2021-04-21, 09:17
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richies
Hej!
Jag fick nu i mars att jag skulle redovisa min inkomst för 2019. Jag har under detta år haft fullt lån+bidrag. Jag är medveten om att jag tjänat ca 74000 kr för mycket sammanlagt under hela året. Dvs ca 35000/kalender halvår.

Hur lång tid tar det för CSN att fatta ett beslut?
Kommer hela återkravet komma på en gång eller är det uppdelat på två eftersom det är per kalenderhalvår?
Hur lång förfallotid är det på dessa inbetalningar?

Tack!
Beslutet tar någon vecka från sista svarsdag (antar att du har fått en kommunicering om saken).

Hela återkravet på en gång, dock uppdelat på två fakturor (en för varje kalenderhalvår).

Förfallotid är en månad, det går dock troligen att förhandla om det kniper.
De återkräver 61% av överskjutande belopp så du kommer få två fakturor på ca 20 000 kr vardera.
Citera
2021-04-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Beslutet tar någon vecka från sista svarsdag (antar att du har fått en kommunicering om saken).

Hela återkravet på en gång, dock uppdelat på två fakturor (en för varje kalenderhalvår).

De återkräver 61% av överskjutande belopp så du kommer få två fakturor på ca 20 000 kr vardera.

Tusen tack för ett tydligt svar!
Citera
2021-04-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoreMajorum
Om det är som du beskriver så kommer du att få två återkrav - ett för varje kalenderhalvår - och de skickas med en avi per per krav, dvs hela beloppet + återkravsränta sedan 2019. Du kan kontakta CSN för att ansöka om en betalningsplan. Du kommer att få en blankett skickad till dig där du får redogöra för dina utgifter resp. inkomster. Du ska även ange ett belopp som du anser dig klara av att betala. CSN kollar sedan om ditt förslag på avbetalningsplan är ok eller om det är för lågt i förhållande till dina inkomster och utgifter. Om CSN anser ditt förslag för lågt så kommer de med ett motförslag. CSN använder KFM:s räknesnurra för utmätning när de gör beräkningen.

Kommer fakturorna samtidigt med samma förfallodatum eller kommer de blir alltså uppdelat på två under två perioder? Jag har tanken att betala allt på en gång men det bästa hade varit att betala 30 000 först och 30 000 ca månaden efter.
Citera
2021-04-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeforparks
Jag hade en stenhård handläggare och fick tre månader på mig att betala 45.000.

Tack för svar!

Du blev inte polisanmäld? Jag tänker att i både ditt och mitt fall är det ganska uppenbart att vi uppenbarligen tjänat alldeles för mycket. Räknas detta som bidragsbrott?
Citera
2021-04-21, 11:57
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Du blev inte polisanmäld? Jag tänker att i både ditt och mitt fall är det ganska uppenbart att vi uppenbarligen tjänat alldeles för mycket. Räknas detta som bidragsbrott?

Nä, något sådant nämndes aldrig. Han pratade inte om bidragsbrott heller utan nämnde bara att allting skulle betalas tillbaka och det väldigt snabbt.
Citera
2021-04-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeforparks
Nä, något sådant nämndes aldrig. Han pratade inte om bidragsbrott heller utan nämnde bara att allting skulle betalas tillbaka och det väldigt snabbt.

Ja, återbetalningen är ju förståelig när lagsystemet ser ut som det gör. Jag kan dock personligen anse att det är en aning märkligt... bidragsdelen förstår jag men lånet ska ju hur som haver betalas tillbaka. Jag tycker fribeloppet ska försvinna. De ska löna sig att arbeta!
Dessutom betalar man sådan skatt på lönen. Nej, jag tycker det är dåligt!

Men du fick 3 månader på dig? Hur snabbt kom första fakturan efter att du fått skicka in lönspec? Och vad det 45 000 du hade tjänat för mycket eller var det endast en del av det du tjänade för mycket?
Någon nämnde ca 60% av de man tjänat för mycket.
Citera
2021-04-21, 12:35
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jag måste ju skicka in lönespecifikationer vilket jag redan gjort. Skickade in dessa i mitten på mars men ännu inte fått någon återkoppling.

Om jag hade sagt att de bara va under ett kalenderhalvår, hade jag endast fått en inbetalning då eller vad menar du? Jag tänker att summan kommer bli detsamma i slutändan ändå. Dock skulle jag önska att de blev ca 40 000 nu och 40 000 i typ vinter

Kontakta alltid csn vid oklarheter vid återbetalning av återkrav. De är snabba på att skicka det till kronofogden, och de varnar inte innan de gör det, dvs du får ingen påminnelse eller liknande.
Citera
2021-04-21, 12:40
Medlem
f30malmos avatar
För att förtydliga så väntade jag som du på att de skulle skicka en avbetalningsplan, som de sagt kunde dröja ett par månader. Därmed kände jag mig trygg med den planen och väntade, efter 1.5 månader hade de skickat den till kronofogden istället, eftersom jag inte kunde betala hela summan med en gång så ledde det till min livs enda betalningsanmärkning.
Citera
2021-04-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
För att förtydliga så väntade jag som du på att de skulle skicka en avbetalningsplan, som de sagt kunde dröja ett par månader. Därmed kände jag mig trygg med den planen och väntade, efter 1.5 månader hade de skickat den till kronofogden istället, eftersom jag inte kunde betala hela summan med en gång så ledde det till min livs enda betalningsanmärkning.

Men dom måste ju skicka en faktura innan dom skickar till kronofogden? Jag har pengar och kommer betala vad dom är kräver för summa.
Citera
2021-04-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo

För att förtydliga så väntar jag inte på en avbetalningsplan utan endast på fakturan eller fakturorna. Det som är intressant i mitt fall är vad jag ska förvänta mig för ungefärlig summa.
Citera
2021-04-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta

Du skriver att beslutet tar någon vecka från sista svarsdag. Sista dagen var 22/3. Har inte hört någonting sedan dess. Är det märkligt?
Citera
2021-04-21, 13:01
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Men dom måste ju skicka en faktura innan dom skickar till kronofogden? Jag har pengar och kommer betala vad dom är kräver för summa.

Det är ju inte helt samma situation, men nej, de skickade ingen faktura till mig, det var det jag väntade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in