Citat:
Ursprungligen postat av
bayern
Miss av mig om smitningen. Varit några svåra olyckor med tunga fordon inblandade den senaste veckan.
Jo, jag förstod bortförklaringarna varför de kör för fort. Det gör det ju inte mer okej. Hur många sekunder tjänar de på att körs i 40 km/h på en 30 sträcka i 400 meter?
Om vi utifrån erfarenhet ska spekula, som alla gör här så kan vi genast anta för hög hastighet. En högre hastighet bidrar till mer krockvåld och svårare skada. Huruvida trafiksignalen var grönt för bilister är ju väldigt oklart. Vi vet helt enkelt inte.
Sedan förekommer det att lastbilschaufförer använder mobilen när de kör. Oavsett vad du säger.
Det fanns en reklam från trafikverket för något år sedan som jag ansåg var löjeväckande intressant: "En sänkning av hastighet från 90 till 80 skiljer det 59 sekunder". räkna om detta till mil så finner du snart att man tappar hela 30 minuter! du har 4,5 timmes körtid per körperiod och 10 timmars total körtid per dygn. Du skall köra en lång sträcka på ditt pass. Det betyder att denna hastighetssänkning är betydande då du tappar 30 minuter!
Sedan spelar hastighet INGEN SOM HELST ROLL när vi pratar om fordon över 3,5 ton. Krockvåldet blir så stort så att hastigheten eller accelerationen blir obefintlig som faktor.
vi kan göra ett exempel med den enkla formeln F= ma:
Vi sätter 3500 000g * 5.6 m/s (20km/h) = 19 600 000 N
Sätter vi 19 600 000N = 30 000 000 *a får vi a= 0.7m/s vilket är runt 2,5km/h
Det är enbart med en grusbil som har en total på 30 ton. Det betyder att hastigheten inte spelar någon som helst roll i krockvåldet när vi överstiger bruttovikt 3,5 ton.
Föraren kunde ha krupit fram i 2,5 km/h och ändå mosat flickan. Vi har som sagt runt 4-5 ton i hjultryck per hjul.