2021-04-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Och i fredags 1745 mot förra 1370. Vilka slutsatser kan man dra av det? Inga alls skulle jag tro. Titta på antalet fall per vecka istället.

Du har dock rätt i att det kanske börjar ljusna. Det var den här veckan det vände förra året, så håll tummarna.
Du glömmer dock att region Stockholm hade påskledighet när det registrerades 1370 fall. Hela den veckan kan man spola om man ska leta trender kring smittspridningen. Det testas mindre under loven när folk är bortresta.
Citera
2021-04-19, 20:23
Medlem
Såg att Anders t fått sin första dos Astra nu.
Ett jättebra vaccin enligt honom.
Bara lätt feber som symptom än så länge.
Ska han gå i pension nu som nybliven 65 åring tro.
Citera
2021-04-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vilken placering var det 15 av över 100 eller alla länder i världen? Ganska hög placering i all fall.

Men det passar inte riktigt i hopp med den statistiken jag länkade dig eller vad jag har läst tidigare.

Så jag googlade runt lite. Det är verkligen varierande.

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20170905-1
På denna sida som kommer från eurostat så har Sverige flest ensamhushåll i hela Europa. Faktiskt över 50%

https://www.mynewsdesk.com/eurofound/news/one-in-three-households-in-eu-are-now-single-occupancy-394453Den här sidan visar helt andra siffror. Och Sverige ligger på 9 plats i Europa.

Men det vanligaste budet jag finner om Sverige är att det är ca 40% ensamhushåll.

SCB Skrev så här https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/singel-och-ensamboende-inte-samma-sak/ men hur fördelningen i tal ser ut kan jag inte finna.

Enligt FOF har Sverige mest ensamhushåll i världen, 47%.
Rejält hopp till tvåan Norge: 40%.
De är trovärdiga:
https://fof.se/tidning/2014/10/artikel/ensamboendet-okar-i-hela-varlden-och-sverige-ligger-i-topp
Citera
2021-04-19, 20:27
Medlem
Citat:
10000 döda tycker jag nog faktiskt är en katastrof. Även om de allra flesta var gamla och skraltiga, så hade de varit med oss nu idag om det inte hade varit för Covid. Nu är de döda istället, kvävda till döds till råga på allt.
De hade varit döda nu i vilket fall.
Skönt för dem att slippa lida sin sista tid i livet.
Citera
2021-04-19, 20:27
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vad saker kan bli är inte vad saker nödvändigtvis är.

Det är inte viruset om är skillnaden utan vårt immunförsvar, som inte sett just detta virus tidigare. På sikt kan viruset utvecklas mot "normalitet" visavi människan men där är vi inte nu.
Det är en myt att det inte fanns någon immunitet mot det här viruset och att alla är mottagliga. Så är det inte. En relativt stor del av populationen hade redan naturlig korsimmunitet och motståndskraft mot sars-cov2 eftersom det är så nära besläktat med de övriga coronavirusen. Alltså blir en person inte automatiskt sjuk bara för att hen exponeras för viruset.
Citera
2021-04-19, 20:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Och i fredags 1745 mot förra 1370. Vilka slutsatser kan man dra av det? Inga alls skulle jag tro. Titta på antalet fall per vecka istället.

Du har dock rätt i att det kanske börjar ljusna. Det var den här veckan det vände förra året, så håll tummarna.

Meningslöst att jämföra med påskveckan.

IVA sjunkit lite också. Antalet inlagda på sjukhus har dock hoppat upp igen. 604 personer.

Tror det är en platåfas nu.
Citera
2021-04-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen

Du vet inte så mycket om hur död i covid ser ut märker jag.
Citera
2021-04-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Detta är ett direkt felaktigt påstående. Globalt har det gjorts beräkningar som visar att man förlorar i genomsnitt 16 år på att dö i covid. I Sverige är det lägre men det skall ligga runt 6 år.
Citera
2021-04-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är ett direkt felaktigt påstående. Globalt har det gjorts beräkningar som visar att man förlorar i genomsnitt 16 år på att dö i covid. I Sverige är det lägre men det skall ligga runt 6 år.
6 dagar tror jag mer på.
Dessutom som multisjuk på ett vårdhem.
Ingen förlust alls, människoplågeri att hålla dem vid liv.
Citera
2021-04-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är en myt att det inte fanns någon immunitet mot det här viruset och att alla är mottagliga. Så är det inte. En relativt stor del av populationen hade redan naturlig korsimmunitet och motståndskraft mot sars-cov2 eftersom det är så nära besläktat med de övriga coronavirusen. Alltså blir en person inte automatiskt sjuk bara för att hen exponeras för viruset.

Kommer du publicera artikeln i Lancet eller Science?
Kanske kan bli nobelpris faktiskt.

Att hen (oj vad förvånad jag blev över att du använde den lismartermen) inte utvecklar sjukdom betyder inte att viruset inte var nytt. Den lavinartade smittutvecklingen i inledningsfasen talar sitt klara språk.

Men visst, viruset är en mutation av virusstammar som redan finns, det kom ju inte på en meteorit från Mars. Så nytt på det sättet var det inte. Jag förstår att allt bortom den komplikationsnivån kan vara besvärligt för hen att begripa.
Citera
2021-04-19, 20:36
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja då har det passerat 3 miljoner bekräftade dödsfall globalt sett. Samt drygt 142 miljoner bekräftat smittade fall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Svininfluensan framstår i jämförelse med detta som en.. Ja som en supermild influensa.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2009_swine_flu_pandemic

När det inte ens var 500 000 bekräftat smittade globalt sett (färre än Sverige i Covid-19) så såg förresten uppskattningarna av mörkertalet ut såhär:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2009_swine_flu_pandemic

Om man trodde uppåt 1 miljard fall när det inte ens var en halv miljon bekräftade fall, undrar då hur stort mörkertalet tros vara vid över 142 miljoner bekräftat smittade? 🤔

För övrigt intressant hur pass mycket högre uppskattningarna var den gången. I Covid-19 ser man väl mest prat om det raka motsatsen, att det av oklar anledning tvärtom skulle ha rapporterats fler dödsfall än vad de bekräftade siffrorna visar på...
-------------------

/När Anders Tegnell "Tegnellgissade" och jämföde Covid-19 med Svininfluensan. Slutsatserna drogs i DN den 6 mars 2020, men artikeln publicerades 11 mars.

"Men hur det skulle bli visste han ju inte då"...

Nä exakt. Med facit i hand så visste han uppenbarligen ingenting om den nya pandemin, så varför uttala sig åt något håll i det läget när en hel del var väldigt osäkert? Han drog likväl rätt säkra slutsatser i förtid om hur "ofarlig" Covid-19 var i jämförelse. Han gjorde det bara några dagar innan Folkhälsomyndigheten bedömde att höja nivån till högsta möjliga nivån på deras egen riskskala vid pandemier.

Men om han nu på allvar var så pass övertygad redan i våras om att Svininfluensan var farligare så förklarar det en hel del för mig...

Bekräftade fall? Så hur bekräftar man ett fall? PCR-testet kan ju inte på något sätt bekräfta ett fall. Så hur har man kommit fram till 142 miljoner bekräftade fall?

Svar: Det har man inte. Vad man har är 142 miljoner positiva PCR-test och 3 miljoner människor som har dött en viss tid efter att de fått ett positivt PCR-test.

Och det är något helt annat.
Citera
2021-04-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vad saker kan bli är inte vad saker nödvändigtvis är.

Det är inte viruset om är skillnaden utan vårt immunförsvar, som inte sett just detta virus tidigare. På sikt kan viruset utvecklas mot "normalitet" visavi människan men där är vi inte nu.
Fast vårt immunförsvar har sällan sett virus av typen säsongsinfluensan tidigare heller. Det krävs nog lite mer för att leka hobbydarwinist och hobbyepidemiolog än typ ”så känner jag att det är”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in