2021-04-20, 15:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Som Robot skrev ovan i inlägg numero _______ ?
Jag upprepade sammanfattningen igen och du klippte bort det. Men det är ditt problem.
Citera
2021-04-20, 15:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Robot försöker med undanflykten "märka ord" när det påtalas att Robot kallade Bibeln mer än en bok, nämligen "sagobok", utan belägg. För kristna fick inte kalla Bibeln mer än en bok utan belägg, hade Robot stipulerat.
Det tär på samvete och hederlighet att bli och vara ateist.
Vad svamlar du om? En sagobok är också bara en bok. Det enda du sysslar med är fjantiga semantiska lekar. Du vet mycket väl vad jag avser. Jag har förtydligat detta redan.
Kanske det är dags att svara på om man kan tro på Bibeln och vetenskap samtidigt eller om de utesluter varandra?
Citera
2021-04-20, 15:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nya angrepp på Bibeln, nu "Bibelsvammel". Utan belägg.
Belägget är att ingen lyckats styrka något av de religiösa påståendena i boken. Som sagt. Om och om igen.
Vad har du för belägg? Inget? Just ja.
Citat:
Och de epistemologiska ticsen, om och om igen.
Typ som "evolutionärt fördelaktiga lögner"? Om vi nu pratar om tics?
Citat:
Men Bibeln, bibelord, är Robot tydligt rädd för.
Oh, ja, läskiga ramsor av antikt nonsens. Precis.
Citat:
Det är inte att undra på när man är en särling i en ondskans bubbla:
Ondskans bubbla? Ska du säga?
Citat:
Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och uppenbart för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars.
(Hebr 4:12-13)
Raljerande nonsens. Bla bla, Gud är häftig och ball, han är så stark så stark. Han sätter alla på skam och avslöjar deras svaghet för jämfört med de svaga så är han starkast!
Hell den store icke-rymdpappan för han lyder under inga regler för det var han som gjorde reglerna!
Dyrka den inte så svage för han är starkast av de starka och ingen kommer nära hans jättestarka styrka.
Och?
Ska det vara bra? Meningsfullt?
Och huvudsakligen, är det sant? Hur vet man det?
När kommer du till skott och trådämnet?
Citera
2021-04-20, 15:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag upprepade sammanfattningen igen och du klippte bort det. Men det är ditt problem.
Nej, det där duger inte.
Vilket nummer har Robots inlägg där Robots (falska) belägg för att Bibeln är en sagobok finns?
Så jag får titta på "beläggen".
Citera
2021-04-20, 15:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Belägget är att ingen lyckats styrka något av de religiösa påståendena i boken. Som sagt. Om och om igen.
Vad har du för belägg? Inget? Just ja.
Typ som "evolutionärt fördelaktiga lögner"? Om vi nu pratar om tics?
Oh, ja, läskiga ramsor av antikt nonsens. Precis.
Ondskans bubbla? Ska du säga?
Raljerande nonsens. Bla bla, Gud är häftig och ball, han är så stark så stark. Han sätter alla på skam och avslöjar deras svaghet för jämfört med de svaga så är han starkast!
Hell den store icke-rymdpappan för han lyder under inga regler för det var han som gjorde reglerna!
Dyrka den inte så svage för han är starkast av de starka och ingen kommer nära hans jättestarka styrka.
Och?
Ska det vara bra? Meningsfullt?
Och huvudsakligen, är det sant? Hur vet man det?
När kommer du till skott och trådämnet?

Robot har infantil gudsbild. Jag menar att det är vanligt hos kufarna och ett handikapp när de försöker tänka och tala om transcendenta ting. Om de nu någon gång försöker ens.
Men värst är den inkrökta falskheten.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-20 kl. 15:36.
Citera
2021-04-20, 15:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, det där duger inte.
Vilket nummer har Robots inlägg där Robots (falska) belägg för att Bibeln är en sagobok finns?
Så jag får titta på "beläggen".
Du får söka efter det. Jag har gett dig en sammanfattning.
Jag kan gå längre om du vill. En bok full av påhittade och ihopdiktade påståenden som vuxit över tiden för att dramatisera en hjältehistoria som skrivits av folk som knappast levde samtidigt med objekten. Som på intet och noll vis är inspirerat av eller påverkat av någon gud. En bok för barn innehållande sagor som tas på allt för stort allvar av religiösa stollar.
Eftersom ni inte klarar att styrka ett enda korn av alla fantastiska påståenden så är det den enda slutsatsen som går att dra.
Citera
2021-04-20, 15:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vad svamlar du om? En sagobok är också bara en bok. Det enda du sysslar med är fjantiga semantiska lekar. Du vet mycket väl vad jag avser. Jag har förtydligat detta redan.
Kanske det är dags att svara på om man kan tro på Bibeln och vetenskap samtidigt eller om de utesluter varandra?
1. Jag svamlar inte utan fick fast Robot i falskhet. Robot mäter med olika mått, så att Robot tar sig friheten att kalla bibeln mer än en bok, nämligen en sagobok, utan att belägga att den är det. Men kristna får inte - om Robot ska bestämma - kalla Bibeln mer än en bok, nämligen Guds ord, utan att först ha övertygat särlingarna (värstingarna) [ateisterna] - köttkvarnsprodukterna - om att den är det.
2. Bibelns relation till vetenskapen enligt Rymdvarelsens definition har jag berört ett par gånger. Så att...
Citera
2021-04-20, 15:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Robot har infantil gudsbild. Jag menar att det är vanligt hos kufarna och ett handikapp när de försöker tänka och tala om transcendenta ting. Om de nu någon gång försöker ens.
Men värst är den inkrökta falskheten.
Uppskatta istället spegeln. Jag har ingen gudsbild, jag tar bara det ni ger mig. Beskriv det bättre och mer rationellt så kan jag kanske relatera till det på ett bättre sätt. Men om ni inte har något att komma med så blir det så. Självreflektion är upplysande. Lycka till med det också.
Citera
2021-04-20, 15:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du får söka efter det. Jag har gett dig en sammanfattning.
Jag kan gå längre om du vill. En bok full av påhittade och ihopdiktade påståenden som vuxit över tiden för att dramatisera en hjältehistoria som skrivits av folk som knappast levde samtidigt med objekten. Som på intet och noll vis är inspirerat av eller påverkat av någon gud. En bok för barn innehållande sagor som tas på allt för stort allvar av religiösa stollar.
Eftersom ni inte klarar att styrka ett enda korn av alla fantastiska påståenden så är det den enda slutsatsen som går att dra.
Inga belägg där, bara en massa påståenden i en mot transcendent verklighet hermetiskt tillsluten - ursäkta franskan - själ.
Citera
2021-04-20, 15:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
1. Jag svamlar inte utan fick fast Robot i falskhet.
Om du på riktigt tror det så är det något riktigt fel på dig.
Citat:
Robot mäter med olika mått, så att Robot tar sig friheten att kalla bibeln mer än en bok, nämligen en sagobok, utan att belägga att den är det.
Det är inte MER än en bok. Det är bara en sorts bok. Sluta greppa efter halmstrån människa.
Citat:
Men kristna får inte - om Robot ska bestämma - kalla Bibeln mer än en bok, nämligen Guds ord, utan att först ha övertygat särlingarna (värstingarna) [ateisterna] - köttkvarnsprodukterna - om att den är det.
Ja, för det är PRECIS samma sak... Bok, sagobok, thriller, uppslagsverk, och så har vi Guds ord. Herre gud..
Citat:
2. Bibelns relation till vetenskapen enligt Rymdvarelsens definition har jag berört ett par gånger. Så att...
Så med din tystnad som vittne kan vi konstatera att din syn på Bibeln är ovetenskaplig. Tack för ditt vittnesmål.
Citera
2021-04-20, 15:50
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Inga belägg där, bara en massa påståenden i en mot transcendent verklighet hermetiskt tillsluten - ursäkta franskan - själ.

Du har inte någonsin råkat tänka tanken att utanförskapet ur Guds gemenskap är ett straff?

Gud svarar inte på deras bön, hjälper dom inte när dom ropar på hjälp? Etc..

Att människor är så ruttna och djuriska i sitt beteende att inte något heligt vill vara i närheten av dom?

Med andra ord försöker förklara ateismen för dig i tydligt språk, hoppas du kan relatera till det.
Citera
2021-04-20, 15:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Allt jag har gjort är avfärdat era påståenden. Om jag säger såhär då, hur motbevisar man något som aldrig bevisats? Vad angriper man?
Det enda som finns är era påståenden.
Och det tycker jag är väldigt talande.

Vad är en transcendent verklighet och hur vet du att en sådan finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in