2021-04-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tänk hälften för varje person ska ha 2 doser.

Ja fast man kan inte riktigt tänka så. Smittspridningen går redan ner vid 1 dos och gör stor skillnad på smittspridningen något vi har lärt sig utav Israel och England. Kolla i ENgland, alla där har bara fått en dos men deras smittspridning är nere på löjligt låga nivåer och bara sjunker.

Sen kommer inte alla över 18 år i Sverige vaccinera sig. Jag gissar att det rör sig om 80% av den vuxna befolkningen. Give or take enstaka procent.
Citera
2021-04-18, 18:03
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns massor av beslut om nya föreskrifter och en ny lag som alla bygger att minska trängsel, folksamlingar mm och minska smittrisker. Så strategin är glasklar - att minska trängsel med de medel som finns utan att för den skull stänga ner samhället helt.

Trängseln är kraftigt minskad i många affärer och tider då det är tomt. Men det är det inte borde vara trängsel är det i stället mycket värre. Krogar, barer, populära fikaställen. Om inte en enda blir smittad i Täby centrum under hela pandemin kan hundratals smittas på stadens öppna krogmiljö

Kanske var det och är en total misstag att ha öppettider överhuvudtaget där smittan faktisk sprids.

Och inom idrotten där unga tål viruset. Men det hjälper inte när de i nästa steg sprider det vidare till de som inte tål det!
Citera
2021-04-18, 18:08
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Worldometer har en ny kategori som dom kallar Weekly Trends, där kan man bl.a se antal smittade senaste 7 dagarna/ 1miljon invånare, Sverige ligger på 15 plats, men jag tror det är missvisande då vi inte rapporterar på helger?

Nej. Undra hur många andra länder som inte rapporterar på helgerna och / eller 4 av 7 dagar i veckan?

Det är ju en del av problemet. Det var fullt på uteservering köpcentrum affären när jag besökte mitt apotek / matvaruaffär (där man går på sidan av köpcentret). Och när jag såg alla som kom ut med HM påsar, & andra shoppingpåsar och när jag gick igenom på sidan så ser alla ut som att vi inte har någon pandemi. Jag var på apotek & matvaruaffär och det jag såg så bryter i princip alla emot restriktioner.

Knappt någon har munskydd, ingen håller avstånd (för det inte går vid möte inomhus på vissa ställen). Den enda jag såg som följde restriktioner var en liten kille (9-10 år) som när jag kom höll avstånd på trottoaren när jag kom gående. Tänkte nästan berömma honom men gjorde inte.

När vi har lutande kurvor, restriktioner som ingen förstår eller vill följa (har nödvändiga ärenden / shopping att utföra) så får vi denna smittspridning för att reglerna går att tolka på 7 miljoner sätt. Att vi inte heller rapporter regelbundet (även preliminära siffror) tror jag också bidrar till att vi har och kommer få mycket hög smittspridning framöver (med den brittiska varianten som binder lättare till cellen). Exponentiell ökning är det jag är mest rädd för nu. Då går det snabbare än alla FoHM olika scenarier. Sen deras nya lättnader (uppfattas av alla som lättnader) för vaccinerade kommer också öka på denna exponentiella kurva vi kommer få. Men som lutar neråt vid varje fredag eftersom man håller fast i att det ska registreras på dödsdatum vilket medför att vi får "vänta" på rätt siffra för de dödstal vi hade för några veckor sen. Detta ser befolkningen som att vi alltid har låga dödstal och låg kurva.

Jag bara hoppas på vädret nu och att vi faktiskt har bättre förutsättningar (hög area andel per boende) och att vi ligger högst upp i Europa (smittspridningen har följt mönster Centraleuropa --> Norden). Jag hoppas det hjälper oss även om jag är mycket oroad för den höga smittspridningen som gör risken för mutationer väsentligt högre.
Citera
2021-04-18, 18:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nähä? Så nu tror du inte det längre? För en timme så trodde du vi kommer bli inlåsta innan sommaren. Alltså inom en månad ungefär.

Eller ångrar du dig nu? Var det bara ditt sedvanliga tramsande?

Som sagt, jag ska komma ihåg detta. Var så säker.

Regionerna är fria att besluta om vistelseförbud i parker ja. Det bestämmer regionerna själva.

Samma restriktioner som de flesta Europeiska länder alltså har. Där man försöker avstyra folkmassor.

Vi får se, men utvecklingen ser inte bra ut. Jag sa det i förbifarten för ett par månader sen när det började vända upp, tror jag uttryckte mig: "Det skulle inte förvåna mig om vi blir inlåsta lagom till sommaren". Du vet det är ett uttryck, inte något som är hugget i sten. Nä jag ångrar ingenting, det är du som tramsar, ljuger och historieförfalskar i den här tråden.

Du svarade inte på min fråga om du hade haft covid.
Citera
2021-04-18, 18:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tyvärr inte men delar ditt intresse. Väldigt intressant få reda på om vacciner biter på indiska. Samt om tidigare infektion ger skydd.

Jaa, det är helt avgörande för var den här pandemin är på väg, nationellt och internationellt. Den sydafrikanska mutationen är också ett frågetecken.

I december sades det att mRNA vaccinen kunde justeras på sex veckor. Därav har vi inget sett.
Citera
2021-04-18, 18:14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Ja fast man kan inte riktigt tänka så. Smittspridningen går redan ner vid 1 dos och gör stor skillnad på smittspridningen något vi har lärt sig utav Israel och England. Kolla i ENgland, alla där har bara fått en dos men deras smittspridning är nere på löjligt låga nivåer och bara sjunker.

Sen kommer inte alla över 18 år i Sverige vaccinera sig. Jag gissar att det rör sig om 80% av den vuxna befolkningen. Give or take enstaka procent.

Vill bara dämpa din eufori lite. Nu är utmaningen att få ut doserna utan att det blir tider över på grund av vansinniga bokningssystem.

När jag bokade krävdes Mobilt Bank-id. Tvingades skaffa snabbt, trots att jag har vanligt Bank-id som är det jag använder. Någon IT mupp på regionen hade beställt appen "alltid öppet" och då den inte är kompatibel med vanligt Bank-Id ställdes detta orimliga krav

Äldre som inte har Mobilt bank-Id bokar på vårdcentraler per telefon med de får problem att hitta tider. Regionens massvaccainationsställen står halvtomma. Kommer att gå bättre när de vänder sig till yngre grupper.

Många korkade beslut är fattade av de ansvariga och då blir den många doser som måste kastas.
Citera
2021-04-18, 18:15
Medlem
Citat:
Nu är experterna ute i media igen...

I månader har de sagt att bara det blir bättre väder och vår så kommer smittspridningen sjunka.

Nu när detta hänt så varnar samma personer för det fina vädret och att folk samlas utomhus

HAHAHA! Det här börjar bli en komedi av stora mått. Kan inte nån snälla skriva en bok om detta vansinne som nu pågår som vi kommer skratta ihjäl åt oss ganska snart. Hysterin är fundamental.

Snuvan från Wuhan verkar ha satt sig på hjärnan snarare än i luftvägarna.

1. I normala fall sker det mindre smittspridning utomhus

2. Smittspridningen ökar dock utomhus ifall man samlas i klungor
Citera
2021-04-18, 18:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister

I dag har varit klungornas dag 6 män i bredd va fan nu de hade gemensamt. Kvinnor med rep, en hund till höger i långt rep, en hund till vänster i långt rep.

Juniorernas MTB klubb eller vad man ska kalla dem 7-8 barn 3 ledare föräldrar spärrar gångvägen för att de ska delas ut instruktioner. Å så möten l alla riktningar.

Värsta upplevelsen var de gäng av nya hundägare, man såg det på dem, en brokig skara. De hade en egen brukshundsklubb på gångvägen, 20 personer och 20 hundar.

Det blir allt värre nu när solen tittar fram på riktigt. Kommer aldrig lika nära folk i butiken som på gångvägen.
Senast redigerad av Returpapper 2021-04-18 kl. 18:29.
Citera
2021-04-18, 18:27
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
1.000.000 doser kommer till Sverige denna och nästa vecka. EN MILJON!

Det är fan riktigt mycket.

Pfizer & Moderna står för ca 800.000 av dessa.

Officiella siffror är 406 740 doser för nästa vecka och 396 840 doser för innevarande vecka.

Vad är källan till en miljon?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/
Citera
2021-04-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister

Det var väldigt tydligt förra sommaren att i princip ingen smittspridingen skedde utomhus överhuvudtaget.

Gaphalsarna skrek om trängsel på stränder och att man var mer eller mindre död om man vistades där. Vad hände? Ingenting...

Samma jävla hysteri som att folk på riktigt tror man är död så fort man sätter sin fot på ett flygplan...

Samma personer kan inte först säga att våren är bra för att sen när våren kommer säga att det är dåligt. Det blir inte trovärdigt.

Samma trams om dessa sportlov/påsklov/jullov

när smittan går ner är det tack vare att vi haft lov och inte varit i skolan och på jobbet.

när smittan går upp är det tack vare att vi haft lov och träffat andra som vi inte brukar träffa.

Man får väl nångång bestämma sig?

som sagt, detta är en stor komedi som blir mer och mer vansinne för var dag som går.

LÄGG NER det här NU! Det RÄCKER! det räcker för länge sedan. Återgå till det normala och sluta med det här vansinnet som inte ger nått.

Framförallt ska såklart vaccinerade människor leva normalt. Det är ju därför man vaccinerar sig.
Citera
2021-04-18, 18:38
Medlem
sannes avatar
Citat:
Vi har ju haft ett gäng de senaste decennierna och århundradet.

Spanska sjukan, Asiaten, Honkonginfluensan, svininfluensan och allt vad de heter.
Innan dess, smittkoppor, digerdöden ,pesten m.fl

Allt vad de heter?

Den pandemi vi hade var 2009 (svininfluensan) som klassades som pandemi. Innan var det 40 år sen vi hade en pandemi.
Ta fram underlag på att vi i Sverige klarade oss sämre vid dessa är du snäll. Annars verkar du mest vara en som "sluggar" dig fram i tråden. Inga länkar, inget underlag för det du säger, bara tomma uttalanden kategoriska. Vill du inte att någon ska ta dig på allvar? Och förresten verkar du oskön att diskutera med. Det vill du väl inte vara?

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25720.pdf
Pandemin som kom av sig (svininfluensan).
Citera
2021-04-18, 18:40
Medlem
Citat:
Det var väldigt tydligt förra sommaren att i princip ingen smittspridingen skedde utomhus överhuvudtaget.

Gaphalsarna skrek om trängsel på stränder och att man var mer eller mindre död om man vistades där. Vad hände? Ingenting...

Samma jävla hysteri som att folk på riktigt tror man är död så fort man sätter sin fot på ett flygplan...

Samma personer kan inte först säga att våren är bra för att sen när våren kommer säga att det är dåligt. Det blir inte trovärdigt.

Samma trams om dessa sportlov/påsklov/jullov

när smittan går ner är det tack vare att vi haft lov och inte varit i skolan och på jobbet.

när smittan går upp är det tack vare att vi haft lov och träffat andra som vi inte brukar träffa.

Man får väl nångång bestämma sig?

som sagt, detta är en stor komedi som blir mer och mer vansinne för var dag som går.

LÄGG NER det här NU! Det RÄCKER! det räcker för länge sedan. Återgå till det normala och sluta med det här vansinnet som inte ger nått.

Framförallt ska såklart vaccinerade människor leva normalt. Det är ju därför man vaccinerar sig.

Tror nog att myndigheter och makthavare vill att folk hellre ska vara försiktiga under sommaren med och ja det är lite löjligt det där med stränderna. Speciellt under sommaren när det var 30+ vad tror du att folk håller hus då? I lockdown? Nej knappast. Makthavarna har knappast en plan om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in