Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Jag kan komma på fler anledningar:
1. Man är rädd för att det kan upprepas om man tillåter folk att sprida desinformation om begångna folkmord.
2. Man vill tydligt ta avstånd från de historiska händelserna genom att markera att det är inte okej att förvanska eller förminska det som hände.
3. Man vill göra det enklare att lagföra personer med rasistiska och nazistiska åsikter.
Alla väldigt fina anledningar om man helt och hållet är emot yttrandefrihet och fritt informationsutbyte, eller om man är en vidrig hycklare.
Citat:
Ursprungligen postat av
johkv637
Du missförstår mig jag ställer bara frågor för att jag är intresserad. Men enligt dig dödades ingen under andra världskriget som inte var soldat?
Självklart dog icke-soldater i andra världskriget, men någon industriell judeutrotning ägde bevisligen inte rum.
Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Så du menar att den europeiska självbilden inte har bestått av bland annat en känsla av överlägsenhet gentemot andra folkslag och en önskan om att dominera runt om i världen? Både du och "PK-befriad" slänger er med begrepp som "den europeiska självbilden" och "den germanska människans natur".
Kan ni förklara vad det är ni menar med detta?
Vad jag menar är att förintelsemyten utgör en vattendelare i den europeiska civilisationens historia, och är en central del i vår kontemporära självbild. Förintelsemyten är i allt väsentligt den rättfärdigande stommen på vilken stora delar av modern marxistisk-liberal demokrati vilar.
Detta är en helt okontroversiell uppfattning som delas av mainstream-historiker. Lawrence Birken erkände t.ex. öppet år 1996 att:
The defeat of Germany in 1945 clearly marked a watershed in world history, and especially for the West: In a real sense, Hitler’s defeat implicitly became the defeat of the European nation-state and the Enlightenment values that underpinned it.