2021-04-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Danmark har bättre siffror. Slump eller inte, svårt att säga. Är så mycket tillfälligheter i början som påverkar vad som hände i många länder, triviala händelser kan utan att någon vet det ha stor betydelse. Som att fru Nielsen missade fika på Smörrebrödkonditorit den 1 mars 2020 för att hennes barn ringde och tjatade om pengar under hela tiden rasten pågick. Vad ingen vet varken då eller nu är att hon var symptomfri covid-positiv, och att de jobbiga ungarna helt utan vetskap hindrat ett superspridarevent.
Givetvis påhittat från min fantasi, men sådana rena tillfälligheter har större betydelse än man kan tro. På samma sätt som att vissa regioner i Sverige är hårdare drabbade än andra, utan att någon har någon rimlig förklaring.

Mindre trivialt med en FHM som ville smitta så många som möjligt i tron att de skulle få nobelpriset i medicin för sin fantastiska herd-immunity-strategi.

Naturligtvis mycket viktigare än en slump gällande en person.
Citera
2021-04-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Frankrike har färre smittade per capita än Sverige. Att de har något högre dödlighet beror väl på sämre folkhälsa eller sämre vård.

Antalet smittade säger ingenting längre. Att jämföra det är som att jämföra Sverige och Kiribati i antal döda. Helt meningslöst.

Frankrike räknar ju dessutom bara döda ifrån sjukhusen i deras rapporter.
Sen kommer det nån suspekt klumpsumma en gång i månaden med "övriga" som fördelas ut.

Så du får ha i beaktande att det är svårt att jämföra.

Den enda säkra jämförelsen när detta lägger sig om x antal år är att se på överdödligheten i respektive länder. Den enda vettiga mätpunkt som kommer existera.
Citera
2021-04-17, 21:00
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Spelar väl ingen roll. Det var privata mail mellan två individer.

Nej. Det var det inte. Det var offentliga mail som skickades i tjänsten på en myndighet.
Att det var mellan två individer kan vi eniga om, även om det är lätt att missta Tegnell för en chat-bot.

Har du svårt för svenska eller?
Citera
2021-04-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Lagen är inte helt frivillig eftersom den vet om att den är sjuk och inte följer anvisningar kan bli åtalad. eller inspärrad. Däremot är det inte möjligt att åtala någon som går förbi en annan person för nära.

Så har lagens princip sett ut mycket länge och ingen har ändrat den, trots ett antal pandemier har passerat under 1900-talet.

Ja, och under HIV-epidemins inledning verkade den faktiskt kunna tillämpas. Gardell tycker ju det var förskräckligt, kanske sådant spelat roll i vår offermentalitetsnutid?

Jag är ingen jurist men det är uppenbart att det är avgörande vilket stöd regeringen ger åt den som i så fall vill tillämpa lagarna.
Citera
2021-04-17, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Nej. Det var det inte. Det var offentliga mail som skickades i tjänsten på en myndighet.
Att det var mellan två individer kan vi eniga om, även om det är lätt att missta Tegnell för en chat-bot.

Har du svårt för svenska eller?

Det var mail som sedan begärdes ut av journalister.
Mellan två personer.

Överhuvudtaget inte vår strategi för fem öre. Utan ett mail.
Citera
2021-04-17, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du har verkligen noll koll. Platta till kurvan är en flockimmunitetsstrategi. Tegnell ville uppnå flockimmunitet via smitta så fort som möjligt.

Läs här om du är intresserad av fakta

https://emanuelkarlsten.se/tegnell-mejlen-sa-fick-flockimmuniteten-faste-hos-folkhalsomyndigheten/
Du börjar verkligen tappa greppet. I vanliga fall kan du åtminstone hänvisa till samma källa om och om igen i någon obskyr media men nu är du ju snarare en dålig kopia på Onkel Kostia som bara upprepar sig om och om och om och...

Skärp dig. Släpp ditt tjat om ”flockimmunitet” eftersom du ändå både missuppfattat källa och mål.

Edit. Sorry, ser nu att du hänvisade till samma källa som du alltid hänvisar till. My bad.
Citera
2021-04-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ja jo, vi ska hyra in ryska gränsvakter som skydd mot Covid-19.

Som jag alltid sagt, du är inte seriös och har aldrig varit. Väx upp och höj nivån istället för att spamma sönder forumet med sånt här tack.
Så du tycker killen till vänster ser ut att vara OK ?
Citera
2021-04-17, 21:06
Medlem
Citat:
Nej, det är inte vår strategi nej. Har inte varit igår, är inte idag och kommer inte vara imorgon.

Oavsett hur många gånger du ljuger om samma sak.

Hehe... nej inte nu inte. Så inte imorgon och inte igår men förra våren.
Den funkade ju inte. Britterna vågade erkänna misstaget och drog i nödbromsen.
Sverige har ett annat sätt att hantera misstag.
På det sättet är Tegnell ett geni, han är som en tvål.
Dig har han tvättat hjärnan på ordentligt. Har du tatureat dig?
Citera
2021-04-17, 21:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det var mail som sedan begärdes ut av journalister.
Mellan två personer.

Överhuvudtaget inte vår strategi för fem öre. Utan ett mail.

Du har väldigt svårt att förstå...

Tegnell försökte radera bevisen men Pete Tull hade kvar dem. O ja där svarar Tegnell klart o tydligt att han kör alternativ 3 dvs flockimmunitet.

Men enligt dig ljög väl Tegnell då?
Citera
2021-04-17, 21:10
Medlem
Citat:
Jag jämför oss med ALLA i Europa. Inte ett visst urval som du påstår. Ännu en lögn ifrån dig.

Jämför vi med ALLA. Alltså HELA Europa så är vi nu nere på plats 24 i döda/capita. Land efter land går förbi oss. Nu är vi på undre halvan. Den bättre halvan.

Knappast det du trodde om man tittar tillbaka i tråden litegranna

Och fler länder går förbi hela tiden. Snart ett par till.

Så jag jämför inte alls med några få utvalda. Det är det du som gör. Körsbärsplockande bland Norge, finland, Taiwan och NZ i vanlig ordning

Ja, jag gillade ner Sverige låg i topp i rankingar. Därför har jag ovanan att fortfarande jämföra Sverige med duktiga länder i alla sammanhang.

Roligt att du betraktar det som cherrypicking att välja ut länder som lyckats bra och vilja vara som dem. På sätt och vis sant, lite som när jag är i affären och köper frukt. Jag väljer de bästa frukterna men du försöker förmodligen hitta ett genomsnitt så att det inte skall bli för god fruktsallad. Du hör väl Tegnells stämma i ditt bakhuvud säga att det är för tidigt att säga om de fina frukterna är bra eller inte.
Citera
2021-04-17, 21:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du börjar verkligen tappa greppet. I vanliga fall kan du åtminstone hänvisa till samma källa om och om igen i någon obskyr media men nu är du ju snarare en dålig kopia på Onkel Kostia som bara upprepar sig om och om och om och...

Skärp dig. Släpp ditt tjat om ”flockimmunitet” eftersom du ändå både missuppfattat källa och mål.

Edit. Sorry, ser nu att du hänvisade till samma källa som du alltid hänvisar till. My bad.

Hänvisade till CNN innan så visst använder jag olika. Men du tycker förstås CNN o USA chefsepidemiolog är obskyra källor
Citera
2021-04-17, 21:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Nej, det är inte vår strategi nej. Har inte varit igår, är inte idag och kommer inte vara imorgon.

Oavsett hur många gånger du ljuger om samma sak.

Du börjar likna en trasig skiva med dina Bagdad Bob lögner.

Flockimmunitet var Tegnells strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in