2021-04-18, 18:41
Medlem
Ynka 10 pers avled i UK senaste dygnet.

Israel slopar det mesta av sina restriktioner och kastar nu ansiktsblöjan i papperskorgen. Smittan nästan helt utraderad.

Här ser man hur otroligt bra vaccinet fungerar. Förmodligen större effekt än nån hade hoppats på.
Citera
2021-04-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det var väldigt tydligt förra sommaren att i princip ingen smittspridingen skedde utomhus överhuvudtaget.

Gaphalsarna skrek om trängsel på stränder och att man var mer eller mindre död om man vistades där. Vad hände? Ingenting...

Samma jävla hysteri som att folk på riktigt tror man är död så fort man sätter sin fot på ett flygplan...

Samma personer kan inte först säga att våren är bra för att sen när våren kommer säga att det är dåligt. Det blir inte trovärdigt.

Samma trams om dessa sportlov/påsklov/jullov

när smittan går ner är det tack vare att vi haft lov och inte varit i skolan och på jobbet.

när smittan går upp är det tack vare att vi haft lov och träffat andra som vi inte brukar träffa.

Man får väl nångång bestämma sig?

som sagt, detta är en stor komedi som blir mer och mer vansinne för var dag som går.

LÄGG NER det här NU! Det RÄCKER! det räcker för länge sedan. Återgå till det normala och sluta med det här vansinnet som inte ger nått.

Framförallt ska såklart vaccinerade människor leva normalt. Det är ju därför man vaccinerar sig.

Nej vi kan inte återgå till hur det var innan pandemin, nu börjar den Indiska dubbelmutationen få fäste i Europa också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aPn4lM/dubbelmutationen-har-kommit-till-europa-extra-orolig
Citera
2021-04-18, 18:42
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Nähä? Så nu tror du inte det längre? För en timme så trodde du vi kommer bli inlåsta innan sommaren. Alltså inom en månad ungefär.

Eller ångrar du dig nu? Var det bara ditt sedvanliga tramsande?

Som sagt, jag ska komma ihåg detta. Var så säker.

Regionerna är fria att besluta om vistelseförbud i parker ja. Det bestämmer regionerna själva.

Samma restriktioner som de flesta Europeiska länder alltså har. Där man försöker avstyra folkmassor.

Är det inte kommunerna och inte regionerna som kan fatta beslut om vistelseförbud i vissa platser?
Citera
2021-04-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Allt vad de heter?

Den pandemi vi hade var 2009 (svininfluensan) som klassades som pandemi. Innan var det 40 år sen vi hade en pandemi.
Ta fram underlag på att vi i Sverige klarade oss sämre vid dessa är du snäll. Annars verkar du mest vara en som "sluggar" dig fram i tråden. Inga länkar, inget underlag för det du säger, bara tomma uttalanden kategoriska. Vill du inte att någon ska ta dig på allvar? Och förresten verkar du oskön att diskutera med. Det vill du väl inte vara?

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25720.pdf
Pandemin som kom av sig (svininfluensan).

Jag läste en artikel om just detta för några veckor sedan.

Om du inte vill tro på det är det upp till dig. Kunde inte bry mig mindre.

Men det finns en anledning att Sverige historiskt sett klarat pandemier sämre än våra grannländer.
Citera
2021-04-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Nej vi kan inte återgå till hur det var innan pandemin, nu börjar den Indiska dubbelmutationen få fäste i Europa också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aPn4lM/dubbelmutationen-har-kommit-till-europa-extra-orolig

Det är klart vi kan. Mutationer kommer alltid spridas. Vare sig det är influensa eller Covid-19. Det är så ett virus fungerar. Det kommer mutera för all tid och evighet.

Så det är inget man kan ta någon hänsyn till vid återöppnande då vi i så fall tvingas leva såhär för resten av våra liv och det är såklart inget alternativ.

Vi ska slopa allt detta trams så snart som möjligt och återgå till det normala ja.
Citera
2021-04-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Är det inte kommunerna och inte regionerna som kan fatta beslut om vistelseförbud i vissa platser?

Kommunerna. Förlåt. Det är ju kommunerna som äger parkerna och badplatser och dylikt. Som de har mandat att stänga.
Citera
2021-04-18, 18:49
Medlem
okok1s avatar
Om några månader kommer vitamin D sätta stopp för detta virus i någon månad. Som den gjorde förra året. Och vi kommer inte att lära oss denna gången heller att vitamin D är bra. Alla kommer stå som frågetecken och undra varför covid försvinner på sommaren?!
Citera
2021-04-18, 18:51
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
På en vecka kommer det hinna krångla 4 gånger. Så kanske blir 100.000 om 1 vecka i slutändan

Ja det befarar jag också. Med EUs fördelning och logistik hos oss så kommer det garanterat vara något mindre än 800 000 som kommer sätts i armarna på folk. Det enda glädjande är att det är andra vaccin än AZ så 70+ får sitt vaccin och sen förhoppningsvis kommer 65 också få något av dessa doser, om det räcker? (Edit: det gjorde det inte).

Vi har alltså vaccinerat nästan alla i över 80, och mellan 70-79 år 50% har fått 1 sprutan 10% 2 sprutan. Detta kommer ju ta jättelång tid? De doser som kommer måste ju gå åt nästan allihop till de som är mellan 70-79 år. De måste ju få sin 2 spruta? Eller tänker jag fel?
Citera
2021-04-18, 18:57
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Allt vad de heter?

Den pandemi vi hade var 2009 (svininfluensan) som klassades som pandemi. Innan var det 40 år sen vi hade en pandemi.
Ta fram underlag på att vi i Sverige klarade oss sämre vid dessa är du snäll. Annars verkar du mest vara en som "sluggar" dig fram i tråden. Inga länkar, inget underlag för det du säger, bara tomma uttalanden kategoriska. Vill du inte att någon ska ta dig på allvar? Och förresten verkar du oskön att diskutera med. Det vill du väl inte vara?

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25720.pdf
Pandemin som kom av sig (svininfluensan).

Det stämmer faktiskt.
Vi tillsamans med danmark har alltid drabbats hårdare.
Hittar bara en länk men det finns forskning på detta.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/efter-vag-tva-sveriges-dodstal-bland-de-lagre/
Citera
2021-04-18, 18:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om några månader kommer vitamin D sätta stopp för detta virus i någon månad. Som den gjorde förra året. Och vi kommer inte att lära oss denna gången heller att vitamin D är bra. Alla kommer stå som frågetecken och undra varför covid försvinner på sommaren?!

Jag tror inte den försvinner, snarare att den ligger och brusar och smittar men att folk inte blir speciellt sjuka, just pga D-vitaminet. Pratade med min granne häromdagen, han äter fiskleverolja och har gjort det länge, frun vägrar. När de blev sjuka i covid nu i vintras så fick han feber ett par dagar medan hon hamnade på iva med andnöd och en propp i hjärnan. Kan ju vara en anekdot, men jag börjar bli mer och mer övertygad.
Citera
2021-04-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Nä, det är väl ingen som står som frågetecken över detta överhuvudtaget då Coronavirus alltid spridits under vinterhalvåret på dessa breddgrader. Det är så de fungerar.
Citera
2021-04-18, 19:15
Medlem
sannes avatar
Citat:
Jag läste en artikel om just detta för några veckor sedan.

Om du inte vill tro på det är det upp till dig. Kunde inte bry mig mindre.

Men det finns en anledning att Sverige historiskt sett klarat pandemier sämre än våra grannländer.

Okej då vet jag. Det är den uppfattning jag fått om dig också, att du inte bryr dig. Det skulle vara schysst av dig att någon gång ha med en länk eller underlag på det du diskuterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in