Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Försök att se det större perspektivet istället. Att tycka att förintelsen inte ägt rum är en sak, men att säga att den inte ägt rum är inte bara en åsikt utan ett aktivt ställningstagande som påverkar andra. Det är en skillnad, precis som att du har rätt att tro att Stefan Löfven är en pedofil hur mycket du vill men du har inte rätt att säga att han är pedofil utan bevis.
Precis, och så enkelt beskrivet i så få enkla ord.
Och det är just detta dessa lagar handlar om.
De hindrar inga åsikter för man får fortfarande tycka och tänka precis vad man vill om vad som helst.
Men, man får inte aktivt och öppet/offentligt sprida vad skit som helst som kan innebära kränkning etc för andra.
Det är egentligen inte svårare än att vi redan sedan mycket länge haft lagar mot förtal, falskt ryktesspridning, ärekränkning etc. Som alltså inte alls hindrar folk från att (för att ta ett fiktivt exempel) tycka att President Gertrud är en hora som idkar djursex och äter valpung, det får man utan minsta problem tycka och tro, yppa till bästa polaren i soffan framför cup-finalen på TV. Men, man får inte stå på torget eller i gallerian och hojarna detta offentligt, eller trycka upp flygblad och sprida, eller basunera ut det på sociala medier hur som helst, eller i insändare i tidningar etc etc.
Yttrandefriheten är viktig, men den har alltid kommit med en rejäl dos av eget ansvar och gränser för vad man får yttra fritt, och hur…