2021-03-31, 18:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Bullshit du har ingen insyn i kontrakten den finns ingen hejd på själgodheten tydligen.

Du har din åsikt och så har jag och EU en annan uppenbarligen och jag tror inte EU läser tråden och ändrar sig för att den store takadingdong minsann vet precis allt i kontrakten och säger att så får ni inte göra.

Rasistkortet åkte fram också ????
Men hallå - jag har till och med länkat till BÅDA kontrakten här på FB....herregud.

På tal om datum - jag har insyn i det leveranskontrakt som signerades mellan AZ och UK i Maj också.
DET kontraktet kände du inte ens till att det existerade, gissar jag.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-31 kl. 18:24.
Citera
2021-03-31, 19:34
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men hallå - jag har till och med länkat till BÅDA kontrakten här på FB....herregud.

På tal om datum - jag har insyn i det leveranskontrakt som signerades mellan AZ och UK i Maj också.
DET kontraktet kände du inte ens till att det existerade, gissar jag.

Jaja du har säkert full insyn

Jag skiter högaktligen i det och tycker fortfarande att det djupt ohederligt att skriva ett kontrakt som innebär att om problem uppstår så ska alla andra Europeer betala priset.

Ohederligt, oetiskt och osolidariskt mot resten av Europa att indirekt bidra till att fler Europeer dör för att rädda sina egna skin.
Citera
2021-03-31, 19:47
Medlem
Dan88s avatar
Förenade Arab Emiraten börjar producera vacccin: https://www.youtube.com/watch?v=wp6ftrwHkCM

Varför kan de men inte Sverige?
Citera
2021-03-31, 20:01
Medlem
https://www.svtplay.se/video/30724670/30-minuter/30-minuter-sasong-1-avsnitt-11?modalId=K5wEG7x

30 Minuter med Johan Giesecke. Intressant!
Citera
2021-03-31, 20:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Handelsblockaden spänner inte bara över vaccinet utan även det som krävs för att ta fram vaccinet. I grund och botten har EU en urusel utgångspunkt i detta läge vilket också är det bidragande anledningen till att de väntat såpass länge med att vidta åtgärder mot Storbritannien. Frustrationen grundar sig i att vaccin exporteras utanför EU's gränser samtidigt som avtalen som EU slutit kring vaccinet inte efterlevs.

Dessvärre grundar sig blockaden i populism där Ursula m.fl är trötta på all kritik som riktats mot dem under de senaste två månaderna. I en akt av ren desperation och för att blidka pöbeln har de alltså gått emot EU's viktigaste grundprincip och syftet till att unionen uppstod - nämligen fri handel. Detta istället för att bita i det sura äpplet och medge för EU's invånare att vi sitter i en synnerligen usel förhandlingsposition och slutit ruttna avtal med tillverkarna (läs: prestige).

Tack för förklaringen!

Tänk om Europeiska Unionens makthavare istället för att tjafsa med Storbritannien, hade lagt krut på att se till att det finns möjlighet att tillverka vaccin. Europeiska Unionens myndigheter borde för länge sedan ha pratat med Gamaleya-institutet, och fått ett avtal om licens-tillverkning av Sputnik-vaccinet inom Europeiska Unionen. Nu är sådan tillverkning på gång, men det borde ha gjorts väldigt mycket tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
En kortsiktig effekt av blockaden blir således att vi inom det närmsta kan få loss fler doser, men om Storbritannien har som avsikt att skala upp handelskriget och förhindra EU från att importera nödvändiga komponenter/ingredienser för att framställa vaccinet så finns risken att det förlängningen kan bli ett rejält bakslag. Detta är ett mycket högt spel där allt talar för att EU kommer ut på den andra sidan som den stora förloraren .... igen.

Det låter som en sannolik profetia. Det här kan gå illa för Europeiska Unionen.

Med detta bråk, så blir Europeiska Unionen en mindre attraktiv plats för företag att bedriva tillverkning. Det leder till ännu mindre inhemsk tillverkning, och ännu större beroende av import.
Citera
2021-03-31, 20:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
https://www.svtplay.se/video/30724670/30-minuter/30-minuter-sasong-1-avsnitt-11?modalId=K5wEG7x

30 Minuter med Johan Giesecke. Intressant!

Mycket bra! Önskar vi hade fler som honom...
Citera
2021-03-31, 20:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Mycket bra! Önskar vi hade fler som honom...

Den jäkla tomten har ju inte haft ett enda rätt under hela pandemin.
Citera
2021-03-31, 20:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Man har dragit upp produktionstakten för att täcka bortfallet från fabrikerna i EU. Gissar att inga doser kommer levereras till EU den närmaste tiden.

Har några andra länder än Storbritannien fått leverans från brittiska fabriker? I så fall, har dessa länder klarat sig ifrån dom problem som har drabbat Tyskland och Norge?

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Varför det? Har Pfizer och Moderna gjort någonting för att förtjäna denna blockad?
Citat:
Jag tror blockaden i själva verket är mot UK, inte mot AZ. EU verkar ha fått en rejäl härdsmälta.

Men du skrev att blockaden även drabbar Moderna's och Pfizer's leveranser. I så fall så dessa tillverkare lida för att Astra-Zeneca inte har lyckats få ordning på fabriken i Belgien.
Citera
2021-03-31, 20:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den jäkla tomten har ju inte haft ett enda rätt under hela pandemin.

Är det någon som haft rätt hela pandemin? I långa loppet kommer han få rätt skulle jag tro.
Citera
2021-03-31, 20:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är det någon som haft rätt hela pandemin? I långa loppet kommer han få rätt skulle jag tro.

Ja jag! Nä det är väl ingen som haft alla rätt men han och Tegnell har haft mer fel än rätt, även om det börjat bli mer rätt nu på slutet.
Citera
2021-03-31, 20:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag! Nä det är väl ingen som haft alla rätt men han och Tegnell har haft mer fel än rätt, även om det börjat bli mer rätt nu på slutet.

Om Tegnell är helt värdelöst varför går det då bättre för oss än övriga europa där politikerna tagit i med hårdhandskarna?
Citera
2021-03-31, 20:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Tänker du på nittiotalets lågkonjuktur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in