2021-04-21, 13:00
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Postboxar är smidigt de gånger jag använt det.

Men det börjar bli lite väl mycket centralisering kring bank-id.
Tappar samhällsfunktionell redundans när varenda jävla sak kräver bank-id för att använda.
Samt detaljerad informationen om vad varenda svensk gör ligger och gottar sig hos en central aktör.

Ja, det är ett problem.

Jag använder FrejaEID där det fungerar.

Men tyvärr så har de flesta myndigheterna endast BankID. och kanske ibland, men sällan Telias variant.

BankID är också ganska dyrt, jag pratade men an ansvarig på en myndighet om BankID och jag tror de fick betala runt 30 öre för varje inloggning/bekräftelse. Pengarna går ned i något konsortium av bankbolag och riskakpitalbolag.

Varför inte staten ordnar en e-legetimation kan man ju undra. Visst de ger ut genom Telia till Skatteverketskort, och när man hämtar nationellt ID-kort på Polisen, så får man med en e-legetimation som inte kan användas i Sverige, då ingen erbjuder AB Svenska Pass som e-legitimation

Vet inte om Freja är dyra. Men använder de mest att BankID ska få något mindre betalt.
Citera
2021-04-21, 13:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Om jag hade bestämt mig for a life of crime är det bland det dummaste och minst lönsamma jag kan tänka mig vs jobbet som måste göras, behövs fordon och ett crew och en jävla massa svett för troligen ingenting. Men det förutsätter ju att man tänkt efter.

Och jag gissar att du smygrassar lite med "förortskrigare" eller så är det MIN fördom, men let me tell you about hur jävla korkade alla pundande småtjuvar är av alla sorter. Pölsa och Micke Tretton är typiskt ännu troligare att de kommit på en "smart" plan och Pölsa har ju en bil och bogserlina osv.

Det jag menade var just ungdomar som hittar på dumheter, dessa brukar ofta vara just förortskrigare, etnicitet är egalt - boxar lär brytas oavsett.
Citera
2021-04-21, 13:02
Medlem
Sinraths avatar
På hemsidor har du ju en s.k backend som är uppbyggd för ändamålet och hanterar tusentals fall hela tiden. Innebär inte QR kod skanning att det måste sitta en fysisk kamera/scanner som kan läsa av vad som visas på skärmen på din mobil på varje fack-central? Sen en internetuppkoppling också men måste dom väl redan ha för hantera koderna. Det blir iaf en extra grej som kan gå sönder eller saboteras och såklart ökar kostnaden för alla dessa boxar.

Citat:
Hemsidor har börjat visa en QR-kod för Bank-ID, funkar hur bra som helst - håll upp telefonkameran, knappa kod eller fingeravtryck och den skickar vem du är till systemet. Om det ändå ska vara Bank-ID är det väldigt smidigt.
Citera
2021-04-21, 13:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Är det inte bättre att få det hemskickat?
Citera
2021-04-21, 13:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
Ge mig ett exempel på någon i Sverige som fått sitt BankID spärrat pga politisk tillhörighet så ska jag ge dig 1 miljon kr. Men det kan du inte, för du snackar skit.

De som använder fria programvaror av politisk övertygelse blev spärrade från alla former av bankid för ett tiotal år sedan.
Citera
2021-04-21, 13:05
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Om det är 140kg (plus lite paket) och inte smart fastbultade så lär du ha rätt i att det lär provas. Folk har väl ryckt loss hela bankomater ur väggar tills de insåg att de inte går att öppna utan att sabba sedlarna.

Troligen 99.99% ovärt arbete för genomsnittsinnehållet som lär finnas, men tjuvar är sällan de smartaste, kan säkert lägga ner 2 dygn på att baxa ett skåp och bryta luckor för två par sneakers och en leverans visitkort i någon annans namn.

Annars så brukar inte paketrummen på vid ombuden vara några bankvalv riktigt.

Vid julhandel så står ju även pakaten framme vid vanliga mjölkdisken eller var som helst.

Jag tror nog att tjuvarna, precis som idag gillar att bryta sig in matbutikerna och plocka pakaten som ligger synliga där, istället för att dra bort ett skåp som kan vara tomt.

Det är ju inte ovanligt med inbrott och stölder vid postombud/matbutiker idag, och jag tror inte att det kommer att ändras så mycket.

Visst mer ostört att stjäla ur boxen, kanske.
Citera
2021-04-21, 13:10
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det jag menade var just ungdomar som hittar på dumheter, dessa brukar ofta vara just förortskrigare, etnicitet är egalt - boxar lär brytas oavsett.
Ber eventuellt om ursäkt då, Flashback kan vara så jävla jobbigt med sitt "babbe babbe babbe" och det är väl ett av kodorden. Undrar om boxarna kommer hamna i småorterna också, där lokala böglyftare blir boxlyftare?
Citera
2021-04-21, 13:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ber eventuellt om ursäkt då, Flashback kan vara så jävla jobbigt med sitt "babbe babbe babbe" och det är väl ett av kodorden. Undrar om boxarna kommer hamna i småorterna också, där lokala böglyftare blir boxlyftare?

Absolut, visst är det så även om just ortenkrigare (åtminstone enligt mig) betecknar en småkriminell ung man som oftast bor i "socialt utsatta områden".

Det hade varit ett intressant socialt experiment men jag tror inte dessa boxar går att sätta upp i "orten".
Citera
2021-04-21, 13:16
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
På hemsidor har du ju en s.k backend som är uppbyggd för ändamålet och hanterar tusentals fall hela tiden. Innebär inte QR kod skanning att det måste sitta en fysisk kamera/scanner som kan läsa av vad som visas på skärmen på din mobil på varje fack-central? Sen en internetuppkoppling också men måste dom väl redan ha för hantera koderna. Det blir iaf en extra grej som kan gå sönder eller saboteras och såklart ökar kostnaden för alla dessa boxar.
Nej tvärtom. Det är mobilen som scannar koden, skickar upp till Bank-ID, Bank-ID meddelar en server, som meddelar boxen.

Jag är osäker på hur de byggt det, rent tekniskt borde det kunna räcka med att man tryckt en permanent unik kod direkt på boxen, för varje box och när den scannas och verifieras öppnas alla luckor som tillhör Sune Puckosson, men kan också vara så att man måste sätta igång en inloggning och då lär det behövas en skärm att scanna från.

EDIT: tänkte inte på att det finns post-app, då borde det verkligen räcka med att det bara finns en tryckt QR eller EAN-kod på själva skåpet, ingen skärm needed.
Citera
2021-04-21, 13:20
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Absolut, visst är det så även om just ortenkrigare (åtminstone enligt mig) betecknar en småkriminell ung man som oftast bor i "socialt utsatta områden".

Det hade varit ett intressant socialt experiment men jag tror inte dessa boxar går att sätta upp i "orten".
Ah, jag menade småorterna ute i landet, Gnarp och Pungträsk och Skräpljunga osv. Inte förorter. Ort som ort iofs. Men har bott i ett par såna småorter och OM det är Smala Sussie-bovarna som skulla baxa där
Senast redigerad av UlphSvenson 2021-04-21 kl. 13:25.
Citera
2021-04-21, 13:21
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Varför utgår ni från att det här är helt nytt och inte alls kartlagt? Instabox, DHL-boxar e.tc finns ju i princip redan i hela Sverige.
Citera
2021-04-21, 13:23
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Annars så brukar inte paketrummen på vid ombuden vara några bankvalv riktigt.

Vid julhandel så står ju även pakaten framme vid vanliga mjölkdisken eller var som helst.

Jag tror nog att tjuvarna, precis som idag gillar att bryta sig in matbutikerna och plocka pakaten som ligger synliga där, istället för att dra bort ett skåp som kan vara tomt.

Det är ju inte ovanligt med inbrott och stölder vid postombud/matbutiker idag, och jag tror inte att det kommer att ändras så mycket.

Visst mer ostört att stjäla ur boxen, kanske.
Nä precis, skrev det ovan, att pratar vi säkerhet så kanske ombuden är sårbarare, brukar ju va nåt kodlås med bricka på de stora butikerna, lokala DHL/UPS-ombuden (nån liten livs & tobak) har inte ens en dörr in till paketen så svårt att se hur boxar blir sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in