2021-04-18, 15:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag är en av dessa. Bor i storstad och blev medlem i SD 2019.

Bra att SD växer bland kvinnor i den åldern men det är inte särskilt förvånande eftersom de oftast har barn och då får man helt andra prioriteringar.

Jag tror ju att medelålders och äldre kvinnor kan vara föredöme för yngre kvinnor.
2021-04-18, 15:56
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag jobbar i Stockholm inom finansbranschen och har ett "kostymjobb". Nästan ingen av mina manliga kollegor tycker dagens Sverige går åt rätt håll. Vi pratar inte direkt politik på jobbet men det är rätt uppenbart utifrån ämnena som ändå tas upp.

Mina manliga vänner som jobbar i innerstaden med finans, ekonomi eller juridik har inte något intresse av att se blattegäng på stan eller mångkultur (de gillar skötsamma invandrare typ som de i Singapore, men inte förortsblattar), tycker det daltas alldeles för mycket, de vill ha feminina och hälsosamma kvinnor som partners (de är inga incels utan populära bland kvinnor, även vänsterkvinnor ofta), bryr väl sig om miljön, men vill samtidigt kunna köra motorbåten i skärgården och flyga på semester och affärsresor, de skulle inte anställa folk som pluggat jämställdhet, är aktiva i MP eller har färgat håret blått etc. De är egentligen klassiska moderater men börjar i allt högre utsträckning gå över till SD i takt med att förändringen sker och problemen kommer närmare.

Hipsterklassen (män i media, reklam, kultur, lärare, statsanställda etc) samt kvinnor mellan 18-35 är hopplösa målgrupper för SD, men framgångsrika och drivna innerstadsmän är absolut en grupp som går över allt mer till SD. Här hjälper det att partiet blir allt mer städat. Dessa röstar inte på Jeff Ahl typer utan mer Vinge eller Åkesson. Röstar inte dessa innerstadsmän på SD så är de i alla fall en invandringskritisk väljare kvar hos M (vilket för ses som det näst bästa).

Förändringen i Sverige går fort och SD lockar alla typer av väljare.

Vilket säkert är anledningen varför SD försöker bli mer städat med bra företrädare samtidigt som man vill ha ännu mer normalisering. I och med Liberalernas "inofficiella" legitimering så är man på god väg att bli detta, vilket säkert är en av anledningarna som SD ökat till bekostnad av M i senaste Sifo. Det är säkerligen också varför man blev största parti för inte så länge sedan, framgång föder mer normalisering.

Och det är säkert också anledningen varför media fortsätter sätta fokus på att granska bara SDs politiker som råkat säga något dumt. Bajsmannen kommer till tanke. Men de flesta insatta vet att politiker i ren allmänhet inte är särskilt "goda" människor och att dessa finns i alla partier.

Det som är intressant med SD är att man lockar både klassiska arbetarröster och klassiska Moderater. Man kan enas rätt rejält genom att vara ett mittenparti som står för sundare kultur, migration, energi och skolpolitik. EU frågan kan säkert locka en hel del väljare med.
Senast redigerad av Haddock93 2021-04-18 kl. 16:01.
2021-04-18, 16:04
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag tror ju att medelålders och äldre kvinnor kan vara föredöme för yngre kvinnor.

Det kan vi alltid hoppas, just nu känns det dock som yngre kvinnor mer får sin världsuppfattning/kultur från influencers och Hollywood. Men vi kan ju hoppas att dessa matriarker kan göra skillnad på vår yngre generation.
2021-04-18, 16:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag jobbar i Stockholm inom finansbranschen och har ett "kostymjobb". Nästan ingen av mina manliga kollegor tycker dagens Sverige går åt rätt håll. Vi pratar inte direkt politik på jobbet men det är rätt uppenbart utifrån ämnena som ändå tas upp.

Mina manliga vänner som jobbar i innerstaden med finans, ekonomi eller juridik har inte något intresse av att se blattegäng på stan eller mångkultur (de gillar skötsamma invandrare typ som de i Singapore, men inte förortsblattar), tycker det daltas alldeles för mycket, de vill ha feminina och hälsosamma kvinnor som partners (de är inga incels utan populära bland kvinnor, även vänsterkvinnor ofta), bryr väl sig om miljön, men vill samtidigt kunna köra motorbåten i skärgården och flyga på semester och affärsresor, de skulle inte anställa folk som pluggat jämställdhet, är aktiva i MP eller har färgat håret blått etc. De är egentligen klassiska moderater men börjar i allt högre utsträckning gå över till SD i takt med att förändringen sker och problemen kommer närmare.

Hipsterklassen (män i media, reklam, kultur, lärare, statsanställda etc) samt kvinnor mellan 18-35 är hopplösa målgrupper för SD, men framgångsrika och drivna innerstadsmän är absolut en grupp som går över allt mer till SD. Här hjälper det att partiet blir allt mer städat. Dessa röstar inte på Jeff Ahl typer utan mer Vinge eller Åkesson. Röstar inte dessa innerstadsmän på SD så är de i alla fall en invandringskritisk väljare kvar hos M (vilket för ses som det näst bästa).

Förändringen i Sverige går fort och SD lockar alla typer av väljare.

Tillägg: En sak där mina konservativa vänner skiljer sig mot de flesta SD supportrar här på Flashback är att de överlag tycker Sverige har hanterat Corona bra eller i alla fall tycker det är bra att Sverige inte hade lockdown och grejer. Däremot är det väl ingen som okritiskt hyllar Tegnell heller (de flesta verkar hålla tex Norge högre). Jag ser liknande tendenser bland andra SD röstare jag känner, vanliga hantverkare etc är glada att ha kunnat jobba på och leva som vanligt. SD vinner därför på att kritisera regeringen för att ha varit dåligt förberedda, men de vinner inget på att ifrågasätta varför Sverige inte fick full polisstat med lockdown och grejer.

Vad tycker de om M i Stockholm? De är väldigt vänsterliberala och genomför MP-politik med sina flummiga alliansallierade.

Corona delar SD som många andra partier, SD-are kan ha helt motsatta åsikter i den frågan. De vi är eniga om är den dåliga beredskapen och den dåliga hanteringen, inte specifikt lock down eller inte.
2021-04-18, 16:33
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad tycker de om M i Stockholm? De är väldigt vänsterliberala och genomför MP-politik med sina flummiga alliansallierade.

Corona delar SD som många andra partier, SD-are kan ha helt motsatta åsikter i den frågan. De vi är eniga om är den dåliga beredskapen och den dåliga hanteringen, inte specifikt lock down eller inte.

Japp detta är rätt intressant.

Jag var till början positiv mot en lockdown men har med tiden blivit mer emot då jag inser vilken makt staten och etablissemanget får över något som jag själv anser inte vara ett rimligt agerande mot en pandemi som inte ens är lika allvarlig som spanska sjukan. Därför jag tycker att SD borde hållas sig borta från att prata Corona, låt pandemin dö.
2021-04-18, 16:49
Avslutad
Citat:
Amen.

Bra siffra för SD men hade önskat lite mer. Trenden är dock tydlig och det var inte särskilt många dagar man gjorde undersökningen på.

Tittar man på spelbolagen så tror man där klart mer på SD än på M som utmanare till S i valet om dryga året. Så kan mycket väl finnas utrymme bland olika grupper där SD kan öka en bit igen. Dels arga M-väljare som ser hur M och Kristersson hycklar om invandringen och kriminaliteten, som man själva orsakat och alltid sympatiserat med och såklart gör så även idag. Eller gällande sådant som vapendirektivet, pensionsåldern, 150 miljarder till EU med flera omröstningar där M svikit väljarna totalt och dessutom försöker ljuga om sina val i efterhand. Klart en del genomskådar sådant beteende.

Sen har vi det sinnessjuka läger vi har generellt i landet, med en värdelös regering gällande invandringen och kriminaliteten, liksom angående pensionerna, äldreomsorgen, sjukvården, haveriet gällande alla områden angående coronan där Sverige är överlägset sämst i norden gällande ALLT. Dessutom har vi regeringsfrågan där SD är superaktuella, därtill har även SD själva och Jimmie Åkesson varit ute mycket i media den senaste tiden vilket brukar löna sig kraftigt vilket man borde lära sig av att försöka vara mer aktuella hela tiden eller åtminstone mer ofta så man är i ropet och syns hela tiden. Det ökar siffrorna och stödet i opinionen alla gånger.
2021-04-18, 21:39
Medlem
john-henry-edens avatar
Citat:
Jag är en av dessa. Bor i storstad och blev medlem i SD 2019.

Bra att SD växer bland kvinnor i den åldern men det är inte särskilt förvånande eftersom de oftast har barn och då får man helt andra prioriteringar.

Blir du utsatt för våld och hot för att du är SD-medlem? Har hört att folk som går med i SD får vänstermobben på sig
2021-04-18, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Som vanligt lyfter media M trots att det är SD som drivit dessa frågor i åratal. Man vill att det skall stå mellan S och M inte mellan S och SD.

Men det kan ju vara "bra" om vissa börjar rösta på M istället för S, jag ser dock inte denna tendens just nu. Har dom gått över till M så är min teori att det blir lättare att gå över till SD efter konvertering heter det väl.

Nu börjar skjutningar och knivmord braka loss igen och det borde gynna SD och i liten mån även M. Jag tror på fortsatt liten uppgång för SD.
2021-04-18, 22:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men det kan ju vara "bra" om vissa börjar rösta på M istället för S, jag ser dock inte denna tendens just nu. Har dom gått över till M så är min teori att det blir lättare att gå över till SD efter konvertering heter det väl.

Nu börjar skjutningar och knivmord braka loss igen och det borde gynna SD och i liten mån även M. Jag tror på fortsatt liten uppgång för SD.

SD borde lyfta like sossiga saker om välfärd och sådant också, som kan locka sossar som inte gillar M för att de är borgare. M kan ta sossar som tycker SD är för nazistiska och SD kan ta sossar som tycker M är för nyliberala rovkapitalister. Så kan L ta lite center-väljare som är trötta på Annies MP/V-inviter. Då kan vi få en stabil majoritet för det blågula blocket.
2021-04-19, 18:09
Medlem
Vad som tycks klart utifrån senaste månadens trend i OU är att när debatten handlar om hur vidriga SD är så ökar SD men M tappar. Tyvärr verkar det än så länge som att M tappar mer än SDs ökning.

Vi kan nog räkna med att hela valrörelsen kommer att handla om regeringsfrågan, åtminstone så kommer S göra allt för att den ska handla om detta. Följaktligen så kommer SD nog göra ett bra val, men M måste gå till motattack mot S annars ser det inte bra ut om trenden fortsätter.
2021-04-19, 18:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vad som tycks klart utifrån senaste månadens trend i OU är att när debatten handlar om hur vidriga SD är så ökar SD men M tappar. Tyvärr verkar det än så länge som att M tappar mer än SDs ökning.

Vi kan nog räkna med att hela valrörelsen kommer att handla om regeringsfrågan, åtminstone så kommer S göra allt för att den ska handla om detta. Följaktligen så kommer SD nog göra ett bra val, men M måste gå till motattack mot S annars ser det inte bra ut om trenden fortsätter.

Jo men så är det ju. Var ju likadant när SD inte fick vara med på det där mötet, det var ju startskottet på deras rusning som gjorde de störst i Sverige en kort stund.

SD sätts ju i fokus i media och de flesta som velar mellan SD och M väljer nog att stötta SD om vänstersidan går i hård attack mot partiet. De flesta högerväljare är nog trötta på den ständiga smutskastningen från media.

Lite OT men SD måste ju vara bland det mest framgångsrikaste nationalistiska partiet i Europa? Kan inte komma på så många. Typ Le Pen och Salvinis parti kanske.
Senast redigerad av Haddock93 2021-04-19 kl. 19:00.
2021-04-19, 19:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Ja det verkar som om folk måste bli påminda om att SD finns för även när de rapporterar negativt om SD så ökar de. SDs största hot är att bli utfrysta i media.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in