Citat:
Ursprungligen postat av
UlphSvenson
Jag är under 50 och kommer inte bara ihåg dosan utan även när Bank-ID var en klumpig Java-app på datorn, det tog många år innan det blev en mobil-app.
Mobilen är såklart 1000 gånger bättre, men måste man inte fortfarande ha dosan för att installera Bank-ID? Det är en liten lustig redundans där. Lite som att folk med Windows får med Explorer eller Mac Safari för att kunna installera en riktig webbläsare. Undrar hur vi kommer runt det om man måste installera på en ny enhet och inte har kvar den gamla.
Allra helst hade jag sett samma som jag sett dyka upp på vissa sidor, att det är en QR-kod på en liten skärm nånstans och allt som behövs är att scanna plus Bank-ID-koden. Smidigt satan.
Allra allra helst hemleverans såklart, men kanske inte vill ha en ny dyr dator stående utanför dörren även i min trygga trappuppgång

Jo Bank-id på datorn var först. Strulade hemsk mycket minns jag sedan kom det i dosa så jag skrev min 4 siffrig pinkod i dosan. Bytte bank fick en dosa som bara är en terminal för kortet som innehåller Id. 6 siffrig pinkod. Finns nog fler varianter.
Hämta Mobilt-ID vill de givetvis att man hämtar själv på hemsidan men det funkar att få hjälp på Banken om man inte redan har en Bank-ID i datorn.
De får inte ställa paket utanför dörren även om det sker ändå i bland. Vissa fall åker de till adressen vänder lämnar det på utlämningsstället trots att ordern gällde personlig leverans. Var en stor nyhet för några veckor sedan.
Gemensamma paketbox har en nyckel som läggs i postfacket av paketutdelaren då blir den ett personligt lån. Fanns det utrymme i trapphusen kunde de vara en bra standard.
Post nords satsning får nog ses som ett prov där det passar in, inte blir plundrade, där det inte bor drägg.