2021-04-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej lille vän, det var du som tydligt och klart (i kapitäler!) beskrev Bibeln som sanning. Så nu vill jag att du belägger detta. Specifikt de delar som gör övernaturliga påståenden. Som att Gud finns. Att han agerar i vår verklighet. Men du kan fritt välja vad du vill börja med.
Och om du backar ur igen så kommer jag fortsätta konstatera att Bibeln är en sagobok full av svammel för trots allt ert skrävlande så klarar ni inte att belägga ett enda påstående. Det börjar faktiskt bli lite patetiskt nu. So fort ni synas så ökar skrävlandet.
Och Herren sade: »Där hör ni vad en orättfärdig domare säger. Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta? Jag säger er: han skall snart nog låta dem få sin rätt. Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?« Luk 18
Citera
2021-04-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
varför
För den gör också anspråk på att komma från Gud och inte från någon "Jeppe".
Citera
2021-04-16, 16:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
För den gör också anspråk på att komma från Gud och inte från någon "Jeppe".

men det råder tvivel på att det som Recensenten påstod om Bibeln är sant
tvivel på det råder hos abraham calovius
Citera
2021-04-16, 16:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Så du HAR belägg på att dina första ord VAR "allt äl matelia"?
Jag har inte skrivit ”allt äl matelia”.
Citera
2021-04-16, 16:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inte skrivit ”allt äl matelia”.
jag frågade inte om det första du skrev som barn var "allt äl matelia", utan om de första orden du sa som barn var "allt äl matelia"
Citera
2021-04-16, 16:55
Medlem
Citat:
men det råder tvivel på att det som Recensenten påstod om Bibeln är sant
tvivel på det råder hos abraham calovius
Må så vara. Det är inte så lätt att ta in att det man länge trott på är en stor lögn samt att skribenter som man sett upp till egentligen medvetet har ljugit en rakt i ansiktet.
Citera
2021-04-16, 16:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Må så vara. Det är inte så lätt att ta in att det man länge trott på varit en stor lögn samt att skribenter som man sett upp till egentligen medvetet har ljugit en rakt i ansiktet.
Recensent sa att inget tvivel råder. Hos Calovius råder tvivel. Ergo: Recensent for med osanning.
Citera
2021-04-16, 17:20
Medlem
Citat:
Recensent sa att inget tvivel råder. Hos Calovius råder tvivel. Ergo: Recensent for med osanning.
Ok. Jag skulle varit tydligare tydligen. "Att det inte finns något tvivel" är mer ett sätt att uttrycka sig än att det ska vara faktiskt. Naturligtvis finns det alltid någon som tvivlar vad det än gäller och hur uppenbart något än är, även om det så står rakt framför ögonen på vederbörande. Så du borde därför inte heller uttrycka dig med de orden mer i fortsättningen om du inte vill utöva dubbelmoral.
Citera
2021-04-16, 17:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ok. Jag skulle varit tydligare tydligen. "Att det inte finns något tvivel" är mer ett sätt att uttrycka sig än att det ska vara faktiskt. Naturligtvis finns det alltid någon som tvivlar vad det än gäller och hur uppenbart något än är, även om det så står rakt framför ögonen på vederbörande. Så du borde därför inte heller uttrycka dig med de orden mer i fortsättningen om du inte vill utöva dubbelmoral.
"skulle varit tydligare"? Nej, hr Recensent, inte försöka glida undan. Det var inte otydligt utan osant det som Ni skrev.
Och inte "finns" utan "råder" var ordet hr Rec. använde.
Och denne hr Recensent ska sitta och döma över Bibeln?
Har hr Rec. någon spegel hemma? Eller en papperskasse att dra över huvudet?
Citera
2021-04-16, 19:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
jag frågade inte om det första du skrev som barn var "allt äl matelia", utan om de första orden du sa som barn var "allt äl matelia"
Jag vet inte vad de första ord jag sa som barn.
Vad har det med saken att göra?
Citera
2021-04-16, 20:50
Medlem
Citat:
"skulle varit tydligare"? Nej, hr Recensent, inte försöka glida undan. Det var inte otydligt utan osant det som Ni skrev.
Och inte "finns" utan "råder" var ordet hr Rec. använde.
Och denne hr Recensent ska sitta och döma över Bibeln?
Har hr Rec. någon spegel hemma? Eller en papperskasse att dra över huvudet?
Jaha, så låter det.

Jag skrev: Inget tvivel om att det handlar om en Gud som är närvarande och som ingriper godtyckligt i världen när det gäller hans vrede mot de som ränner efter andra gudar men som samtidigt inte bryr sig om att ens upplysa någon om att en våldtäktsman har barn fångna i en källare i fjorton år.

Detta är väl fullkomligt uppenbart för vem som helst (utom A. C. tydligen) att det är på detta viset med bibelns Gud och det kan jag belägga.

Att du sedan menar att det finns tvivel, för att du tvivlar på det, och använder det för att byta ämne, säger mer om dig än om mitt uttalande.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-04-16 kl. 21:01.
Citera
2021-04-16, 21:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag vet inte vad de första ord jag sa som barn.
Vad har det med saken att göra?
Ja, vad har belägg med fakta att göra, månntro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in