2021-04-16, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jo, enligt Lambertz kan kladd (= tillåten kroppskontakt) också innehålla en mans puss på en kvinnas hals.
Det står I en Söndagsbetraktelse från förra sommaren.
Du är en av de som har bristande läsförståelse, okej. Det förklarar mycket av den skit som du postar!
Och i lokalen försökte han krama henne milt och pussa henne på halsen
.

Söndagsbetraktelse nr 266
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-266/
Citera
2021-04-16, 08:17
Bannlyst
Citat:
Jag har naturligtvis samma krav på att de ska vara noga med fakta såsom våldtäktsstatistik. Det duger inte heller att de hårddrar eller tolkar siffror så att de gynnar deras hållning.

Jo, enligt Lambertz kan kladd (= tillåten kroppskontakt) också innehålla en mans puss på en kvinnas hals.
Det står I en Söndagsbetraktelse från förra sommaren.

Jag har flera gånger bett dig tala om vilka inlägg du syftar på men jag får inget svar.
Kanske dags att inse att du har fel?

Du är så intellektuellt ohederlig att man baxnar. Du väljer alltså ut en text där GL inte ens nämner begreppet kladd och drar egna slutsatser utifrån det, istället för att använda dig av GLs inlaga där han tydligt definierar vad han menar med begreppen kladd och tafs och skillnaden på dem. Dessutom väljer du att betrakta ett försök till en puss på halsen som att en puss på halsen verkligen skedde i exemplet som inte handlar om definitioner av kladd och tafs. Exemplet handlar i själva verket om ett närmande vars avfärdande accepterades av den som tog initiativet till det. Du skarvar således på sanningen och om vad GL skriver för att försätta brottsoffret GL i så dålig dager som möjligt. Därmed blir din agenda generande avslöjande.
http://goranlambertz.se/lordagsbetraktelse/

Och sen, trots att du själv är så slarvig med fakta, anklagar du ett brottsoffer för att ljuga när han försvarar sig genom sin tolkning av statistik. Du ställer krav på att brottsoffret ska vara allt igenom rationell och tolka situationen såsom du själv finner tillrådigt. Samma krav på ett våldtäktsoffer hade du uppfattat som förkastligt och omoraliskt.

Det är således återigen tydligt att du inte förmår att se det här fallet från två sidor och istället behandlar det som radikalfeministernas hatsvans där ni silar mygg och sväljer kameler. Den övergripande tesen lyder att en falskt anklagad man är skyldig och har inte rätt att försvara sig och en kvinna som anklagar en man ska stöttas med näbbar och klor, även om hon ljuger.

Ett förhållningssätt som inte bara skadar oskyldiga män och deras närstående djupt, utan också kvinnor som blivit utsatta för våldtäkt.

Och ja, det är mycket riktigt fel, men också destruktivt och rättsvidrigt. Och jag tror faktiskt att du inser det själv, om du höjer dig, lägger undan prestige och tänker efter lite.
Senast redigerad av Krmkr 2021-04-16 kl. 08:43.
Citera
2021-04-16, 08:20
Medlem
Göran skriver:
Men ungefär 30 % av de anmälningar som inte leder till åtal läggs ner därför att händelsen bedöms inte ha inträffat, t.ex. därför att den tycks vara ett påhitt av anmälaren.
http://goranlambertz.se/torsdagsbetraktelse-om-naivt-stod-for-dold-brottslighet/

Vi kollar med BRÅ:s skrift om det Göran skriver kan någon som helst faktagrund?

Utredningen väcker tvivel (s.62)
"En femtedel av de nedlagda anmälningarna har placerats i kategorin ”utredningen väcker tvivel”

• Fall med stark motbevisning (6 procent)
• Fall med tvivel kring rekvisiten (10 procent) [se tvångsrekvisitet]
• Fall med tvivel kring om händelsen ägt rum (4 procent)

"Tvångsrekvisitet i lag och förarbeten För att en våldtäkt enligt 6 kap. 1 § 1 st. BrB år 2016 skulle anses ha ägt rum krävdes att offret genom våld eller hot tvingats till samlag eller annan jämförbar handling." (sid 59)

Exempel på fall där tvångsrekvisitet inte är uppfyllt, 2 st

+ Har sannolikt inte hänt 11%

= 31%

+ Inte våldtäkt i juridisk mening 6%

+ Formellt felaktig anmälning 7%
[] polisen använt fel brottskod [] då det tydligt framgår att det rör sig om försök till våldtäkt.[]
Totalt sett är 5 procent av samtliga våldtäktsanmälningar mot vuxen kvinna felkodade på detta sätt och de borde alltså inte ingå i kriminalstatistiken över anmälda fullbor-dade våldtäkter.
= 42%-44%

https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e18f68/1615395291012/2019_9_Valdtakt_fran_anmalan_till_dom.pdf
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-16 kl. 09:14.
Citera
2021-04-16, 08:45
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du är en av de som har bristande läsförståelse, okej. Det förklarar mycket av den skit som du postar!
Och i lokalen försökte han krama henne milt och pussa henne på halsen
.

Söndagsbetraktelse nr 266
Ja, det står "försökte" men det gör ingen skillnad I sak. Poängen är att Lambertz faktiskt inte gör någon skillnad i texten på att kramar och pussar på halsen. Eftersom Lambertz sa på presskonferensen att kramar är kladd så blir också pussar på halsen kladd.

Citat:
Efter 3-4 drinkar med vänskapligt samtal och lite lite flörtande från hans sida skulle kvällen rundas av. Han föreslog att hon skulle följa med till en lokal där han behövde hämta något på vägen hem. Det gjorde hon. Och i lokalen försökte han krama henne milt och pussa henne på halsen. Hon sköt honom ifrån sig och sa att hon inte gillade hans beteende. Och ungefär så slutade kvällen. Senare skickade han ett sms, ”varför kan jag inte få krama dig?”. Hon svarade ”jag är inte intresserad av dig som annat än vän”.

Gjorde han fel?

Svaret kan förstås bero på en massa saker. Som detaljer i deras tidigare relation och hur det där försöket till puss såg ut. Men anta att vi inte får veta mer (som det för övrigt ofta är när vi ska döma i domstolarna). Vad svarar vi då? En del säger säkert att det var fel, killen får inte försöka pussas eller kyssas utan att tjejen är med på det. Andra säger att det var okej, ”för det måste finnas andra sätt än att prata”.

Jämför med vad Lambertz sa på presskonferensen. Här sa Lambertz att hon avvisade hans kramar och på pussar "lite på huvud kind sådär", dvs han försökte kladda på henne och hon avvisade honom. Han försökte och hon avvisade honom, precis som i betraktelsen.
Skillnaden mot tidigare är att nu tar Lambertz avstånd från både kramar och pussar. Det gjorde han inte tidigare.

Citat:
Han sa att han blir ”kladdig” när han är berusad.

– Jag hade sagt det till henne. Hon hade avvisat mina kramar. Jag tafsar inte, jag kladdar lite med kramar och pussar på huvudet och kinden så där, hon hade avvisat det på det sätt som man kan förvänta sig, det gör hon helt adekvat, sa Göran Lambertz.
https://www.expressen.se/nyheter/hon-tystnade-helt-var-chockad-over-hans-ord/
Citera
2021-04-16, 08:55
Medlem
Citat:
Ja, det står "försökte" men det gör ingen skillnad I sak. Poängen är att Lambertz faktiskt inte gör någon skillnad i texten på att kramar och pussar på halsen. Eftersom Lambertz sa på presskonferensen att kramar är kladd så blir också pussar på halsen kladd.
Det gör en jävla skillnad.
Dessutom så missrepresenterade du sanningen.

* Var det bristande läsförståelse?
eller
* Lögn?

Av dig.

Du är kanske en av som trollar med att du har läst juridik. Men i verkligheten kan inte du ens förstå en enklare mening och dess innebörd.

Skillnad mellan försök och inte, är som skillnaden mellan:
* Försök till våldtäkt
och
* Fullbordad våldtäkt

Ingen skillnad där, enligt vissa?

Slutreplik av mig
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-16 kl. 09:04.
Citera
2021-04-16, 08:58
Bannlyst
Citat:

Jämför med vad Lambertz sa på presskonferensen. Här sa Lambertz att hon avvisade hans kramar och på pussar "lite på huvud kind sådär", dvs han försökte kladda på henne och hon avvisade honom. Han försökte och hon avvisade honom, precis som i betraktelsen.
Skillnaden mot tidigare är att nu tar Lambertz avstånd från både kramar och pussar. Det gjorde han inte tidigare.

https://www.expressen.se/nyheter/hon-tystnade-helt-var-chockad-over-hans-ord/
Japp. Återigen, du lägger till och drar ifrån, utifrån eget gottfinnande för att passa in i din på förhand uppgjorda agenda.

Dina argument är fullt i klass hur man förr i våldtäktsmål nagelförde kvinnors klädsel och uppträdande om de tex dansat utmanande. När vi nu tack och lov kommit ifrån det, vill du istället utsätta män för samma orättvisa behandling. Istället för att sätta evidens och rättssäkerhet högst på dagordningen, blir din strävan att skarva med sanningen, bli enögd, sila mygg och svälja kameler. Sorry, du är avslöjad.

Ditt skeva förhållningssätt här följer precis din förvirrade inställning till män som du uppvisat i otaliga trådar i Relationsakuten, där du inte överhuvud verkar förstå samspelet mellan män och kvinnor. Du har inte funderat på att gå i terapi?
Senast redigerad av Krmkr 2021-04-16 kl. 09:31.
Citera
2021-04-16, 13:29
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det gör en jävla skillnad.
Dessutom så missrepresenterade du sanningen.

* Var det bristande läsförståelse?
eller
* Lögn?

Av dig.

Du är kanske en av som trollar med att du har läst juridik. Men i verkligheten kan inte du ens förstå en enklare mening och dess innebörd.

Skillnad mellan försök och inte, är som skillnaden mellan:
* Försök till våldtäkt
och
* Fullbordad våldtäkt

Ingen skillnad där, enligt vissa?

Slutreplik av mig

Du visar just att det är som jag säger. Synd att du inte förstår det.

Försök till våldtäkt och fullbordad våldtäkt är inte samma sak. Helt riktigt.

Men termen "våldtäkt" har exakt samma innebörd oavsett om det står "försökte till" eller "fullbordad" framför.

Analogt är "försök till kladd" och "fullbordat kladd" inte samma sak, men termen "kladd" har exakt samma innebörd oavsett om det står "försök till" eller "fullbordat" framför.

Med andra ord är det precis som jag skrev: "Försökte" gör ingen skillnad I sak. Saken vi diskuterar är ju definitionen av kladd och den ändras inte av det som står framför.

Citat:

Lambertz har i en betraktelse jämställt kramar, pussar och pussar på halsen med varandra.

På presskonferensen definierade Lambertz kladd som "kramar och pussar på huvudet och kinden så där".

Jag drar av detta slutsatsen att kladd enligt Lambertz även innefattar puss på halsen.

Kan du inte berätta exakt vad det är med det jag skriver som gör dig så upprörd?

Handlar det om att du inte kan acceptera att puss på halsen är ett sorts kladd eller vad är det?

Lambertz sammanfattade på ett ganska bra sätt förra sommaren vad hela den här diskussionen egentligen borde handla om:
Citat:
Metoo har fått män att förstå saker som många inte hade insett tidigare. Det är inte bara oönskad fysisk kontakt som pojkar och män ska avhålla sig från, utan också opassande beteende i allmänhet, klumpiga ordval m.m. Det är bra.
Han borde skrivit människor i stället för " pojkar och män" , men annars sätter han fingret på problemet: oönskad fysisk kontakt är aldrig okej utan det ska alla avhålla sig ifrån oavsett om handlingen faller in under begreppet "sexuellt ofredande" eller inte.
Citera
2021-04-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Japp. Återigen, du lägger till och drar ifrån, utifrån eget gottfinnande för att passa in i din på förhand uppgjorda agenda.

Dina argument är fullt i klass hur man förr i våldtäktsmål nagelförde kvinnors klädsel och uppträdande om de tex dansat utmanande. När vi nu tack och lov kommit ifrån det, vill du istället utsätta män för samma orättvisa behandling. Istället för att sätta evidens och rättssäkerhet högst på dagordningen, blir din strävan att skarva med sanningen, bli enögd, sila mygg och svälja kameler. Sorry, du är avslöjad.

Ditt skeva förhållningssätt här följer precis din förvirrade inställning till män som du uppvisat i otaliga trådar i Relationsakuten, där du inte överhuvud verkar förstå samspelet mellan män och kvinnor. Du har inte funderat på att gå i terapi?
Nej nej du har missförstått. Det är oerhört viktigt att det för alltid slås fast, även om det skulle gå till HD, om Lambertz ägnade sig åt tillåtet kladd.

Han har själv, omedvetet så klart eftersom han är en idiot, drivit det hit.

En puss bakom örat är tillåtet kladd? Krama ena patten, otillåtet kladd? Vi vill alla veta. Detta är otroligt viktigt att slå fast.

Jag menar så alla vet var vi står när det är dags för julfest på kontoret om Covidrestriktionerna släppt då.

Ingen vill ju kladda otillåtet.

Alla som vill kladda tillåtet är nog intresserade av hur 'tillåtet' de får gå.
Senast redigerad av Alpoxen 2021-04-16 kl. 13:41.
Citera
2021-04-16, 13:55
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej nej du har missförstått. Det är oerhört viktigt att det för alltid slås fast, även om det skulle gå till HD, om Lambertz ägnade sig åt tillåtet kladd.

En puss bakom örat är tillåtet kladd? Krama ena patten, otillåtet kladd? Vi vill alla veta. Detta är otroligt viktigt att slå fast.

Jag menar så alla vet var vi står när det är dags för julfest på kontoret om Covidrestriktionerna släppt då.

Krmkr trålar mina inlägg efter något att slå ned på. Han är fixerad, stackaren. Simple as that.

Vem vet, MÄ kanske anmäler Lambertz för sexuellt ofredande nu när förundersökningen gällande våldtäkt är nedlagd. Då kan kladdandet gås igenom i detalj

Personligen skulle jag hellre diskutera gårdagens betraktelse. Om den t ex stjälper eller hjälper hans ärende.
Har du någon kommentar?

Citat:
Så länge inte Lambertz presenterar underlaget för sitt påstående är det väl han som manipulerar orden så att de ska passa hans agenda?

Det finns två problem med Lambertz att slarv med fakta:

1. En förutsättning för en seriös och saklig diskussion om det som är hans ärende i betraktelsen är att de fakta han lägger fram stämmer. När det gäller medias tro på en kvinna som säger sig ha blivit utsatt för våldtäkt har det en avgörande betydelse om de påhittade anmälningarna utgör 6% eller 30% av alla anmälningar där förundersökningen läggs ned.

2. Betraktelsen är också en del i Lambertz försök att få någon sorts offentlig upprättelse. En förutsättning för att Lambertz ska kunna få upprättelse är att han är trovärdig. Vi måste kunna tro på att hans berättelse är sann. Om då Lambertz slarvar med fakta som här minskar hans trovärdighet ställer sig läsaren frågan om det går att lita på något Lambertz säger. Slarvar han med fakta också när han berättar om julen och förundersökningen?
Citera
2021-04-16, 15:24
Medlem
Citat:

Men termen "våldtäkt" har exakt samma innebörd oavsett om det står "försökte till" eller "fullbordad" framför.

Benägen att hålla med dig om att ordet "våldtäckt" betyder "våldtäckt" även om den aktuella "våldtäckten" inte fullbordades --bra tänkt..
Grattis till MÅNADENS om inte ÅRETS mest korkade inlägg.
Senast redigerad av 90510 2021-04-16 kl. 15:37.
Citera
2021-04-16, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen

Ptja, det är väl inte orimligt att gränserna förtydligas när det nu finns tokor som tror att en hand på en axel är liktydigt med våldtäkt? Dock oense om att det är GL som drivit det dit...

För övrigt anser jag att falskt anklaga någon för våldtäkt är ett allvarligt brott medan att lägga sin hand på en annans hand inte är det. Där råkar jag dessutom ha lagstiftaren på min sida.

Hur ser du själv på det? Med tanke på att du verkar uppröras av och fokusera mycket mer på det senare.
Senast redigerad av Krmkr 2021-04-16 kl. 15:44.
Citera
2021-04-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ptja, det är väl inte orimligt att gränserna förtydligas när det nu finns tokor som tror att en hand på en axel är liktydigt med våldtäkt? Dock oense om att det är GL som drivit det dit...

För övrigt anser jag att falskt anklaga någon för våldtäkt är ett allvarligt brott medan att lägga sin hand på en annans hand inte är det. Där råkar jag dessutom ha lagstiftaren på min sida.

Hur ser du själv på det? Med tanke på att du verkar vara uppröras av och fokusera mycket mer på det senare.
Jag tycker inte att någon ska behöva vidröras eller trakasseras på annat sätt av nån som är deras 'överordnade' överhuvudtaget.

Varken på arbetsplatsen eller nån annanstans.

Om någon visslar på en tjej på gatan så ska han inte nödvändigtvis få fängelse för det, det är bara grottmannabeteende man får jobba med på andra sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in