2021-04-21, 12:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hur fungerar det med sommarjobb och A-kassa och eventuellt att anställningen övergår till en timanställning på hösten?

Har tydligen a-kassa som jag tjänat ihop men kan denna sommaranställning hjälpa till att fylla på?
Du meddelar a-kassan och Arbetsförmedlingen att du fått ett sommarjobb och dina a-kassedagar räknas då inte ned utan du kan återuppta din a-kassa när sommarjobbet är slut. Om du därefter jobbar som timanställd rapporterar du in det på ditt tidkort och den tiden räknas bort från din ersättning från a-kassan (kan maximalt utnyttjas under 60 veckor)
Citera
2021-04-21, 12:57
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du meddelar a-kassan och Arbetsförmedlingen att du fått ett sommarjobb och dina a-kassedagar räknas då inte ned utan du kan återuppta din a-kassa när sommarjobbet är slut. Om du därefter jobbar som timanställd rapporterar du in det på ditt tidkort och den tiden räknas bort från din ersättning från a-kassan (kan maximalt utnyttjas under 60 veckor)

Ok jag är student och har inte varit inskriven på arbetsförmedlingen. Jag tänkte mest att jag kan "samla på mig" pengar inför ett framtida behov dvs om jag skulle behöva ta ut a-kassa någon gång så att det väl finns.
Citera
2021-04-21, 14:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ok jag är student och har inte varit inskriven på arbetsförmedlingen. Jag tänkte mest att jag kan "samla på mig" pengar inför ett framtida behov dvs om jag skulle behöva ta ut a-kassa någon gång så att det väl finns.
A-kassa är något som du är medlem i först 12 månader (6 under covid) innan du får ersättning ur beroende på om du jobbat tillräckligt många timmar. Så fundera på först att anmäla dig till en a-kassa...
Citera
2021-04-21, 15:58
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
A-kassa är något som du är medlem i först 12 månader (6 under covid) innan du får ersättning ur beroende på om du jobbat tillräckligt många timmar. Så fundera på först att anmäla dig till en a-kassa...

du missförstår. jag har redan möjlighet att få a-kassa eftersom jag jobbat tidigare och jag vill inte ta ut a-kassa nu men undrar om mitt sommarjobb och timanställning i höst kan förlänga den tid jag tjänat ihop.

ska höra av mig till a-kassan o fråga.
Citera
2021-04-21, 19:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
du missförstår. jag har redan möjlighet att få a-kassa eftersom jag jobbat tidigare och jag vill inte ta ut a-kassa nu men undrar om mitt sommarjobb och timanställning i höst kan förlänga den tid jag tjänat ihop.

ska höra av mig till a-kassan o fråga.
Ja a-kassan baseras ju på din inkomst de senaste 12 månaderna så det är bäst att kolla upp vad som är mest lönsamt...
Citera
2021-04-22, 10:42
Medlem
Jag är frilansare och får ersättning från akassan sen en månad tillbaka då pandemin nästan slagit ut min bransch helt. Men, jag har fått ett gigg som jag fick veta nyligen. Arbetstid på två arbetsveckor som kommer generera ca 50 000kr brutto. Hur som helst ser det ändå dött ut med jobb efter gigget.
Hur stället sig akassan till det här jobbet må tro? Kommer jag inte få akassa under en lång period för att jag får ganska stor summa på en gång, eller blir det ett uppehåll?
Citera
2021-04-23, 05:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpa_mkt
Jag är frilansare och får ersättning från akassan sen en månad tillbaka då pandemin nästan slagit ut min bransch helt. Men, jag har fått ett gigg som jag fick veta nyligen. Arbetstid på två arbetsveckor som kommer generera ca 50 000kr brutto. Hur som helst ser det ändå dött ut med jobb efter gigget.
Hur stället sig akassan till det här jobbet må tro? Kommer jag inte få akassa under en lång period för att jag får ganska stor summa på en gång, eller blir det ett uppehåll?
De har inga synpunkter på det. I första hand tittar de på hur många timmar du arbetat för att se vilka villkor du uppfyller. Uppfyller du villkor för ersättning så använder de ersättning du fått för en referensperiod. Du rapporterar detta som vanligt. Det enda är att du givetvis får ingen ersättning för de här två veckorna i och med att du förvärvsarbetar.

Vad gäller ersättningen så finns det ett maxtak. De tittar inte på din ekonomi i övrigt. Det är väl snarare en presumtion att man ska ha tillgångar sparade att klara sig i alla fall ett halvår framåt utan någon hjälp från myndigheter.
Citera
2021-04-23, 09:59
Medlem
joyces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saris78
Jag har en fråga om AF "stöd och matchning".
Idag fick jag ett meddelande om att jag är inbokad på telefonmöte för att se om jag är en lämplig kandidat för detta.
Jag blev uppsagd efter 2 år p.ga arbetsbrist då Covidsituationen drabbade företaget hårt. I januari blev jag timanställd igen på samma företag.
Med största sannolikhet blir jag snart månadsanställd och det är chefens starka förhoppning att jag ska kunna återanställas mig på min gamla fasta tjänst.
Arbetar nu varje vecka, inte alltid fulla veckor men i snitt 3 dagar,de flesta veckor 5 dagar. Jag har använt 65 av mina ersättningsdagar.

Jag förstår ärligt talat inte hur jag ska hinna både jobba,söka jobb och samtidigt prata med en jobbcoach en gång i veckan och göra allt de önskar..

Jag är i nästan samma sits men jag behöver inte prata med arbetsförmedlingen förrän i januari 2022. Hade ett inskrivningssamtal och handläggaren sa att de pga hög arbetsbelastning inte hinner med uppföljande samtal förrän då.

Behöver jag deras hjälp får jag höra av mig. En gång i månaden ska jag skicka in en aktivitetsrapport. Minst 8 olika aktiviteter bör man hinna med som heltidsarbetslös men han sa att om jag hoppar på vikariat så får jag rapportera färre. De jämför med tidrapporteringen till a-kassan och ser de då man jobbat en del under perioden sänker de kraven.
Citera
2021-05-08, 23:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyce
Jag är i nästan samma sits men jag behöver inte prata med arbetsförmedlingen förrän i januari 2022. Hade ett inskrivningssamtal och handläggaren sa att de pga hög arbetsbelastning inte hinner med uppföljande samtal förrän då.

Behöver jag deras hjälp får jag höra av mig. En gång i månaden ska jag skicka in en aktivitetsrapport. Minst 8 olika aktiviteter bör man hinna med som heltidsarbetslös men han sa att om jag hoppar på vikariat så får jag rapportera färre. De jämför med tidrapporteringen till a-kassan och ser de då man jobbat en del under perioden sänker de kraven.
Arbetsförmedlingen har ingen tillgång till dina kassakort som du har skickat till din a-kassa.
Citera
2021-05-13, 15:06
Avslutad
Finns det någon möjlighet att få A-kassa när man pluggar? Vare sig det är lagligt eller inte?
Citera
2021-05-15, 14:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khrosh-Nori
Jag kanske blir sparkad snart och jag undrar om jag får a-kassan?

Khrosh Nori
Är du medlem i någon a-kassa?
Om svar är Ja har du varit det i minst 6 månader?
Citera
2021-05-17, 09:48
Avslutad
Denna tillfälliga regel pga pandemin, tror ni att den sträcker sig fram till nyår? Vore surt om man har jobbat ihop exakt 420 timmar och blir nekad a-kassa pga att de har återgått till den vanliga regeln.

Även om det mesta blir normalt i höst får man ju räkna med att allt blir inte 100% normalt utan lär ta till vintern 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in