2021-04-21, 13:27
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det inte bättre att få det hemskickat?
Älskar hemskickat, enda är väl att kunna vara tillgänglig om det är något dyrt eller som kräver ID. Annars tar jag varje chans att bara säga "lämna det vid dörren" pga trygg trappuppgång.
Citera
2021-04-21, 13:36
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Jag är under 50 och kommer inte bara ihåg dosan utan även när Bank-ID var en klumpig Java-app på datorn, det tog många år innan det blev en mobil-app.

Mobilen är såklart 1000 gånger bättre, men måste man inte fortfarande ha dosan för att installera Bank-ID? Det är en liten lustig redundans där. Lite som att folk med Windows får med Explorer eller Mac Safari för att kunna installera en riktig webbläsare. Undrar hur vi kommer runt det om man måste installera på en ny enhet och inte har kvar den gamla.

Allra helst hade jag sett samma som jag sett dyka upp på vissa sidor, att det är en QR-kod på en liten skärm nånstans och allt som behövs är att scanna plus Bank-ID-koden. Smidigt satan.

Allra allra helst hemleverans såklart, men kanske inte vill ha en ny dyr dator stående utanför dörren även i min trygga trappuppgång

Jo Bank-id på datorn var först. Strulade hemsk mycket minns jag sedan kom det i dosa så jag skrev min 4 siffrig pinkod i dosan. Bytte bank fick en dosa som bara är en terminal för kortet som innehåller Id. 6 siffrig pinkod. Finns nog fler varianter.

Hämta Mobilt-ID vill de givetvis att man hämtar själv på hemsidan men det funkar att få hjälp på Banken om man inte redan har en Bank-ID i datorn.

De får inte ställa paket utanför dörren även om det sker ändå i bland. Vissa fall åker de till adressen vänder lämnar det på utlämningsstället trots att ordern gällde personlig leverans. Var en stor nyhet för några veckor sedan.
Gemensamma paketbox har en nyckel som läggs i postfacket av paketutdelaren då blir den ett personligt lån. Fanns det utrymme i trapphusen kunde de vara en bra standard.

Post nords satsning får nog ses som ett prov där det passar in, inte blir plundrade, där det inte bor drägg.
Citera
2021-04-21, 13:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ah, jag menade småorterna ute i landet, Gnarp och Pungträsk och Skräpljunga osv. Inte förorter. Ort som ort iofs. Men har bott i ett par såna småorter och OM det är Smala Sussie-bovarna som skulla baxa där

Där är nog risken för problem obefintlig

Om jag förstod det rätt så skall det rullas ut över hela landet med början 2022!
Citera
2021-04-21, 13:47
Medlem
UlphSvensons avatar
Tillägg också, om det är i någorlunda tätort så finns det ändå hyggligt med poliser som är ute och snurrar, om inget annat massivt händer just då så borde det inte vara några problem att ha larm som går igång när boxen rubbas (tänk tilt på flipper) eller en lucka öppnas olovandes. Det eller väktare.

Det måste ändå ta lite tid att baxa ett skåp och att göra en lucka som är kofotsäker är inte direkt svårt, så vid åverkan/baxande borde någon form av ordningsmakt kunna hinna vara där (ok kanske inte i Pungträsk, yttre Västerbotten, men)...

Alltså om skåpen redan är uppkopplade.
Citera
2021-04-21, 14:28
Medlem
Riksdalerns avatar
Många undermänniskor i min stad, ska bli intressant att se hur tillgängliga dessa boxar kommer vara på dygnen, laglöst land eller belysning och kameror 8-20 ?
Citera
2021-04-21, 15:00
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Boxarna använder inte en kod, utan en digital nyckel som genererats i Postnords app efter bekräftelse med Mobilt BankID. Koden sänds sedan med blåtand till boxen.

Se länken i trådstarten. Telefonen måste nog finnas innom ett avstånd om kanske 10-30 meter ifrån boxen.

Ser inte varför de inte skulle kunna implementera en "dela"-funktion med denna lösning, men jag kanske överskattar utvecklarna på postnord.
Citera
2021-04-21, 15:08
Medlem
Självscanning i matbutiker har lett till systematisk stöld och det är säkert mycket pengar som dom förlorar.

Postboxar ska dom vara inne i typ ica eller där det finns uppsikt? Isåfall är det väl okej dock tycker jag inte det är okej att byta ut arbetare mot robotar. Var ska alla dom som jobbar som postombud ta vägen liksom? Förstår mig inte på hur företagare tänker, har dom inget konsekvenstänk överhuvudtaget? Visst jag fattar att man säkert går med vinst ekonomiskt med flera miljoner men vafan i utbyte mot det så har du avskedat typ 100 pers som nu vill se ditt huvud på ett fat.

Nu är det väl iofs bara tonåringar som jobbar som postleverans. Men tänk den dagen man vill byta ut gruvarbetare eller lastbilschaufförer eller folk som har något slags fack/union. Dom lär väl inte tolerera att få sparken för någon fet CEO tycker att man kan tjäna mer på robotar? Det är fan det dummaste jag hört detta med att automatisera samhället.

Förövrigt hövligt sjukt att inte föräldrar protesterar. Här kommer fittan och nörden Bill Gates och bestämmer sig för att göra era barn arbetslösa. Finns inte ens hälften så många sommarjobb kvar som kassörska på Ica, nu kommer det bli slut på post-leverans jobb. Era barn kommer inte hitta ett enda jobb framöver. Allt för ett Bill Gates och liknande nördfittor tycker att IT är coolt.
Senast redigerad av fr0g 2021-04-21 kl. 15:14.
Citera
2021-04-21, 15:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Älskar hemskickat, enda är väl att kunna vara tillgänglig om det är något dyrt eller som kräver ID. Annars tar jag varje chans att bara säga "lämna det vid dörren" pga trygg trappuppgång.
Det optimala vore givetvis om det fanns dessa boxar i trappuppgången eller på villa-uppfarten.
Citera
2021-04-21, 15:53
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Fantastiskt, nu slipper jag interagera med pöbeln när kan hämtar paket.

Snart är det bara folk ur socialgrupp 1 som tvingas handla fysiskt i butik och stå å köa till paketutlämning.
Socialgrupp I: Större företagare, högre tjänstemän, fria yrken
Socialgrupp II: Lägre tjänstemän, mindre företagare
Socialgrupp III: Arbetare i privat eller offentlig tjänst

?
Citera
2021-04-21, 16:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Självscanning i matbutiker har lett till systematisk stöld och det är säkert mycket pengar som dom förlorar.

Postboxar ska dom vara inne i typ ica eller där det finns uppsikt? Isåfall är det väl okej dock tycker jag inte det är okej att byta ut arbetare mot robotar. Var ska alla dom som jobbar som postombud ta vägen liksom? Förstår mig inte på hur företagare tänker, har dom inget konsekvenstänk överhuvudtaget? Visst jag fattar att man säkert går med vinst ekonomiskt med flera miljoner men vafan i utbyte mot det så har du avskedat typ 100 pers som nu vill se ditt huvud på ett fat.

Nu är det väl iofs bara tonåringar som jobbar som postleverans. Men tänk den dagen man vill byta ut gruvarbetare eller lastbilschaufförer eller folk som har något slags fack/union. Dom lär väl inte tolerera att få sparken för någon fet CEO tycker att man kan tjäna mer på robotar? Det är fan det dummaste jag hört detta med att automatisera samhället.

Förövrigt hövligt sjukt att inte föräldrar protesterar. Här kommer fittan och nörden Bill Gates och bestämmer sig för att göra era barn arbetslösa. Finns inte ens hälften så många sommarjobb kvar som kassörska på Ica, nu kommer det bli slut på post-leverans jobb. Era barn kommer inte hitta ett enda jobb framöver. Allt för ett Bill Gates och liknande nördfittor tycker att IT är coolt.

Du är två hundra år försent uppe på barrikaderna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ludditer

Teknisk utveckling skall vi se positivt på och anamma, det går nämligen inte att dra klockan bakåt oavsett vad man tycker om det.
Citera
2021-04-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du är två hundra år försent uppe på barrikaderna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ludditer

Teknisk utveckling skall vi se positivt på och anamma, det går nämligen inte att dra klockan bakåt oavsett vad man tycker om det.

Det är ju lite skillnad på industrialisering och automatisering. Att man uppfinner en traktor sätter inte bonden ur arbete. Det enda som händer är att han blir tjock eftersom han nu inte måste dra en jävla plog manuellt.

Men om du uppfinner en självgående traktor med maskinlärning och en AI som styr hela bondgården så är ju bonden helt värdelös.
Citera
2021-04-21, 16:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Ser inte varför de inte skulle kunna implementera en "dela"-funktion med denna lösning, men jag kanske överskattar utvecklarna på postnord.

Problemet i fallet med dessa postboxar verkar vara att de är "dumma" dvs har varken el eller internet. Det är bara en plåtlåda med 20 fack och elektronik samt ett batteri som sägs skall räcka 10 år. Blåtand verkar vara det som öppnar, då funkar bara den telefon som bankid't är installerat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in