2021-04-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
En, jag ser dagligen förare i lastbilar hålla på med mobilen samtidigt som de kör. Varje dag utanför förskolan där jag bor.

Jag håller med. Förra veckan vinglade en yrkesman ner i diket, tittandes på sin mobil.
Citera
2021-04-17, 22:21
Medlem
Rebelxs avatar
Mycket spekulationer här.

Färdskrivaren kan kanske ge någon sorts bevis som antingen styrker eller motsäger chaufförens utsaga, när han väl åker fast.

Att han smiter från platsen talar nog för att han känt sig skyldig till att ha begått ett misstag.
Ser ju inte så bra ut i efterhand heller att smita efter att man kört ihjäl någon.. fast kanske han helt enkelt hade rökt brajja för en vecka sedan och inte ville åka dit för mord pga Sveriges galna lagar.

De flesta lastbilar har väl GPS-sändare nuförtiden och vi får väl hoppas att han inte kommer undan, men inte heller blir straffad för något som var oundvikligt.

I Stockholm finns det iaf en jäkla massa människor med uppenbar dödslängtan det kan jag lova.
Citera
2021-04-17, 22:46
Medlem
is4kadams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillsiss
Jag håller med. Förra veckan vinglade en yrkesman ner i diket, tittandes på sin mobil.

Känner du föraren eller skådat med egna ögon?
Citera
2021-04-17, 22:49
Medlem
Bara en massa trams i tråden. Spelar ingen roll vems fel det är i detta läget !

Det viktiga är hur det är med tjejen som blev påkörd. Hur mår hon och vad är det för skador hon fått?

Någon som vet om hon skulle till Norrhammarskolan eller var påväg ner mot stan?
Citera
2021-04-18, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
När det gäller hastighetsöverträdelser får du prata med dina politiker om saken. För det är betydligt billigare att ta böterna för enstaka kilometer över rådande skyltad hastighet än vad det är att betala sanktionsavgifter och böter för brot mot kör- och vilotiderna.

Sedan tror jag inte att du har varit uppe i en hytt någongång. Det finns ingen lastbilschaufför som håller på och fibblar med mobilen i tätortstrafik. Skulle det hända skulle han dra med sig halva staden runt bilen. Däremot kan det hända att man sitter med mobilen en liten stund på en enslig motorväg med bara sig själv i trafiken.

Nej fippla med mobilerna tillhör väl mest de vanliga bilisterna. Tänk om snuten nån gång kunde stå med kameran uppe och nita dem! Ingen som fattar hur farligt det är titta ned i den när de kör!! Angående böter på de ynka kilometrarna i fort körning skulle det vara ett helt annat system som skulle idkas som straff för tyngre fordon som kör för fort. Har innan gnällt på att tradare kör om på 80 väg i cirka 90-100 och bara blåser vidare!! Här skulle finnas ett tidsstraff på EN TIMME STOPP, STÅ STILL PER 5/KM/h i överträdelse. Det skulle sätta fartöverträdelser med lastbilar inblandade i ett helt annat fokus.
Citera
2021-04-18, 03:37
Medlem
is4kadams avatar
Har jag förstått det rätt att är ett övergångställe med signaler?
Är det en huvudled och det visar grönt ljus för föraren och personen gått rakt ut i vägen så är det oerhört tragisk olycka för alla inblandade.
Har bevittnat en liknande situation själv för några år sedan då gick det bra som tur var.
Men jag är inte från denna stad och vet inte hur det ser ut på platsen

(50 * 1) / 3,6 = 13,9 meter reaktionssträcka på en sekund i 50km/h.
Tror inte föraren hade hunnit stanna oavsett om det är mobiltelefoner inblandade.
Citera
2021-04-18, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av is4kadam
Har jag förstått det rätt att är ett övergångställe med signaler?
Är det en huvudled och det visar grönt ljus för föraren och personen gått rakt ut i vägen så är det oerhört tragisk olycka för alla inblandade.
Har bevittnat en liknande situation själv för några år sedan då gick det bra som tur var.
Men jag är inte från denna stad och vet inte hur det ser ut på platsen

(50 * 1) / 3,6 = 13,9 meter reaktionssträcka på en sekund i 50km/h.
Tror inte föraren hade hunnit stanna oavsett om det är mobiltelefoner inblandade.

JA, det var ett bevakat övergångsställe. Bayern försöker bortförklara detta med att föraren har fipplat med mobilen när han hade görnt och tjejen kom rusandes ut mot röd gubbe.
Citera
2021-04-18, 06:44
Medlem
is4kadams avatar
Citat:
JA, det var ett bevakat övergångsställe. Bayern försöker bortförklara detta med att föraren har fipplat med mobilen när han hade görnt och tjejen kom rusandes ut mot röd gubbe.

Spelar ingen roll om han haft telefonen i handen vilket han inte borde haft.
Oavsett hade chaufför inte hunnit få stopp på ekipaget.
Citera
2021-04-18, 06:52
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll om han haft telefonen i handen vilket han inte borde haft.
Oavsett hade chaufför inte hunnit få stopp på ekipaget.

Precis. Folk härinne vet inte hur det är att sitta i hytten i stadstrafik.
Citera
2021-04-18, 07:32
Medlem
is4kadams avatar
Citat:
Precis. Folk härinne vet inte hur det är att sitta i hytten i stadstrafik.

Nej det finns lite annat typ överhäng osv att hålla koll på än att fippla med en telefon..
Lite mer speglar än en vanlig personbil att hålla koll på.

Det finns faktiskt en anledning att det är rött för gångtrafikanter och cyklister också.
Men oerhört tragiskt att en människa mist livet och chaufför mår nog inte heller jätte bra just nu..
Men att skylla på mp3 nej det håller inte nu...
Citera
2021-04-18, 07:43
Medlem
Citat:
Nej det finns lite annat typ överhäng osv att hålla koll på än att fippla med en telefon..
Lite mer speglar än en vanlig personbil att hålla koll på.

Det finns faktiskt en anledning att det är rött för gångtrafikanter och cyklister också.
Men oerhört tragiskt att en människa mist livet och chaufför mår nog inte heller jätte bra just nu..
Men att skylla på mp3 nej det håller inte nu...

Nej, vi måste redan i år 1-3 lära barnen att uppmärksamma större fordon när de rör sig ute på vägarna. Det är vid den här åldern de får lektioner i just trafikregler enligt kursplanerna. Vi måste sedan påminna barnen varje stadium att uppmärksamma vad som finns runt omkring dem, att det inte är en rättighet att gå var man vill. Även om förarna till stora fordon är aktsamma och följer trafikreglerna så betyder det inte att förarna ser barnen.

Det är som den där bussolyckan vid Beckomberga, Stockholm där en treåring smet från sin farmor/mormor i den närliggande ICA-butiken för att sedan springa rakt mot bussen och framför bussen precis när bussen skulle köra ut från hållplatsen. Föraren hade inte en chans att se barnet, då han tittade i de vänstra speglarna när han skulle köra ut, och inte i frontspegeln. Jag behöver inte säga mer än att det blev mos av det barnet.

Jag personligen stannar alltid minst 5 meter från övergångsställen då det är lättare att hålla översikt på hela övergångsstället än om man står precis vid det. Men då får vi nackdelar som att vissa idioter till fotgängare inte går över för att man inte står precis vid övergångsstället. Om folk bara kunde gå över gatan när de ser att fordonet faktiskt har krypfart så skulle de inte bli överkörda. Jag tar dessutom alltid det säkra före det osäkra och stannar minst 10 meter bort från övergångsstället om jag ser att en vuxen har ett barn på släptåg, för jag vet att det barnet prompt kan kasta sig ned på marken och trilskas. Men som sagt, då får man nackdelar som att idioter inte går över.
Citera
2021-04-18, 07:48
Medlem
Citat:

Nej, det gör jag inte eftersom jag inte vet hur olyckan gick till. Men ett lagbrott har i alla fall begått. Avvikelse från trafikolycka. Mitt inlägg var endast mot det påståendet att det aldrig sker att lastbilschaufförer håller på med mobilen när de kör. Jag tror helt enkelt att det inte är sant. Att det körs för fort på våra vägar är också ett faktum. 8 av 10 yrkesförare kör för fort på 30 sträckor t ex. Trots körkort, trots yrkesutbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in