2021-04-18, 20:52
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Smittan går ner från och med nu. Sommaren blir som förra sommaren. Smittan dör ut.
till hösten kommer den inte åter mer än i små toppar. Inte i närheten av vad det varit.
Pga vaccineringen.

Detta är den sista topp på denna nivån vi ser av Covid-19 för all framtid. Så det är bäst du tittar noga för det kommer aldrig åter.

Sen kommer bakgrundsmitta alltid att finnas. Cirkulera runt. Så folk kommer alltid bli sjuka och en och annan dö i Covid-19. Precis som i andra influensor.

Vi kommer fortsätta vaccinera oss årligen i flera år framöver.

Restriktionerna runt om i världen är mer eller mindre borta till nyår. I Europa långt innan dess.

I Sommar kommer vi ta in publik på arenor (inte fullt) och vi kommer kunna hänga/sitta i baren igen.
Vi kommer att kunna röra oss helt fritt i Europa. Inklusive Norden i Sommar (Juli/Augusti).

Ungefär så... typ.
Det kan inte ens du veta, käre Ulf.

Men jag tror och hoppas att du får rätt. Vi får följa upp detta i höst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Men ändå så få.
Nu slutar vi med detta tramset och jobbar på som vanligt igen.

Bra, hej då.
Lägg på luren nu som du lovat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Källa på det?

Andelen avlidna var som högst toppen av första vågen. Ingen har sagt i mot det. Men andelen avlidna på IVA har också gått upp och ner och följt trycket på IVA. Hårt tryck större andel avlidna, lågt tryck lägre andel avlidna.

Kan tänka mig på att det beror på att man har mer tid och att man inte tvingas flytta patienter.

Ulf har du en källa på att andel avlidna stadigt har minskat och inte påverkats av trycket på IVA får du komma fram med den. Men du kan inte för den finns inte.

https://www.svt.se/datajournalistik/dodsfallen-pa-iva/

Ca 50% av covid patienterna på IVA över 65 avled i början av pandemin. Ca 25% av covi patienterna på IVA över 65 avled under sommaren. Ca 40 % av covi patienterna på IVA över 65 avled under december januari.

Frågan är väl snarare vad är det du inte fattar men svaret är tragiskt lätt: Allt.

Du ljuger. Som du alltid gör.

Andelen som dör på IVA och i sjukvården har DRASTISKT minskat hela tiden.

Vad är det du inte fattar ärligt talat??

Redan i slutet av förra året räddade man långt fler på Sjukhusen än i våras.

Hur fan kan man sitta och prata om ett ämne dagligen och inte veta ett dyft om vad man pratar om?? Otroligt... herregud vilken nivå.

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/halvering-av-andelen-doda-bland-dem-som-sjukhusvardats-for-covid-19/
Citera
2021-04-18, 20:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Hur fan kan man sitta och prata om ett ämne dagligen och inte veta ett dyft om vad man pratar om?? Otroligt... herregud vilken nivå.

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/halvering-av-andelen-doda-bland-dem-som-sjukhusvardats-for-covid-19/
Ja detta var sant när det skrevs vilket var
Citat:
Publicerad: 2020-11-24 kl. 09:00
Efter det har vi haft en våg topp till och nu har vi ytterligare en.

Tips kolla alltid när saker är publicerade så slipper du göra bort dig.
Citera
2021-04-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Bra, hej då.
Lägg på luren nu som du lovat.
Jaså fanns det en till i tråden som inte kunde relatera siffror till verkligheten?
Köp dig en Hermodskurs.
Citera
2021-04-18, 21:02
Medlem
Citat:

Hmmm... inte siffror jag följt särskilt noga eller ens tänkt på tidigare men i grova tal, topp 1 förra våren:
Döda:100
IVA: 500
Andel döda/IVA: 20%

Toppen vid jul:
Döda: 125
IVA: 380
Andel döda/IVA: 33%

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-total-deaths
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital

Fler som dog utanför IVA istället i julas i så fall.
Vet inte vad tolkningen av detta exakt är, tycker spontant själv inte det låter så tilltalande, men du har säkert någon kreativ förklaring som jag kan trycka upp på en t-shirt.
Citera
2021-04-18, 21:03
Medlem
Citat:
Jaså fanns det en till i tråden som inte kunde relatera siffror till verkligheten?
Köp dig en Hermodskurs.

Nej, jag menade bara att det var en bra idé av dig att skippa "tamset" så kan vi som inte är russin fortsätta med färre flugor som surrar i rummet.
Citera
2021-04-18, 21:04
Medlem
JustZlatans avatar
Tror denna pandemi kommer hålla på i många år framöver. Dagens människor är så otrolig bortskämda så de kommer aldrig lära sig, de åker kors och tvärs över hela världen och umgås och festar och knullar hela tiden. Hoppas pandemin håller i sig i minst 3 år till.
Citera
2021-04-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej, jag menade bara att det var en bra idé av dig att skippa "tamset" så kan vi som inte är russin fortsätta med färre flugor som surrar i rummet.
Jaså du trodde att jag tramsade.
Då missförstod du, men jag dömer dig inte för det.
Alla kan fela.
Citera
2021-04-18, 21:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tror denna pandemi kommer hålla på i många år framöver. Dagens människor är så otrolig bortskämda så de kommer aldrig lära sig, de åker kors och tvärs över hela världen och umgås och festar och knullar hela tiden. Hoppas pandemin håller i sig i minst 3 år till.

Med tanke på dödsmutationerna från Indien nu tycks ha parat sig med den livsfarliga djungelmutationen från Brasilen, samt den extremt smittsamma varianten från Storbritannien kan du mycket väl ha rätt.
Citera
2021-04-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Vaccinen kommer göra att livet sakta kommer återgå till det normala men viruset kommer cirkulera under resten av våra liv som så många andra virus av liknande slag. Fortsatt vaccinering och sakta avklingande farlighet kommer göra det till ett av många potentiellt farliga men inte längre förödande virus.

Och visst, det globaliserade livsmönstret är naturligtvis en av de mest prominent smittspridande aspekterna i vår samtid. Med tanke på att nya pandemivirus kan dyka upp kan man hoppas att vi nu röstar fram politiker som begriper att det inte är fascism att ha en mer genomtänkt gränsbevakning och med reaktionsförmåga när saker händer i omvärlden.
Senast redigerad av Varglig 2021-04-18 kl. 21:12.
Citera
2021-04-18, 21:11
Medlem
Citat:
Jaså du trodde att jag tramsade.
Då missförstod du, men jag dömer dig inte för det.
Alla kan fela.

Nej jag trodde du menade vad du sade att du tyckte diskussionen här var "trams" och att det var dags att återgå till vanligt arbete men tydligen var det istället du som tramsade och inte alls hade för avsikt att lämna den diskussion du sade var trams. Synd, men sådant är livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in