2021-04-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Som sagt, Norrland (exklusive Gävleborg där SD redan är starka) har typ 593.000 giltiga röster erlagda totalt vilket är otroligt lite. Över hela Sverige är det cirka 6,4 miljoner giltiga röster som erläggs. Så länge SD ökar lite i Norrland samtidigt som SD ökar ordentligt i södra Sverige + Dalarna + Gävleborg så är det lugnt.

Eftersom S fick runt 40 procent i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland samt 33 procent i Jämtland så gör jag ett snitt på 37 procent. S har alltså lyckats skrapa fram 220.000 röster på grund av tröga generationsröstande efterblivna norrlänningar. Samtidigt var det inte länge sedan S fick 45-50 i dessa län så det är ändå ett styrkebesked att S sakta men säkert dalar här också. För annars hade S haft 30 procent istället för dagens 28 procent. Och i nästa val kommer det fortsatta tappet i Norrland för S innebära att man blir ett 26 procentsparti istället för 28 procentsparti.

Ja det är så, i Norrland trillar nu många fanatiska 85+ sossar av pinn. Successivt minskar S andel i valen. Jag är uppvuxen i övre Norrland och vet hur fanatiska dessa var/är.

SD kommer att växa i Norrland. Unga killar (och en del tjejer) skiter i vad farfar än säger om ”högern” och hur Per-Albin skapat folkhemmet. De unga inser att det inte är så mycket kvar av nåt folkhem, och det lilla som finns kvar vill de styrande rödingarna helst ge till invandring.
2021-04-16, 11:28
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Ja det är så, i Norrland trillar nu många fanatiska 85+ sossar av pinn. Successivt minskar S andel i valen. Jag är uppvuxen i övre Norrland och vet hur fanatiska dessa var/är.

SD kommer att växa i Norrland. Unga killar (och en del tjejer) skiter i vad farfar än säger om ”högern” och hur Per-Albin skapat folkhemmet. De unga inser att det inte är så mycket kvar av nåt folkhem, och det lilla som finns kvar vill de styrande rödingarna helst ge till invandring.

Nej precis och SD är ju Per-Albin i ett politiskt parti. Man är socialkonservativa. Dessa borde lockas av SDs politik. De är inte höger i allmän mening.

Per-Albin må ha skapat folkhemmet, S har dock förstört det och SD vill bevara det.
Senast redigerad av Haddock93 2021-04-16 kl. 11:33.
2021-04-16, 18:55
Bannlyst
SD ökar i Sifo med 0,5 enheter till 18,9 procent. M tappar från 22,9 till 21,3. L är kvar på samma låga nivå på 3,1 (vilket är väldigt bra)
2021-04-16, 20:33
Medlem
Felet med SIFO är att det är för lång undersökningsperiod. Men förmodligen är SD:s uppåtgående trend riktig. Det hade dock varit intressant att se hur opinionen är NU...Bra att SD stiger dock men jag är skeptisk till att nedgången för M är så stor som SIFO visar. För studerar man M har dom ju gjort framträdanden varje dag ivrigt påhejade av SVT och när inte lurige Uffe framträder själv har han duktiga underhuggare i Svantesson, Forsell, Billström och den där partisekreteraren med pondus.

SD har också märkts mer. Jag tror det finns en trend som inte SIFO ser att KD börjar komma tillbaka och ta lite från M.

Det som saknas är att M tar från S, som sedan kunde konverteras till SD. Men det kanske kommer under valåret, vi får se.
2021-04-16, 20:40
Medlem
48,1% är all time high hos Sifo för SD+partier som förklarat sig villiga att förhandla och samarbeta med SD.
2021-04-16, 20:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
48,1% är all time high hos Sifo för SD+partier som förklarat sig villiga att förhandla och samarbeta med SD.

Räknar du in L för första gången då?
2021-04-16, 21:53
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman

De yngre manliga norrlänningarna som röstar på SD är i ungefär som genomsnitt med övriga landet, när deras barn växer upp och börjar rösta på SD så kan framtiden se ljus ut i Norrland. Som du säger så är problemet pensionärerna som lever kvar och tror att det är 70-talet med frid och fröjd och ett samhälle som blomstrar. Att de inte får några pensioner är högerns fel trots att sossarna styrt i sju år på raken. Börjar faktiskt bli less nu på de tröga jävlarna, men de får ju vad de förtjänar iofs.
2021-04-16, 21:55
Bannlyst
Rent ut sagt patetiskt att höra hur Kristersson återigen lyckas slingra ur sig avtalsfrågan med SD i gårdagens aktuellt. Får motvilligt ge honom att han är en mästare på att komma ur svåra situationer. Antagligen beror hans balanserade uttalanden på att han måste blidka L också.
2021-04-16, 22:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Rent ut sagt patetiskt att höra hur Kristersson återigen lyckas slingra ur sig avtalsfrågan med SD i gårdagens aktuellt. Får motvilligt ge honom att han är en mästare på att komma ur svåra situationer. Antagligen beror hans balanserade uttalanden på att han måste blidka L också.

Även liberalerna i M. Jag tycker det är ganska bra för om M måste låsa sig vid en position nu så kommer den vara sämre än om 1 år. M radikaliseras hela tiden så ett år till gör skillnad och kommer ge SD mer inflytande än om M spikar en linje idag.
2021-04-16, 22:12
Medlem
Jag är lite förvånad av att L inte ökar mer. Hade jag fått frågan i en opinionsundersökning vad jag skulle rösta på så hade jag svarat L Detta för att markera att jag anser att L gör rätt i att närma sig SD. När det är skarpt läge så skulle jag naturligtvis inte rösta på L men det är viktigt att L-företrädarna får råg i ryggen och fortsätter jobbet med att skapa en stark motpol mot de vänsterliberala partierna
2021-04-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Räknar du in L för första gången då?

Ja, precis. Den långsiktiga strategiska vinsten i att även L tvingats öppna upp för samarbete med SD ska inte underskattas. Man måste se det långa perspektivet och omvälvningen av hela det politiska landskapet. Det är bara sex år sedan som hela den vidriga sjuklövern stod och mallade sig med sina godhetsknarkande 87% och presenterade Decemberöverenskommelsen som den långsiktiga lösningen på regeringsfrågan.
2021-04-16, 22:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Ja, precis. Den långsiktiga strategiska vinsten i att även L tvingats öppna upp för samarbete med SD ska inte underskattas. Man måste se det långa perspektivet och omvälvningen av hela det politiska landskapet. Det är bara sex år sedan som hela den vidriga sjuklövern stod och mallade sig med sina godhetsknarkande 87% och presenterade Decemberöverenskommelsen som den långsiktiga lösningen på regeringsfrågan.

Ja det är historiskt då hade hela sjuklövern som viktigaste mål att stänga ute SD. (Utom S som inte brydde sig men lajvade antirasister för att lura borgarbrackorna att stödja en sosseregering). Nu har 3 av 4 borgerliga partier synat sossarnas bluff men det tog flera år för de efterblivna fånarna. Annie står fortfarande och flinar efterblivet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in