2021-04-16, 23:16
Medlem
Jag ser ändå en uppåtgående trend för L. Dom två senaste OU har dom gått uppåt och Ni här som ändå är experter förstår väl att SIFOS undersökningsperiod är för lång. L:s positionsförflyttning skall värka in, och jag TROR faktiskt man kommer att klara 4%-spärren.

Men det blir inte ett stort parti. Tyvärr på andra sidan kommer också MP att klara spärren.

Jag är inte odelat glad. Det är bra att SD ökar men L är hopplöst svåra i ett regeringsunderlag, värdegrunden är som en ointaglig borg och om då Uffe skall försöka hålla i alla trådar och göra en DÖ så undrar jag vad det blir för smet.

Nu gäller det bara för SD att bli större, regeringsfrågan får komma i andra hand.
2021-04-17, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag ser ändå en uppåtgående trend för L. Dom två senaste OU har dom gått uppåt och Ni här som ändå är experter förstår väl att SIFOS undersökningsperiod är för lång. L:s positionsförflyttning skall värka in, och jag TROR faktiskt man kommer att klara 4%-spärren.

Men det blir inte ett stort parti. Tyvärr på andra sidan kommer också MP att klara spärren.

Jag är inte odelat glad. Det är bra att SD ökar men L är hopplöst svåra i ett regeringsunderlag, värdegrunden är som en ointaglig borg och om då Uffe skall försöka hålla i alla trådar och göra en DÖ så undrar jag vad det blir för smet.

Nu gäller det bara för SD att bli större, regeringsfrågan får komma i andra hand.

Sifo:s undersökning är gjord 5-15 april. Det är väl inte så värst lång mätperiod?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/moderaternas-trend-bruten-tappar-väljare-i-ny-mätning-1.45067056
2021-04-17, 08:57
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Som jag brukar säga. Förändringar sker bara inom blocken. Går SD fram går M ner och vice versa. Har det hänt att SD och M gått fram samtidigt någon gång? Hmmm....ja men då minskar man på KD. Jag är ingen foliehatt men jag utgår från att msm- och/eller statligt anknutna institut som SIFO inte vill släppa fram högern i landet eftersom landets politiska och mediala eliter inte vill det. Räkna med fortsatta sidledesförflyttningar ända fram till valet.
2021-04-17, 09:04
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Rent ut sagt patetiskt att höra hur Kristersson återigen lyckas slingra ur sig avtalsfrågan med SD i gårdagens aktuellt. Får motvilligt ge honom att han är en mästare på att komma ur svåra situationer. Antagligen beror hans balanserade uttalanden på att han måste blidka L också.
Jag tror mer att han måste blidka sin kvarvarande "vänsterfalang" som antagligen ser SD som ett nödvändigt ont....och absolut inte mer!
2021-04-17, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Jag är lite förvånad av att L inte ökar mer. Hade jag fått frågan i en opinionsundersökning vad jag skulle rösta på så hade jag svarat L Detta för att markera att jag anser att L gör rätt i att närma sig SD. När det är skarpt läge så skulle jag naturligtvis inte rösta på L men det är viktigt att L-företrädarna får råg i ryggen och fortsätter jobbet med att skapa en stark motpol mot de vänsterliberala partierna
Idiotisk taktik. Det hade lett till att folk fått falsk förhoppning och röstar på L för att de tror att de kan klara spärren. Röster från konservativa blocket hade gått i tomma intet.
2021-04-17, 09:18
Medlem
Opinion påverkas av idé att ett högerpopulistiskt parti som SD uppnår inflytande över regeringens politik? Hur tänker svensk röstare som går till valurnan?

Landet har internationell identitet, prat om ”humanitär supermakt” där, hur tänker svensk röstare som går till valurnan om identiteten blir ny i regeringen?
2021-04-17, 09:54
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Ja, precis. Den långsiktiga strategiska vinsten i att även L tvingats öppna upp för samarbete med SD ska inte underskattas. Man måste se det långa perspektivet och omvälvningen av hela det politiska landskapet. Det är bara sex år sedan som hela den vidriga sjuklövern stod och mallade sig med sina godhetsknarkande 87% och presenterade Decemberöverenskommelsen som den långsiktiga lösningen på regeringsfrågan.

Håller med dig. Uttjatade begrepp som kappvändare dumförklarar analys om politik. Varje parti är naturligtvis större än dess företrädare. Företrädarna måste därför följa vad som är bra för partiet. Liberalerna hade inte överlevt som parti om man förkastat Sabunis nya linje.

Åkesson har mjuknat i sin retorik mot Liberalerna. Han har nyligen sagt att SD inte ska sitta i en regering och det är självklart inte utan krav. Här antar jag att om SD inte ska sitta med så ska L hållas kort i invandringsfrågan. Går L med på det så ser jag stora chanser för L att komma över 4 procent varvid det blågula blocket blir störst.
2021-04-17, 09:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Som jag brukar säga. Förändringar sker bara inom blocken. Går SD fram går M ner och vice versa. Har det hänt att SD och M gått fram samtidigt någon gång? Hmmm....ja men då minskar man på KD. Jag är ingen foliehatt men jag utgår från att msm- och/eller statligt anknutna institut som SIFO inte vill släppa fram högern i landet eftersom landets politiska och mediala eliter inte vill det. Räkna med fortsatta sidledesförflyttningar ända fram till valet.

Det ligger nog väldigt mycket i vad du skriver.

Och jag tror att framför allt SD och kanske till en liten del M har möjligheter att vinna framför allt arbetande och tillika missnöjda LO-medlemmar.
Ideologiskt så borde SD ligga närmare till hands men med all brunsmetning så kanske det kan bli M istället?

Vill SD (och M) slå hål i muren mellan vänster och höger så tror jag att man måste sätta igång och undersöka och pumpa ut information om vad vänsterregeringen med stöd av L och C finansierar via sina department, myndigheter och organisationer.
Om en hårt arbetande knegare fick klart för sig hur mycket av skattepengarna det är som går till alla PK-projekt och PK-aktiviteter så tror jag att upprördheten skulle öka bland missnöjda.

Sedan så hoppas jag att SD har modet att köra sitt eget race (utan hänsyn till fega M och KD) genom att trumma ut så att alla hårt arbetande knegare får klart för sig vilka skulder som sjuklövern har lagt på kommande generationer så att Sydeuropéer kan fortsätta med tidiga pensioner samtidigt som Sverige debatterar behovet av att höja pensionsåldern.
2021-04-17, 09:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Jag är lite förvånad av att L inte ökar mer. Hade jag fått frågan i en opinionsundersökning vad jag skulle rösta på så hade jag svarat L Detta för att markera att jag anser att L gör rätt i att närma sig SD. När det är skarpt läge så skulle jag naturligtvis inte rösta på L men det är viktigt att L-företrädarna får råg i ryggen och fortsätter jobbet med att skapa en stark motpol mot de vänsterliberala partierna
Lite tidigare i tråden så länkade jag till Henrik Jönssons samtal med Sabuni.

Samtalet visade väldigt klart vilken position som L kan tänkas/vill ha. För en utomstående (icke-L) så framstod det hela som att L t.o.m eftersöker vindflöjelns funktion.

Som person gav hon ett väldigt trevligt intryck men den politiska "linjen" som hon samtalade för och om gav inte mycket förtroende för eventuella moderata stödröstare.
2021-04-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Sifo:s undersökning är gjord 5-15 april. Det är väl inte så värst lång mätperiod?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/moderaternas-trend-bruten-tappar-väljare-i-ny-mätning-1.45067056

Oj jag måste ha blandat ihop Sifo med något annat institut. Jag får se över min informationsinhämtning.
2021-04-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills

Jag har gjort samma iakttagelser som dig. Det är onaturligt att man aldrig ser förflyttningar numera från S till M och sedermera konvertering till SD.

Fastlåsningen är onormal. Jag funderar nu på vad som är bäst för Sverige. En korservativ regering redan 2023 som tar tag i Sverige enorma problem eller fortsatt förfall med Stefan Löfvén på livstid. För att driva förfallet vidare kan på längre sikt gynna SD som bygger upp partiet.

Men vi får se vad kommande OU visar.
2021-04-17, 11:36
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Jag har gjort samma iakttagelser som dig. Det är onaturligt att man aldrig ser förflyttningar numera från S till M och sedermera konvertering till SD.

Fastlåsningen är onormal. Jag funderar nu på vad som är bäst för Sverige. En korservativ regering redan 2023 som tar tag i Sverige enorma problem eller fortsatt förfall med Stefan Löfvén på livstid. För att driva förfallet vidare kan på längre sikt gynna SD som bygger upp partiet.

Men vi får se vad kommande OU visar.

Visst. Jag tror fler och fler väljare ser förfallet i landet. Och våldsdåden. Det blåser högervindar. Vänsterliberalerna har haft sin tid. Som under Reinfeldt. Det borde ske förflyttningar från de rödgröna högerut inte minst av många kritiska invandrare men det visas inte i OU. Det är för mycket som står på spel. Det handlar om Sveriges plats i västalliansen och om säkerhetspolitik. Men det är ett alldeles eget ämne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in