2021-04-19, 12:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Som sagt, det verkar inte i handling som att Esbjörn försökte få affären tillbaka. Då hade han gått till Ebba direkt och frågar, hur löser vi det här så du är skadeslös. Hade så skett direkt så hade det nog löst sig. Att däremot gå ut i press för att få Ebba att backa och ta både ekonomiska smällen och även smutskastningen. Det var där allt gick som det gick.
Nej, jag kan inte se att Ebba gjort fel utan felet ligger på Esbjörns sida.
Hade jag gjort affären och Esbjörn kommit och försökt lösa det utan kostnad för mig hade jag skarpt övervägt att backa. Med det förlopp som blev med allt i media, så skulle jag inte backat utan låtit de betala för allt skit. Men det är jag personligen.

Sedan tycker jag nog att en privat affär med privata medel inte har med nåt parti att göra, oavsett vilket.
Mja, det är inte mitt intryck. Det är snarare att Ebba inte har velat häva affären. Men, men - exakt hur deet gått till bakom stängda dörrar vet ingen av oss. Vi verkar ju i vart fall överens (om det för mig självklara) att vid en god affär är båda parter nöjda.

Och är fortfarande närmast förfärad av alla nätkrigares attacker på en åldring!
2021-04-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Eftersom det raderas så förbannat.....

Ansökan god man V-ås 201207: https://imgur.com/a/dT3Py96

Generalfullmakt 201209: https://imgur.com/a/wjIF4H2

Åtagande huvudman 21-01-05: https://imgur.com/a/Cr7i0zW

Det intressanta är brf:en i V-ås som går under HSB:s regelverk, hur gubben har lyckats hyra ut under 10 års tid när han bott hos Majkgård...ev har bott typ säsong halvårsvis men det är ändå svårförklarligt.
Samma gäller Brf:en i Uppsala som var ett arv från 2007, samma sak där, dock är det en privat brf-förening.

Har tagits upp tidigare, här exempel på annan pensionär som också hamnade i trubbel med fullmakter:
https://centrumforrattvisa.se/arne-gavelin-var-felaktigt-omyndigforklarad-under-ett-ars-tid-nu-stammer-han-staten/
Det var en intressant länk till stackars pensionär Arne.

Man vill ju gärna tro att det ska vara väl bedömt att med lagens stöd få en förvaltare över en person.
Känns inte riktigt så där bra när man läser stämningsansökan.
Verkar som att förvaltaren och överförmyndaren varit raska med beslut och även att sälja av hans ägodelar.

Man undrar även om det inte finns förvaltare närmare Övik än att få en i Västerås.

Ska bli intressant att se hur det här slutar för pensionär Arne.

Med detta som exempel så är det väl bra att godmanskap för Esbjörn inte bara ramlat igenom.
2021-04-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Enligt mrkoll är inte EBT med i några tvister eller varit föremål i brotts undersökningar, borde inte denna affär dyka upp där eller åtminstone anmälan om förtal?

Går det att betala sig fri från den där sidan?
Vet inte hur du läser men det här kom upp för mig:

Esbjörn Alvar Axel Dedekind är förekommande i mål. Ett eller flera ärenden avser brottmål där Esbjörn Alvar Axel Dedekind åtalats vid en eller flera domstolsinstanser.
2021-04-19, 12:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Att ha 3 st ytterst attraktiva fastigheter/bostadsrätter som står tomma trots att de kostar pengar varje månad känns konstigt. Esb pension har knappats täckt upp för detta med tanke på att han måste ha spenderat en hel del på bilar samt har haft råd att bo på pensionat i tio år.

Har bostadsrätterna varit uthyrda?
I så fall till vem?
Vem har tagit omhand om intäkterna från uthyrningarna?

HSB godkänner inte andrahandsuthyrning under någon längre tid.

Man får en konstig känsla av detta.
Och denna bostadsrätt som såldes, där Binninge hävdade att den var en hyresrätt...
2021-04-19, 13:01
Medlem
Citat:
Enligt mrkoll är inte EBT med i några tvister eller varit föremål i brotts undersökningar, borde inte denna affär dyka upp där eller åtminstone anmälan om förtal?

För Ebba fanns inget. Jag tror att det måste varit en genomförd rättegång innan man kommer med här.
2021-04-19, 13:04
Medlem
Citat:

Detta står på mrkoll sida:
personen har åtalats (tilltalats), dvs. varit svarande i ett mål vid en tingsrätt eller annan instans och där en dom har fallit. En dom kan vara friande eller fällande. Det går inte att veta om personen har fällts eller friats i målet utan att läsa den slutliga och fullständiga domen i sin helhet. Ett brottmål är ett brott där talan förs om ansvar för brott.
En person kan också indikeras i tjänsten om han eller hon har varit föremål för tvistemål. Om enbart tvistemål förekommer markeras bakgrundskontrollen med gul färg istället för röd som är fallet vid brottmål. Observera att en fällande dom kan ha överklagats till en övre instans.
Flera typer av mål, t.ex. både tvistemål och brottmål kan förekomma på en och samma person. Tjänsten prioriterar brottmål i den förkortade obetalda informationen. Den förkortade och öppna informationen kan inte användas för att dra slutsats kring huruvida en person förekommer, har dömts, friats eller varit föremål i ett brott- eller tvistemål.
2021-04-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Och denna bostadsrätt som såldes, där Binninge hävdade att den var en hyresrätt...
Binninge ja han kan nog inte skillnaden på hyresrätt och bostadsrätt inte ens åldern på E-björn!
2021-04-19, 16:00
Medlem
Enydrions avatar
Inga inlägg i tråden på nästan tre timmar...

Har den där rättshaveristorganisationen sitt årsmöte i eftermiddag, eller vad kan ha hänt?
2021-04-19, 16:09
Medlem
Citat:

Du får fråga Johann Binninge, han existerar inte ens på mrkoll. Han kanske inte ens existerar?
2021-04-19, 19:30
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Apropå inlägget ovan med citat med fullmakter mm.

Vet Esb om at han hade dessa personer som fullmaktsageranden?

Han sa ju vid något tillfälle att hans revisor gjort polisanmölan när det höggs ned trän vid hans fastighet.
Han trodde JB var hans revisor....vad tror han att de andra är? Vet han vad han skrivit under?

Lägenheten han ärvde i Uppsala var det hans fd sambo/särbo?

Det finns nog mycket att luska i här.

Det exakta orden var väl nästan detta:
Esbjörn trodde anmälningen av Ebba gjorts av ”en firma i Örebro”, det var Binningejuristen han menade.
Den Esbjörn hänvisade till som min revisor, det var MPL med generalfullmakten som då avsågs.

Särbon och han bodde i varsin BR i Västerås, ja eller han behöll sin under ca40år dom sällskapade.
Den bror som ägde BR i Uppsala hade heller inga barn, Esbjörn och syskonbarnen ärvde honom.
Troligen äger någon eller några syskonbarn BR i Uppsala och Esbjörn får använda den livet ut.
Då både den och sommarstuga ingick i bodelningen, har dom nog kvittats mot varandra.
Därav alla gåvobrev med 27 delar till Esbjörn, troligen samma med 27 delar BR till syskonbarn.
2021-04-19, 21:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Apropå inlägget ovan med citat med fullmakter mm.

Vet Esb om at han hade dessa personer som fullmaktsageranden?

Han sa ju vid något tillfälle att hans revisor gjort polisanmölan när det höggs ned trän vid hans fastighet.
Han trodde JB var hans revisor....vad tror han att de andra är? Vet han vad han skrivit under?

Lägenheten han ärvde i Uppsala var det hans fd sambo/särbo?

Det finns nog mycket att luska i här.

Det var enligt Esb och i anmälan om skövligen ha sa det, han sa att han hade fått reda på det från sin revisor (generalen MPL) att det var en firma i Örebro som hade fotograferat och anmält (Binninge)
och detta utan att Esb visste något.
2021-04-19, 22:42
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mja, det är inte mitt intryck. Det är snarare att Ebba inte har velat häva affären. Men, men - exakt hur deet gått till bakom stängda dörrar vet ingen av oss. Vi verkar ju i vart fall överens (om det för mig självklara) att vid en god affär är båda parter nöjda.

Och är fortfarande närmast förfärad av alla nätkrigares attacker på en åldring!

Helt rätt! det är inte EB som vill häva utan Esb och då är den som bryter enligt avtalet skyldig att hålla motparten skadeslös men det har aldrig erbjudits, utöver det skulle det även vara en skälig ersättning för skadan han åsakat henne, vilket jag tror att hon inte skulle yrka på om så blir fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in