Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Nä, sanningen är den lista jag bifogade till dig om du korrigerar åldersstrukturen och jämför länderna även så.
Frankrike och Malta hade inte jättestor överdödlighet under 2020 nej, jämfört med övriga Europa. Däremot kommer de av allt att döma få långt högre överdödlighet under 2021....
Sverige en av de bästa länderna i Europa under 2020 vad gäller överdödlighet i Europa alltså.
Men Ulf, tänk på det. Denna beräkning är gjord av en Engelsk myndighet. Har tanken aldrig slagit dig att den är gjord med en agenda. Jag har sätt att du har skrivit inlägg i tråden där du menar att England är ett av de värst drabbade länderna i världen. När ett land har till synes misslyckats finns det intressen i landet att försöka framställa sig i bättre dager. Enligt beräkningen är England fortfarande hårt drabbat men det finn i Europa minst 6 länder som har klarat sig värre. England är på 7 plats av dessa ett urval av europeiska länder. Dels har man gjort et urval av länderna och dels har man laborerat men skillnader i ländernas ålders- och könssammansättningar. Vad man har kommit fram till är att England har klarat sig bra mycket bättre en var de största kritikerna påpekat. Man har satt på en slags lins när man ser på länderna. Man har säkert laborerat tills man fan en lins som mildrade bilden av England. En del länder blev gynnades av denna "lins" och en del länder missgynnades.
Ok, frågor. Tycker du att England har klarat sig så mycket lindrigare en var all annan statistik säger?
Sedan var snäll och förklara skillnaden på Österrike och Sverige.
Österrike och Sverige har ganska lik folkmängd. Ganska lika många avlidna och ungefär lika stor överdödlighet för 2020. Ändå har Österrike enligt denna beräkning mer en 3 gånger så stor dödlighet. Österrike har 5,7 och Sverige har 1,7. Ja, Österrike har ca 1 år lägre medellivslängd, men det kan knappast ha gjort två jämbördiga länder till att hamna så långt i från varandra. Eller kanske det bara bor unga kvinnor där?
Jag kan tänka mig att Österrike hellre publicerar andra beräkningar en denna beräkning gjord av en statlig myndighet i England som laborerat med faktorier och framställer England i en bättre dager en vad all ren statistik säger.