Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Några faktafel fanns till grund för domen i TR, liksom några missuppfattningar.
Det är ganska tunt med bevisning/indicier, och även om man nu kompletterat med några indicier till, så är det väl inte så starkt känns det som. Åklagarna har tydliggjort bitar också.
TR hade ju tankar om att mgm inte skulle kunna ha haft tid att utföra mordet, vilket är grundat på en helt felaktig slutsats.
De har också sågat DNA:t på ringen helt, liksom blodet på tvättmaskinen. DNA bevisningen på ringen har stärkts upp av många bilder, både från övervakningsbilder och från lenas egen mobil. Det finns inte DNA från andra, trots att Lena träffat en mängd personer som hon kramat(brottats med och även gjort massor av andra saker mellan 11 maj till sin död.
Varje bevis för sig har sågats i TR, vilket gör att man naturligtvis inte kan använda något av de indicier som finns.
För mig som är okunnig inom juridiken, och försöker förstå det ganska komplicerade begreppet indicie, kan ändå inte begripa hur man någonsin ska kunna få ihop till en indiekedja, om man tittar på varje litet indicium för sig? Det blir ju en cirkel som aldrig kan slutas. Om det fanns bindande bevisning, då är det ju inte längre ett indiciefall?
Då skulle ju t ex inte Billys cigarettfimp på stranden vara ett indium? Han kan ju ha slängt den där tidigare, även om de såg färsk ut.
Att ingen annans DNA finns på ringen, är likaså anmärkningsvärt.
Det ska bli intressant att se hur det slutar i HR, nu när åklagarna ska använda en metod att visa att det helt enkelt inte finns någon annan gm genom uteslutningsmetoden (så uppfattar jag deras bevisvärderingsmodell).
Kanske går det vägen, då jag inte har sett att försvaret har tagit upp någon av de andra personer som Lena har haft kontakt med genom åren. De finns i slasken.
Man verkar här ha gått på "random" gm som möjlig.
Här önska jag att man kunnat få till Avels hjälp med att lösa 05:23 inloggning på Lenas konto...
Det kan bli spiken i kistan.
05:23 hade de kunnat kollat närmare på. Även om loppet är kört ändå kan man tycka så är den bevisningen att säkerställa så gott man kan att någon varit i hennes kök långt mycket ”starkare” bevisning bland indicier än merparten av det andra de faktiskt lagt fram.
Klockan 05:23 ska ingen vara i LW:s kök eller dator. Får man sedan ihop det med en kartläggning av deras gemensamma lösenordssammanhang där SD själv säger att han skulle behöva drygt 300 försök för att komma på hennes lösenord så är man en bit på vägen i kedjan.
Man kopplar på det faktum att han hade egen kod in i huset.
Sen kollar man händelsekoderna i loggarna i hennes dator för att se om någon faktiskt loggat in i den och annan aktivitet.
Första polispatrull kom ju inte in i den så det är ett tecken på låst med Windows PIN eller lösenord.
Då är vi tillbaks till lösenord igen som SD var en av få som hade koll på. Andra kan ha varit nåt barn eller väldigt nära vän.
Ingen random galning på stan.
Hennes dator har de haft sedan dag ett. Redan på morgonen var patrullen där och bekräftade dator på plats.
Ingen kastade ett getöga på hennes Google tidslinje.
Ingen kollade Hitta min Android.
Den där inloggningen för One-mejl hittas långt efter mordet och henns Google-konto ögnar de igenom först 1-1,5 år efter mordet.
Kolla bara dateringen på PM angående precisionscirklar osv.
Sen missen med Telegram.
Först har hon webbhistorik i sin extramobil som antagligen är synkad från andra mobilen eller datorn. Vem vet.
Ja inte polisen för de har inte tagit reda på det.
Inte heller så hade de koll på hur Telegram funkar. Min morsa kan hitta raderade Telegrammeddelanden efter nån minuts guidning men det här rövgänget visste inte att om man fixar ett nytt simkort till en mobil så kan man dunka hem Telegram-appen och logga in med hjälp av den kod som man får (väljer SMS som alternativ då kontot/appen är låst)
Räddingsinsats enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor . Nån sån insats med vakthavande befäl och räddningsledare i spetsen drogs inte igång. Missing People och andra fick aldrig en chans.
SD erbjuder lösenord. SD ändrar lösenord och erbjuder dem igen. Men sen när de väl vill ha det så backar denne ”oskyldige” man.
Jag förstår de haft mycket att göra men det de har gjort har de inte gjort tillräckligt bra.
05:23 m.m. ligger säkert i pipen hos NFC. Till vilken nytta då kan man undra så här tre år senare?