2021-04-18, 08:15
Medlem
is4kadams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Nej, det gör jag inte eftersom jag inte vet hur olyckan gick till. Men ett lagbrott har i alla fall begått. Avvikelse från trafikolycka. Mitt inlägg var endast mot det påståendet att det aldrig sker att lastbilschaufförer håller på med mobilen när de kör. Jag tror helt enkelt att det inte är sant. Att det körs för fort på våra vägar är också ett faktum. 8 av 10 yrkesförare kör för fort på 30 sträckor t ex. Trots körkort, trots yrkesutbildning.

Har du helt rätt i. Ganska grovt brott också.
Frågan är bara om förare har märkt av det som har hänt öht..
Kanske kört på enbart med höger fram parti jag vet inte heller.
Påkörning mitt i fronten då har man nog märkt av det...
Men helt klart ett brott om det är avvikelse!
Citera
2021-04-18, 08:18
Medlem
Citat:
Nej, det gör jag inte eftersom jag inte vet hur olyckan gick till. Men ett lagbrott har i alla fall begått. Avvikelse från trafikolycka. Mitt inlägg var endast mot det påståendet att det aldrig sker att lastbilschaufförer håller på med mobilen när de kör. Jag tror helt enkelt att det inte är sant. Att det körs för fort på våra vägar är också ett faktum. 8 av 10 yrkesförare kör för fort på 30 sträckor t ex. Trots körkort, trots yrkesutbildning.

Nej, du vet inte hur olyckan gick till, därav skall du inte ens skriva. Vi andra kan utifrån erfarenhet spekulera hur det kan ha gått till. Var hittar du att lastbilen har smitit från olyckan? Den stod ju still på övergångsstället och är tagen i beslag.

Nej, förare till stora fordon håller inte på och fipplar med mobiler i sådana situationer som vid olyckan. Hoppa upp i en hytt och sedan kör några varv i en innerstad så får du se hur svårt det är att göra något annat än att försöka hålla koll i alla de sex speglarna som en lastbil har. För du kommer att upptäcka att du har folk och fä (förlåt, cyklister) överallt runt omkring dig och även på ställen där cyklister inte skall vara. Minsta ouppmärksamhet tar du dessutom med dig en stolpe eller ett cykelställ.

Anledningen till varför lastbilschaufförer ibland kör för fort har jag redan förklarat för dig. Det handlar om vilket bötesbelopp som kostar mest pengar för föraren och bolaget. Ta upp det med dina politiker som kan ta bort eller rekonstruera hela iden med kör- och vilotidsregler. Sedan ska du inte klumpa ihop lastbilschaufförer med "andra yrkeschaufförer".
Citera
2021-04-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, du vet inte hur olyckan gick till, därav skall du inte ens skriva. Vi andra kan utifrån erfarenhet spekulera hur det kan ha gått till. Var hittar du att lastbilen har smitit från olyckan? Den stod ju still på övergångsstället och är tagen i beslag.

Nej, förare till stora fordon håller inte på och fipplar med mobiler i sådana situationer som vid olyckan. Hoppa upp i en hytt och sedan kör några varv i en innerstad så får du se hur svårt det är att göra något annat än att försöka hålla koll i alla de sex speglarna som en lastbil har. För du kommer att upptäcka att du har folk och fä (förlåt, cyklister) överallt runt omkring dig och även på ställen där cyklister inte skall vara. Minsta ouppmärksamhet tar du dessutom med dig en stolpe eller ett cykelställ.

Anledningen till varför lastbilschaufförer ibland kör för fort har jag redan förklarat för dig. Det handlar om vilket bötesbelopp som kostar mest pengar för föraren och bolaget. Ta upp det med dina politiker som kan ta bort eller rekonstruera hela iden med kör- och vilotidsregler. Sedan ska du inte klumpa ihop lastbilschaufförer med "andra yrkeschaufförer".

Miss av mig om smitningen. Varit några svåra olyckor med tunga fordon inblandade den senaste veckan.

Jo, jag förstod bortförklaringarna varför de kör för fort. Det gör det ju inte mer okej. Hur många sekunder tjänar de på att körs i 40 km/h på en 30 sträcka i 400 meter?

Om vi utifrån erfarenhet ska spekula, som alla gör här så kan vi genast anta för hög hastighet. En högre hastighet bidrar till mer krockvåld och svårare skada. Huruvida trafiksignalen var grönt för bilister är ju väldigt oklart. Vi vet helt enkelt inte.

Sedan förekommer det att lastbilschaufförer använder mobilen när de kör. Oavsett vad du säger.
Citera
2021-04-18, 09:01
Medlem
Citat:
Miss av mig om smitningen. Varit några svåra olyckor med tunga fordon inblandade den senaste veckan.

Jo, jag förstod bortförklaringarna varför de kör för fort. Det gör det ju inte mer okej. Hur många sekunder tjänar de på att körs i 40 km/h på en 30 sträcka i 400 meter?

Om vi utifrån erfarenhet ska spekula, som alla gör här så kan vi genast anta för hög hastighet. En högre hastighet bidrar till mer krockvåld och svårare skada. Huruvida trafiksignalen var grönt för bilister är ju väldigt oklart. Vi vet helt enkelt inte.

Sedan förekommer det att lastbilschaufförer använder mobilen när de kör. Oavsett vad du säger.

Det fanns en reklam från trafikverket för något år sedan som jag ansåg var löjeväckande intressant: "En sänkning av hastighet från 90 till 80 skiljer det 59 sekunder". räkna om detta till mil så finner du snart att man tappar hela 30 minuter! du har 4,5 timmes körtid per körperiod och 10 timmars total körtid per dygn. Du skall köra en lång sträcka på ditt pass. Det betyder att denna hastighetssänkning är betydande då du tappar 30 minuter!

Sedan spelar hastighet INGEN SOM HELST ROLL när vi pratar om fordon över 3,5 ton. Krockvåldet blir så stort så att hastigheten eller accelerationen blir obefintlig som faktor.

vi kan göra ett exempel med den enkla formeln F= ma:
Vi sätter 3500 000g * 5.6 m/s (20km/h) = 19 600 000 N
Sätter vi 19 600 000N = 30 000 000 *a får vi a= 0.7m/s vilket är runt 2,5km/h

Det är enbart med en grusbil som har en total på 30 ton. Det betyder att hastigheten inte spelar någon som helst roll i krockvåldet när vi överstiger bruttovikt 3,5 ton.

Föraren kunde ha krupit fram i 2,5 km/h och ändå mosat flickan. Vi har som sagt runt 4-5 ton i hjultryck per hjul.
Citera
2021-04-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av is4kadam
Nej det finns lite annat typ överhäng osv att hålla koll på än att fippla med en telefon..
Lite mer speglar än en vanlig personbil att hålla koll på.

Det finns faktiskt en anledning att det är rött för gångtrafikanter och cyklister också.
Men oerhört tragiskt att en människa mist livet och chaufför mår nog inte heller jätte bra just nu..
Men att skylla på mp3 nej det håller inte nu...

Nu har väl ingen människa mist livet i denna olycka.
Citera
2021-04-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av is4kadam
Har du helt rätt i. Ganska grovt brott också.
Frågan är bara om förare har märkt av det som har hänt öht..
Kanske kört på enbart med höger fram parti jag vet inte heller.
Påkörning mitt i fronten då har man nog märkt av det...
Men helt klart ett brott om det är avvikelse!

Är du helt bakom flötet eller du har kanske inget jävla flöte överhuvudtaget?
Föraren har inte smitit, föraren har försökt väja för att avvärja en olycka, föraren har hörts av polisen på plats, men det kanske inte går in i din lilla hjärna. Kan säga såhär att chauffören har INTE medvetet kört på tonåringen.
Citera
2021-04-19, 21:45
Medlem
Ville bara tillägga en grej. Jag har jobbat som yrkeschaufför i 17år. Det absolut farligaste man kan göra när man kör lastbil är att stanna för gående vid ett obevakat övergångställe, varför? Jo chauffören kanske stannade för en tant som gick förbi, när han sedan gasar och tror det är fritt har något barn gått precis framför lastbilen i döda vinkeln och blir överkört.

Om det var rödljus vid detta övergångställe kan lastbilen stått stilla och inväntat grönt ljus, flickan kommer gående och ser i ögonvrån att lastbilen står stilla och går över mot rött utan att veta om att det är rött, lastbilschauffören får grönt och kör... medans flickan är i döda vinkeln framför lastbilen
Citera
2021-04-20, 01:35
Medlem
is4kadams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebenekajse
Är du helt bakom flötet eller du har kanske inget jävla flöte överhuvudtaget?
Föraren har inte smitit, föraren har försökt väja för att avvärja en olycka, föraren har hörts av polisen på plats, men det kanske inte går in i din lilla hjärna. Kan säga såhär att chauffören har INTE medvetet kört på tonåringen.

OCH JAG SKREV att "OM" personen avvikit så är det ett brott.
Om du sen läser lite högre upp så skriver jag frågan är om förare har märkt av påkörning öht.
Har innan skrivit att jag inte vet någonting om platsen.
Så lägg ned din attityd.
Kram
Citera
2021-04-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joufor84
Ville bara tillägga en grej. Jag har jobbat som yrkeschaufför i 17år. Det absolut farligaste man kan göra när man kör lastbil är att stanna för gående vid ett obevakat övergångställe, varför? Jo chauffören kanske stannade för en tant som gick förbi, när han sedan gasar och tror det är fritt har något barn gått precis framför lastbilen i döda vinkeln och blir överkört.

Om det var rödljus vid detta övergångställe kan lastbilen stått stilla och inväntat grönt ljus, flickan kommer gående och ser i ögonvrån att lastbilen står stilla och går över mot rött utan att veta om att det är rött, lastbilschauffören får grönt och kör... medans flickan är i döda vinkeln framför lastbilen
Knappast så i detta fallet då lastbilen har haft fart och har väjt.
Citera
2021-04-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joufor84

Därför har man en framspegel riktad just ned mot fronten och högra hörnet. Därför stannar man inte vid ett övergångsställe, utan man stannar 2-3 meter framför, just för att lättare kunna se om någon trillar över stället.
Har man dessutom erfarenhet i trafiken, som du påstår dig ha, ska det mycket till innan ett barn eller något bara poppar upp framför dig, då du redan har skannat av området efter folk som kan tänka sig vilja gå över (dvs på avstånd runt omkring korsningen).
Citera
2021-04-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Sedan spelar hastighet INGEN SOM HELST ROLL när vi pratar om fordon över 3,5 ton. Krockvåldet blir så stort så att hastigheten eller accelerationen blir obefintlig som faktor.

vi kan göra ett exempel med den enkla formeln F= ma:
Vi sätter 3500 000g * 5.6 m/s (20km/h) = 19 600 000 N
Sätter vi 19 600 000N = 30 000 000 *a får vi a= 0.7m/s vilket är runt 2,5km/h

Det är enbart med en grusbil som har en total på 30 ton. Det betyder att hastigheten inte spelar någon som helst roll i krockvåldet när vi överstiger bruttovikt 3,5 ton.

.

Jag förstår inte beräkningen, a i m/s? a=acceleration mäts väl i enheten m/s^2. Något som jag eller du har missat?
Citera
2021-04-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag förstår inte beräkningen, a i m/s? a=acceleration mäts väl i enheten m/s^2. Något som jag eller du har missat?
Dessutom så inbegriper inte detta en elastisk stöt. Sänk vikten till 2 ton minibuss och resultatet blir fortfarande ungefär detsamma.

Räkna på frontalkrock lastbil och småbil i landsvögsfsrt och det går illa för bilen där också.

Lastbilar ger typiskt störst skada på gående/cyklande i stan då de kör över personen. Axeltrycket krossar allt som hamnar under hjulen.

Olyckan skedde alltså här:
Norra Järnvägsgatan
https://maps.app.goo.gl/pqX4aoMm6sUAt7gy6
Senast redigerad av Pisseman 2021-04-21 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in