Citat:
Ursprungligen postat av
Pumpa_mkt
Jag är frilansare och får ersättning från akassan sen en månad tillbaka då pandemin nästan slagit ut min bransch helt. Men, jag har fått ett gigg som jag fick veta nyligen. Arbetstid på två arbetsveckor som kommer generera ca 50 000kr brutto. Hur som helst ser det ändå dött ut med jobb efter gigget.
Hur stället sig akassan till det här jobbet må tro? Kommer jag inte få akassa under en lång period för att jag får ganska stor summa på en gång, eller blir det ett uppehåll?
De har inga synpunkter på det. I första hand tittar de på hur många timmar du arbetat för att se vilka villkor du uppfyller. Uppfyller du villkor för ersättning så använder de ersättning du fått för en referensperiod. Du rapporterar detta som vanligt. Det enda är att du givetvis får ingen ersättning för de här två veckorna i och med att du förvärvsarbetar.
Vad gäller ersättningen så finns det ett maxtak. De tittar inte på din ekonomi i övrigt. Det är väl snarare en presumtion att man ska ha tillgångar sparade att klara sig i alla fall ett halvår framåt utan någon hjälp från myndigheter.