Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Och där kom en till halmgubbe: först bygger du en närbild av mitt argument och sedan vill du att jag ska argumentera mot denna nidbild. Vilket jag inte kommer att göra.
Jag tar det igen. Som jag skriver i inlägget du citerade finns det tyvärr fall där kvinnor på fullt allvar tror att de blivit våldtagna fast de inte blivit det. BRÅ kallar kategorin "Det anmälda har sannolikt inte hänt" och understryker att med detta menas inte att det rör sig om ”falska” anmälningar. Med andra ord ljuger inte den som anmäler.
Det är inte brottsligt att anmäla en våldtäkt om man på fullt allvar tror att man blivit våldtagen fast man inte blivit det. Det är heller inte brottsligt att att anmäla att någon annan blivit utsatt för våldtäkt om man själv på fullt allvar tror att det som man anmäler inträffat. Med andra ord rör det sig inte om falsk tillvitelse eller falsk angivelse. Och om det inte begåtts något brott finns det heller inget brottsoffer.
Du säger att Lambertz är ett brottsoffer. Kan du inte berätta hur du kommit fram till denna slutsats. Vilka är dina argument? Hur har du t ex kommit fram till att det begåtts ett brott?
Och det mest intressanta: Hur kan du vara säker på att Lambertz verkligen är ett brottsoffer?
BRÅ:s rapport rör enbart våldtäkter men naturligtvis kan man vara övertygad om att man utsatts för andra brott än våldtäkt fastän man inte blivit det. Här finns det också ofta droger, alkohol eller psykisk ohälsa med i bilden. Ibland en kombination av alla tre. Exempel på brott är stöld, där man själv förlagt något men är övertygad om att man blivit bestulen. Ett annat exempel är misshandel. Man kan ha fallit och slagit sig ordentligt i fyllan och när man nykrat till minns man inget utan får för sig att någon slagit en.
Der måste vara svårt att diskutera när du så flagrant gör bort dig hela tiden och dina debacle står där imför öppen ridå för alltid som bevisning. Då duger inga bortförklaringar, offerkoftor eller förminskande av dina meningsmotståndare.
Ja, det verkar onekligen som att du tycker att det är ok att anklaga folk för brott om de själva varit berusade, nerdrogade eller psykiskt sjuka.
Citat:
Men som du kan läsa i BRÅ:s rapport om våldtäkter så finns det tyvärr fall där kvinnor på fullt allvar tror att de blivit våldtagna fast de inte blivit det. Ofta handlar det då om droger, alkohol eller psykisk ohälsa. Ibland en kombination av alla tre.
Är man lite full och begår ett brott, finns det inga offer... I det fallen du tar upp finns det inga offer för falsk anklagelse. Det gör det i våldtäktsmål.
När man dessutom samtidigt beslås med lögn (så berusad att hon inte kunde värja sig, när det senare kommer fram att hon inte var det via vittnen) och manipulerar med bevisning (raderar telefon efter att ha lämnat över brottsstycken till polis), så råder det längre inte någon tvekan om att hon utsatt GL och hans närstående för en avskyvärd handling.
Om detta är brottsligt kan man fundera över, men att det finns en tydlig förövare och ett tydligt offer i fallet, råder ingen tvekan om. Att då komma och skylla på berusning, droger eller psykisk ohälsa är klent. Hon är trots allt tillräknelig, i annat fall bör hon låsas in.