2021-04-21, 16:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tror att vi i princip är överens även om jag till skillnad från dig inte törs spekulera i varför säljaren ångrat sig. Det är som saggt mycket möjligt att Ebba har juridiken på sin sida, men det är inte någon "god affär" om inte båda parter är med på noterna, och det är deffinitivt inte kristet agerat av Ebba att försöka driva igenom den här affären mot åldringens vilja.

Hennes agerande här talar starkt emot att hon bör få förtroende av svenska folket för en ledande possition i staten. Bär mig emot som gammal kristdemokratisk sympatisör - men blir det inte ändring hoppas jag att KD faller ur riksdagen.

Instämmer. Ebba har (förmodligen) lagen på sin sida och Esbjörn har (förmodligen) tubbats till att ändra sig av andra "intressenter" med egna dunkla motiv.

Men detta sagt, så verkar det som om Ebba saknar konsekvenstänk, vilket är livsfarligt hos en politiker. Synd, för hon har också flera positiva egenskaper (oräddhet, tydlighet, handlingskraft) som är ovanliga hos dagens svenska politiker.
2021-04-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Han sa ja indirekt då han gick till henne första gången då hon frågade om han ville komma till henne och diskutera en affär ang huset.
Att det inte fanns något pris eller vad som skulle ingå eller andra villkor då det är ju helt klart utan dessa arbetades fram under dom månader fram tills kontraktets framtagande enligt båda parters önskemål.
Detta var innan dagen för underskriften det är ju helt klart.
Man kan undra vad som generalen, M-gård, samt ev Ul* tutade i honom efter som han gick i gryt.

Krasst konstaterat han tackade ja till ett första möte, tackade ja redan vid första mötet
och sen hade han gooooood tid på sig att tänka och prata pris
och vem som åtar sig vad gällande sånt som inte var "top-notch".
2021-04-21, 16:35
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"Om han fick kontraktet innan eller under mötet vet vi inte men det finns inga krav på att det skall överlämnas innan påskrift."
Mäklaren som gör sitt skrivuppdrag ska kontrollera att villkor etc är överstämmande vad parterna kommit fram till. Så jo, han ska ha fått det innan.

Han har ju bevisligen haft telefonkontakter med den som hade skrivuppdraget, när rätt uppgifter skulle skrivas in och vad köpeavtalet skulle innehålla.
Han visste ju vad som stod i kontraktet innan.
Sen läste han igenom alla sidor och signerade varje sida innan han skrev under.
Så ja Esbjörn visste, han visste.
2021-04-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Instämmer. Ebba har (förmodligen) lagen på sin sida och Esbjörn har (förmodligen) tubbats till att ändra sig av andra "intressenter" med egna dunkla motiv.

Men detta sagt, så verkar det som om Ebba saknar konsekvenstänk, vilket är livsfarligt hos en politiker. Synd, för hon har också flera positiva egenskaper (oräddhet, tydlighet, handlingskraft) som är ovanliga hos dagens svenska politiker.

Konsekvenstänk.......hur fasingen skulle hon veta att gubben hade bevakning?
Hur skulle Ebba veta att det satt en pensionatsvärdinna med tankar på att ärva den barnlösa mannen?
Hon har ju rätt, om hon backar så erkänner hon ju att hon hade fel.
2021-04-21, 16:44
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Vad skulle hända menar du om parterna tillsammans rev sönder de upprättade avtalen innan lagfart beviljats?

Det beror helt på om man vill ha avtalat på att man får tillbaka sina ca 500.000:- eller inte.
Vilket tycker du är korrekt förfarande???
2021-04-21, 16:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Du gissar bara
"Jag finner det väldigt troligt att Esbjörn, från dag ett, kunnat tänka sig att sälja fastigheten till Ebba."
Varför skulle det vara osannolikt att han som ensam gubbe, faller för att det kommer nån med smicker och glatt humör under coronarestriktioner?
Att förutsättningslöst träffas några gånger, prata lite hus och gamla tider.

Liksom... vad tror du hände?
Ebba kom med en fråga DIREKT :
"Får jag köpa ditt hus" och sen fick vid nekande så skulle hon gått vidare...
hahaha

Nej, lite mer feeling får du väl anta att Ebba hade/har....

Det är klart att det är gissningar från min sida, precis som från dig. Vi var inte med och det finns ingen ljud/bildinspelning från deras möten.

Men, jag försöker göra någon form av kvalificerad gissning.

Din gissning om att det skulle vara ett möte om att prata om gamla tider, är osannolikt i min bok. Varför skulle Ebbas bekant förmedla ett sånt möte?

Jag tror att det är betydligt mer sannolikt att frågan Esbjörn fick av den bekanta, var mer "skulle du kunna tänka dig att sälja din sommarstuga?"
2021-04-21, 16:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Konsekvenstänk.......hur fasingen skulle hon veta att gubben hade bevakning? Hur skulle Ebba veta att det satt en pensionatsvärdinna med tankar på att ärva den barnlösa mannen? Hon har ju rätt, om hon backar så erkänner hon ju att hon hade fel.

Jag menade politiskt konsekvenstänk. Hon borde omedelbart ha insett att bråk om affären med en gammal man skulle skada både henne själv och partiet, oavsett vem som hade rätt och hur tvisten slutade.

Hon borde alltså ha gått med på att häva köpet trots att hon (förmodligen) hade rätten på sin sida.
Senast redigerad av Regulus 2021-04-21 kl. 16:48.
2021-04-21, 16:59
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Jag menade politiskt konsekvenstänk. Hon borde omedelbart ha insett att bråk om affären med en gammal man skulle skada både henne själv och partiet, oavsett vem som hade rätt och hur tvisten slutade.

Hon borde alltså ha gått med på att häva köpet trots att hon (förmodligen) hade rätten på sin sida.

Det var ju det hon gjorde!?
Men Esbjörn ville inte ta emot erbjudandet.
Möta bokat, lokal ordnad, allt fixat, Ebba är där, Esbjörn kommer, han ska säga Ebba rakt ut att han ångrat sig och inte vill sälja!
Det blev inget av det för Esbjörn vände i dörröppningen och den han ville ha med in som stöd vägrade presentera sig.
2021-04-21, 17:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det var ju det hon gjorde!? Men Esbjörn ville inte ta emot erbjudandet.
Möta bokat, lokal ordnad, allt fixat, Ebba är där, Esbjörn kommer, han ska säga Ebba rakt ut att han ångrat sig och inte vill sälja! Det blev inget av det för Esbjörn vände i dörröppningen och den han ville ha med in som stöd vägrade presentera sig.

Dessa konstigheter var ännu en anledning att dra sig ur affären. Ebba borde ha insett att bråk, oavsett vem som hade rätt och vad Esbjörn "egentligen" ville, skulle skada både henne och partiet. Prio ett för en partiledare är att undvika skandaler som skadar partiet.
2021-04-21, 17:20
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det beror helt på om man vill ha avtalat på att man får tillbaka sina ca 500.000:- eller inte.
Vilket tycker du är korrekt förfarande???
Utöver det finns det skattemässiga saker som spelar in, då en försäljning har ägt rum rent juridiskt vem betalar försäljningsskatten?
Eller man kanske ringer till skatteverket och säger du kan nog riva deklarationen för det blev egentligen ingen affär 🤭
2021-04-21, 17:24
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Du gissar bara
"Jag finner det väldigt troligt att Esbjörn, från dag ett, kunnat tänka sig att sälja fastigheten till Ebba."
Varför skulle det vara osannolikt att han som ensam gubbe, faller för att det kommer nån med smicker och glatt humör under coronarestriktioner?
Att förutsättningslöst träffas några gånger, prata lite hus och gamla tider.

Liksom... vad tror du hände?
Ebba kom med en fråga DIREKT :
"Får jag köpa ditt hus" och sen fick vid nekande så skulle hon gått vidare...
hahaha

Nej, lite mer feeling får du väl anta att Ebba hade/har....
Detta hände det vet vi.
Hej Esb jag känner en som vill köpa ditt hus vill du sälja så kan du kontakta henne hon heter EB.
En del tror att Säpo hämtade han och band fast han i köket sen stack ett kontrakt under näsan

Men han gick till henne eller körde ? Och helt av fri vilja med vetskapen om att det fans en potensiell köpare som dessutom betalade det han ville ha. Ja exakt dessutom 3.9 miljoner +det att hon tog hand om allt skräp, hans föråd mmdet har ryktats om flera containers. I bara uthusen.
Vilket är helt förståeligt då det ligger bråte överallt på hela tomten.
Senast redigerad av braattha 2021-04-21 kl. 17:29.
2021-04-21, 17:32
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Är det inte oräddhet, tydlighet och handlingskraft man behöver, för att kunna försvara sin rätt och avslöja sanningen?
Hon är konsekvent och viker sig inte för hot!
Konsekvenstänk saknar väl de "intressenter" som drivit detta i bakgrunden av godhet.
Allt kommer att komma fram och det är inte vackert eller luktar särskilt gott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in