliga toppar är mer politiker än kristna. Månne det fortsätter på den vägen och om ett par hundra år kommer det att påstås att kristendomen årtertog makten och lierade sig med islam. Med dagens kyrkliga företrädare är det fullt möjligt.
Citera
2021-04-19, 07:25
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Fast nu upprepar du bara att troende har förändrats, samt att kristendomen tvingats anpassa sig efter det sekulära samhället. Har du exempel?
Återigen, är inte den Lutheranska kyrkan ett bra exempel?
Kungen blev kyrkans överhuvud och tog beskattningsrätten från den heliga sjön. Präster är sedan dess gifta och kan avla sina avkommor likt alla andra. Listan kan nog göras ganska så lång?

Citat:
Den enda förändring som skett är att kristendomen blivit mindre toppstyrt. Den har gått mer mot sitt ursprung då makten och kristendomen splittrats.
Antagligen så hänger mycket på vilka glasögon man ser igenom?
Mindre toppstyrt?
Den Svenska Kyrkan är inget annat än en "nyttig idiot" för den "politiska eliten".
https://www.svenskakyrkan.se/organisation
Citat:
Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som styrs av folkvalda kyrkopolitiker tillsammans med biskopar, präster och diakoner. Här kan du lära dig mer om hur Svenska kyrkan organiseras och hur beslut fattas.
Citat:
Nationell nivå
Svenska kyrkans högsta beslutande organ är kyrkomötet som varje höst sammanträder i Uppsala. Det består av ledamöter från hela landet och de beslutar om kyrkans gemensamma och övergripande frågor.

Kyrkomötet behandlar också frågor om hur kyrkan ska arbeta med exempelvis klimatfrågan och vilka psalmer som ska finnas i psalmboken. Kyrkomötet utser ledamöter till kyrkostyrelsen där ärkebiskopen är ordförande.

KYRKOSTYRELSEN
Kyrkostyrelsen är kyrkomötets beredande och verkställande organ. Det betyder att kyrkostyrelsen beslutar i löpande frågor som rör verksamhet, budget och andra gemensamma områden på nationell nivå. Kyrkostyrelsen kommer också med förslag till kyrkomötet.

Ta sedan en titt på Kyrkostyrelsens ledamöter:
https://www.svenskakyrkan.se/kyrkostyrelsens-ledamoter
Fy för den lede, här hittar man bl.a. Wanja Lundby-Wedin och Margareta Winberg.

Och du har mage att skriva att det är mindre toppstyrt? Det enda rätta hade varit att skrota (helt) systemet med kyrkopolitiker, strippa kyrkan på allt som kyrkan erhållit via många års beskattande och gör den Svenska Kyrkan till frikyrka.

Idag så är den Svenska Kyrkan politikernas synnerlige nyttige idiot.

Citat:
Felet med din beskrivning är att du ger de sekulära äran av att ha tämjt kristendomen medan sanningen är att sekulära “kristna” övergett kristendomen. Kvar blev kärnan av kristendomen där ingen har någon egentlig makt.

Vi ser inte genom samma glasögon, uppenbarligen. Din kommentar känner jag igen från bokstavstrogna Muslimer som med bestämdhet hävdar att sekulära muslimer är avfällingar med ett lägre värde än "bokens folk".

Skillnaden är att sekulära kristna är i en stor majoritet i utvecklade länder i "Väst" och bokstavstrogna kristna har inte någon genomslagskraft. Man får gärna tycka att sekulära kristna har övergett kristendomen, det är helt ok. Jag menar vem fan bryr sig?

Men inom Islam så är det annorlunda, även i Sverige så förtrycks sekulära muslimer inte bara av bokstavstrogna utan även av den Svenska Kyrkan och den Svenska lagstiftaren. Det är för mig obegripligt att den för tillfället rådande "värdegrunden" (ett av mina hatord) får Svenska politruker att liera sig med bokstavstrogna muslimer istället för de sekulära!

Citat:
Detta är dock på tillbakagång i tex. Sverige där kyrkliga toppar är mer politiker än kristna. Månne det fortsätter på den vägen och om ett par hundra år kommer det att påstås att kristendomen årtertog makten och lierade sig med islam. Med dagens kyrkliga företrädare är det fullt möjligt.

Så kan det självklart gå p.g.a. den genompolitiserade Svenska Kyrkan. Lösningen har jag redan nämnt i min kommentar, gör en frikyrka av den Svenska Kyrkan..
Citera
2021-04-19, 11:08
Medlem
Att anklaga någon för att hata någon annan är farligt för den som anklagas för hat. Det är farligt att kallas islamofob, rasist, nazist, antisemit eller fascist och ofta har epiteten etniska förtecken. Att bygga upp föreställningar om att svenskar som grupp hatar muslimer eller att individer gör det, är i bästa fall vårdslöst.
Citera
2021-04-19, 11:18
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Fobi (av grekiska fobos) fruktan,skräck.

Det verkar endast finnas när det gäller islam. Buddismen, Kristendomen, Hinduismen verkar inte använda sig av fobi begreppet mot de som inte sympatiserar med deras religion.

En fobi är i allmänhet en obefogad rädsla.
Att ”frukta” islam är dock högst befogat baserat på dess följder, även om man ignorerar det kvävande religiösa förtrycket
https://www.thereligionofpeace.com/

227 döda och 727 skadade senaste veckan.

Islam är unikt.
Citera
2021-04-19, 21:54
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Återigen, är inte den Lutheranska kyrkan ett bra exempel?
Kungen blev kyrkans överhuvud och tog beskattningsrätten från den heliga sjön. Präster är sedan dess gifta och kan avla sina avkommor likt alla andra. Listan kan nog göras ganska så lång?

Antagligen så hänger mycket på vilka glasögon man ser igenom?
Mindre toppstyrt?
Den Svenska Kyrkan är inget annat än en "nyttig idiot" för den "politiska eliten".
https://www.svenskakyrkan.se/organisation

Ta sedan en titt på Kyrkostyrelsens ledamöter:
https://www.svenskakyrkan.se/kyrkostyrelsens-ledamoter
Fy för den lede, här hittar man bl.a. Wanja Lundby-Wedin och Margareta Winberg.

Och du har mage att skriva att det är mindre toppstyrt? Det enda rätta hade varit att skrota (helt) systemet med kyrkopolitiker, strippa kyrkan på allt som kyrkan erhållit via många års beskattande och gör den Svenska Kyrkan till frikyrka.

Idag så är den Svenska Kyrkan politikernas synnerlige nyttige idiot.

Vi ser inte genom samma glasögon, uppenbarligen. Din kommentar känner jag igen från bokstavstrogna Muslimer som med bestämdhet hävdar att sekulära muslimer är avfällingar med ett lägre värde än "bokens folk".

Skillnaden är att sekulära kristna är i en stor majoritet i utvecklade länder i "Väst" och bokstavstrogna kristna har inte någon genomslagskraft. Man får gärna tycka att sekulära kristna har övergett kristendomen, det är helt ok. Jag menar vem fan bryr sig?

Men inom Islam så är det annorlunda, även i Sverige så förtrycks sekulära muslimer inte bara av bokstavstrogna utan även av den Svenska Kyrkan och den Svenska lagstiftaren. Det är för mig obegripligt att den för tillfället rådande "värdegrunden" (ett av mina hatord) får Svenska politruker att liera sig med bokstavstrogna muslimer istället för de sekulära!

Så kan det självklart gå p.g.a. den genompolitiserade Svenska Kyrkan. Lösningen har jag redan nämnt i min kommentar, gör en frikyrka av den Svenska Kyrkan..

Herregud vilket nonsenssvammel.
Genom hela inlägget likställer du kristendomen med svenska kyrkan.
Det är ju det jag har försökt säga att där makt och politik inträder i kyrkan så trängs kristendomen undan. Precis det som händer i svenska kyrkan. Och tvärtom, när makten och politiken försvann ur kyrkan så blev kristendomen kvar.

Men i stället för att föröka förstå det så stoppar du huvudet i sanden, eller rättare sagt i svenska kyrkans organisation och låtsas som att det motsäger det jag skrivit, när det i själva verket bekräftar det jag skrivit.
Sen låtsas du som min uppfattning är densamma som återfinns hos bokstavstrogna muslimer. Ditt inlägg är så jävla huvudlöst att det inte går att besvara med annat än jävla stort fuck off.
Citera
2021-04-21, 12:23
Medlem
Det verkar som om diskussionen är avslutad och Regulus står svarslös inför det anständiga att hetsa mot medmänniskor och hela kollektiv genom att utmåla dem som hatare. Samma resonemang gäller de som vårdslöst och med etniska undertoner kallas ord som rasist/nazist/antisemit/fascist/högerextrem. Det är att bedriva kollektivt hets, "islamofobi/antisemitism/rasism" mot de typiskt vita, europeiska grupper som är måltavlor.
Citera
2021-04-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det verkar som om diskussionen är avslutad och Regulus står svarslös inför det anständiga att hetsa mot medmänniskor och hela kollektiv genom att utmåla dem som hatare. Samma resonemang gäller de som vårdslöst och med etniska undertoner kallas ord som rasist/nazist/antisemit/fascist/högerextrem. Det är att bedriva kollektivt hets, "islamofobi/antisemitism/rasism" mot de typiskt vita, europeiska grupper som är måltavlor.

Word! En vaken individ!
Citera
2021-04-22, 00:21
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
En fobi är i allmänhet en obefogad rädsla.
Att ”frukta” islam är dock högst befogat baserat på dess följder, även om man ignorerar det kvävande religiösa förtrycket
https://www.thereligionofpeace.com/

227 döda och 727 skadade senaste veckan.

Islam är unikt.
Det är synd om de riktiga judarna som måste lämna Sverige för att hotet från islam är så stort.
Citera
2021-04-22, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kritisera islam och särskilt då islamism kan man göra utan att hetsa mot muslimer. Hanif Bali är ett exempel på det. Men Jomshof går över gränsen med sina islamofoba tirader. Det är möjligt att SD kan vinna en del röster genom att fiska i dessa grumliga vatten, men samtidigt omöjliggörs det seriösa samarbete med de borgerliga partierna som SD eftersträvar.

Jag påpekade redan för för fem år sedan att SD måste göra sig av med islamofober som Ekeroth och Jomshof om de ska betraktas som ett rumsrent parti:

Ekeroth har man gjort sig av med, men Jomshof sitter tyvärr kvar.

Du kan ju förklara vad man ska säga, göra och tycka för att bli slängd i boxen du tycker "Islamofober" hör hemma?
Vad är Islamofobi? Det verkar ju helt klart svårt att få ett enkelt svar på denna fråga, av någon anledning. Inte ens muslimerna själva verkar ha koll på vilka åsikter dom får bestämma över.
Du kan ju reda ut det för nån som ännu inte inte fått svar ?
Citera
2021-04-22, 07:24
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Herregud vilket nonsenssvammel.
Genom hela inlägget likställer du kristendomen med svenska kyrkan.
Det är ju det jag har försökt säga att där makt och politik inträder i kyrkan så trängs kristendomen undan. Precis det som händer i svenska kyrkan. Och tvärtom, när makten och politiken försvann ur kyrkan så blev kristendomen kvar.

Men i stället för att föröka förstå det så stoppar du huvudet i sanden, eller rättare sagt i svenska kyrkans organisation och låtsas som att det motsäger det jag skrivit, när det i själva verket bekräftar det jag skrivit.
Sen låtsas du som min uppfattning är densamma som återfinns hos bokstavstrogna muslimer. Ditt inlägg är så jävla huvudlöst att det inte går att besvara med annat än jävla stort fuck off.

Ditt förbannade tröghuvud. Tänkte du nu eller blev det bara fel?

Det borde t.o.m. du begripa att när du skrev "Den enda förändring som skett är att kristendomen blivit mindre toppstyrt. Den har gått mer mot sitt ursprung då makten och kristendomen splittrats." Samtidigt som det fan i mig kryllar av kyrkopolitiker och ärkebiskopen är en vänsteraktivist och politrukernas nyttiga idiot, det är väl klart som fan att du får räkna med mothugg!
Citera
2021-04-22, 07:52
Medlem
Något som vore på sin plats att fundera över är varför så många muslimer vill komma till Sverige och även bli svenska medborgare men ytterst få svenskar vill emigrera och bli medborgare i muslimska länder !

Kan det vara för att levnadsstandarden är högre i Sverige och likvärdig med levnadsstandarden i större delen av västvärlden?
Tänk om det helt enkelt är så att västvärlden har utvecklats bättre pga att islam inte haft någon som helst del i utvecklingen av västvärlden !

Ni som tycker att islam inte kommer påverka Sverige och västvärlden negativt borde tvingas leva i Iran under minst ett år sedan kan ni få yttra er i debatten fast helst stanna kvar i Iran.
Senast redigerad av curlingstaten 2021-04-22 kl. 08:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in