2021-04-17, 18:11
Medlem
dom säger ja. men det är för att dom vill underrätta närstående först. och i väntan på de hittas så säger man va fan som helst för att slippa idiotiska frågor...

Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Polisen säger ju uttryckligen att de inte har kunnat identifiera henne.
Men det är såklart möjligt att de har en aning om vem det är men inte har kunnat bekräfta det.
Citera
2021-04-17, 18:13
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias1975
dom säger ja. men det är för att dom vill underrätta närstående först. och i väntan på de hittas så säger man va fan som helst för att slippa idiotiska frågor...

Nej polisen vet inte vem hon är. Det kanske trots allt tyder på att hon blev slumpmässigt utvald? För om det var mördarens fru så hade ju han kunnat identifiera henne...
Citera
2021-04-17, 18:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nej polisen vet inte vem hon är. Det kanske trots allt tyder på att hon blev slumpmässigt utvald? För om det var mördarens fru så hade ju han kunnat identifiera henne...

Det pekar väl lite dit i alla fall. Men det kan också vara en formalitet. Att polisen visst vet vem hon är.
Citera
2021-04-17, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Oftast sker det i hemmiljö ja. Jag tror att även en majoritet av kvinnomord på öppen plats har det eller har funnits någon form av relation eller bekantskap. Men osäker.

Jag tänker snarare att han isolerad i sin hyreslägenhet fick ett ”infall”, eller ”en inre röst”, och då gick han ut och dödade första bästa som stämde in på hans profil.

Har då lite svårare att få ihop det med att de skulle bott tillsammans. Skulle de gått ut tillsammans då och så hamnade de i konflikt på trottoaren? Eller skulle han mött henne när hon var på väg hem? Eller lyckades hon fly ut ur lägenheten (nja, känns mest som b-film). Alla alternativen är förstås möjliga, men känns inte som helt intuitiva, tycker jag.

Hänger inte med. Jag tror att frugan är BO. Eller ex-fru, syster nåt sånt. Det finns relation. Kan bott ihop.

Du tänker vansinnesdåd? Ensam galning. Ja vet inte om det känns mest intuitivt. Våld överlag drabbar väl många i nära relation ? Den ensamma galningen är ovanlig.
Kolla mord statistik?

Möjligt ändå, har inte sett fakta än.
Citera
2021-04-17, 18:16
Medlem
hur vet du att han inte gjort det? hur vet du att dom inte hittat nåt i lgh?

och gm kke inte vill hjälpa till.

Citat:
Citera
2021-04-17, 18:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Oftast sker det i hemmiljö ja. Jag tror att även en majoritet av kvinnomord på öppen plats har det eller har funnits någon form av relation eller bekantskap. Men osäker.

Jag tänker snarare att han isolerad i sin hyreslägenhet fick ett ”infall”, eller ”en inre röst”, och då gick han ut och dödade första bästa som stämde in på hans profil.

Har då lite svårare att få ihop det med att de skulle bott tillsammans. Skulle de gått ut tillsammans då och så hamnade de i konflikt på trottoaren? Eller skulle han mött henne när hon var på väg hem? Eller lyckades hon fly ut ur lägenheten (nja, känns mest som b-film). Alla alternativen är förstås möjliga, men känns inte som helt intuitiva, tycker jag.
Vid sådana här grova överfall utomhus, på öppen gata, riktat mot en enda person är det väl betydligt vanligare att det finns någon sorts koppling mellan GM och BO än att det rör sig om en GM som får en knäpp och går ut och hugger första bästa men ingen mer?
Citera
2021-04-17, 18:28
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Och hur vet DU att vederbörande ej gjorde detta istället för att ingripa? Man ska ej ingripa om fara för sitt eget liv finnes.

Jag vet inte. Säger bara vad man ska göra. Vad vill du?
Citera
2021-04-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Har det inte blivit mycket skit i Småland på sistone? Varje liten småstad verkar ju vara vilda västern och vad FAN gör Annie Lööf åt detta mer än hånler.

Järnvägsgatan låter som det är nära någon centralstation, mycket folk i rörelse mitt på dagen och ingen hjälper kvinnan.

Ursäkta men jag får väldigt dåliga vibbar av detta. En man i 35-årsåldern låter inte som en blatte utan mer ett relationsdrama.

Kan ju också röra sig om heder, det är inte lätt för flashback att riktigt få fram sanningen här.

Jo, det har blivit mkt skit och bara en bråkdel som skapar stora rubriker. T.ex. bara några veckor sedan en kille blev misshandlad/rånad när han klev av tåget i gemla som är en mindre håla på väg mot växjö, hade skapat betydligt mer uppmärksamhet för bara 10 år sedan. Alvesta har haft sina problem länge, avdumpningsplats för asylsökande och mkt knark som andra järnvägsknutar som nässjö. (Också mkt skit i form av rån, misshandel, ofredanden). På 90-talet och 00-talet var det mkt skit i alvesta men hamnat lite i skymundan av växjö/araby som har mkt somalier och mer problem, s.k. "särskilt utsatt område".

Huset (och flera hyreshus runt omkring) ifråga har ju en majoritet av fönstrena belamrade med lakan och skit, dvs muslimer. Troligen ett fåtal knegare och tanter som blev kvar, samt knarkare/övriga socfall. "Förhoppningsvis" var det ett relationsdrama och inte en vanlig dödlig som gick förbi. Att det skedde precis utanför en av portarna och han greps i en lägenhet talar väl för att hon försökte fly och blev ifattsprungen precis utanför. Inte mkt rörelser i en liten ort som alvesta en lördag, gatan är ingen direkt genomfartsled heller.

Annie lööf har minnesbilden av 90-talet då hennes värnamo hade mkt juggar, vietnameser och rumäner mm. jobbandes i industrierna, hon verkar ha missat 30 års "utveckling"..
Citera
2021-04-17, 18:32
Medlem
Man kan kalla det fegt om man vill men om jag obeväpnad hade sett en galning med kniv attackera en kvinna hade jag verkligen inte tagit den hyfsade risken att bli dödad, utan jag hade snabbt sprungit iväg och ringt polisen så fort jag kunde.

Visst känner man empati för andra, men de flesta människor är inte karaktärer i en fantasy berättelse som är beredda att potentiellt offra sig själva för att heroiskt rädda livet på någon du aldrig träffat, en sådan uppoffring hade de flesta bara kunnat göra för att rädda familj/släkt eller en väldigt nära vän.
Citera
2021-04-17, 18:39
Medlem
Citat:

Du tror inte att mördaren kanske förlorat status som närmsta släkting om dom va gifta ?

Tänker mig mamma pappa, barn har närmare släktband genetiskt t.o.m.!
Citera
2021-04-17, 18:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Mången sjuka män som springer omkring ute i samhället trots att de borde vara inspärrade eller inte ens befinna sig i landet... Bra att de tog hand om idioten så snabbt, för nu är det bara att vänta in ytterligare information.
Citera
2021-04-17, 18:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mostcomebackfomo
Hänger inte med. Jag tror att frugan är BO. Eller ex-fru, syster nåt sånt. Det finns relation. Kan bott ihop.

Du tänker vansinnesdåd? Ensam galning. Ja vet inte om det känns mest intuitivt. Våld överlag drabbar väl många i nära relation ? Den ensamma galningen är ovanlig.
Kolla mord statistik?

Möjligt ändå, har inte sett fakta än.

Statistik är ju rätt så trubbigt, då det inte tar hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Men tror att i runt hälften av fallen finns det eller har funnits en relation. 2020 var det 13 av 23 mord på vuxna kvinnor.

Citat:
Antalet fall av dödligt våld mot kvinnor där offret och förövaren var eller hade varit i en parrelation uppgick till 13 fall 2020, motsvarande drygt hälften (52 %) av samtliga fall av dödligt våld mot kvinnor under året.

https://www.bra.se/download/18.1f8c9903175f8b2aa707b0a/1617022436822/Sammanfattning_Dödligtvåld_2020.pdf s. 14

Men relationsvåld sker oftast i hemmiljö, särskilt mot partner. Så då är det rimligt att tänka sig vid det våld som inte sker i hemmiljö är det vid väsentligt större andel något annat motiv.

Ganska gamla siffror men:

Citat:
En överväldigande majoritet av det dödliga våldet mot kvinnor i nära relationer sker i bostadsmiljön. Detta är ett stabilt mönster som inte förändrats under perioden 1990–2004. I 80 procent var brottsplatsen någon av de in- blandades hem eller det gemensamma hemmet (tabell 5). Det är en något större andel än vid dödligt våld generellt sett, där 70 procent av brotten begås i en bostad. Förklaringen till detta är främst den slutna karaktären i fallen av dödligt våld mot kvinnor i nära relation.

https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f180009403/2007_6_utvecklingen_dodligt_vald_mot_kvinnor.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in