2021-04-18, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
En av de största lögnarna i tråden är ju du och så beskyller du andra för det.
Du kanske inte har märkt det men svt har en sida där man kan utforska hur dödligheten på IVA förandets under pandemins gång.

Där kan man tydligt se att dödligheten ökar drastiskt varje gång IVA blir hårt belastat och att sedan dödligheten minskar när det är liten belastning.

Enda undantag var för yngre under sommarn, då hände vist något och dödligheten ökade drastiskt under någon månad.

Men som man kan se så var dödligheten hög på IVA i mars och december förra året.

Statistiken tar slut i feb, så hur det ser ut nu kan man inte se på den sidan. Men helt klart följer andel som dör på IVA hur hårt tryck de har där.

https://www.svt.se/datajournalistik/dodsfallen-pa-iva/

EDIT Det kan hända att skillnaden faktiskt är så stor att andelen av de som dör på IVA är dubbelt så stor när trycket är stort en när det är lugnt.

Vad fan yrar du om?
Det är väl alldeles självklart att ju fler som läggs in på IVA desto fler avlider. Det är väl inte det vi pratar om här...

Andelen som dör på IVA har gått ner drastiskt sen pandemins start. Alltså ANDELEN. Som ju är det man får gå efter.
Vi räddar alltså LÅÅÅNGT många fler på IVA nu än vad vi gjorde i början av pandemin.

Så du ljuger alltså. Som du alltid gör. Otroligt okunnig. Sen har du mage att anklaga mig för lögner som pratar FAKTA och VET vad jag pratar om?

Ta mig fan helt otroligt. Skäms på dig.
Citera
2021-04-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Herregud. När man trodde att dina inlägg inte kunde bli mer komiska så slår du till igen. Nu är det inte längre slumpen som räddat Norge - nu är det fjordarna!

Vad blir det härnäst?

Hursomhelst. Det är nog väldigt få som tar din rappakalja på allvar. Norge har 700 döda och Sverige har 14 000 och Sveriges försprång ökar. Detta går inte att bortförklara. Det är uppenbart att Sverige misslyckats totalt med sin nysa-i-armvecket strategi.

Ren och skär lögn ifrån din sida. Som vanligt. Du vet inte ens vad Sverige strategi är och är endast här och spelar Allan-Ballan. Som du alltid gjort här.

Sverige har alltid drabbats långt hårdare än våra grannar i varenda pandemi. Och det har såklart sina naturliga orsaker. Som jag nyss tog upp.

Slumpen har fortfarande en ganska stor betydelse vad gäller Covid-19. Helt rätt.

vi gör sedan länge ungefär samma saker som våra grannar och övriga Europa. Ingen större skillnad där.
T om hårdare restriktioner på vissa punkter.

Sverige har lyckats väldigt bra så långt. Nu nere på 24:e plats i Europa i döda/capita.
Lan efter land går förbi oss.
snart inte många kvar.

Inte riktigt det du trodde om man tittar tillbaka i tråden en del

Du hade fel även där... som i allt annat. Grattis.
Citera
2021-04-18, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä det tror jag inte. Men det kan komma fler restriktioner, exempelvis som att man inte får vistas i parker som de sagt inför valborg. Om det är någon i den här tråden som är oseriös så är det du. Du är verkligen en tragisk figur som sen dag ett du skrev i den här tråden påstår att folk ljuger. Har du absolut ingenting bättre än det att komma med, höj nivån lite och försök vara lite mer ödmjuk. Har du haft corona än?

Nähä? Så nu tror du inte det längre? För en timme så trodde du vi kommer bli inlåsta innan sommaren. Alltså inom en månad ungefär.

Eller ångrar du dig nu? Var det bara ditt sedvanliga tramsande?

Som sagt, jag ska komma ihåg detta. Var så säker.

Regionerna är fria att besluta om vistelseförbud i parker ja. Det bestämmer regionerna själva.

Samma restriktioner som de flesta Europeiska länder alltså har. Där man försöker avstyra folkmassor.
Citera
2021-04-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Lite kuriosa är att Norge (på grund av alla fjordar) har världens näst längsta kustlinje. 83,281 km. 26 gånger längre än Sveriges kustlinje. Norges kust är lika lång som två varv runt jorden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_length_of_coastline

Även Danmark har mer än dubbelt så lång kustlinje som Sverige, eftersom Danmark i praktiken är Nordens polynesien.

Det där är lite rolig fakta faktiskt.

Och en av många förklaringar varför en pandemi alltid slår hårdare mot Sverige än våra grannar. Geografin.

Men även demografi, städer och annat spelar såklart stor roll.

Även att Finland har Europas lägsta kontaktnät även i normala fall. Inget annat land träffar så lite människor som i Finland. Det spelar såklart roll.

Finns många parametrar.

Långt viktigare sådana än om du har stängt en korvkiosk klockan 20:30 eller om badhuset bara för ha 75 pers istället för 100...
Citera
2021-04-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Mitt inlägg handlade inte om rätten att välja, utan om rätten att få veta vad som ska sprutas in i kroppen. Det är en mycket dålig strategi att hemlighålla för medborgarna vilket vaccin dom ska få. En sådan strategi skapar misstro. Relationen mellan vårdgivare och patient bör bygga på ärlighet.

Vilket du också får veta vid vaccinationstillfället. Om det inte passar är det bara att dra därifrån.

Är man så in i helvete korkad så bör man få bekosta nästa tillfälle ur egen plånbok.

Det här påminner om flygrädslan. Man vågar inte flyga med tar gladeligen bilen dagligen...
Citera
2021-04-18, 16:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, det har vi inte lyckats med eftersom man varit tvungen att eskalera antal platser på IVA under varje ny våg. Och eftersom det inte finns tillräckligt med personal så har vårdkvalitén minskat och dödligheten ökat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nej, dödligheten har minskat kraftigt av de inlagda på IVA. Ännu en lögn du sprider.

Vi har lyckats mycket väl med vår sjukvård. Allt annat är lögn.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du kanske inte har märkt det men svt har en sida där man kan utforska hur dödligheten på IVA förandets under pandemins gång.
https://www.svt.se/datajournalistik/dodsfallen-pa-iva/

EDIT Det kan hända att skillnaden faktiskt är så stor att andelen av de som dör på IVA är dubbelt så stor när trycket är stort en när det är lugnt.

Citat:
Vad fan yrar du om?
Det är väl alldeles självklart att ju fler som läggs in på IVA desto fler avlider. Det är väl inte det vi pratar om här...

Andelen som dör på IVA har gått ner drastiskt sen pandemins start. Alltså ANDELEN. Som ju är det man får gå efter.
Vi räddar alltså LÅÅÅNGT många fler på IVA nu än vad vi gjorde i början av pandemin.

Så du ljuger alltså. Som du alltid gör. Otroligt okunnig. Sen har du mage att anklaga mig för lögner som pratar FAKTA och VET vad jag pratar om?

Ta mig fan helt otroligt. Skäms på dig.
Självklart handlar det om andel. Det syns ju tydligt på sidan jag länkade till dig.
Talen visar andel avlidna i %.

Lägg av nu Ulf. Du är så otrevlig, enkelspårig och ser det sämsta i var enda människa du bemöter samtidigt som du höjer dig själv till skyarna.

Frågan som diskuterades var ju inte om vården blivit bättre utan att andel avlidna ökar och minskar beroende på trycket på IVA.

Sluta idiotförklara de som inte tycker som dig och läs vad de skriver istället.

Edit Jag har klippt ner inläggen. Men det går ju att se de i sin helhet om man vill..
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-18 kl. 16:14.
Citera
2021-04-18, 16:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Vilket du också får veta vid vaccinationstillfället. Om det inte passar är det bara att dra därifrån.

Är man så in i helvete korkad så bör man få bekosta nästa tillfälle ur egen plånbok.

Det här påminner om flygrädslan. Man vågar inte flyga med tar gladeligen bilen dagligen...
Av mig fetat
Men det är ju det som är problemet. Då blir den vaccinations tillfället obrukat. Det är en bra ide att informera innan vilket vaccin det kommer att bli för då kan personen avboka och tillfället brukas av någon annan och går inte förlorat.

Kanske du har en annan i idé hur man kan få bukt med problemet eller var meningen med inlägget bara för att ge dig ett tillfälle att skriva att någon är in i helvete korkad?
Citera
2021-04-18, 16:34
Medlem
Worldometer har en ny kategori som dom kallar Weekly Trends, där kan man bl.a se antal smittade senaste 7 dagarna/ 1miljon invånare, Sverige ligger på 15 plats, men jag tror det är missvisande då vi inte rapporterar på helger?
Citera
2021-04-18, 16:34
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det handlar om att smittan inte sprids i samma utsträckning bland personer med högre utbildning och som har bättre levnadsvillkor. Dvs socioekonomiska faktorer är grundbulten. Då vi har rätt skitnödiga myndigheter i Sverige så får man kika på hur under våren 2020. Betänk att man då endast testade folk inom sjukvården. https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/utlandsfodda-ar-overrepresenterade-bland-de-smittade/ Även i Danmark ser man samma fenomen fast på en mycket lägre nivå än i Sverige. https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/status-pa-covid-19-smitte-blandt-etniske-minoriteter-i-danmark
I Läkartidningen pratar man ju om överrepresentation av somalier och irakier, men att hypotesen är trångboddhet inte etnicitet. En annan faktor kan naturligtvis vara kulturella och religiösa aktiviteter. Eller för all del D-vitaminunderskott eller genetiska variationer.

Men att dra ut det till utbildningsnivå, socioekonomisk indelning eller etnicitet är hyperboliskt.
Citera
2021-04-18, 16:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Uppdaterar platz.se på helgerna, det visste inte jag.

404 på IVA nu
Ja det gör de.

T ex har Östergötland uppdaterat idag.

Östergötland är nu på alltime-high på nya fall per 7 dagar.

De ligger nu på 430 nya fall per 7 dagar och 100 000 invånare. Högst av alla regioner?

https://platz.se/coronavirus/?lan=ostergotland
Senast redigerad av Madagascar 2021-04-18 kl. 17:01.
Citera
2021-04-18, 16:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ja jo, du går ju på vilket gapande som helst. Hade de skrikit att du skulle hoppa från en bro så hade du gjort det. Döda fiskar flyter alltid nedströms.

Helt rätt. Det är bara byta yrke om man är mer intresserad av bull-fika än att jobba. De är frivilliga att lämna och BÖR göra så istället för att gnälla på ingenting.

Risken finns att sjuksköterskorna följer ditt råd. Vad händer då?

Vad händer med dödligheten? Kommer makthavarna att tvingas sätta in hårda restriktioner mot smittspridningen, med hänvisning till att vården har kollapsat efter sjuksköterskornas flykt? Vad händer med regionernas finanser, när dom i panik försöker locka tillbaka sjuksköterskorna som har lämnat vården?

Det kan vara en bra idé att ta väl hand om dom sjuksköterskor som vi har. Imorgon kan det vara du och jag som är beroende av deras insatser.
Citera
2021-04-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja det gör de.

T ex har Östergötland uppdaterat idag.

Östergötland är nu på alltime-high på nya fall per 7 dagar.

De ligger nu på 430 nya fall per 7 dagar och 100 000 invånare.

https://platz.se/coronavirus/?lan=ostergotland

Totalt sett i landet verkar antal nya provtagna minska, är det något som de gått ut och sagt varför ?

Finns ju några olika anledningar till det.

Få ner just den kurvan och hoppas att andelen nya fall går ner i samma takt.
Prioriterar vaccinering framför testandet.
Är det färre som testar sig under påsklovet kanske, men det borde väl vända uppåt sedan denna vecka.

Tyvärr så fortsätter kurvan, andel fall i förhållande till testade uppåt.
Även 7-dagars dödsfall går väl uppåt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in