2021-04-20, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Och jag tror att gränsen kommer att bli hans fall då han förr eller senare går över gränsen. Jag är inte så säker på att SD i ett trängt läge och i sitt övermod inser var hans gräns går. Han kommer inte kunna balansera hela vägen.

Instämmer.
Citera
2021-04-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Jag tror också att det är någon av männen i hennes liv känd eller okänd i fupen. Det mesta tyder på SD men inte tillräckligt för att döma utom rimligt tvivel enligt mig. för mycket som spretar ex fibern som hittats på lena och inte kunnat knytas till sd, hårstrået i slidan dna spår som polisen inte gått vidare med att testat mot andra när de inte stämt på SD.

Fel, det låg utanpå kroppen, var 14 cm långt och blont. Det och mycket annat tyder på en gärningsperson, eller medhjälpare.

Eller så hamnade hårstrået där av en slarvig obducent / obduktionsassistent som inte bar hårskydd.
Citera
2021-04-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fel, det låg utanpå kroppen, var 14 cm långt och blont. Det och mycket annat tyder på en gärningsperson, eller medhjälpare.

Eller så hamnade hårstrået där av en slarvig obducent / obduktionsassistent som inte bar hårskydd.
Det sistnämnda är knappast troligt vid rättsmedicinska obduktioner är personalen oerhört noga med att inte kontaminera den avlidna likaså polisens krimtekniker som gör den första undersökningen på brottsplatsen.
Citera
2021-04-20, 17:56
Medlem
Citat:
Det sistnämnda är knappast troligt vid rättsmedicinska obduktioner är personalen oerhört noga med att inte kontaminera den avlidna likaså polisens krimtekniker som gör den första undersökningen på brottsplatsen.

Du har fel om du tror att de alltid bär hårskydd (och/eller munskydd). Har sett med egna ögon hur döda kroppar behandlas, vare sig det handlar om mord eller naturliga dödsfall! Samt då detta med hårskydd. En vän och kollega arbetade med just sådant.
Citera
2021-04-20, 18:40
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skärp dig nu, du är alldeles för genomskinlig. Han dödade henne efter hon skrev att hon skulle iväg till Norge och att hon stannat för att hon ville stanna. Men nu hade han inte längre makt över henne. Det skrev hon också till honom. Då brann det för Stefan Davidsson. INGEN lämnar honom med skägget i brevlådan. Om han nu haft någon skäggväxt att tala om. Han ser ut som en baby både i ansikte och kropp. Slutdiskuterat för min del. Som Sh.Holmes skrev: polisiärt uppklarat. Och dessutom: INGEN har rätt att ta någon annans liv. Ingen. Sen kan du försvara Stefans handlingar hur mycket som helst. Skrämmande. Riktigt skrämmande.

Jag har aldrig försvarat SDs handlingar. Men det var LW som accepterade att han behandlade henne så. Hon som accepterade RT (eller inte). Hon som fortsatte att stalka honom. Hon som vägrade släppa honom. Hon som vägrade fatta när han mordhotade henne. Hon försökte ju aldrig bryta. Vad hon än lurade i sina "vänner".
Citera
2021-04-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag har aldrig försvarat SDs handlingar. Men det var LW som accepterade att han behandlade henne så. Hon som accepterade RT (eller inte). Hon som fortsatte att stalka honom. Hon som vägrade släppa honom. Hon som vägrade fatta när han mordhotade henne. Hon försökte ju aldrig bryta. Vad hon än lurade i sina "vänner".
Nu tror jag allt att du får läsa på. Du beskriver något som inte finns, eller något som du TROR dig veta. Vänner inom citationstecken... Vad ska jag tänka om det. Är du på något sätt avundsjuk på LWs omvittnade dragningskraft hos både män och kvinnor? Hon var väldigt omtyckt. Det går att läsa i varenda vittnesmål. Ja, utom SDs, HDs och dessas anhang.
Citera
2021-04-20, 18:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Låg det utanpå kroppen? Varifrån kommer i så fall uppgiften att det låg i hennes slida?
Citera
2021-04-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Enbart kännedom är inte någon grund för åtal.

Men så bra att du till slut lyckats ta till dig detta, att du nu bytt fot och insett att det inte är ”självklart” att man kan åtala de som i efterhand fått info om vem som är GM.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hjälp mig att tolka lagen.
Du menar att det inte räcker att veta om att brottet (mordet) skett och SD är den skyldige och att inte berätta det för polisen?

Om jag fattar det hela rätt enligt lagen (nedan), är skyddande av brottsling om du döljer (gömmer?) mördaren, hjälper honom undkomma ( Fysiskt? Eller även på annat sätt?), förstör bevis eller på annat sätt göra så att brottet uppdagas eller att brottet löses?

Men hur ska man då tolka att någon vet om mordet och som @uncommnname skrev, och på ett ungefär hur det gått till? Är det inte att " på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras"?

Att inte berätta för polisen det man vet om mordet, är det inte ett sätt som motverkar att brottet beivras?

Brottsbalken, 17:e kapitlet :

"[K17]11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

[S3]Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

[S4]Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andre var brottslig, döms till böter.

[S5]Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter. Lag (2009:1281).
"

Är nog inte den rätte att tolka lagrum men med den skrivningen ”..på annat dylikt sätt..” antar/utgår jag från att man avser annat aktivt agerande.
För att få till en mer heltäckande utgångspunkt, så att man inte bara blir låst vid att gömma mordvapen etc.
Som jag ser det.
Citera
2021-04-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Nej det gäller inte samtliga kvinnor. Bara de som envisas med att hota och tvinga till sig umgänge från en gift man. Som vägrar släppa honom trots att han säger och visar att han väljer sin fru. Som inte ens försöker bryta trots att de dödshotas och ev misshandlas.

Nu får du ta och läsa i genom det du postar, Lotta Rudholm, Tova från Njutånger, etc,etc. 90% av kvinnorna som mördas i Sverige är på väg ut ur förhållandet, av dessa 90% är det en bråkdel som är älskarinnor. Och dessa kvinnor som är mördade har inte på något vis hotat eller tvingat mannen till någonting, tvärtom dom har levt ett rent helvete där dom har försökt behaga männen så gott dom har kunnat.
Citera
2021-04-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men så bra att du till slut lyckats ta till dig detta, att du nu bytt fot och insett att det inte är ”självklart” att man kan åtala de som i efterhand fått info om vem som är GM.

Är nog inte den rätte att tolka lagrum men med den skrivningen ”..på annat dylikt sätt..” antar/utgår jag från att man avser annat aktivt agerande.
För att få till en mer heltäckande utgångspunkt, så att man inte bara blir låst vid att gömma mordvapen etc.
Som jag ser det.

Men OM SD döms för mordet och OM åklagaren i efterhand kan bevisa att HD,JG,SOA hjälpt SD att förstöra bevis eller medvetet ljugit i rätten så ryker alla tre för skyddande av brottsling. Men för att det ska ske så måste någon gola ner dom.
Citera
2021-04-20, 19:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Så borde det vara förstås.
Men alla som har arbete med skyddskläder förstår att vi något stadie är någon del av kroppen oskyddad när påklädningen pågår och skyddskläder mm kan bli statiska och dra till sig hårstrån.

Ofta brukar all personal som arbetar med material som har med mordet att göra lämna prover på fingeravtryck osv så att man kan utesluta dom om man inte får träff på de begärda testade personerna. Det är alltid en risk att kriminaltekniker, labbpersonal mm råkar kontaminera ett prov eller en brottsplats, hur noga man än är.

Jag kan aldrig tänka mig att åklagaren skulle säga att hårstrået kunde komma från rättsmedicin om hon inte har prata med dom. Tvärtom, jag skulle tippa att de är de själva som nämnt det.
Citera
2021-04-20, 19:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Som jag ser det.

Ja, tack, förmodligen handlar det om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in