2021-04-18, 18:22
Medlem
Mortsubites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag håller i stort sett med dig. Kulturdelen blev bättre utan transaktivism.

Men podden, där (om jag förstår rätt) Dan Korn håller i rodret blev dålig kanske tom. sämre - fast på ett annat sätt.
Utveckla gärna hur du menar.
Citera
2021-04-18, 18:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsubite
Utveckla gärna hur du menar.

Du har ju själv kritiserat podden med Ivar Arpi vid rodret resp. med Dan Korn vid rodret. Jag instämmer i din kritik och har inte så mycket att tillägga utöver att Dan Korns framställning ibland är yvig (vinklad) bortom det rimligas gräns.
Citera
2021-04-18, 18:50
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det finns stora problem med integration och brottslighet, men Sverige står inte inför sin undergång. merparten svenskar har det bra ställt och förstår att man har tur att vara medborgare här.

Historien är full av osänkbara skepp och eviga imperier.
Citera
2021-04-18, 19:43
Medlem
Håller om att den allestädes närvarande Dan Korns insatser i podden inte har varit av högsta kaliber. Det skummas på ytan över väsentliga frågor - yttrandefriheten och om dess gränser och liberalismen som ideologi i helikopterperspektiv - men efter ett par meningar med lite substans skall det spelas 78-varvare.. Dan Korn verkar se podden som ett kul tillfälle att spela upp sin obskyra skivsamling för världen. Han kåserar och drar anekdoter. Det ska vara skojigt och lättsamt.. Per Gudmundson förvånar i det nya avsnittet med att anse att Sveriges yttrandefrihet och demokrati är helt ohotad och att inskränka yttrandefriheten mer med ett förbud mot förintelseförnekelse, det är helt oproblematiskt. Jag hoppas PG spelade dum för att vara "djävulens advokat". Om inte är det rullgardinen ner..
Citera
2021-04-18, 22:07
Medlem
Mortsubites avatar
Citat:
Du har ju själv kritiserat podden med Ivar Arpi vid rodret resp. med Dan Korn vid rodret. Jag instämmer i din kritik och har inte så mycket att tillägga utöver att Dan Korns framställning ibland är yvig (vinklad) bortom det rimligas gräns.

Okej, det kändes som om du hade något ytterligare på hjärtat.

Vad som ändå var bra med det föregående poddupplägget var att Arpi bjöd in gäster att samtala med, emellanåt intressanta sådana som man inte redan lyssnat på till leda i Mediesverige och kan räkna ut vad de ska säga innan de öppnat munnen. Avsnittet med Simon Westberg var t.ex. bra. Nu är inte Arpi en tränad intervjuare, så han tenderade att bara ställa ledande frågor eller komma med påståenden som den intervjuade fick reagera på. Men var gästen tillräckligt intressant kunde det funka ändå.

Jag vet inte om det finns planer på att bjuda in gäster till podden i framtiden. Om det bara är tänkt att Dan och Per ska tjata med varandra lär det snabbt bli tradigt. Jag kan tänka mig att Gudmundson skulle kunna klara av att intervjua gäster på egen hand. Han är den lite mer eftertänksamme av de två och klarar av att låta någon annan stå i centrum.

Citat:
Ursprungligen postat av LilleVildmose
Håller om att den allestädes närvarande Dan Korns insatser i podden inte har varit av högsta kaliber. Det skummas på ytan över väsentliga frågor - yttrandefriheten och om dess gränser och liberalismen som ideologi i helikopterperspektiv - men efter ett par meningar med lite substans skall det spelas 78-varvare.. Dan Korn verkar se podden som ett kul tillfälle att spela upp sin obskyra skivsamling för världen. Han kåserar och drar anekdoter. Det ska vara skojigt och lättsamt.. Per Gudmundson förvånar i det nya avsnittet med att anse att Sveriges yttrandefrihet och demokrati är helt ohotad och att inskränka yttrandefriheten mer med ett förbud mot förintelseförnekelse, det är helt oproblematiskt. Jag hoppas PG spelade dum för att vara "djävulens advokat". Om inte är det rullgardinen ner..

Bra poänger - håller särskilt med om den fetade delen. Detta är extra frustrerande för att Korn både borde ha kunskaperna och integriteten för att komma med kritik av liberalismen och andra heliga kor. Men när det väl börjar bli intressant får vi lyssna på en gammal inspelning av Zarah Leander. Någon borde informera honom om att lyssnarna skiter i hans skivsamling.
Citera
2021-04-18, 22:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Okej, det kändes som om du hade något ytterligare på hjärtat.

Dan Korn är en berättare, som gärna spetsar till det han säger alltför mycket. Därför litar jag inte alls på honom - det kan vara en korrekt uppgift/bedömning han lämnar, men det kan ibland vara så tillspetsat, att uppgiften sammantaget blir mycket tveksam.

Citat:
Vad som ändå var bra med det föregående poddupplägget var att Arpi bjöd in gäster att samtala med, emellanåt intressanta sådana som man inte redan lyssnat på till leda i Mediesverige och kan räkna ut vad de ska säga innan de öppnat munnen. Avsnittet med Simon Westberg var t.ex. bra. Nu är inte Arpi en tränad intervjuare, så han tenderade att bara ställa ledande frågor eller komma med påståenden som den intervjuade fick reagera på. Men var gästen tillräckligt intressant kunde det funka ändå.

Instämmer helt. I valet mellan Arpi eller Korn, så väljer jag tveklöst Arpi. Arpi hade kanske (eller troligen) kunnat utvecklas och förbättra sig. Hos Dan Korn förväntar jag mig ingen utveckling.

Citat:
Jag vet inte om det finns planer på att bjuda in gäster till podden i framtiden. Om det bara är tänkt att Dan och Per ska tjata med varandra lär det snabbt bli tradigt. Jag kan tänka mig att Gudmundson skulle kunna klara av att intervjua gäster på egen hand. Han är den lite mer eftertänksamme av de två och klarar av att låta någon annan stå i centrum.

Instämmer helt.
Citera
2021-04-19, 12:35
Medlem
Citat:
Hittills är Bulletin 2.0 ett fall framåt jämfört med den ursprungliga produkten. Nyhetsdelen verkar fortfarande lika usel och enkelspårig, men i gengäld är opinionstexterna mer vågade och kultursidan har ett och annat läsvärt - idag t.ex. en artikel av Johan Lundberg om hur fransk 60-talsfilosofi har förpestat västvärlden. Helheten är fortfarande långt sämre än nivån man förväntade sig på förhand och rimligtvis kan kräva med tanke på resurserna som pumpats in i projektet. Man får väl dock ge saken tid, och de verkar vara inne på rätt spår åtminstone i flera avseenden. Man saknar i alla fall inte undertecknarna av det ökända avskedsbrevet.

Jag har också roat mig med att lyssna på de två första avsnitten av Radio Bulletin med Dan Korn och Per Gudmundson. Det är lite Axess-känsla över det. Två ganska självgoda herrar, särskilt Korn, dock väldigt kunniga. Den intellektuella nivån är betydligt högre än när Arpi satt vid rodret. Korn och Gudmundson hänvisar till tunga filosofiska verk (som det är tydligt att de faktiskt läst), medan Arpis kulturella referenser sträcker sig till Sagan om ringen och några dataspel, typ. Skönt också att slippa höra Arpi staka sig igenom introduktionsavsnitten som han brukade läsa innantill likt en fjärdeklassare som nervöst redovisar ett skolarbete inför klasskamraterna. Å andra sidan blir det lite gubbigt och tankspritt på sina håll. Korn tappar lätt tråden och börjar svamla om annat. Podcastformatet är inte riktigt deras hemmaplan. De hade nog tjänat på att prata ihop sig lite inför avsnitten så att det blev mer fokuserat.

Lovande utveckling ändå, allt som allt. Ingen radikal förändring kanske, men credit should be given where it's due.

Jo jag tycker också det förbättrats. Mer slimmat, mindre yvigt. Känns tryggt nu när Gudmundsson verkar vara "ledare" snarare än en flock av 3-5 ledarskribenter/proffstyckare. Och kulturdelen är förstås bättre. Man undrar hur de tänkte.

Men jag kollar fortfarande inte in dem särskilt ofta. Jag tror det behöver slimmas än mer, med en stream där det viktigaste är överst, som alla andra nyhets sajter. Det är fortfarande för plottrigt med olika nyheter från olika dagar huller om buller. Under ekonomi ligger t.ex. sex olika artiklar. Vem orkar ens läsa överskrifterna? De låter inte heller så jätteintressanta...
Citera
2021-04-20, 10:13
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Dan Korn är en berättare, som gärna spetsar till det han säger alltför mycket. Därför litar jag inte alls på honom - det kan vara en korrekt uppgift/bedömning han lämnar, men det kan ibland vara så tillspetsat, att uppgiften sammantaget blir mycket tveksam.

Jag kan bekräfta detta. Jag träffade honom kort en gång men kan inte återge exakt vad som sades utan att outa mig, men det var exakt som du skrev - dock gjort med ett leende och en godmodig ton. Jag tror gubben har en räv bakom örat.
Citera
2021-04-20, 11:16
Medlem
Hanif Bali Bali och Alexander Bard till Bulletin

Citat:
Den skandalomsusade nättidningen Bulletin värvar tre nya profiler, skriver Aftonbladet. Riksdagsledamoten Hanif Bali (M), Alexander Bard och Jan Emanuel Johansson (S) blir medarbetare i tidningen, uppger Bulletin på sin Facebooksida.
https://www.svd.se/bali-och-bard-till-bulletin

Nu blir de nog lite malliga och Arpi ångrar sig?
Men vem är sossen i fråga, rätt oväntat med en sosse.

"skandalomsusade" är kanske att ta i? Men mainstreammedias ängslighet gör väl att Bulletin betraktas som edgy. Särskilt nu med en mjölkdrickande iranier.
Citera
2021-04-20, 11:18
Medlem
Bulletin rekryterar Alexander Bard

Citat:
Nyhetssajten Bulletin värvar tre nya profiler till sin satsning: riksdagsledamoten Hanif Bali (M), Alexander Bard och Jan Emanuel Johansson (S).

De två första låter bra men vad tycker ni om sossen?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/bulletin-rekryterar-hanif-bali.OgDyicsH6
Citera
2021-04-20, 11:20
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Den skandalomsusade nättidningen Bulletin...

Har en vänsterpublikation någonsin kallats skandalomsusad?

ETC med Ehrenbergs fiffel och konkurser? Tempus med det systematiska fusket? Vad krävs egentligen?
Citera
2021-04-20, 11:22
Medlem
GeleZachas avatar
Tre mycket bra val. Tror Bulletin kommer växa efter det här (R.I.P. Arpi)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in