2021-04-17, 23:22
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
. Jag tror inte hon hade någon avsikt att lura Esbjörn..

Det tror jag du har rätt i om man menar vad som skulle kunna kallas direkt uppsåt. Men jag tror att hon är rätt likgiltig inför Esbjörns känslor i detta.
2021-04-17, 23:23
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Det förekommer mycket spekulation om tidpunkten när Esbjörn ångrade försäljningen. Men det spelar väl ingen roll för köpeavtalets giltighet om han ångrade sitt namn på avtalet dagen efter eller flera veckor senare.

Nej eftersom en sådan här affär inte kan ensidigt ångras. Rent juridiskt alltså.
2021-04-17, 23:24
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
10:21 - 10:38 är mer än tio minuter. Du däremot besvarade på mindre än tio minuter, men det kanske var dig själv du åsyftade?

Om Ebba har gjort fel rent juridiskt är inget som är fastslaget ännu. Esbjörn har bevisligen via sina egna uttalanden, såväl som via Binninge och Brännström, försökt att avbryta affären av flera olika anledningar. Ingen av dessa anledningar verkar hålla juridiskt.

Dock ser jag fram emot en rättegång för att få svar på vem som sitter i skiten.

Det vore väldigt förvånande om någon annan än Ebba vann rättstvisten.
2021-04-17, 23:26
Medlem
Grotiuss avatar
Enligt aktbilaga 63 ska vid huvudförhandlingen ett förhör hållas med Ebba om bland annat
”de försök hon gjort för att förmå Esbjörn Bolin att före avtalets ingående stämma av avtalsvillkoren med sina närmast anhöriga”.
Gjordes verkligen några sådana försök? Det är inget som Ebba nämner i de två facebookinlägg hon gjort i ärendet. I ett av dem skriver hon följande:
"Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare."
Om hon nu var så noga med att beskriva hur korrekt och schysst hon varit borde hon ju ha nämnt att hon försökt förmå Esbjörn att stämma av med sina anhöriga.

Kan man lita på denna uppgift? Eller är den tillkommen efter inspiration av vad som skrivits i denna tråd om saken?
Senast redigerad av Grotius 2021-04-17 kl. 23:28.
2021-04-17, 23:28
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det tror jag du har rätt i om man menar vad som skulle kunna kallas direkt uppsåt. Men jag tror att hon är rätt likgiltig inför Esbjörns känslor i detta.

Jag tror hon brydde sig i början, men ju mer krångel och negativ publicitet Esbjörn och hans anhang med flit skapade, desto mindre blev hennes omsorg. I nuläget handlar det nog om att visa för omvärlden att hon gjorde rätt i affären.
2021-04-18, 00:09
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Som jag ser det har Esbjörn genom husaffären hamnat i kläm mellan sina vänner och Ebba. Han kan omöjligt tillfredsställa dem alla. Nu har han valt sina vänner. Grunderna för det valet har det spekulerats väldigt mycket om i denna tråd. Men är de grunderna väsentliga? Om man anser att Esbjörn kan tillvarata sin intressen så får han väl välja som han vill?

Ska Ebba genom att genomföra husaffären till varje pris frälsa Esbjörn från hans vänner?

Om Esbjörn är tillräknelig så måste väl hans val respekteras?

Det finns därtill inga som helst bevis för att Esbjörns vänner försöker lura honom.

Det understrukna är det moment 22 Esbjörn sitter med i knäet just nu.
Om Esbjörn är tillräknelig, så måste han ge Ebba köpebrevet och tvingas ta emot 3.5milj, som generalskan sköter om "av godhet".
Om Esbjörn inte är tillräknelig, så får han behålla huset men betala tillbaka Ebbas utlägg och handpenning.
Sen får han en förvaltare som sköter hans ekonomi, ger honom veckopeng.och ser till att han ögonaböj blir av med körkortet.
2021-04-18, 01:15
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Enligt aktbilaga 63 ska vid huvudförhandlingen ett förhör hållas med Ebba om bland annat
”de försök hon gjort för att förmå Esbjörn Bolin att före avtalets ingående stämma av avtalsvillkoren med sina närmast anhöriga”.
Gjordes verkligen några sådana försök? Det är inget som Ebba nämner i de två facebookinlägg hon gjort i ärendet. I ett av dem skriver hon följande:
"Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare."
Om hon nu var så noga med att beskriva hur korrekt och schysst hon varit borde hon ju ha nämnt att hon försökt förmå Esbjörn att stämma av med sina anhöriga.

Kan man lita på denna uppgift? Eller är den tillkommen efter inspiration av vad som skrivits i denna tråd om saken?

Mja har inte Esbjörn själv sagt att han kontaktade andra intressenter bl.a Matz, men han hade inte tid att komma.
2021-04-18, 03:14
Medlem
Citat:

Jag skulle kalla det där en tydlig efterhandskonstruktion.

OM Ebba väl fått Esbjörn på kroken, accepterat bud och verkligen fått kontraktet för genomläsning så ser jag inte hon försökt förmå Esbjörn att prata med vänner/släkt.
Det skulle hon inte vinna nåt på liksom. Så nej. Osant.

Borde inte Esbjörn ha en kopia av kontraktet?
2021-04-18, 05:52
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Som jag ser det har Esbjörn genom husaffären hamnat i kläm mellan sina vänner och Ebba. Han kan omöjligt tillfredsställa dem alla. Nu har han valt sina vänner. Grunderna för det valet har det spekulerats väldigt mycket om i denna tråd. Men är de grunderna väsentliga? Om man anser att Esbjörn kan tillvarata sin intressen så får han väl välja som han vill?

Ska Ebba genom att genomföra husaffären till varje pris frälsa Esbjörn från hans vänner?

Två retoriska frågor.
När Esbjörn ångrade sig, försökte han då träffa Ebba, för att säga detta och varför?
Visade han någon vilja, till att förhandla om formerna för hur återtagandet av köpet skulle ske?
Citat:
Det finns därtill inga som helst bevis för att Esbjörns vänner försöker lura honom.
Jag tycker att generalfullmakten, är ett bra bevis.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-04-18 kl. 06:09.
2021-04-18, 06:16
Medlem
Citat:

På vilket sätt påstås Esbjörns vänner försöka lura honom? Om du menar förväntningen att ärva så är den svår att bevisa i nuläget, där finns bara historiken att gå på. Men om Esbjörn har hamnat i kläm mellan Ebba och sina vänner så känns det som att hans vänner har problem med att respektera honom och hans egen vilja. De kanske tycker att han är dum i huvudet för att han inte delar deras åsikter?
2021-04-18, 06:17
Medlem
Citat:

Tror du att Ebba Busch tänker begå mened i tingsrätten?
2021-04-18, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Två retoriska frågor.
När Esbjörn ångrade sig, försökte han då träffa Ebba, för att säga detta och varför?
Visade han någon vilja, till att förhandla om formerna för hur återtagandet av köpet skulle ske?

Jag tycker att generalfullmakten, är ett bra bevis.
Generalfullmakten och planeringen på Facebook bevisar i alla fall att hans vänner tycker att han är lågbegåvad och får över hans huvud för att de tycker sig ha mer rätt än han att bestämma över hans liv och ägodelar. Han är förmodligen mindre värd i deras ögon på grund av att hans vilja inte stämmer med deras.
Om han säljer en fastighet för summan den är värderad till så är det ett bevis på lättsinne för enligt deras känsla så är fastigheten värd 6-8 miljoner. Att Esbjörn inte förstår det gör att de tycker att han behöver utredas av läkare och psykologer. För Pernroth Lüllmaa och Majkgård är det obegripligt att att de kan ha fel och om man gör det så griper de in med hela arsenalen för att få en omyndigförklarad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in