2021-04-16, 09:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Att kommentera det blir som om att vi står och kastar påståenden som inte kan beläggas mot varandra.

Bättre låta evangelierna själva bevisa att de är fiktion genom att visa hur författarna författat dem för detta låter sig göras om så önskas.

Är evangelierna inte en historisk skildring, vilket inte alls kan beläggas utan snarare motsatsen så är alltihop en förfalskning över vem Kristus är och när Kristus är.

Är alltihop en förfalskning när det gäller Kristus tillkomst så spelar det ingen roll hur mycket i berättelserna som skulle kunna stämma in på verklighetens Kristus. Intentionen bakom har inte ärligt uppsåt.

Varför skulle Gud sanktionera lögner från lögnare och begära att man ska tro på en enda stavelse i det?
Eftersom Jesus korta tid på jorden var till synes betydelselös, eftersom han verkade bland vad man kan anse som betydekselösa människor, så finns få eller inga storpolitiska historiska anteckningar om honom.

Men det finns många utombibliska och utomkyrkliga indicier som talar för hans existens.
Citera
2021-04-16, 09:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
En tredje ateist går i taket!
Vad exakt får dig att tro att någon går i taket? Önsketänkande kanske eftersom tanken tilltalar dig?
Citat:
Ateistens centrum kom bara liiite grann under luppen,
Vad i detta är ateistens centrum? Du har inte förklarat detta och låter som att du inte vet vad du pratar om. Inte ens lite.
Citat:
och direkt skulle det (o)heliga töcknet omgärdas av "No Trespassing"-skyltar. Dumma Calovius!
Exakt vad är "no trespassing"-skyltar i detta i din mening? Att folk påpekar att du har fel och varför? Eller är det bara ytterligare ett billigt retoriskt knep från en ytterst oärlig debattör (du)?

Citat:
Men jag uppskattade detta parentetiska inskott:
"(eller så får du hänvisningar till Bibeln istället)".
Dock: jag ska erkänna att jag har mycket kvar att lära mig av Bibeln. Den borde användas mycket oftare av mig - och av andra. Jag förtjänar klander därvid.
Ateisterna kunde här bli förebilder för mig, tänker jag. Alltså på längre sikt, efter omvändelse.

Det skulle uppmuntra gamle A. Calovius!
Du får citera hur mycket svammel du vill ur din sagobok. Det betyder fortfarande ingenting tills du besvarat trådämnet. Du bidrar dock ingenting till att styrka din boks trovärdighet. Snarare tvärt om då man tydligen måste vara oärlig för att försvara den.
Citera
2021-04-16, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Eftersom Jesus korta tid på jorden var till synes betydelselös, eftersom han verkade bland vad man kan anse som betydekselösa människor, så finns få eller inga storpolitiska historiska anteckningar om honom.

Men det finns många utombibliska och utomkyrkliga indicier som talar för hans existens.
Det är inte frånvaron av utombibliska bevis på historicitet som är det bästa belägget. Det är inte förvånande att det finns troende som vill belägga det heller.

Det är främst berättarformen i evangelierna som bevisar att det är fiktion. Allvetande författare, som vet vad folk tänker, som vet det som ingen kan veta och som ser det som ingen kan se; detta är ett utomordentligt bra belägg för att det inte rör sig om historia, det är en berättelse, en saga.
Citera
2021-04-16, 09:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är inte frånvaron av utombibliska bevis på historicitet som är det bästa belägget. Det är inte förvånande att det finns troende som vill belägga det heller.

Det är främst berättarformen i evangelierna som bevisar att det är fiktion. Allvetande författare, som vet vad folk tänker, som vet det som ingen kan veta och som ser det som ingen kan se; detta är ett utomordentligt bra belägg för att det inte rör sig om historia, det är en berättelse, en saga.
Att det finns fiktiva tillägg är jag på det klara med och fokuserar därför på evangelietexter som hävdas ha sagts av Jesus själv.
Citera
2021-04-16, 10:18
Medlem
Citat:
Att det finns fiktiva tillägg är jag på det klara med och fokuserar därför på evangelietexter som hävdas ha sagts av Jesus själv.
Ja, det blir mindre och mindre kvar av vad man kan tro på, och varför ska man tro på detta om det nu kommer från sådana som inte är hederliga om kontexten i övrigt? Och framförallt: Varför skulle Gud begära att man ska tro på vissa delar av det när det kommer från huvudsakligen lögnare?
Citera
2021-04-16, 10:34
Medlem
Citat:
Det hävdas t.o.m. vad Jesus ska ha sagt och tänkt när ingen var närvarande och när han direkt efteråt påstås ha blivit bortförd till att korsfästas. Detta är ett bevis på att även Jesu påstådda ord i detta fall är en konstruktion av författaren och inget annat.
Citera
2021-04-16, 11:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
De åtskilliga avsnitt där Gud påstås uppmana människor att döda, t.ex.
Är det alltid fel att döda, menar du?
Om så, varför?
Citera
2021-04-16, 11:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det hävdas t.o.m. vad Jesus ska ha sagt och tänkt när ingen var närvarande och när han direkt efteråt påstås ha blivit bortförd till att korsfästas. Detta är ett bevis på att även Jesu påstådda ord i detta fall är en konstruktion av författaren och inget annat.
Varför då?
Citera
2021-04-16, 11:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

Finns en som vet allt, fast du kanske "vet" att han inte finns?
Citera
2021-04-16, 11:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
...Det betyder fortfarande ingenting tills du besvarat trådämnet. ...
Wow, hade jag VERKLIGEN missat att besvara trådämnet! Tänk om Rbt har rätt!
Jag gör det nu, för säkerhets skull, med ett rungande JA, (BIBELN ÄR SANN).
Citera
2021-04-16, 11:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Sånt ska diskuteras, men bland överstepränstens bekanta fanns de som var med i Getsemane och vid översteprästens hem. Dessutom är det uppenbart att det inte är lärjungen som skrivit Johannesevangeliet utan personer som var tränade att tradera.

Berättelserna utformades muntligen i årtionden innan de fixerades och inte bara lärjungarna bidrog med material.
Citera
2021-04-16, 11:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag vet ju att jag alltid varit ateist eftersom jag aldrig trott på gud.
Det går inte att ge belägg för vad som pågår i en hjärna.
Så du har inte dokumenterat någonting, t.ex. att dina första ord var "det finns inga belägg", eller att du alltid började gråta när du kom nära en kyrka?
Om så, varför sa du inte det på en gång?
Varför problematiserade du inte, ifrågasatte du inte, var du inte kritisk, klagade du inte över att inte kunna (trumvirvel) verifiera?
Det enklaste svaret är: då hade ett (o)heligt centrum beträtts. Axiomet "alla föds till ateister" hade erkänts vara ett - axiom. Belägglösheten hade varit besvärande. Kejsarens nya kläder.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-16 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in