2021-04-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Aldrig hört talas om. Hela mitt liv har jag hört 1-3 = låg 4-6 = mellan och 7-9 = högstadiet.

Till och med vid en googling:

Vilken klass börjar högstadiet?
Högstadium är en skolterm som i Finland och Sverige tidigare använts för den obligatoriska skolans senare år. I Sverige används alltjämt beteckningen i inofficiella sammanhang för årskurserna 7-9, och från 2017 planerade regeringen att årskurserna 7-9 även formellt skall utgöra grundskolans högstadium.

Sedan kan det ju finnas avvikelser förstås men det mest generella är ju ändå det som får anses vara "rätt".
Instämmer! Simon har fel!
2021-04-21, 13:00
Avstängd
efter en googling så finns det tydligen skolor som kör högstadie på 6-9 men det absolut vanligaste är 7-9 så simon har ju rätt i det han säger att han gick på en skola 0-5 och sen flyttades till en 6-9 skola där han gick högstadiet

jävligt märkligt dock jag hade verkligen aldrig hört det eller ens kunnat tänka mig en 6-9 högstadieskola
2021-04-21, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ketchupalskaren
Han har inte fel, han har gått 6-9 på en högstadieskola men 6an räknas inte som högstadiet, precis som ovan skriver HeligModer. Jag gick samma
2021-04-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
efter en googling så finns det tydligen skolor som kör högstadie på 6-9 men det absolut vanligaste är 7-9 så simon har ju rätt i det han säger att han gick på en skola 0-5 och sen flyttades till en 6-9 skola där han gick högstadiet

jävligt märkligt dock jag hade verkligen aldrig hört det eller ens kunnat tänka mig en 6-9 högstadieskola
Jag gick 6-9 men googlade nu och såg att min skola har ändrat så blir nog mindre o mindre vet att dem jag gick i gymnasiet med tyckte också det var jättekonstigt o trodde inte på mig 😂
2021-04-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridne
Det var något nytt för mig..aldrig hört förut :P

Ja, han går nog och nojjar sönder nu över sviten.. Snacka om stelt det skulle bli mellan dem. Adrian har säkert byggt upp ett helt arkiv med intervjufrågor under Mössan att ta till för eventuell svitkväll så han har ett korsförhör redo
Inte jag heller men konceptet verkar finnas. Dock är det väl ungefär som att säga att man går på SFI bara för att de delar samma lokaler som övriga klasser.

Ojojoj, jädrar vad hen kommer att ladda med frågor. Håll i hatten!
2021-04-21, 13:04
Avstängd
Citat:

nej han har inte fel i det han säger
2021-04-21, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adirfscarl
Han har inte fel, han har gått 6-9 på en högstadieskola men 6an räknas inte som högstadiet, precis som ovan skriver HeligModer. Jag gick samma
Fast det är ju fortfarande inte högstadiet bara för att de delar lokaler. Finns ju en del skolor för det är 1-9 men de som går i lägre klasserna går ju fortfarande inte i högstadiet. Jaja! Nog om detta! Märks hur spännande programmet är när vi diskuterar detta. 😂😂😂
2021-04-21, 13:09
Medlem
Citat:
Fast det är ju fortfarande inte högstadiet bara för att de delar lokaler. Finns ju en del skolor för det är 1-9 men de som går i lägre klasserna går ju fortfarande inte i högstadiet. Jaja! Nog om detta! Märks hur spännande programmet är när vi diskuterar detta. 😂😂😂
Vi bytte inte lokaler utan bytte till en helt annan skola på andra sidan stan med nya lärare osv. Vi hade ju då haft samma klassföreståndare mellan 1-5 men fick nya lärare o hade samma 6-9. Vi fick brev hem som där stod ”välkommen till högstadiet” kommer aldrit glömma för jag höll på att skita ner mig för man skulle gå från att va störst o bäst till småskitarna. men ja det är nog inte vanligt!
nej programmet är inte så mycket mer idag 😂
2021-04-21, 13:10
Medlem
lillaflippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adirfscarl
nope, båda har rätt. det är olika överallt. Jag gick 0-5 på en skola och 6-9 på en annan Det finns även skolor som har 0-9 på samma skola sen vet jag inte vad som räknas till vad. men där jag kommer ifrån kallades 6-9 på den nya skolan högstadiet.

Korrekt!
Obligatorisk skola i Sverige 10 år.

Förskoleklass
Lågstadiet (1-3)
Mellanstadiet (4-6)
Högstadiet (7-9)

Däremot kan en skola vara tex vara årskurs 6-9, dvs ett år, åk 6, tillhör mellanstadiet (och dess läroplan och allt vad det innebär) och åk 7-9 tillhör högstadiet.

Så det är helt olika vilka klasser som går på en skola men varje stadie har tre årskurser.
2021-04-21, 13:11
Medlem
Ang. skolor och indelning. Först hette det lågstadiet (1-3), mellanstadiet (4-6) och högstadiet (7-9).

När förskoleklasserna började (tror det var med LGR94), ändrades indelningen så 1-5 kallades ”tidigaredelen” och 6-9 ”senaredelen”. Skolorna organiserades utifrån det, varför sexorna ofta räknades till ”högstadiet”.

Sedan några år har man dock gott tillbaka till de gamla benämningarna. Om det påverkat skolans organisation vet jag inte, men det är vanligt med 6-9-skolor.
2021-04-21, 13:12
Medlem
Paladins avatar
Nä. Nu skiter jag i detta och kör ett promenadmöte. Vilken tid kan vi tänka oss att immunitetstävlingen blir av? Hade varit tråkigt att missa den.
2021-04-21, 13:12
Medlem
julita55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Tror det handlar mer om att alla i gruppen vill så gärna tro gott om alla. De är inte på något sätt förberedda när det kommer in en person som Mergim som manipulerar genom "management by fear" och "offerroll". De tror genuint på honom, som de mer eller mindre gör med alla i gruppen.

Denna grupp har varit så gott som skyddad mot hot utifrån och de har bestämt sig för att visa varandra mycket kärlek och öppenhet, inte pakta osv.

In comes Mergim. Ingen är beredd eller redo för en person som han så de bedömer honom efter hur de alltid bedömt alla i gruppen. Problemet är att i ett fall som Mergims så innebär detta att han kan styra och ställa precis som han vill.

BB har verkligen släppt in en räv i hönsgården.

Absolut, 100%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in