2020-03-16, 19:35
Medlem
Geomeisters avatar
Sea of Tranquility har hittat nya Wishbone Ash skivan och pratar om den i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=jTifRkGYHDQ

Skivan har även dykt upp i kort i någon annan video!
Citera
2020-03-17, 06:31
Medlem
Adelaides avatar
Väldigt anonymt band. Jag har endast hört Argus, och även om det inte är en perfekt skiva så gillar jag blandningen av soft folkrock och ösig hårdrock. Inget som hamnar på min top 10-lista, men mysig musik är det absolut.
Citera
2020-05-07, 01:19
Medlem
Geomeisters avatar
Ranking the Studio Albums: Wishbone Ash
https://www.youtube.com/watch?v=9W2xrjMa_j8

Samtliga album utom två visas upp! Håller ni med Pete?
Citera
2020-05-07, 12:29
Medlem
proconsuls avatar
Jag tycker att det haft en handfull riktigt starka låtar, "Throw down the sword", "The king will come", "Ballad of the beacon" och ett par till. Resten är dock ganska mediokert. Ska väl iofs erkänna att jag slutade lyssna på dem i slutet av 90-talet.
Citera
2020-05-16, 23:48
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
De tre första, There's the Rub, New England, Just Testing och Nouveau Calls tycker jag är de mest helgjutna.
Nouveau Calls är ju lite udda, en instrumentalplatta gjord med Madonnas producent William Orbit.
Hear to Hear har ju flera väldigt bra låtar och även på Strange Affair finns några guldkorn.

Martin Turners hade ett band som hette Wolfgang efter WA och hans soloplatta Walking the Reeperbahn från 1996
är till stor del baserad på uppfräschade demos från den gruppen. Den har inte alls WA:s gitarrsound men är väl värd att lysssa på om man gillar kreativt låtskrivande. En av mina favoriter.

Eftersom du gillar Hear to Hear borde kolla in Martin Turners Written in the Stars skiva också, den är bra och lite som en fortsättning på vad WA gjorde under återföreningsperioden.

Det här inlägget räddade mig idag. Tack!

Var på skivbutik och denna hade ovanligt bra utbud av Wishbone Ash. Jag bläddrade igenom, men ganska många live-skivor och dylikt med oklar kvalitet. Letade upp inlägget i citatet via mobilen och valde Nouveau Calls i nyskick. Då utbudet annars var stort hade jag enkelt kunna gått hem med något helt annat, men kände att jag verkligen ville ha en Wishbone Ash idag.

Ingen annan som spanat in nya skivan Coat of Arms än? Vad tycks?
Citera
2020-05-20, 22:49
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Ranking the Studio Albums: Wishbone Ash
https://www.youtube.com/watch?v=9W2xrjMa_j8

Samtliga album utom två visas upp! Håller ni med Pete?

För mig åker ju Andy Powells samtliga WA-album i soptunnan. Skulle ranka albumen från
återföreningsperioden lite högre, samma med New England & Just Testing.
Citera
2020-05-22, 03:39
Medlem
Geomeisters avatar
Andy Powell gästar Sea of Tranquility!
https://www.youtube.com/watch?v=ON9qQVmbSlU

Pratglad gubbe som verkar helt med i matchen. Det blir kortare ljudfel ibland och allt kanske inte är 100 % super-intressant, men överlag gick dessa 40 (+) minuter väldigt snabbt. Tycker Pete gör rätt i att ställa enstaka frågor och mest låta honom prata. Inte hoppa in och avbryta som vissa gör.
Citera
2020-06-25, 14:40
Medlem
Geomeisters avatar
bofh skrev "Nouveau Calls är ju lite udda, en instrumentalplatta gjord med Madonnas producent William Orbit." och nu har jag lyssnat igenom just Nouveau Calls.

Udda är den sannerligen. 80-tals produktion, men har åldrats bra. Så mycket 80-tals produktion på Bon Jovi, Rush, Whitesnake, Def Leppard och vad du vill har blivit rätt grötigt. Förmodar att syftet var att låta alla instrument låta som en stor ljudbild eller något. Här skiner instrumenten var för sig. Inte alls lika gitarrbaserat som Wishbone Ashs övriga verk. Inte riktigt hårdrock i det mesta utan mer som progressiva ljudbilder fast lättlyssnat. Låtarna är även bra olika varandra.

En svår skiva att definiera eller rekommendera, men jag gillade den. Sannerligen en skiva att spana in om man är ute efter något udda.
Citera
2020-08-27, 15:10
Medlem
Geomeisters avatar
Blev nattbussen hem tidigare i sommar. Hade svårt att sova så mycket tid spenderades på Youtube och musik. Låten Drive (Coat of Arms) satt riktigt fint den natten: https://www.youtube.com/watch?v=SG7C-T4_eAY
Citera
2020-09-11, 16:06
Medlem
Geomeisters avatar
Jag vågade mig på ett köp av "Wishbone Four" trots tvetydliga ord om den. Starten gav inget positivt intryck och ja, produktionen är knappast den bästa (ska dock finnas någon remaster med bättre ljud om jag förstått rätt). Ganska snart började jag dock att digga. Albumet löpte på fort.

Måste säga att jag fallit starkt för Wishbone Ash sound. Ganska flummigt, inte världens bästa sånginsatser överlag.. Men texterna är bra nog och övriga musiken gillar jag starkt.
Citera
2020-12-21, 18:34
Medlem
Geomeisters avatar
Såg någon kommentar nyligen om att serien The Mandalorian påminner om Wishbone Ashs skivomslag för Argus och efter sett en del av serien ser jag då och då klara likheter!

Argus kom ut under tidigt 1970-tal. Star Wars många år senare. Karaktären Boba Fett som The Mandalorian bygger på dök alltså upp flera år senare han med.

Långsökt, men kul!
Citera
2021-04-16, 19:53
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag vågade mig på ett köp av "Wishbone Four" trots tvetydliga ord om den. Starten gav inget positivt intryck och ja, produktionen är knappast den bästa (ska dock finnas någon remaster med bättre ljud om jag förstått rätt). Ganska snart började jag dock att digga. Albumet löpte på fort.

Måste säga att jag fallit starkt för Wishbone Ash sound. Ganska flummigt, inte världens bästa sånginsatser överlag.. Men texterna är bra nog och övriga musiken gillar jag starkt.

Martin Turner har nu gjort en ny version av "Everybody Needs a Friend" från "Wishbone Four":
https://www.youtube.com/watch?v=AobfJeQDT4U

Bättre produktion den här gången!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in