2021-04-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
När det gäller hastighetsöverträdelser får du prata med dina politiker om saken. För det är betydligt billigare att ta böterna för enstaka kilometer över rådande skyltad hastighet än vad det är att betala sanktionsavgifter och böter för brot mot kör- och vilotiderna.

Sedan tror jag inte att du har varit uppe i en hytt någongång. Det finns ingen lastbilschaufför som håller på och fibblar med mobilen i tätortstrafik. Skulle det hända skulle han dra med sig halva staden runt bilen. Däremot kan det hända att man sitter med mobilen en liten stund på en enslig motorväg med bara sig själv i trafiken.

En, jag ser dagligen förare i lastbilar hålla på med mobilen samtidigt som de kör. Varje dag utanför förskolan där jag bor.
Citera
2021-04-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
En, jag ser dagligen förare i lastbilar hålla på med mobilen samtidigt som de kör. Varje dag utanför förskolan där jag bor.

Jag synar ditt påstående då jag vet att du inte ens kan se så mycket av hytten nerifrån en personbil. Sedan har föraren bra mycket mer än vägen att ha koll på när han kör i stadstrafik. Det är inte som att köra personbil.
Citera
2021-04-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Dessutom går de ofta med mp3 eller freestyle och hörlutat på öronen, eller kollar på mobilen istället för att hålla uppsikt på trafiken. Om det var så denna gång vet jag inte, men men...

Jepp, man kan ha kul en förmiddag och ställa sin lastbil över en korsning och övergångsställe och bara stå där. Du kommer höra duns efter duns efter duns i skåp, däck och underkörningsskydd varefter folk går eller kör in i bilen. Då står du dessutom still.
Citera
2021-04-17, 19:42
Medlem
Citat:
Jag synar ditt påstående då jag vet att du inte ens kan se så mycket av hytten nerifrån en personbil. Sedan har föraren bra mycket mer än vägen att ha koll på när han kör i stadstrafik. Det är inte som att köra personbil.

Ja, jag synade ditt påstående om att lastbilschaufförer aldrig håller på att fippla med mobilen när de kör i stadstrafik. Vem har sagt något om att jag sitter i en bil på min promenad till och från förskolan eller vår lokala matbutik. Eller när jag cyklar till/från jobbet. Man kan säga mycket om kontot BikeStockholm på YT eller Twitter. Men där lär du se filmbevis på lastbilschaufförer som fipplar med mobilen tror jag.
Citera
2021-04-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ja, jag synade ditt påstående om att lastbilschaufförer aldrig håller på att fippla med mobilen när de kör i stadstrafik. Vem har sagt något om att jag sitter i en bil på min promenad till och från förskolan eller vår lokala matbutik. Eller när jag cyklar till/från jobbet. Man kan säga mycket om kontot BikeStockholm på YT eller Twitter. Men där lär du se filmbevis på lastbilschaufförer som fipplar med mobilen tror jag.

Åter igen.. Du kan inte se upp till hytten från fots, cykel eller sittandes i bil! Du ser enbart förarens huvud. Föraren sitter i höjd 2-3 meter upp ovanför dig.
Citera
2021-04-17, 19:48
Medlem
Citat:
Åter igen.. Du kan inte se upp till hytten från fots, cykel eller sittandes i bil! Du ser enbart förarens huvud. Föraren sitter i höjd 2-3 meter upp ovanför dig.

Du sa aldrig?

https://youtu.be/QxRpZ9zKkO4
Citera
2021-04-17, 19:51
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Nääää inte om gångaren har rött o bilen grönt ditt jävla klappmongo
Nu menade jag obevakat övergångsställe solstråle
Citera
2021-04-17, 19:52
Medlem
Citat:
Du sa aldrig?

https://youtu.be/QxRpZ9zKkO4

Ja, aldrig. Den video ser du inte föraren i hytten, du ser en sak i handen i huvudhöjd. Sedan är det inte i stadstrafik utan på en helt slät raka. Finns inte ett övergångsställe där. Att filmaren däremot inte har koll på vägen framför honom är ett trafikbrott.
Citera
2021-04-17, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Nu menade jag obevakat övergångsställe solstråle

Vilket inte ens var fallet här.
Citera
2021-04-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ja, aldrig. Den video ser du inte föraren i hytten, du ser en sak i handen i huvudhöjd. Sedan är det inte i stadstrafik utan på en helt slät raka. Finns inte ett övergångsställe där. Att filmaren däremot inte har koll på vägen framför honom är ett trafikbrott.

Det är filmat i något som per definition är tätort. Vad som är stadstrafik är oklart eftersom det inte finns någon definition av det. Men ger upp. Du sa aldrig. Så är det givetvis inte. För aldrig är aldrig. Något som aldrig sker.
Citera
2021-04-17, 19:59
Medlem
Citat:
Det är filmat i något som per definition är tätort. Vad som är stadstrafik är oklart eftersom det inte finns någon definition av det. Men ger upp. Du sa aldrig. Så är det givetvis inte. För aldrig är aldrig. Något som aldrig sker.

Kolla situationen i det jag skriver. En förare av en lastbil skulle ALDRIG sitta med mobilen i handen där det krävs uppmärksamhet runtomkring (som vid olyckan). Att man sitter och ringer kunden på en raksträcka utan något som helst trafikhinder är en helt annan sak. Du vet, vissa behöver ringa dessa aviserade samtal, annars blir du som slutkund supersur för att man inte har ringt dig 30 minuter innan ankomst. Med yrkesprofessionalitet kommer också hantering av just dessa saker. till skillnad från dig som cyklist som inte ens kan hålla koll på vägen framför dig.
Citera
2021-04-17, 20:43
Medlem
Citat:
Kolla situationen i det jag skriver. En förare av en lastbil skulle ALDRIG sitta med mobilen i handen där det krävs uppmärksamhet runtomkring (som vid olyckan). Att man sitter och ringer kunden på en raksträcka utan något som helst trafikhinder är en helt annan sak. Du vet, vissa behöver ringa dessa aviserade samtal, annars blir du som slutkund supersur för att man inte har ringt dig 30 minuter innan ankomst. Med yrkesprofessionalitet kommer också hantering av just dessa saker. till skillnad från dig som cyklist som inte ens kan hålla koll på vägen framför dig.

Vilket är ett trafikbrott. Vad säger att föraren inte aviserade sin leverans vid olyckstillfället? Du sa aldrig. Det innebär aldrig. Oavsett situation. Du har redan gjort askall på det.

Har bilarna inte blåtand? Annars kanske arbetsgivaren kanske satsa på ett par trådlösa lurar och en hållare. Men det är väl för jobbigt. Klart vi ska få bryta på lagen då. Hey, de har ku körkort, gör ju aldrig fel då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in