Citat:
Ursprungligen postat av
is4kadam
Nej det finns lite annat typ överhäng osv att hålla koll på än att fippla med en telefon..
Lite mer speglar än en vanlig personbil att hålla koll på.
Det finns faktiskt en anledning att det är rött för gångtrafikanter och cyklister också.
Men oerhört tragiskt att en människa mist livet och chaufför mår nog inte heller jätte bra just nu..
Men att skylla på mp3 nej det håller inte nu...
Nej, vi måste redan i år 1-3 lära barnen att uppmärksamma större fordon när de rör sig ute på vägarna. Det är vid den här åldern de får lektioner i just trafikregler enligt kursplanerna. Vi måste sedan påminna barnen varje stadium att uppmärksamma vad som finns runt omkring dem, att det inte är en rättighet att gå var man vill. Även om förarna till stora fordon är aktsamma och följer trafikreglerna så betyder det inte att förarna ser barnen.
Det är som den där bussolyckan vid Beckomberga, Stockholm där en treåring smet från sin farmor/mormor i den närliggande ICA-butiken för att sedan springa rakt mot bussen och framför bussen precis när bussen skulle köra ut från hållplatsen. Föraren hade inte en chans att se barnet, då han tittade i de vänstra speglarna när han skulle köra ut, och inte i frontspegeln. Jag behöver inte säga mer än att det blev mos av det barnet.
Jag personligen stannar alltid minst 5 meter från övergångsställen då det är lättare att hålla översikt på hela övergångsstället än om man står precis vid det. Men då får vi nackdelar som att vissa idioter till fotgängare inte går över för att man inte står precis vid övergångsstället. Om folk bara kunde gå över gatan när de ser att fordonet faktiskt har krypfart så skulle de inte bli överkörda. Jag tar dessutom alltid det säkra före det osäkra och stannar minst 10 meter bort från övergångsstället om jag ser att en vuxen har ett barn på släptåg, för jag vet att det barnet prompt kan kasta sig ned på marken och trilskas. Men som sagt, då får man nackdelar som att idioter inte går över.